[Philips TV] Extrem varm i ena hörnet

Permalänk

[Philips TV] Extrem varm i ena hörnet

Uppe i vänstra hörnet så blir kanten extremt varm när tv:n är på, alltså så varm att det går inte ens nudda med fingert i 0.5 sekund innan man snabbt måste ta bort det av reflex så varmt det blir (ungefär som bränna sig under eld) är det här normalt?

Tv:n inköpt 2022 tror jag, inte använt den så ofta heller, kanske max 100 timmar användning.

Bilden blir också krångel med vid start, men brukar ibland lösa upp sig och bli normal igen efter några minuter som den varit på. Men vid snabba action scener så dyker de ibland upp konstiga streck på tvskärmen.

Garantin har tyvärr gått ut enligt Webhallen då köpt i September 2022, och står 2 år garanti.

Liknar ungefär så härä vid uppstart

Har tvn gått sönder eller håller på gå sönder?

Isåfall är den inte ens 3 år gammal, och knappt använd.. min 2:a philips tv som gått sönder. (dock den första jag hade fungerade väl i ca 7 år med mycket användning)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Du har dock 3 års reklamationsrätt så borde kunna lämna in den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Det är tydligen en ganska vanlig konstruktionsmiss att kantbelysta LCD blir så varma att de tar sönder övriga komponenter. Se RTINGs video om detta.

Eftersom du inte nämner vilken modell du har så får du ingen hjälp med om din TV faktiskt är konstruerad så.

Du kan naturligtvis testa att reklamera enligt konsumentköplagen och se om du får mothuggg. Notera att bestämmelser om bevisbörda ändrades 1:a maj 2022 i och med den nya varianten av konsumentköplag. Du kan som nämnt ovan reklamera under tre år.

Citat:

14 § Näringsidkaren svarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt.

17 § Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Edit: Det vore intressant att veta om du varit i direkt kontakt med Webbhallen och de vägrat hjälpa dig och hänvisat till den tvååriga garantin. Det vore i så fall på gränsen till bedrägligt. Men det vore inte den första tråden på Sweclockers där de försöker vända bestämmelser till sin fördel trots att lagen säger något annat.

Permalänk
Medlem

Vid varje nytt försök till reklamation skall du även hänvisa till första kontakten du gjort om reklamation på tv:n.
Det är den datumen som du räknar från! Hänvisa alltid tillbaka till den. Stå på dig men var saklig och trevlig.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det är tydligen en ganska vanlig konstruktionsmiss att kantbelysta LCD blir så varma att de tar sönder övriga komponenter. Se RTINGs video om detta.

Eftersom du inte nämner vilken modell du har så får du ingen hjälp med om din TV faktiskt är konstruerad så.

Du kan naturligtvis testa att reklamera enligt konsumentköplagen och se om du får mothuggg. Notera att bestämmelser om bevisbörda ändrades 1:a maj 2022 i och med den nya varianten av konsumentköplag. Du kan som nämnt ovan reklamera under tre år.

Edit: Det vore intressant att veta om du varit i direkt kontakt med Webbhallen och de vägrat hjälpa dig och hänvisat till den tvååriga garantin. Det vore i så fall på gränsen till bedrägligt. Men det vore inte den första tråden på Sweclockers där de försöker vända bestämmelser till sin fördel trots att lagen säger något annat.

Det är den här modellen,
https://www.webhallen.com/se/product/341161-Philips-50-50PUS9...

Alltså 50PUS9006/12, ursäkta att jag inte uppgav de innan.
Har inte varit i kontakt med Webhallen ännu, vet inte ens om de har kundservice öppet på helger men får titta på deras hemsida. Jag upptäckte problemmet den här veckan så har inte existerat länge heller (under 2 månader som jag läste på reklamations regler) däremot var jag inne och titta på webhallens reklamations regler och verkar som man måste själv bekosta det och stå för olika kostnader medans jag titta på komplett verka de som de stod för alla kostnader, kanske inte så bra och köpa tv från webhallen i framtiden men får se hur de hanterar den här frågan

Men tvn är alltså trasig? det är inget normalt att tv kanter blir 100-200 grader varma? och att bilden håller på/ser ut såhär?
Kan filma en video om de behövs

Med LCD/LED lampor på sidorna så menar du philips ambilight eller? Det här att det blir bakgrundsbelyst bakom tvn?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Men tvn är alltså trasig? det är inget normalt att tv kanter blir 100-200 grader varma? och att bilden håller på/ser ut såhär?
Kan filma en video om de behövs

Nej, de är designade så här. Räkna med lite drygt 100 grader.

Läs det som redan länkats: https://www.rtings.com/research/thin-lcd-tvs-break-faster-und...

In the LG QNED80 2022, the surface temperature of the LEDs can reach 123°C (253°F) during use at the TV's maximum brightness setting.

Permalänk
Medlem

Lagen är 2 år tar säljaren hand om det. 3e året ligger bevisbördan och kostnaderna på köparen. Att komplett ger bättre än lagen är ok och bra för kompletta kunder. Det du kan göra är att lämna in den i en webhallen butik eller stå för kostnaden. Webhallen uppfyller sina skyldigheter gentemot lagen så att säga. Tyvärr. Reklamera via email snarast möjlig så att du får en datum och ärenden mer att hänvisa tillbaka till. Du kan sedan fortfarande bestrida i evighet, typ.

Permalänk

Jag har också börjat titta på en ny tv ifall det inte skulle gå vägen eller egentligen innan jag ens visste det här om reklamation rätt.

Och vad jag hört så kan de kosta lika mycket att laga en tv som att köpa en ny, och efter ägt 2 philips och vad jag läst så kommer jag nog undvika philips som en 3e tv

Ska jag skapa en ny tråd för detta eller ska jag fortsätta den här? verkar som samsung och LG har bra kvalite på sina tv apparater men har inte budget att köpa en OLED tv så budget ligger runt 4000-6000 kan man få en bra tv men som inte är oled-nivån för de priset idag i samsung eller LG? eller annat märke bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag har också börjat titta på en ny tv ifall det inte skulle gå vägen eller egentligen innan jag ens visste det här om reklamation rätt.

Och vad jag hört så kan de kosta lika mycket att laga en tv som att köpa en ny, och efter ägt 2 philips och vad jag läst så kommer jag nog undvika philips som en 3e tv

Ska jag skapa en ny tråd för detta eller ska jag fortsätta den här? verkar som samsung och LG har bra kvalite på sina tv apparater men har inte budget att köpa en OLED tv så budget ligger runt 4000-6000 kan man få en bra tv men som inte är oled-nivån för de priset idag i samsung eller LG? eller annat märke bättre?

Använder du Dolby Vision (typ en del 4K filmer/serier med stöd för DV), ska du undvika samsung, då deras TV:ar inte har DV stöd (eller rättare sagt samsung vägrar betala licens pengar).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Nej, de är designade så här. Räkna med lite drygt 100 grader.

Läs det som redan länkats: https://www.rtings.com/research/thin-lcd-tvs-break-faster-und...

In the LG QNED80 2022, the surface temperature of the LEDs can reach 123°C (253°F) during use at the TV's maximum brightness setting.

Förstår inte riktigt vad den här länken har med mig att göra, det är en LG tv och jag har en Philips TV. De nämner LCD tv och jag har en LED tv. (eller klassas LED tv idag som LCD ändå?) De verka prata om hela ramen medan mitt bara är en liten kant i hörnet, och de pratar om hela neder panelen och mitt är uppe i hörnet. Resten av tvn är sval. De pratar om Edge Lit LED och min tv är Backlit LED. Både samsung och LG som de tog upp i länken har Edge lit led som var brända och min är Direct lit (som Sonys) som verka klarat sig, så tror inte det är samma fel/orsak. Inga synliga brännmärken på tvn heller.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av seville57:

Använder du Dolby Vision (typ en del 4K filmer/serier med stöd för DV), ska du undvika samsung, då deras TV:ar inte har DV stöd (eller rättare sagt samsung vägrar betala licens pengar).

Streamar mest via datorn så att den har stöd för kabel HDMI/VGA/HDMI är viktigast och att den klarar få bild från datorn till tvn. På så sätt använder jag också datorns högtalare så inte så jätte viktigt med bra ljud men kan va fördel. 43" eller 50" är vad som får plats i rummet

Läst något att vissa upplösningar inte stöds från Datorn <-> tvn om den är högre eller lägre. Vet inte ens om vissa andra märken är bra. Andersson har jag köpt innan deras andra produkter och tyckt varit skräp

så länge jag kan streama från datorn är jag nöjd, och jag tyckte bild kvaliten på denna philips tv var OK, inte OLED kvalite men det funka ändå bra och titta på, man såg ändå rätt mycket detaljer i filmer m.m.

Och eftersom jag inte är van att kolla på OLED bildskärmar så blir de lite att vad jag inte vet missar jag inte. Tror väl denna hade UHP bildkvalite? (philips)

men har läst massa om LG billiga modeller är jätte slöa i operativ systemet och menyerna och när man ska starta och sätta igång tvn och höja sänka volym osv, kan ta 20 sek och har input lagg osv, men att deras OLED tv är jätte snabba. De har A9 gen 7 processor medan deras billiga jag kolla på för runt 5000 tusen har A5 gen 7 processor. såg att de har a7 processor också men kan inte hitta någon sök sida där man kan söka på deras processor, ram minne, minne, osv. vill ju inte ha en sluggish tv heller, och sen att alla nya tv har deras egen operativ system, webos, titan os, tizen os, google os, är van vid android... men kom gärna med tips.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Själva lysdioderna kan alltså bli väldigt varma när de sitter och trycker på ljus inuti smala plastchassin. Men att detta sprider sig till utsidan så att TV:n riskerar att ge brännskador är inte normalt eller ett tecken på fel på produkten, antingen ditt exemplar eller en felaktig konstruktion. Om du orkar, ta gärna en reklamation och berätta hur det går, men jag har full förståelse för att man inte orkar bråka.

Ta gärna tempen på hur varmt det blir med en IR-termometer eller liknande. Nu har alla inte en sådan även de borde eftersom det är en sådan grym sak att ha, inte minst vid matlagning!

Typ en sådan här: https://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/p/36-6892

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Förstår inte riktigt vad den här länken har med mig att göra, det är en LG tv och jag har en Philips TV. De nämner LCD tv och jag har en LED tv. (eller klassas LED tv idag som LCD ändå?) De verka prata om hela ramen medan mitt bara är en liten kant i hörnet, och de pratar om hela neder panelen och mitt är uppe i hörnet. Resten av tvn är sval. De pratar om Edge Lit LED och min tv är Backlit LED. Både samsung och LG som de tog upp i länken har Edge lit led som var brända och min är Direct lit (som Sonys) som verka klarat sig, så tror inte det är samma fel/orsak. Inga synliga brännmärken på tvn heller.

LG, Philips, Samsung, TV som TV, de är mekaniskt uppbyggda på mer eller mindre samma sätt. Man tar en panel och lite elektronik samt strömförsörjning och packar ner det i ett formad plastlåda. Hur pass bra toleranserna är avgör den mekaniska kvaliteten. Det som förmodligen händer med din TV när den värms upp är att kablar och paneler rör sig lite mot varandra innan temperaturen stabiliseras, då får du flimmer p.g.a. skiftande förbindelser i kontakterna mot panelen.

Skilj på dessa termer, som båda är relevanta för din Philips och den länkade LG'n.
LCD - Liquid-crystal display - Paneltypen, som finns i en myriad varianter Quantum-dot etc.
LED - Light-emitting diode - Belysningstekniken som utgör bakgrundsbelysningen för panelen. Den kan vara kantbelyst, eller matrisbelyst (med eller utan styrning beroende på bilden). Det är även LED för den externa ambilightbelysningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid-crystal_display

Permalänk

Har inget att ta tempen med förutom en vanlig rumstemperatur grej men värmen är ungefär samma som värma spisen och koka upp vatten i en gryta och sen ta bort grytan och lägga fingert eller handen på plattan ungefär så varmt. Har fortfarande brännsår på huden sen jag råka nudda vid just där den var varm igår.

Jag kan filma en video men jag tror inte det är normalt, ska se om jag hittar bilden igen.

Något fel är det och den är inte lika varm på de andra kanterna, om kostnaderna att reparera tvn blir över 2000 kr fast reklamationsrätten (med eller utan om den räknas in) så blir de nog en ny köp av tv för vill inte heller det ska hända igen även om den blir lagad, kanske händer samma igen om 6-12 mån.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Om du får en första eller andra gradens brännskada så är det definitivt inte bra. Rent av en brandrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Streamar mest via datorn så att den har stöd för kabel HDMI/VGA/HDMI är viktigast och att den klarar få bild från datorn till tvn. På så sätt använder jag också datorns högtalare så inte så jätte viktigt med bra ljud men kan va fördel. 43" eller 50" är vad som får plats i rummet

Läst något att vissa upplösningar inte stöds från Datorn <-> tvn om den är högre eller lägre. Vet inte ens om vissa andra märken är bra. Andersson har jag köpt innan deras andra produkter och tyckt varit skräp

så länge jag kan streama från datorn är jag nöjd, och jag tyckte bild kvaliten på denna philips tv var OK, inte OLED kvalite men det funka ändå bra och titta på, man såg ändå rätt mycket detaljer i filmer m.m.

Och eftersom jag inte är van att kolla på OLED bildskärmar så blir de lite att vad jag inte vet missar jag inte. Tror väl denna hade UHP bildkvalite? (philips)

men har läst massa om LG billiga modeller är jätte slöa i operativ systemet och menyerna och när man ska starta och sätta igång tvn och höja sänka volym osv, kan ta 20 sek och har input lagg osv, men att deras OLED tv är jätte snabba. De har A9 gen 7 processor medan deras billiga jag kolla på för runt 5000 tusen har A5 gen 7 processor. såg att de har a7 processor också men kan inte hitta någon sök sida där man kan söka på deras processor, ram minne, minne, osv. vill ju inte ha en sluggish tv heller, och sen att alla nya tv har deras egen operativ system, webos, titan os, tizen os, google os, är van vid android... men kom gärna med tips.

Använder inte TV:ns appar utan kör från en 4K Google TV Streamer (fick ett ryck idag å kopplade bort Apple TV:n, inte p.g.a av HDMI portbrist). Har även den gamla 4K CCGTV inkopplad.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.