Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

5:2 plus asietter istället för tallrikar, funkar toppen.
Kom ihåg att man har Visst svängrum inom 2, men nyttja dem helst ej för full upplevelse.
Svårt att kombinera med externkonsultsliv.

Jag äter på pappers (utflykts?) tallrikar just för att de är mindre...
Men det har du rätt i, små assietter är bra de med.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag äter på pappers (utflykts?) tallrikar just för att de är mindre...
Men det har du rätt i, små assietter är bra de med.

Med tiden lärde jag mig lyssna på hungerskänslan och äta när jag var hungrig, inte när jag var sugen.
Att man får göra hur man vill på 5-dagarna var grundläggande för mig, med grundfilosofi att jag inte ville förneka mig själv något- det skulle nog bara gjort att jag velat ha det mer.

Omnivor, inga åkommor, 20kg gick nästan fort. 185cm.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Med tiden lärde jag mig lyssna på hungerskänslan och äta när jag var hungrig, inte när jag var sugen.
Att man får göra hur man vill på 5-dagarna var grundläggande för mig, med grundfilosofi att jag inte ville förneka mig själv något- det skulle nog bara gjort att jag velat ha det mer.

Omnivor, inga åkommor, 20kg gick nästan fort. 185cm.

Yes det se ett bra grundtips att man äter när man är hungrig.

Nä man vill inte förneka något men däremot känner jag att jag inte har ett "naturligt sug" (suget är inte naturligt eftersom mstindustrin gör folk beroende av socker) utan vill bara äta när jag är hungrig.

Min filosofi går ut på att jag kan gå förbi en "sockerhylla" som jag kallar den och finns det ingenting där som Inte Bara Smakar Socker, då köper jag inte den produkten.

Man blir bara törstig och så får man EN TOM mättnadskänsla vilket resulterar i en mage som det gör ont i för att man inte har ätit ett Redigt mål 🥅 mat 🍲 riktigt mat och inte sockerkaka sötsaker som dämpar men som inte mättar.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Efter att ha skitit i vikten i något år nu så var jag uppe på 110kg igen men bestämde mig att ta tag i det igen i måndags. Nu blir det inga chips eller öl på helger förrän jag är nere vid 95kg igen. Sluta ta 2 portioner samt hålla mig till nyttig mat.
Kommer gå bra så länge jag mår bra.

Edit Väger mig två gånger i veckan 108,4kg idag. Och nästa vecka får jag reservdelar till cykeln så jag kan cykla igen, då blir det cykel istället för bil till jobbet fram till snön kommer i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skippa frukost, äta mindre lunch och lagom middag?

Eller äta lite, men ofta (frukost, mellis, lunch, mellis, middag)?

Äter aldrig frukost längre då jag inte är hungrig på morgonen.
Även om jag kör 40min crosstrainer eller löpband direkt på morgonen (2-3 ggr/vecka) så äter jag ingen frikost.

Lunch blir någon gång mellan 11-12 och sedan enklare middag kring 17:30.

1-2ggr i veckan blir det även ca 40-60 min enkelt gympass (kabelmaskiner) före middagen.

Tar även 2-3h snabba promenader lediga dagar.

Hur går era tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Skippa frukost, äta mindre lunch och lagom middag?

Eller äta lite, men ofta (frukost, mellis, lunch, mellis, middag)?

Äter aldrig frukost längre då jag inte är hungrig på morgonen.
Även om jag kör 40min crosstrainer eller löpband direkt på morgonen (2-3 ggr/vecka) så äter jag ingen frikost.

Lunch blir någon gång mellan 11-12 och sedan enklare middag kring 17:30.

1-2ggr i veckan blir det även ca 40-60 min enkelt gympass (kabelmaskiner) före middagen.

Tar även 2-3h snabba promenader lediga dagar.

Hur går era tankar?

Jag skippar frukost, äter lunch vid 13 och middag helst innan 19. Resten av tiden är det kaffe och vatten som gäller.
Ofta blir det intermittent fasta 20/4 och ibland 18/6.
När det inte riktigt går som planerat kan det bli 16/8 men det är mer ovanligt.

Styrketränar i snitt tre gånger per vecka. Ser till så jag får i mig mitt dagliga protein. Kör med tillskott såsom whey, kassein, kreatine och diverse vitaminer och magnesium, zinc etc.

En stor anledning till att jag inte är hungrig större delen av dygnet är för att jag anammat lågkolhydratkost (keto).

Rekommenderar starkt att skippa socker i den mån det går.

Tillåter mig själv att fuska med ett mål någon gång då och då.
Ungefär varannan vecka brukar det bli en stor pizza eller nåt efter att ha fastat typ 26 timmar och då blir det bara den pizzan och en proteinshake den dagen. Förra gången mådde jag rätt illa så är inte så sugen på pizza på ett tag 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av jOnÄTÄn:

Efter att ha skitit i vikten i något år nu så var jag uppe på 110kg igen men bestämde mig att ta tag i det igen i måndags. Nu blir det inga chips eller öl på helger förrän jag är nere vid 95kg igen. Sluta ta 2 portioner samt hålla mig till nyttig mat.
Kommer gå bra så länge jag mår bra.

Edit Väger mig två gånger i veckan 108,4kg idag. Och nästa vecka får jag reservdelar till cykeln så jag kan cykla igen, då blir det cykel istället för bil till jobbet fram till snön kommer i alla fall.

Testa byta ut en måltid mot en proteinshake och börja kolla in dina macros, uppfyll alltid proteinmålet då det mättar och ät bra fett Jag håller tummarna för dig!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Mitt bästa råd, har säkert kommit upp många gånger innan, är att skaffa en stor hund.
Köpte en underbar schäferblandras som gjorde att jag var tvungen att gå ut i alla väder. Och det var inte nog att bara gå ut och kissa utan man fick snällt gå en halvtimme åt gången, minst. Från 109kg till 82kg på två år. Men det är ett åtagande på många år. Passar inte alla, men oerhört givande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Testa byta ut en måltid mot en proteinshake och börja kolla in dina macros, uppfyll alltid proteinmålet då det mättar och ät bra fett Jag håller tummarna för dig!

Nere på 106,5 nu så det går framåt. Och än så länge inte direkt varit jobbigt kör mycket med tuggummi för att bli av med "suget" på nötter eller så. Kör med "måltidsersättning" istället för lunch vissa dagar. Kanske köper proteinpulver istället när de är slut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det någon här som går på Ozempic och vill berätta lite om hur det går till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har 2 småbarn på 2 och 3 år. Upplever att det är oerhört tungt att försöka gå ned samtidigt som jag har dessa 2. Hur gör ni som har småbarn? Några tips och tricks?

Håller med, det är tufft att orka med. Jag har 3 barn, från 1 till 8 år. Inte lätt att kombinera det med viktnedgång när stressnivån typ alltid är hög.
Just nu kör jag fasta som funkar skapligt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Hur kan det vara svårt att låta bli att äta ? Borde vara lätt med barn snarare.

Det var inte ett genomtänkt svar. Du har inte barn va?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Gått ner 10 kilo nu, från 101 till 91, är man och 178cm.
Enbart ändrade kostvanor, ingen träning utöver nån enstaka promenad ibland och trädgårdsarbete.

Frukost:
Ägg, blåbär, grekisk yoghurt och proteinpulver

Mellanmål:
Blåbär och keso

Lunch:
Kyckling, blomkål, broccoli, bulgur och chilisås

Middag:
Varierar, men blir "vanlig" mat med inget tanke på kalorierna, tar bara lite mindre portion

Kvällsmat:
Yoghurt, blåbär, ägg och proteinpulver

Nån frukt om jag känner mig hungrig övrig tid.
Helt slutat med bröd och mjölk.

På helgerna fuskas det ordentligt, då åker både godis och chips ner, men mycket mindre än tidigare, och maten i övrigt blir normal god mat som även resterande familj vill ha.
Kört på detta i ca 2 månader nu och har inga problem med dieten, håller mig mätt och tycker allt är gott.

Kommer ta tag i träning framöver, men nu fokuserar jag enbart på att tappa kilon, sen får det bli att träna upp för mer muskler när jag börjar hamna på en trivselvikt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det var inte ett genomtänkt svar. Du har inte barn va?

2st. Menar mer om man är Upptagen så har man inte tid att fundera så mycket på att äta skit som att sitta helt ensam på helgerna tex. Skulle iaf vara enklare för mig att äta skräp om jag var helt ensam utan barn/fru. Men alla är väl olika såklart.

Ska man laga mat så kan man lika gärna göra lite hälsosammare. Tar inte längre tid direkt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Är en man på 182cm och har gått ner ca 7kg nu, ifrån 100 till 92,8(senaste invägningen) sedan 1 september.

Har börjat skippa frukost helt och hållet nu (åt ibland förut) och dragit ner på portioner och dricka.

Jag har ju vetat att jag äter för mycket och inte varit så nöjd vikt/utseende men har varit svårt att hålla tanken och känslan att man inte behöver äta så mycket.

Men just nu är det annorlunda av någon anledningen och känns mycket enklare, så jag hoppas det håller i sig.

Jag har tränat till och från förut men senaste två månaderna har jag åtminstone tagit en promenad de dagar jag inte tränat på annat vis.

Permalänk

Slutade äta det som gör mig hungrigare: Pasta, ris, potatis, bröd, spannmål, frukt och socker. Började äta det som gjorde mig mätt: Animaliska mättade fetter. - Resultatet är ett konstant stabilt och lågt blodsocker = lågt insulin = låg fett-inlagring och hög fettförbränning.
Förstår man hur blodsocker /insulin och fettinlagring/hunger fungerar i praktiken så är det superenkelt att gå ner i vikt utan att behöva gå hungrig en enda gång.
Finns ingen anledning att späka sig själv överhuvudtaget. Visst - vissa anser att det är att "fuska" om man kan gå ner i vikt utan att plåga sig själv.. Men det är deras problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Slutade äta det som gör mig hungrigare: Pasta, ris, potatis, bröd, spannmål, frukt och socker. Började äta det som gjorde mig mätt: Animaliska mättade fetter. - Resultatet är ett konstant stabilt och lågt blodsocker = lågt insulin = låg fett-inlagring och hög fettförbränning.
Förstår man hur blodsocker /insulin och fettinlagring/hunger fungerar i praktiken så är det superenkelt att gå ner i vikt utan att behöva gå hungrig en enda gång.
Finns ingen anledning att späka sig själv överhuvudtaget. Visst - vissa anser att det är att "fuska" om man kan gå ner i vikt utan att plåga sig själv.. Men det är deras problem

Har själv påbörjat en Keto-diet igen efter 3 års uppehåll från det. Utesluter nu bröd/pasta/ris och alla andra mängder kolhydrater. Gick i förra episoden ner från 82 kilo ner till 70 kilo på 6 månader. Bättre hy, piggare och mådde prima. Tyvärr är bröd/pizza/pommes/öl något jag verkligen älskar så jag föll tillbaka när sommaren kom. Så när vågen visade 84 och midjemåttet 94 cm så var det dags! Efter nu drygt 4 veckor på dieten så mår jag genast bättre och har mer energi. Enda nackdelen nu när jag är i starten av ketosen är muntorrhet. Andra veckan hade jag också sådan sjuk huvudvärk att jag inte kunde resa mig. Men för mig var det en sak som bekräftade att kroppen började ta bort allt skräp som rullade runt i systemet.

Senast jag tog blodvärden på keto så fick jag utmärkta värden. Stabilt blodsocker, perfekt blodtryck och så vidare. Kan varmt rekommendera denna diet såvida man inte har diabetes typ 1 och då kan få Ketoacidos som kan vara potentiellt livsfarligt.

Det bästa av allt, man behöver ofta inte räkna kalorier & man käkar massa kött, smör, ägg, ost med mera och ändå går ner i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Har själv påbörjat en Keto-diet igen efter 3 års uppehåll från det. Utesluter nu bröd/pasta/ris och alla andra mängder kolhydrater. Gick i förra episoden ner från 82 kilo ner till 70 kilo på 6 månader. Bättre hy, piggare och mådde prima. Tyvärr är bröd/pizza/pommes/öl något jag verkligen älskar så jag föll tillbaka när sommaren kom. Så när vågen visade 84 och midjemåttet 94 cm så var det dags! Efter nu drygt 4 veckor på dieten så mår jag genast bättre och har mer energi. Enda nackdelen nu när jag är i starten av ketosen är muntorrhet. Andra veckan hade jag också sådan sjuk huvudvärk att jag inte kunde resa mig. Men för mig var det en sak som bekräftade att kroppen började ta bort allt skräp som rullade runt i systemet.

Senast jag tog blodvärden på keto så fick jag utmärkta värden. Stabilt blodsocker, perfekt blodtryck och så vidare. Kan varmt rekommendera denna diet såvida man inte har diabetes typ 1 och då kan få Ketoacidos som kan vara potentiellt livsfarligt.

Det bästa av allt, man behöver ofta inte räkna kalorier & man käkar massa kött, smör, ägg, ost med mera och ändå går ner i vikt.

Jag kör keto och löser problemet med kolhydrater genom att tillåta mig en fuskmåltid varannan vecka.
Äter exakt vad jag vill bara den måltiden men då blir det bara den måltiden den dagen också.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Kommer söka vård för vikten nu, kraftig övervikt hela livet.
Det känns skamligt att söka hjälp. Man säger till sig själv "Det är ditt fel att du är fet, ät mindre, ta inte upp skattepengar för att du saknar självdisciplin."

Men efter att ha kämpat sedan barndomen och ligger nu på 150 kg i 15 år, så vill jag bara höra vad en läkare säger.

Tycker ni jag är dum som söker hjälp för min vikt? :/ Det känns som jag provat allt. Jag är aktiv, 8 timmar träning i veckan, inget snask, men har en hunger som är svår att tämja, även i ketos eller periodisk fasta har fallerat totalt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det känns skamligt att söka hjälp. Man säger till sig själv "Det är ditt fel att du är fet, ät mindre, ta inte upp skattepengar för att du saknar självdisciplin."

Men efter att ha kämpat sedan barndomen och ligger nu på 150 kg i 15 år, så vill jag bara höra vad en läkare säger.

Tycker ni jag är dum som söker hjälp för min vikt? :/ Det känns som jag provat allt. Jag är aktiv, 8 timmar träning i veckan, inget snask, men har en hunger som är svår att tämja, även i ketos eller periodisk fasta har fallerat totalt för mig.

Om du upplever att du inte klarar det på egen hand oavsett hur mycket du försöker ska du självklart söka hjälp. Du har identifierat ett problem som behöver lösas, så nu handlar det om att göra vad som krävs.

I princip funkar alla dieter. Problemet är följsamheten - det är där folk misslyckas. Mitt tips är att räkna kalorier. Alla kalorier, med en matvåg. Börja med 2500kcal per dag.

Väg dig varje dag. Trenden vecka för vecka ska vara nedåtgående. Är den inte det äter du för mycket.

Välj livsmedel som är mättande och näringsrika. Drick tillräckligt med vatten. Du behöver inte gå på tråkigaste maten du kan hitta, men ät nyttigt. Försök hitta sånt du tycker om, eller i varje fall kan lära dig tycka om.

Försök äta långsammare.

Att gå hungrig då och då är något du måste leva med. Det betyder inte att du måste plåga dig varje dag, men lite hunger är normalt.

Känner du att det blir för mycket, värm frysta grönsaker i micron. Tråkigt som fan men ger bukfylla, inte särskilt många kalorier och det är nyttigt.

Kolla upp hormonbalansen hos läkare. Läkaren lär även, som allra minst, skicka dig till en dietist.

Lyft tunga vikter. Ska man vara fet är det roligare att vara argfet och urstark. Sen kommer slutresultatet bli mycket bättre med lite muskler på kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du upplever att du inte klarar det på egen hand oavsett hur mycket du försöker ska du självklart söka hjälp. Du har identifierat ett problem som behöver lösas, så nu handlar det om att göra vad som krävs.

I princip funkar alla dieter. Problemet är följsamheten - det är där folk misslyckas. Mitt tips är att räkna kalorier. Alla kalorier, med en matvåg. Börja med 2500kcal per dag.

Väg dig varje dag. Trenden vecka för vecka ska vara nedåtgående. Är den inte det äter du för mycket.

Välj livsmedel som är mättande och näringsrika. Drick tillräckligt med vatten. Du behöver inte gå på tråkigaste maten du kan hitta, men ät nyttigt. Försök hitta sånt du tycker om, eller i varje fall kan lära dig tycka om.

Försök äta långsammare.

Att gå hungrig då och då är något du måste leva med. Det betyder inte att du måste plåga dig varje dag, men lite hunger är normalt.

Känner du att det blir för mycket, värm frysta grönsaker i micron. Tråkigt som fan men ger bukfylla, inte särskilt många kalorier och det är nyttigt.

Kolla upp hormonbalansen hos läkare. Läkaren lär även, som allra minst, skicka dig till en dietist.

Lyft tunga vikter. Ska man vara fet är det roligare att vara argfet och urstark. Sen kommer slutresultatet bli mycket bättre med lite muskler på kroppen.

Tack snälla. Dietist var det första jag fick träffa men hon sa att hon inte kunde hjälpa mig utan jag kommer få en läkartid inom 2 månader istället. Att träna styrka låter vettigt. Mvh

Permalänk
Medlem

Man tar inte "bort massa skräp i systemet" för att man kör keto. Det har man njurar och lever till.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är varken skamligt eller dumt att söka hjälp om man inte klarar det själv, all övervikt är inte självförvållad och ibland behövs den hjälp man kan få.
Önskar dig lycka till med ditt mål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack snälla. Dietist var det första jag fick träffa men hon sa att hon inte kunde hjälpa mig utan jag kommer få en läkartid inom 2 månader istället. Att träna styrka låter vettigt. Mvh

Lycka till!

Har gått ner mycket i vikt tidigare, och tränat mig i mycket bra form. Blivit fet igen och för snart ett år sedan vägde jag ~145Kg. Vet inte den exakta dagsvikten (ingen våg på gymmet längre - måste få tummen ur och köpa en), men borde ligga mellan 115-120Kg. Har även byggt en hel del muskler och slagit gamla personbästa i gymmet, vid 42 års ålder. Det är en bit kvar men det går stadigt framåt.

Vad jag vill ha sagt är att det går. Det svåra är att komma igång och hamna på rätt bana. När du hittat nya vanor som funkar och träning som är kul, då kommer det gå mycket lättare.

Skrivet av frong:

Man tar inte "bort massa skräp i systemet" för att man kör keto. Det har man njurar och lever till.

Sant, och LCHF har inte heller några metabola fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nu valde jag kanske väldigt fel ordval, då jag menade mer att kroppen ställde om sig för förändringen. Men med det sagt, att med hjälp levern (där den främsta produktionen av ketonkroppar sker) frisätts ketonkroppar för att därigenom meddela kroppen att använda fettreserverna som bränslepå. Levern är alltså högst involverad i keto-dieten och rensar för fullt, så indirekt skulle jag vilja påstå att det tar bort massa skräp. Men om det är placebo och det funkar så tror jag på det iallafall!

Skrivet av DasIch:

Lycka till!

Jag har inte nämnt LCHF. Det är skillnad på LCHF och Keto. Jag kan dock bara tala från egen erfarenhet och prover som jag tagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nu valde jag kanske väldigt fel ordval, då jag menade mer att kroppen ställde om sig för förändringen. Men med det sagt, att med hjälp levern (där den främsta produktionen av ketonkroppar sker) frisätts ketonkroppar för att därigenom meddela kroppen att använda fettreserverna som bränslepå. Levern är alltså högst involverad i keto-dieten och rensar för fullt, så indirekt skulle jag vilja påstå att det tar bort massa skräp. Men om det är placebo och det funkar så tror jag på det iallafall!

Det är ett energisystem och betyder inte att levern renar bättre.

Citat:

Jag har inte nämnt LCHF. Det är skillnad på LCHF och Keto. Jag kan dock bara tala från egen erfarenhet och prover som jag tagit.

Det är viktnedgången som leder till metabola fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lycka till!

Har gått ner mycket i vikt tidigare, och tränat mig i mycket bra form. Blivit fet igen och för snart ett år sedan vägde jag ~145Kg. Vet inte den exakta dagsvikten (ingen våg på gymmet längre - måste få tummen ur och köpa en), men borde ligga mellan 115-120Kg. Har även byggt en hel del muskler och slagit gamla personbästa i gymmet, vid 42 års ålder. Det är en bit kvar men det går stadigt framåt.

Vad jag vill ha sagt är att det går. Det svåra är att komma igång och hamna på rätt bana. När du hittat nya vanor som funkar och träning som är kul, då kommer det gå mycket lättare.

Tack! Pingisen har tagit över livet, och fasen va trött man blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ett energisystem och betyder inte att levern renar bättre.

Det är viktnedgången som leder till metabola fördelar.

Ingen har påstått att det renar bättre än något annat. Här talade jag om omställningen från tidigare diet och hur det påverkade min kropp.

Ja jo. Men om viktnedgången (som sköts av ett metalbolt tillstånd, som Keto är) är en fördel för att förhindra sjukdomar och förbättra värden i kroppen så borde det väl ses som något positivt?

Permalänk
Medlem

Nu lite rocket science som fungerar för mig: äta smart.

Jag vägde 93-94 kg vid årsskiftet och i morse var vikten drygt 81 kg. Jag cyklar en del och springer samt tar promenader, men viktnedgången beror inte på att jag rör på mig utan för att jag gör det som inte är fysiskt jobbigt: Äta och dricka mindre, dvs få i sig färre kalorier. Jag äter frukost, lunch och middag, och jag unnar mig saker ibland. Periodisk fasta har jag provat, men det som funkar bäst är att "skippa skräpenergin".
Det är lättare sagt än gjort...så jag måste faktiskt säga att det som gör att det funkar är att man har bestämt sig.
Målet är kanske 77 kg? Jag vet inte riktigt...räknar med denna vikt senast sista feb...

Permalänk
Medlem

Fick träffa en jättebra läkare! Tydligen strular mina sköldkörtlar vilket rubbar min metabolism, fast det är ett nytt fenomen, så efter att vi får bukt med det så går man vidare från där till Salgrenska.