Min nya minuter skärm hänger snett

Permalänk
Medlem

Min nya minuter skärm hänger snett

Hej köpte nyss en asus pg32 ucdm och efter monterat ihop den så upptäcker jag att den hänger snett!
Någon som varit med om liknande på denna skärm? Går det o fixa? Något jag kan ha missat?
Kan man lägga in bilder för o visa?

Permalänk
Medlem

Menar du snett liksom en tavla på väggen hänger snett? Kolla om "tornet" har blivit snett monterad mot basplattan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Du kan lägga in bilder med den inringade knappen.

Permalänk
Medlem

Med denna "knapp"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Menar du snett liksom en tavla på väggen hänger snett? Kolla om "tornet" har blivit snett monterad mot basplattan.

Snett som en tavla ena sidan av nedre kant är 15cm från skrivbordet medans andra sidan är 17cm ifrån.

Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Du kan lägga in bilder med den inringade knappen.

Fungerar inte på min mobil, Url är det enda som kommer upp.

Skrivet av xfade:

<Uppladdad bildlänk>

Med denna "knapp"

Kommer in där men valet att välja bild fins inte på min mobil :/

Inlägg sammanfogade, se [Redigera] eller [Citera flera]. // MOD
Permalänk
Medlem

Går det inte att vrida på skärmen?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Min Height To Top Of Panel
19.2" (48.7 cm)
Height Adjustment
3.1" (8.0 cm)
Tilt Range
-15° to 5°
Rotate Portrait/Landscape
No
Swivel Range
-15° to 15°
Wall Mount
VESA 100x100

https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/rog-swift-oled-pg...

Med andra ord bör du kunna åtgärda det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

...
Rotate Portrait/Landscape
No

...
https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/rog-swift-oled-pg...

Med andra ord bör du kunna åtgärda det.

Eller inte med den beskrivningen du postat..?

Visa signatur

► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Eller inte med den beskrivningen du postat..?

Det står klart och tydligt att du kan flytta det några grader.

Tilt och swivel.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det står klart och tydligt att du kan flytta det några grader.

Tilt och swivel.

Tilt är vridning upp och ned.
Swiwel är vridning höger vänster i sidled.

Rotation där emot är det som är bekymmret som TS har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Tilt är vridning upp och ned.
Swiwel är vridning höger vänster i sidled.

Rotation där emot är det som är bekymmret som TS har.

Till motsatsen bevisas så håller jag inte med dig.

När ovan funktioner finns så påverkar det också skärmen i övrigt vilket oftast betyder att man kan rätta till lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl VESA-infästningens skruvar som har lite marginal kan jag tänka, lossa och rucka lite, så som man gjorde på gamla klockor förr i tiden.

Permalänk
Bildexpert 📺

En vanlig orsak till sned skärm är pivotfunktion. PG32UCDM verkar sakna pivot (rotation för stående/liggande orientering) och då är den troliga förklaringen att det inte är helt rätt monterad. Det brukar var ett eller ett par rotationsmoment vid montering där delarna av stativet ska haka i varandra med de där stativen. Någon hake sitter inte i sitt fästpunkt utan ovanpå. Typiskt är det sådana monteringsmoment vid bottendelen med fötterna som sprider ut sig samt där man fäster själva skärmen i stativet.

Permalänk
Medlem

Har speciellt varit med om det att skärmar med pivotfunktion inte hålls riktigt rakt utan det vill vrida sig en aning när man har det i horizontell läge (t.o.m. såpass att jag satt något under skärmen som trycker upp den så det blir vågrätt (typ kartongen för en kortläsare sist, jag är inte kräsen med estetik och sånt, funkar för mig, retar mig betydligt mer om bilden upplevs som det lutar däremot). Dock skärmarna som inte har pivotfunktion brukar oftast hållas raka, så tror mera på att den är inte sitter fast i fästet korrekt eller något sånt isåfall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

När ovan funktioner finns så påverkar det också skärmen i övrigt vilket oftast betyder att man kan rätta till lite.

Går o tilta den fram o bak, flytta den upp o ner och vrida på basen till skärmen lite men luta den åt sidorna så är den stel.

Skrivet av mc68000:

Det är väl VESA-infästningens skruvar som har lite marginal kan jag tänka, lossa och rucka lite, så som man gjorde på gamla klockor förr i tiden.

Ska se om det går o ta veck vesa-infästningen när jag kommer hem om de är enkelt, vill inte råka ta sönder något bara under försöket då de är öppet köp.

Skrivet av Laxpudding:

En vanlig orsak till sned skärm är pivotfunktion. PG32UCDM verkar sakna pivot (rotation för stående/liggande orientering) och då är den troliga förklaringen att det inte är helt rätt monterad. Det brukar var ett eller ett par rotationsmoment vid montering där delarna av stativet ska haka i varandra med de där stativen. Någon hake sitter inte i sitt fästpunkt utan ovanpå. Typiskt är det sådana monteringsmoment vid bottendelen med fötterna som sprider ut sig samt där man fäster själva skärmen i stativet.

Testade typ fyra gånger där man sätter ihop bena med fästen till skärmen samt lika många gånger med skärmen till basen (eller va de nu kallas) men fick samma resultat varje gång.
Kollade lite på fötterna o misstänker det är där det blivit fabriksfel kanske, alternativt fästet till skärmen men det ser ditlimmat ut så kanske inte går o göra något åt de?

Skrivet av RPGWiZaRD:

Har speciellt varit med om det att skärmar med pivotfunktion inte hålls riktigt rakt utan det vill vrida sig en aning när man har det i horizontell läge (t.o.m. såpass att jag satt något under skärmen som trycker upp den så det blir vågrätt (typ kartongen för en kortläsare sist, jag är inte kräsen med estetik och sånt, funkar för mig, retar mig betydligt mer om bilden upplevs som det lutar däremot). Dock skärmarna som inte har pivotfunktion brukar oftast hållas raka, så tror mera på att den är inte sitter fast i fästet korrekt eller något sånt isåfall.

Nej inte så kräsen i heller men tänkte la typ 4h för o köra o byta skärm + att den kostar 18k så vill jag att det ska funka o va hel liksom;)

Får kika lite mer på fästet men hakarna sitter rätt iallafall för det kollade jag noga o testa de 4 gånger. Fästet vid skärmen är de som glappar lite annars.

Inlägg sammanfogade, se [Redigera] eller [Citera flera]. // MOD
Permalänk
Medlem

En gettomod skulle vara at lägga något under den ena foten..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Pivot NO.

Vad är det som du behöver för att ha rätt?

Läs vad de övriga under skrivit här. För att du är så säker på DIN sak, utan att veta hur vi (swec's forum, i detta fall) kan hjälpa trådskaparen.
Skulle tillverkaren haft en funktion för att rotera skärmen så hade TS aldrig skrivit detta inlägg..

Vi är här för att hjälpa, I min humla som alltid...
Inte för att göra allt för att visa att vi har rätt..

(( orka ))

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Pivot NO.

Vad är det som du behöver för att ha rätt?

Läs vad de övriga under skrivit här. För att du är så säker på DIN sak, utan att veta hur vi (swec's forum, i detta fall) kan hjälpa trådskaparen.
Skulle tillverkaren haft en funktion för att rotera skärmen så hade TS aldrig skrivit detta inlägg..

Vi är här för att hjälpa, I min humla som alltid...
Inte för att göra allt för att visa att vi har rätt..

(( orka ))

Precis , detta forum uppskattar jag som inte är helt inne på detta:)
Fortsätter leta o förstås hur jag ska göra då jag inte riktigt vet vad allt betyder:)

Permalänk
Medlem

För att underlätta och undvika missförstånd så finns denna från Viewsonics sida:

Permalänk
Medlem

Det saknas fortfarande bilder…

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edde s:

Precis , detta forum uppskattar jag som inte är helt inne på detta:)
Fortsätter leta o förstås hur jag ska göra då jag inte riktigt vet vad allt betyder:)

Edde.. det mesta jag skrivit handlade om att försöka förstå och hur vi kunde hjälpa problemet ditt.

Det handlade om att vi som en community kan hjälpa andra...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Löste det

Tack för all hjälp ni gett mig!
Felet var att under deras montering när dem skruvat ihop fästet så har dem satt det lite lite snett vilket gjorde rätt mycket på skärmen. Delade o fick den tillslut o bli helt rak:)

Tack för snabba svar o bra hjälp!😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edde s:

Tack för all hjälp ni gett mig!
Felet var att under deras montering när dem skruvat ihop fästet så har dem satt det lite lite snett vilket gjorde rätt mycket på skärmen. Delade o fick den tillslut o bli helt rak:)

Tack för snabba svar o bra hjälp!😇

Bra att det löste sig. så störigt att behöva skicka tillbaka en produkt som kostat en "hel" del.
Även bra att svara i en tråd när ett problem har löst sig, samt lösningen för andra i forumet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Pivot NO.

Jag skall väl erkänna min argumentationsteknik inte var den bästa mitt i natten.
Var inte ute efter att ha rätt och alla andra fel.

Skitbra att trådskaparen fick löst sitt bekymmer.

Visa signatur