Anmäl dig till Roborock Challenge!

Microsoft vill ha 300 kronor för längre Windows 10-stöd

Permalänk

Konspirationsteori. Microsoft har insett att övergången till windows 11 har gått dåligt, när de släpper windows 12, så vill de samtidigt tvinga windows 10 användare att uppgradera och då troligen till windows 12.
Det känns logisk. Det är bara det att det tar absolut minst ett halvår efter windows 12 har släppt, som många företag och annat vågar pröva på den.
Som det blir nu så blir det för många företag att köpa en ny dator med windows 11 precis innan windows 12 för dem går att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Smart kommentar... det är ju inte så att fler sitter på äldre hårdvara som inte kan installera win 11... doh!
Hårdvara som är mer än tillräckligt för sina användningsområden....

6700k är fortfarande en ganska kompetent processor.

Det är väldigt enkelt att installera Windows 11 även på icke supportade CPU:er. Jag kör Windows 11 på en HP Elitebook från 2012. Fungerar utmärkt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Gratis?

Den här nyheten riktar sig främst åt företag. I det sammanhanget kostar en RHEL-licens $200-300 per år per dator.

En distro ihopsatt av oavlönade volontärer är gratis - med noll support.

RHEL-licensen är valfri, den är alltså till för support, inte själva OS:et. Dessutom jobbar de som sätter ihop RHEL på RedHat och får lön. Så fel på båda punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Smart kommentar... det är ju inte så att fler sitter på äldre hårdvara som inte kan installera win 11... doh!
Hårdvara som är mer än tillräckligt för sina användningsområden....

6700k är fortfarande en ganska kompetent processor.

Det går med lite vilja, vilket är den som saknas bland många här.

Bland gemene man, absolut. Men där är det betydligt mer slit-och-släng än bland entusiaster.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Testpilot

300 kronor känns full rimligt sett till åldern på operativsystemet, särskilt då jag misstänker att många fick sina licenser i form av gratis Windows 8/8.1-uppgraderingar, eller som del av färdigbyggd maskin (om man utgår från privatpersoner). Annat kan det såklart vara för företag med system som har skräddarsydd programvara, samtidigt får ett företag skylla sig själv om de inte kan förmå sig att betala sin IT-avdelning tillräckligt för att säkerställa kompabilitet framgent.

Sedan är det inte några konstigheter att installera Windows 11 även på äldre hårdvara; finns ett halvt dussin olika metoder för att ignorera TPM-kravet och dylikt – inte ens komplexa saker med en autounattend-fil eller bara två klick i Rufus vid skapandet av ISO.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Windows går från klarhet till klarhet, snart lika klart som korvspad.
bloatware -> spyware -> ransomware vilka genombrott i dess evolution.

Kriminella kommer alltid ligga minst 1 steg före Microsoft och lagen kommer alltid ligga minst 2 steg efter Microsoft.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå Microsoft borde kunna godkänna datorer som exempelvis Intel 7th gen (haswell) där man har både GPT, Secureboot och TPM. Dessutom så har de gjort undantag för sin egna surface dator med en 7th gen CPU. Det finns faktiskt de av oss som sitter på ett par datorer och där en av dessa är en helt stabil gaming dator ifrån 7th gen med allt nödvändigt under huven. Dessutom så stödjer alla haswell SSE4.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Dröjer väl inte länge förrän nån släpper ett program som patchar om ens Windows 10-installation till LTSC-version eller liknande.

Behövdes inget program för mig, utan ändrade enkelt EditionID samt ProductName under CurrentVersion i registret. Gjorde sen en "in-place upgrade" med min LTSC-nyckel.

Sen var det bara att tuta och köra!

Gick från Pro till LTSC

Sista inlägget här beskriver sättet jag gjorde det på:
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/544156/wi...

Ett tips är dock att säkerställa att man kör samma version av Windows. Körde Version 1809 vilket är samma som LTSC 2019 bygger på. För LTSC 2021 känns det snurrigare, då det är 21H2 vad jag vet och senaste 10:an är 22H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Den här nyheten riktar sig främst åt företag.

Avgiften på 300 kr för ett år som nyheten handlar om gäller endast privatpersoner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KaakaaN:

Bland gemene man, absolut. Men där är det betydligt mer slit-och-släng än bland entusiaster.

Jag tror det är ganska förståeligt att många inte har viljan att krångla med att installera en nyare version av Windows, som på många sätt är sämre än den gamla, på äldre osupporterad hårdvara, särskilt med tanke på att de "workarounds" man kan behöva göra för att köra Windows 11 kan sluta fungera när som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är väldigt enkelt att installera Windows 11 även på icke supportade CPU:er. Jag kör Windows 11 på en HP Elitebook från 2012. Fungerar utmärkt!

Och Microsoft gör sitt bästa för att förhindra det och försöker "täppa till" hålen. Att man KAN "fula" sig förbi (och ingen garanti för att det kommer fortsätta fungera) är inte ett fullgott alternativ.

Skrivet av KaakaaN:

Även Entusiaster sitter med en del äldre hårdvara för andra ändamål... och som jag skrev ovan är det inte ett fullgott alternativ med "fullösningar" som inte ger någon garanti på att det kommer fortsätta fungera, speciellt inte när Microsoft själva jobbar emot just sådana saker.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag tycker ändå Microsoft borde kunna godkänna datorer som exempelvis Intel 7th gen (haswell) där man har både GPT, Secureboot och TPM. Dessutom så har de gjort undantag för sin egna surface dator med en 7th gen CPU. Det finns faktiskt de av oss som sitter på ett par datorer och där en av dessa är en helt stabil gaming dator ifrån 7th gen med allt nödvändigt under huven. Dessutom så stödjer alla haswell SSE4.

Det är väl specifikt HVCI/VBS-funktionerna som drev CPU-kraven (CPUn måste ha MBEC/GMET). Så om de är villiga att förhandla angående att säkerhetsfunktionerna måste stödjas (även om de går att slå på/av) så kan man ju absolut tänka sig detta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Megacrash:

Så Microsoft har börjat med prenumeration för windows typ

Nej inte riktigt.
Dessutom körde MS faktiskt ESU för Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

All vill ha säkerhet men ingen är beredd att betala för det.

Jag tycker de gör helt rätt, vill man fortfarande ha stöd i ett 10 år gammalt OS får man ju betala pengar för det.

Jag tror dessvärre vad som kommer hända är att folk inte kommer betala men fortsätta använda windows 10. Själv ska jag nog få tummen ur och installera någon form av Linux istället. Tror dock inte det kommer vara alla som väljer att gå den vägen vilket kommer sluta med att vi kommer ha en stor mängd datorer som inte kommer vara särskilt säkra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RJ_Ceder:

Jag tror dessvärre vad som kommer hända är att folk inte kommer betala men fortsätta använda windows 10. Själv ska jag nog få tummen ur och installera någon form av Linux istället. Tror dock inte det kommer vara alla som väljer att gå den vägen vilket kommer sluta med att vi kommer ha en stor mängd datorer som inte kommer vara särskilt säkra.

Folk får ju ta ansvar för sina egna grejer att hålla dem säkra, det är ju inte rimligt att kräva att "någon annan" som ska supporta detta i all evighet och gratis dessutom.

Om det innebär att betala för utökad support för hårdvara som gått ur tiden, att uppgradera OS:et där det går, eller helt och hållet byta ut OS, eller helt enkelt leva med riskerna och hantera det på annat sätt, får vara upp till var och en.

Permalänk
Medlem

Som en normal windows användare (som jag och majoriteten är) kan jag inte förstå varför man inte bara uppgraderar till windows 11 - ingen poäng att stanna på windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den har vi hört länge, men problemet är att Linux är splittrat, rörigt och saknar många kommersiella program. Att sitta och emulera, köra mer eller mindre kompetent FOSS med dåliga gränssnitt o dyl är inte något man får gemene man att göra. Då är det mer sannolikt att de dumpar datorn och bara kör telefon, surfplatta eller kanske en Chromebook, alt köper en Mac om plånboken känns lämpligt tjock.

Fast om man skulle klara sig med en surfplatta eller chromebook med dess begränsningar så skulle nog just de individerna även klara sig bra med att köra exempelvis Ubuntu på den äldre datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Haha snark..

Drömmer ni mardrömmar om Windows om nätterna?

Det har bara blivit ett betydligt sämre OS över de 20 åren då de fokuserat på fel saker i hopp om att driva upp sitt börsvärde hellre att än innovera och stärka sin position.
Windows är ett litet hobbyprojekt för Microsoft och de har kniven mot strupen där de försöker hitta sätt att tjäna pengar, detta på bekostnad av att funktionaliteten. Sen finns det finns vissa som inte lärt sig använda något annat än Windows som blint verkar försvarar allt Microsoft gör, kanske är lite hemmablinda.

Skrivet av superapan:

Gratis?

Den här nyheten riktar sig främst åt företag. I det sammanhanget kostar en RHEL-licens $200-300 per år per dator.

En distro ihopsatt av oavlönade volontärer är gratis - med noll support.

Känns som man tar Suse för halva priset då för tjänar vi inte igen de pengarna på en dator kan vi slå igen dörrarna men jag vet inte riktigt vad du vill komma till nu. Vet du vad man får för support när man betalar Microsoft? Nada. Man lär sig sitta på technet och läsa om 10 år gamla buggar och hur man jobbar sig runt dem för att Microsoft inte kommer lösa dem.
Om du betalar Suse, Redhat, Proxmox, eller vilka andra du vill använda så kan du ringa/mejla dem och du kommer samma dag prata med en utvecklare som kommer vara intresserad av att lösa ditt problem med dig.

Jag är med dig i din poäng till viss del men i alla mina år av drift så är det så att om en Windows server-maskin krånglar så finns det nästan ingen hjälp att få innan det hade varit billigare att bara rulla tillbaka eller installera om direkt.
Med Linux-servrar så finns det hjälp att hitta där ute om du är villig att försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

kan jag inte förstå varför man inte bara uppgraderar till windows 11 -

Vi märker det. Varje gång det kommer på tal så kommer en NPC och säger att det bara är att uppgradera till spionversion 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Och Microsoft gör sitt bästa för att förhindra det och försöker "täppa till" hålen. Att man KAN "fula" sig förbi (och ingen garanti för att det kommer fortsätta fungera) är inte ett fullgott alternativ.

Även Entusiaster sitter med en del äldre hårdvara för andra ändamål... och som jag skrev ovan är det inte ett fullgott alternativ med "fullösningar" som inte ger någon garanti på att det kommer fortsätta fungera, speciellt inte när Microsoft själva jobbar emot just sådana saker.

Och det är faktiskt inte så att Wind10 slutar fungera bara för att supporten tar slut, att man förväntar sig säkerhetsuppdatering +10 år efter en release så får man nog tänka om lite. Antingen fortsätter man ju köra på det gamla, med eller utan internet är väl upp till en själv hur högt man värdesätter säkerheten.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vi märker det. Varje gång det kommer på tal så kommer en NPC och säger att det bara är att uppgradera till spionversion 11.

som att 10 skulle vara mindre spionversion? samma system i grund och botten, bara nyare skin på 11 och 11 som är det kommande får så klart mer jobb lagt på det nu.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Behövdes inget program för mig, utan ändrade enkelt EditionID samt ProductName under CurrentVersion i registret. Gjorde sen en "in-place upgrade" med min LTSC-nyckel.

Sen var det bara att tuta och köra!

Gick från Pro till LTSC

Sista inlägget här beskriver sättet jag gjorde det på:
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/544156/wi...

Ett tips är dock att säkerställa att man kör samma version av Windows. Körde Version 1809 vilket är samma som LTSC 2019 bygger på. För LTSC 2021 känns det snurrigare, då det är 21H2 vad jag vet och senaste 10:an är 22H2.

Ja, jag tänkte följa några instruktioner på Mydigitallife forums men hade då uppgraderat Win 10 för långt så jag avvaktade. Egentligen vill jag köra Win11 trots att det är segt ibland, men måste ha kvar minst en dator på Win 10 då jag inte tror Win11 godkänner drivrutinerna för ett scsi-kort jag har. Eller så kan man ju dual boota.

Tror på typ Rufus så att folk flest vågar sig på att prova LTSC-versionen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

som att 10 skulle vara mindre spionversion? samma system i grund och botten, bara nyare skin på 11 och 11 som är det kommande får så klart mer jobb lagt på det nu.

i 10:an har du iaf inte ett program som spelar in på skärmen, allt du gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

11:an pushar väl oxå hårdare på att man ska ha ett Microsoft konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

och det får du inte på 11 heller om du inte har en NPU... jag tror bestämt NPC:er finns i form av foliehatt-bärare också.

edit: det är dessutom lokalt, det är vad dom påstår iaf och inget bevis för motsatsen än vad jag har hört.
MS gör sak, folk gnäller.
Apple gör samma sak, hyllas.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Mjo, om du har Xbox Game Bar påslaget så gör den det även i Win10.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

11:an pushar väl oxå hårdare på att man ska ha ett Microsoft konto?

Precis, detta också.
Installerar visserligen ett par virtuella maskiner med 11 IoT Enterprise LTSC, där gick det halv-enkelt att skippa online-konto, även om de nästkommande förtielva sidorna "tipsade" om att enkelt att byta till online-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Mjo, om du har Xbox Game Bar påslaget så gör den det även i Win10.

Därför man avinstallerar sånt skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Fast om man skulle klara sig med en surfplatta eller chromebook med dess begränsningar så skulle nog just de individerna även klara sig bra med att köra exempelvis Ubuntu på den äldre datorn.

Det finns mer än en typ av användare och det du föreslår kommer oftast inte att hända om de inte har någon som har snöat in på Linux i närheten. Om Linux hade haft samma framgång som alla "the year of the Linux desktop"-nissar förutpått sedan Hedenhös så hade användarandelen i procent varit på liknande tal som Rysslands utdömda Google-böter vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ptja, lite mindre är det nog. Windows 10 rörde sig ju alltmer i den riktningen och Windows 11 har ju fortsatt i samma riktning när Windows 10 stått stilla i några år nu.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304