Microsoft vill ha 300 kronor för längre Windows 10-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så Microsoft har börjat med prenumeration för windows typ

Det här är inget nytt från MS när produkter går EOL eftersom det är kostsamt att supportera en produkt i all evighet.
Har ju gått att förlänga supporten tidigare, tex Windows 7 till Windows 10. Hur vanligt det varit för konsumenter vet jag inte riktigt.

Men jag kan också förstå frustrationen eftersom Windows 11 ställer vissa hårdvarukrav. Äldre hårdvara går ju teoretiskt att köra i Windows 11 men MS vill inte tillåta den pga nya säkerhetskrav.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Joppis:

Fast om man skulle klara sig med en surfplatta eller chromebook med dess begränsningar så skulle nog just de individerna även klara sig bra med att köra exempelvis Ubuntu på den äldre datorn.

Morsan kan enkelt utföra sina vardagliga sysslor med telefonen eller surfplattan; bankärenden, socialmedia eller installera en app för nyhetstablån.

Jag sätter upp en stående utmaning till alla som resonerar likt ovan citat att få henne (eller likasinnade) att sätta sig ned framför Linux och utföra samma saker — samtidigt som upplevelsen kan klassas som enkel.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Då är den två år gammal för dig personligen sedan köpet men inte två år gammal sedan hårdvaran släpptes?

Skrivet av evil penguin:

Tveksamt om detta verkligen stämmer. Vad är det för dator?

Eventuellt kan det vara några inställningar i UEFI/BIOS Setup som är fel, snarare än en hårdvarubegränsning... Eller så är det mycket mycket äldre hårdvara än två år.

Skrivet av pt96hni:

Det finns inbyggt stöd i cpu:erna så de flesta behöver inte TPM modul.
Räcker med att slå på den i UEFI: https://www.sweclockers.com/artikel/32892-guide-aktivera-tpm-...

Chipset släpptes 2019 och processorn 2022. Oklart exakt när moderkortet kom.

Gick in i BIOS och såg att det fanns en security modul att aktivera. Låter den förbli avstängd för att slippa att Windows börjar tjata att jag ska uppgradera till Windows 11. Får slå på den när jag är redo men kommer troligen uppgradera till AM5 innan dess om jag känner mig själv rätt.

Tack för tipset med att kolla i BIOS.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

300 kronor för 1 år? Helt orimligt. 300 kronor för 3 år hade varit mer rimligt för mig personligen.
Men även det är helt orimligt om man ser det globalt och vilket enorm säkerhetsrisk det innebär med tanke på hur många som använder Windows 10 idag och inte har koll.

Och har man en monopolliknande situation så har man ett visst ansvar att hålla säkerheten uppe.

Att man inte ens kan köpa en ny version av Windows för att få säkerheten är liksom en stor del av problemet, det går ju inte att betala för det.

Jag kommer aldrig förstå mig på stövelslickare...

Windows har tillräckligt bra legacy support ändå. Betala eller dumpa gammal hårdvara.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

300 kronor känns full rimligt sett till åldern på operativsystemet, särskilt då jag misstänker att många fick sina licenser i form av gratis Windows 8/8.1-uppgraderingar, eller som del av färdigbyggd maskin (om man utgår från privatpersoner). Annat kan det såklart vara för företag med system som har skräddarsydd programvara, samtidigt får ett företag skylla sig själv om de inte kan förmå sig att betala sin IT-avdelning tillräckligt för att säkerställa kompabilitet framgent.

Sedan är det inte några konstigheter att installera Windows 11 även på äldre hårdvara; finns ett halvt dussin olika metoder för att ignorera TPM-kravet och dylikt – inte ens komplexa saker med en autounattend-fil eller bara två klick i Rufus vid skapandet av ISO.

Det är dom i och för sig skyldiga folket med tanke på skämtet till Windows 8.

Permalänk
Medlem

Mm, damned if you do. Damned if you don't. Visar ju iallafall med all tydlighet att Microsoft inte behöver anstränga sig nästa gång - bättre att inte ge folk ett val. Bättre att fortsätta att endast ge det till företag.

Permalänk

Hur betalar man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det för hårdvara i dessa riktigt snabba burkar som inte klarar windows 11?

1080Ti och 32 GB ram. Fullt fungerande maskiner som duger till det mesta, endast TPM-modulen som gör att de inte stöds. Går nog att komma runt kravet om man "ful-installerar", men frågan är hur länge det kommer fungera...

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nej tack, Linux är gratis.

Precis:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskich:

1080Ti och 32 GB ram. Fullt fungerande maskiner som duger till det mesta, endast TPM-modulen som gör att de inte stöds. Går nog att komma runt kravet om man "ful-installerar", men frågan är hur länge det kommer fungera...

1080Ti har ju inget med processorn att göra.

Permalänk
Medlem

Vilken fantastisk popcorntråd

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskich:

Vilken processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

RHEL-licensen är valfri, den är alltså till för support, inte själva OS:et. Dessutom jobbar de som sätter ihop RHEL på RedHat och får lön. Så fel på båda punkter.

Kolla gärna på pricingsidan för RHEL. Jag kanske läser den fel, men det ser ut att kosta cirka 200 dollar för ”self support”, dvs ingen alls, och cirka 300 dollar för supporten.

https://www.redhat.com/en/store/red-hat-enterprise-linux-work...

Såvitt jag vet kan du som privatperson lösa en licens kostnadsfritt (utan support).

Dom som utvecklar Fedora (uppströms RHEL) är mycket sällan anställda.

Du har fel

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Kan alla bakåtsträvare sluta hålla fast vid gamla operativsystem? Gå vidare, herregud.

Varför? Finns ingen fördel med att byta till 11 och UIt är sämre

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Windows har tillräckligt bra legacy support ändå. Betala eller dumpa gammal hårdvara.

Uppenbarligen inte då över 60% sitter på Windows 10 fortfarande och kommer bli av med säkerhetsuppdateringar.

Menar du på allvar att man ska dumpa fullt fungerande hårdvara?

Jag har verkligen svårt att förstå tjusning i stövelslickande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kommer gå över till W11 Oktober 2025, betala för Windows eller fortsatta säkerhetsuppdateringar kommer aldrig hända

Föredrar W10 på alla sätt och vis, gillar inte W11 interface och etc. Men ja whatever, 1 år till så får man väl gå över

Titta på LTSC. Beroende på variant så stöd till 27 och debloatad från början

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Kan alla bakåtsträvare sluta hålla fast vid gamla operativsystem? Gå vidare, herregud.

Nej tvärtom, windows 10 går bakåt istället för framåt. Jag installerade Windows 10, är inte kvar på 7 eller XP, då det efter initiala setup (ta bort annonser & andra dumma inställningar) är helt ok. Win11 blir bara svårare och svårare att fixa till, då kan man lika gärna fixa Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Titta på LTSC. Beroende på variant så stöd till 27 och debloatad från början

2029 faktiskt.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Gratis?

Den här nyheten riktar sig främst åt företag. I det sammanhanget kostar en RHEL-licens $200-300 per år per dator.

En distro ihopsatt av oavlönade volontärer är gratis - med noll support.

Fast så fungerar det inte.

Linux är inte gratis, det är fritt.

Det oavlönade volontärer gör är möjligen att leka lite med utseendet och programbiblioteket.

Linux är en kärna, inte ett operativsystem.

Linux per definition kan du inte modifiera, åtminstone inte så att du kan sprida den vidare som Linux utan att få den godkänd av communityn.

Det kluriga här är att Microsoft marknadsför hela Windows som ett operativsystem.

Det närmaste man kan komma är definitionen GNU/Linux som möjligen kan kallas operativsystem eftersom GNU är dom grundläggande program som hanterar kommunikation mellan dig och systemet.

En enkel jämförelse mot MS-DOS är filerna msdos.sys och io.sys som är operativsystemet. Alla andra filer är för att få en prompt och kommunikation mellan dig och systemet.

Den stora skillnaderna är att abstaktionslagret i Linux är mera delat och avsett att kunna köras oberoende av varandra.

Med andra ord måste varje sådant lager vara fullständigt annars blir det som slarviga typsnitt där åäö och vissa ser annorlunda ut eller saknas.

Ett exempel på detta skulle vara en platta för blindskrift. I Windows skulle det vara ett tillbehör. I Linux skulle det även kunna vara bildskärm, fönstergränssnittet eller grafikhanteringen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Fast så fungerar det inte.

Linux är en kärna, inte ett operativsystem.

(ordsallad)

Nu far du med hårklyverier och filosofier utan anledning. Jag skrev dessutom uttryckligen ”distro” och inte Linux, men det är helt irrelevant för ämnet.

En bättre jämförelse: Windows 10 är snart tio år gammalt. Det finns ingen Linuxdistro, mlnus betald typ RHEL (14 år) som inte är EOL inom tio år.

När distron är EOL får du uppgradera till nästa version, eller stå utan uppdateringar. Är det inte exakt samma läge som Win10? Uppgradera till en version - som är gratis att göra - eller stå utan uppdateringar alternativt betala för dom.

Jag använder inte ens Windows (I use Arch btw), men jag förstår inte alls alla sura miner här.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag använder inte ens Windows (I use Arch btw), men jag förstår inte alls alla sura miner här.

De villa bara få gnälla på någon. Själva så gör de allt perfekt och kan inte ta emot någon som helst kritik.

Microsoft lägger till en möjlighet för användare att få sina system uppdaterade. Något som inte fanns tidigare. Jag förstår inte heller allt gnäll!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Varför ska vi det när 11an fortfarande suger pung?

Permalänk
Medlem

Irriterad!

Hade gärna uppgraderat (och har inget emot att betala en slant för mitt OS) men enligt Microsoft får jag inte uppgradera. Min PC klarar fin-fint att spela Doom Eternal samt utveckla på så inget fel på prestandan. Vad jag förstår uppfyller den tom de krav som Ms hittat på men Ms valde att inte stödja min CPU ändå.

Så tycker det hela suger rätt rejält. Riktigt besviken på Ms. Och jag brukar vara rätt förlåtande, jag förstår att bedriva affärsverksamhet inte är välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoonerX:

Hade gärna uppgraderat (och har inget emot att betala en slant för mitt OS) men enligt Microsoft får jag inte uppgradera. Min PC klarar fin-fint att spela Doom Eternal samt utveckla på så inget fel på prestandan. Vad jag förstår uppfyller den tom de krav som Ms hittat på men Ms valde att inte stödja min CPU ändå.

Så tycker det hela suger rätt rejält. Riktigt besviken på Ms. Och jag brukar vara rätt förlåtande, jag förstår att bedriva affärsverksamhet inte är välgörenhet.

Vad för CPU har du?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Betala 300kr för att slippa nergradera sig till ett sämre OS, jo jag tackar ja :\

Permalänk
Medlem

Kört Windows 11 ett bra tag men något skaver med vart Microsoft-skeppet är på väg.

Installerade därför Linux Mint på en laptop nyligen och blev mycket positivt överraskad.

Både snabbt och enkelt att installera. Systemkraven är låga. I mitt fall identifierades all hårdvara utan pill med drivrutiner. Lokalt användarkonto ❤️ Ingen telemetri. Ingen påtvingad AI. Ingen bloatware eller förinstallerad ad-ware.

Standardgränssnittet är minimalt och påminner lite om Windows 7 när det var som bäst. Många tangentbordsgenvägar är anpassade för att underlätta för de som kommer från Windows, Win+E öppnar exempelvis filhanteraren.

Inställningar är samlade på ett och samma ställe (att jämföra med Kontrollpanelen och Inställningar i Windows 11).
Terminalen finns där men har inte behövt härja runt där ännu - vilket är ett gott betyg i min mening.

The usual suspects (i mitt fall Firefox, VLC och Libreoffice med flera) fungerar precis som vanligt.

Brasklappen: Den som spelar mycket bör kolla upp om de spel man brukar spela fungerar i Linux. Stödet verkar bli bättre och bättre, inte minst tack vare Steam Deck, men det är en bit kvar och det kan såklart vara en dealbreaker om ens favoritspel inte fungerar.

Linux Mint checkar av många av de krav jag ställer på ett dröm-OS. Om bara Microsoft hade valt samma väg med Windows..

Permalänk
Medlem

CPU

Skrivet av jnsson:

Vad för CPU har du?

Intel i7 6700K

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det för hårdvara i dessa riktigt snabba burkar som inte klarar windows 11?

Tex Threadripper 1000 och 2000-serien enligt Microsoft.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

2990WX: 32 kärnor 64 trådar, 3GHz base, 4.2 GHz max turbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om vi nu pratar om de officiella hårdvarukraven så har de ju inte så mycket med prestanda att göra utan istället vilka *funktioner* som finns på plats.

Specifikt handlar det väl om att de bestämde sig för att man måste kunna aktivera VBS/HVCI-funktionerna i Windows. Och då kommer kravet att processorn måste ha MBEC/GMET, och därför finns det en massa halvgamla datorer som var riktigt snabba när de var nya och fortfarande är rätt snabba, och som inte stöds pga saknad funktionalitet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Som en normal windows användare (som jag och majoriteten är) kan jag inte förstå varför man inte bara uppgraderar till windows 11 - ingen poäng att stanna på windows 10

Genuin fråga. Kan man nu I windows 11 ha flera skärmar och startmeny/taskbar/klocka/aktivitetsfältet på bara en skärm (ej den primära) ?