Denna processor är den bästa för spel som man kan köpa, men den är nog endast värd att köpa om du sitter med ett 4090
Annars ska du lägga de extra tusenlapparna på bättre GPU och möjligen skärm
Om det stämmer så är det här nyttig information till potentiella konsumenter, och SweC hade kunnat skriva om sånt mer än om hur bra den nya CPUn är i 720p.
* Förbehållet naturligtvis EN slide med syntetisk prestanda för att låta AMD glänsa lite.
Man måste ju också gå i sig själv och köpa efter vad för spel eller applikationer man skall ha den till. Finns en del titlar där även 4K är cpu-bundet med ett 4090. Men det är absolut inte normen.
Ja: Spel i UHD-upplösning.
Jag ville bara påpeka att är synd att något sådant centralt fattas i SweClockers test av den nya flaggskepps-CPUn.
Du testar lättast själv om du behöver ny CPU eller GPU.
Om du får mer fps när du sänker upplösning så behöver du ny GPU.
Får du samma FPS när du sänker upplösning så behöver du ny CPU.
Detta är också bra konsumentinformation.
Man skall inte stirra sig blind på snitt-FPS eller lägsta FPS. Men 1% lows är avsevärt avgörande för ens upplevelse vad gäller stutter eller "hack" och där kan det absolut vara en väsentlig skillnad mellan en 13600K och en 9800X3D även i 4K. Tyvärr testas detta väldigt sällan i recensioner, men jag hade gärna haft med det för dessa 1% lows i tungt CPU-belastade spel. Kanske en specifik slinga just för att testa detta istället för att köra spel som uppenbart är GPU-begränsade.
Men jag hade inte bytt från en 13600K till 9800X3D om jag spelade i 4K, inte ens i 1440P 16:9 om jag inte raidade i WoW eller körde väldigt långt gångna "rundor" i typ Factorio eller Satisfactory eller liknande som käkar CPU:s. Moderkorten kostar skjortan och sen vill man ha A-die minnen och vipps är det 15k för en uppgradering som ger lite bättre flyt i några enstaka spel.
Däremot kommer jag byta från min 5900X då den flaskar mitt 7900XTX i 3440X1440 i ett par spel jag gillar att spela. Sen är det även lite villhöver över det hela och som bonus får jag lite delar över som min vän genuint behöver.
La en order men är osäker om jag hann med, bekräftelsen säger i lager men den niten åkte jag på vid 7900 XTX släpp med och fick vänta några veckor.
Generellt ja, men viktigast i mitt tycke är stutters. 95 FPS med stutters eller 98 utan är en väldigt stor skillnad.
Oh ja, det suger med stutters. Jag skaffade en Gsync-skärm för att minimera upplevelsen av bl a dessa. (Jag får fortfarande stutters men det flyter ändå på bättre än en skärm utan Gsync, där jag får köra med VSYNC.)
Har faktiskt inte sett någon nämnvärd CPU-användning i Satisfactory med 13600K.
För att i 4K så är GPU:n flaskhalsen och då blir det ingen skillnad med en snabbare cpu, syns redan i 1080 i vissa spel i testet.
Tycker du inte att det, att man inte vinner så mycket om man kör 4K, är relevant information att ha med till läsarkretsen och potentiella konsumenter (vilket gissningsvis är många fler än de med 720p)?
Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi