AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Denna processor är den bästa för spel som man kan köpa, men den är nog endast värd att köpa om du sitter med ett 4090

Annars ska du lägga de extra tusenlapparna på bättre GPU och möjligen skärm

Om det stämmer så är det här nyttig information till potentiella konsumenter, och SweC hade kunnat skriva om sånt mer än om hur bra den nya CPUn är i 720p.

* Förbehållet naturligtvis EN slide med syntetisk prestanda för att låta AMD glänsa lite.

Skrivet av marcusOCZ:

Man måste ju också gå i sig själv och köpa efter vad för spel eller applikationer man skall ha den till. Finns en del titlar där även 4K är cpu-bundet med ett 4090. Men det är absolut inte normen.

Ja: Spel i UHD-upplösning.
Jag ville bara påpeka att är synd att något sådant centralt fattas i SweClockers test av den nya flaggskepps-CPUn.

Skrivet av bagaget:

Du testar lättast själv om du behöver ny CPU eller GPU.
Om du får mer fps när du sänker upplösning så behöver du ny GPU.
Får du samma FPS när du sänker upplösning så behöver du ny CPU.

Detta är också bra konsumentinformation.

Skrivet av hockexx:

Man skall inte stirra sig blind på snitt-FPS eller lägsta FPS. Men 1% lows är avsevärt avgörande för ens upplevelse vad gäller stutter eller "hack" och där kan det absolut vara en väsentlig skillnad mellan en 13600K och en 9800X3D även i 4K. Tyvärr testas detta väldigt sällan i recensioner, men jag hade gärna haft med det för dessa 1% lows i tungt CPU-belastade spel. Kanske en specifik slinga just för att testa detta istället för att köra spel som uppenbart är GPU-begränsade.

Men jag hade inte bytt från en 13600K till 9800X3D om jag spelade i 4K, inte ens i 1440P 16:9 om jag inte raidade i WoW eller körde väldigt långt gångna "rundor" i typ Factorio eller Satisfactory eller liknande som käkar CPU:s. Moderkorten kostar skjortan och sen vill man ha A-die minnen och vipps är det 15k för en uppgradering som ger lite bättre flyt i några enstaka spel.

Däremot kommer jag byta från min 5900X då den flaskar mitt 7900XTX i 3440X1440 i ett par spel jag gillar att spela. Sen är det även lite villhöver över det hela och som bonus får jag lite delar över som min vän genuint behöver.

La en order men är osäker om jag hann med, bekräftelsen säger i lager men den niten åkte jag på vid 7900 XTX släpp med och fick vänta några veckor.

Generellt ja, men viktigast i mitt tycke är stutters. 95 FPS med stutters eller 98 utan är en väldigt stor skillnad.

Oh ja, det suger med stutters. Jag skaffade en Gsync-skärm för att minimera upplevelsen av bl a dessa. (Jag får fortfarande stutters men det flyter ändå på bättre än en skärm utan Gsync, där jag får köra med VSYNC.)

Har faktiskt inte sett någon nämnvärd CPU-användning i Satisfactory med 13600K.

Skrivet av pt96hni:

För att i 4K så är GPU:n flaskhalsen och då blir det ingen skillnad med en snabbare cpu, syns redan i 1080 i vissa spel i testet.

Tycker du inte att det, att man inte vinner så mycket om man kör 4K, är relevant information att ha med till läsarkretsen och potentiella konsumenter (vilket gissningsvis är många fler än de med 720p)?

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det ironiska tycker jag är att intel var först med stort cache(tror det var L4 128mb) Var till för GPU delen på en cpun men cpun kunde också använda det och det gjorde dom med en rejäl boost i många spel med lägre mhz.

https://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-oc...

Ser väldigt likt ut det AMD gör med sina x3d cpuer...undrar varför uppenbarligen inte inte fortsatte med detta? Dom kunde slängt på iallafall lite extra cache. AMD såg iallafall vad dom gjorde och tänkte, AHA där har vi det

Ja dock var de inte lika revolutionerande då, den var inte som att den proccessorn var överlägsen intels andra cpu:er som fanns, men jag håller med dig...de var ett märkligt steg de tog.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

För att i 4K så är GPU:n flaskhalsen och då blir det ingen skillnad med en snabbare cpu, syns redan i 1080 i vissa spel i testet.

Så vi som spelar i 4k har ju ingen större anledning att uppgradera. Ja man kan få lite bättre 1%lows i några spel men i det flesta fallen ger det samma resultat med en betydligt billigare CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Om det stämmer så är det här nyttig information till potentiella konsumenter, och SweC hade kunnat skriva om sånt mer än om hur bra den nya CPUn är i 720p.

* Förbehållet naturligtvis EN slide med syntetisk prestanda för att låta AMD glänsa lite.

Jag ville bara påpeka att är synd att något sådant centralt fattas i SweClockers test av den nya flaggskepps-CPUn.

Oh ja, det suger med stutters. Jag skaffade en Gsync-skärm för att minimera upplevelsen av bl a dessa. (Jag får fortfarande stutters men det flyter ändå på bättre än en skärm utan Gsync, där jag får köra med VSYNC.)

Tycker du inte att det, att man inte vinner så mycket om man kör 4K, är relevant information att ha med till läsarkretsen och potentiella konsumenter (vilket gissningsvis är många fler än de med 720p)?

De tog upp det i videon, denna processor är snabbare än vad de flesta behöver. Siktar man på 4070 så bör man köpa en annan processor för att kunna köpa en snabbare GPU i första hand

Sen finns det vissa spel redan idag som den kan göra skillnad i, som BG3 eller Factorio, men då blir det väldigt specifikt för vem datorn byggs för

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Kom ihåg att detta är en prestandatest, inte en köpguide. Av egen erefarenhet vet jag att såna här tester är enormt tids- och resurskrävande.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Varför exakt ska en recension säga åt folk vilka beslut de borde ta istället för att presentera testerna? Det blir regelbundet drama över vilka produkter som ska få märkas "toppklass", "bra produkt" osv. Om de ska börja säga åt läsarna vad de bör eller inte bör köpa i recensionerna hoppas jag de slår av kommentarerna för artiklar med för det kommer bli outhärdligt.

Det finns väldigt mycket information för de konsumenter som inte än vet vad flaskhals är och hur de ska tänka runt kombination av upplösningar, GPU, CPU osv. Bygguides, köpguides, rekommenderade builds, r/buildapc, allt möjligt.

En recension handlar ju om produkten relativt andra konkurrerna produkter, det är inte rätt ställe att leta efter tips om att bara allmänt bygga dator.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det är mycket dålig information kring 4K och CPU prestanda i spel.
....
Sambo speciellt med ett 5600x eller 5800x(minns inte riktigt) + ett 3080 som borde, enligt många driva spelet bra i 1080p som hon spelar spelet

Spelar man 20 år gamla spel i 1080 kan man gärna uppgradera cpu. Men det är bortkastade pengar om man spelar nya spel i 4k.

Skrivet av gurkburk92:

Sammanfattat ovan: CPU spelar lika mycket roll i 720/1080p som i 4k. Det döljs dock(eller syns inte)

Om det inte syns spelar det förstås ingen roll. När och om det börjar spela roll kostar snabbare processorer mindre än denna.

Din sambos cpu får ca 92% av prestandan vs 9800X3D i 4k med moderna spel i dag. Och det är med ett 4090. Med ett 3080 är skillnaden ännu mindre.

Tål väl att funderas på ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

https://i.redd.it/d42nsqw5yrx81.png

Skillnaden är MASSIV när du kommit längre in i spelet och har stora fabriker. Jag har 144 FPS spikat i de första tiers med 3440X1440P allt på max förutom någon ljusinställning som sänker FPS hårdare än RT på CP2077. Men efter 80 timmar har jag 90~ i den del som har flest maskiner och runt 120-144 i övrigt men med i princip konstanta drops pga alla beräkningar. Folk som har byggt i 500+ timmar mår nog gott av X3D.

Det är samma lika med Factorio eller andra spel som belastar CPU extremt med massvis av maskiner/beräkningar.

Det är tyvärr inte särskilt bra multitrådat.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Skillnaden är MASSIV när du kommit längre in i spelet och har stora fabriker. Jag har 144 FPS spikat i de första tiers med 3440X1440P allt på max förutom någon ljusinställning som sänker FPS hårdare än RT på CP2077. Men efter 80 timmar har jag 90~ i den del som har flest maskiner och runt 120-144 i övrigt men med i princip konstanta drops pga alla beräkningar. Folk som har byggt i 500+ timmar mår nog gott av X3D.

Det är samma lika med Factorio eller andra spel som belastar CPU extremt med massvis av maskiner/beräkningar.

Japp märkts tydligt när flera spelar samtidigt på Factorio på en mega bas. Men drar också rejält med ram.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testlabbet har satt tänderna i AMD:s nya spelkung och blir inte besvikna.

Läs hela artikeln här

Varför testar ni inte i 4K längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Varför testar ni inte i 4K längre?

För att detta är ett prestandatest av en CPU och vid 4K så är GPU:n flaskhalsen och det blir ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor555:

Helt onödigt om du endast spelar i 4k. Kommer att få 1-2 fps mer..

Ja precis, men behöver en ny plattform som jag skrev. Och har inget bättre alternativ i den prisklassen ändå, så kan lika gärna klippa en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Ja, men som konsument vill jag se när det gör skillnad, både 1440p och 4k. Hur gammal ska din processor vara för att det ska vara värt att uppgradera?

720p etc är jättebra om du inte äger något idag och vill köpa. Men vill du "uppgradera" så måste man ju se 1440p och 4k.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ja, men som konsument vill jag se när det gör skillnad, både 1440p och 4k. Hur gammal ska din processor vara för att det ska vara värt att uppgradera?

720p etc är jättebra om du inte äger något idag och vill köpa. Men vill du "uppgradera" så måste man ju se 1440p och 4k.

Japp men det är ju en köpguide över 9800X3d som efterfrågas i så fall för detta är ju ett prestandatest över hur snabb cpu:n är i relaterat till andra cpu:er.

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför ni bara testar i 720p och 1080p, men ur ett rent konsumentperspektiv vore det intressant att se processorn i 1440p och 4k.

Detta för att kunna avgöra om det är värt att uppgradera när man spelar i dessa upplösningar, då skillnaden krymper rätt rejält mellan de olika processorerna.

Som det är nu får man gå till t.ex techpowerup för att se om det är värt att uppgradera.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testlabbet har satt tänderna i AMD:s nya spelkung och blir inte besvikna.

Läs hela artikeln här

Om du spelar i 4K så är det ingen (<2fps) skillnad på denna, 14900K, 285k eller 7800x3d.

Visa signatur

PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 4090 Strix | Optane 905P 1.5TB x3 | M.2 4TB | SSD 3.5TB | HDD 18TB | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@60C vid 575W Furmark | Bild 1 2
PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@55C vid 450W Furmark | Bild 1

Permalänk
Medlem

Var är 1% low där? Dessutom är Techpowerups recension speciell, den verkar GPU bunden i flera spel redan i 1080p.

Sen är frågan också varför man ska köpa annat än den bästa CPU:n för spel när man ändå lägger 25K på grafikkortet. Har man pengar så har man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Var är 1% low där? Dessutom är Techpowerups recension speciell, den verkar GPU bunden i flera spel redan i 1080p.

Sen är frågan också varför man ska köpa annat än den bästa CPU:n för spel när man ändå lägger 25K på grafikkortet. Har man pengar så har man.

Kanske för att man vill få ut så mycket som möjligt från sitt inköp. En 9800X3D ligger snubblande nära i pris med 9950X eller 285K. Med dessa så har man betydligt bättre prestanda i flertrådade laster och i nästan alla praktiska spel-tillämpningar helt likvärdig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Spelar man 20 år gamla spel i 1080 kan man gärna uppgradera cpu. Men det är bortkastade pengar om man spelar nya spel i 4k.

Om det inte syns spelar det förstås ingen roll. När och om det börjar spela roll kostar snabbare processorer mindre än denna.

Din sambos cpu får ca 92% av prestandan vs 9800X3D i 4k med moderna spel i dag. Och det är med ett 4090. Med ett 3080 är skillnaden ännu mindre.

Tål väl att funderas på ändå?

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/images/average-fps-3840-2160.png

Det är tester från spels egna Benchmarks. Oftast berättar detta inte allt heller. Bara för du får 60+fps under en benchmark, betyder inte det att du har det med 200.000 invånare i CS2 tex.

Nyare spel likt Space Marines 2 nyttjar både CPU & GPU. Har för mig Alan Wake 2 också har ganska hög singlecore krav.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag tror många av oss som läser sådana här tester tar den typen av information som så självklar att vi inte reflekterar över det.

Som andra påpekat, det här är ett test av en processor, för att testa processorn måste man ta bort andra flaskhalsar så gott det går.

I ett system så är det bara flaskhalsen som faktiskt testas då övriga komponenter behöver vänta på vad det nu är som "flaskar".

Det är inte en köpguide eller så kring produkten, det är ett test.

Och det här testet testar hur bra CPUn är i olika spel och program för att ge en fingervisning om dess allmänna prestanda. Testerna handlar i sig inte specifikt om "Cyberpunk 2077 i 720p" utan ""Cyberpunk 2077 i 720p" används som ett av många test av processorns prestanda.

Jag tror du helt enkelt har missförstått och missuppfattat hur testerna går till och vad det är man faktiskt testar och varför.

Men det kanske vore bra om Sweclockers var ännu tydligare med det så att även nybörjare som inte riktigt har koll på det hela förstår det också.

För som sagt, vi som varit med ett tag tar så mycket av det här som självklarheter och glömmer lätt bort att inte alla har koll.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Inte bra.

Situationen gällande grafikkort, cpu:er, och pcspel-försäljare är inte bra för slutkunder. Det bästa är fungerande konkurrens, det har vi inte nu.

Det stämmer visserligen. Å andra sidan är konkurrens mer än att bara presentera en produkt som är bättre. Tittar vi på intel:s tidigare fulknep att hålla sig kvar vid 4-kärniga CPU:er (eller mer korrekt 2/2 kanske?) eller att muta säljare att inte ta in AMD. under tiden AMD satt fast i sin utveckling Nu har intel samma problem som AMD hade innan Ryzen kom ut. Utan att AMD behöver muta säljare.

16 - 32 verkar för övrigt vara nya 4. om man tittar på nya CPU:er. Där har både AMD och intel 35 var. (Söksträngen är här)

Gick man upp till 3.2 GHz så springer AMD ifrån med 33 vs 19 CPU:er (Söksträngen är här)

Vid 3.5Ghz så är skillnaden 30 vs 11 cpu:er. (Söksträngen är här)

Helt klart dar AMD i från här. Om det beror på deras utbud, säljares val av intag eller att dom satsar på fler CPU:er med högre hastighet är svårt att avgöra här.

För (några) av oss här vet vi att GHz och IPC blir väldigt olika saker i prestanda. För gemene man blir det GHz som är det man tittar på. Här kommer helt klart 5Ghz vallen och 7Ghz vallen vara en deal breaker. Speciellt när man nu ligger på 4.7GHz och vibrerar.

Jag får uppfattningen att AMD med sina X3D CPU:er fortfarande utvecklar marknaden medan intel i praktiken använt nödlösningar för att få fler kärnor på pappret och i princip har kommit till vägs ände.

En annan intressant tanke är att X86 över huvud taget är i vägs ände och att man behöver något helt nytt, så som Apple och ARM gjort. Annars har vi plåster på plåster metoden här.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Hur stor skillnad i 2k ultrawide och vanlig 4k? Sitter och funderar på att uppgradera GPU i min dator till 4090 eller 5080 när dom kommer. Har en 13600k CPU, är det ens värt det då eller blir CPU för stor flaskhals? i dom testerna ni visa i lägre upplösning gör ju denna CPU typ 20-27% mer fps än en 13600k. Kanske mer värt att ha nuvarande i 2 år till sen bygga helt nytt system

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nyare spel likt Space Marines 2 nyttjar både CPU & GPU. Har för mig Alan Wake 2 också har ganska hög singlecore krav.

Det finns spel som flaskar på CPU men det är komplicerat. Vissa spel kan behöva fler kärnor framför snabbare enskild kärna exempelvis.

Alan Wake 2 är ett grafiktungt spel och flaskar deluxe även med 4090 i 4k. Det skiljer mindre än 1 fps mellan 5800X3D och 9800X3D i TPU's test. Har du ett sämre grafikkort än ett 4090 kommer du märka detta ännu tydligare.

Tanken att det finns någon vinst i "1% lows" och liknande verkar också vara en myt - TPU har testat det också och det skiljer återigen 2 fps ner till exempelvis 5800X3d eller 3 fps till intel 12 gen.

(Har direktlänkat till TPU's bilder lite för mycket på senaste, kolla recensionen: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Ingen anledning att uppgradera för att boosta 1% lows heller med andra ord.

Och återigen, detta är med ett 4090. Har man ett mer normalt grafikkort som tex RTX3060 eller Radeon 7600 spelar det ännu mindre roll.

Processorn har som störst effekt för de kunderna som kör gamla spel i 1080 med ett 4090-grafikkort till 20 000kr+ Vem är det?

Hyllningskörerna på diverse bloggar och youtubekanaler såg till att den flög från hyllorna ändå. Vilket luktar lite fisk IMO. Hade jag lockats att uppgradera från en 5800X3d till denna för att spela Alan Wake eller Cyberpunk i 4k hade jag känt mig rätt lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

För som sagt, vi som varit med ett tag tar så mycket av det här som självklarheter och glömmer lätt bort att inte alla har koll.

De av oss som har varit med länge kan också lätt glömma att benchmarks inte har ett värde i sig självt. (3dmark är obehaglgit högt rankat i antal timmar på min topplista så jag är skyldig!)

Att testa spel i 720 med ett 4090 har tappat verklighetskontakten. Det blir ett syntetiskt test.
Någonstans måste testet betyda något mer än "högre siffror", eller hur? Man insinuerar ju att testet visar att processorn skall ge bättre prestanda i spel.

Men för de flesta användarna kommer den inte göra det. Inte minst för att de flesta inte har ett 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

De av oss som har varit med länge kan också lätt glömma att benchmarks inte har ett värde i sig självt. (3dmark är obehaglgit högt rankat i antal timmar på min topplista så jag är skyldig!)

Att testa spel i 720 med ett 4090 har tappat verklighetskontakten. Det blir ett syntetiskt test.
Någonstans måste testet betyda något mer än "högre siffror", eller hur? Man insinuerar ju att testet visar att processorn skall ge bättre prestanda i spel.

Men för de flesta användarna kommer den inte göra det. Inte minst för att de flesta inte har ett 4090.

Detta har diskuteras flera gånger i denna tråden och Sweclockers tester är ett prestanda test för att se skillnaderna mot andra cpu:er och då behöver man köra i lägre upplösningar annars så blir grafikkortet flaskhalsen.

Hur stor skillnad den gör i verkligheten är en helt annan sak och täcks inte av detta test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kom ihåg att detta är en prestandatest, inte en köpguide. Av egen erefarenhet vet jag att såna här tester är enormt tids- och resurskrävande.

Tack för ditt svar.
Allt jag önskar är att en av mina favoritsajter kunde lägga fram information på ett sätt som bättre speglar de behov jag – och säkert många andra – faktiskt har. Jag kan inte kräva det, men jag kan uttrycka en önskan.

Skrivet av Shiprat:

Varför exakt ska en recension säga åt folk vilka beslut de borde ta istället för att presentera testerna? Det blir regelbundet drama över vilka produkter som ska få märkas "toppklass", "bra produkt" osv. Om de ska börja säga åt läsarna vad de bör eller inte bör köpa i recensionerna hoppas jag de slår av kommentarerna för artiklar med för det kommer bli outhärdligt.

Det finns väldigt mycket information för de konsumenter som inte än vet vad flaskhals är och hur de ska tänka runt kombination av upplösningar, GPU, CPU osv. Bygguides, köpguides, rekommenderade builds, r/buildapc, allt möjligt.

En recension handlar ju om produkten relativt andra konkurrerna produkter, det är inte rätt ställe att leta efter tips om att bara allmänt bygga dator.

Tack för ditt svar.
Jag söker inte generella tips utan en tydlig, vägledande bild av produkten: Världens snabbaste spelprocessor har precis släppts. Bör vi köpa den eller inte, vi gamers, i det hushåll där jag bor? Det fick vi inte svar på genom den här artikeln. Det tycker jag är synd.

Skrivet av hockexx:

Coolt. Ska se om det gör någon skillnad när tjejen kommer längre in i spelet då. 100h+ in räcker inte för att lyfta 13600K över 6-8% iaf.

Skrivet av pt96hni:

För att detta är ett prestandatest av en CPU och vid 4K så är GPU:n flaskhalsen och det blir ingen skillnad.

Tack för ditt svar.
Jag önskar att sån här typ av information var tydligare i ett test vid en sån hypad lansering som denna. Det skulle vara superintressant att läsa om var brytgränsen går t ex. Vem har nytta av att hoppa på 9800X3D och vem ska stå över? Det är intressanta frågor. Det finns många andra tester på nätet som också kommer fram till: att det är Den snabbaste spelprocessorn till idag! ... Jaha? Och?

Skrivet av Kilroy:

Jag tror många av oss som läser sådana här tester tar den typen av information som så självklar att vi inte reflekterar över det.

Som andra påpekat, det här är ett test av en processor, för att testa processorn måste man ta bort andra flaskhalsar så gott det går.

I ett system så är det bara flaskhalsen som faktiskt testas då övriga komponenter behöver vänta på vad det nu är som "flaskar".

Det är inte en köpguide eller så kring produkten, det är ett test.

Och det här testet testar hur bra CPUn är i olika spel och program för att ge en fingervisning om dess allmänna prestanda. Testerna handlar i sig inte specifikt om "Cyberpunk 2077 i 720p" utan ""Cyberpunk 2077 i 720p" används som ett av många test av processorns prestanda.

Jag tror du helt enkelt har missförstått och missuppfattat hur testerna går till och vad det är man faktiskt testar och varför.

Men det kanske vore bra om Sweclockers var ännu tydligare med det så att även nybörjare som inte riktigt har koll på det hela förstår det också.

Tack för ditt ödmjuka svar.
Jag ser mig inte som en nybörjare, och jag tycker att det är för många tester där CPU:er behandlas på samma sätt som SweClockers gjort här. Det vore värdefullt att få se mer variation – fler tester som visar hur processorn faktiskt presterar i en verklighet vi kan relatera till. Som jag sagt tidigare, en enda slide med syntetiska siffror hade räckt för min del; resten hade varit intressantare med “real world numbers.”

Dessutom: Det här med att olika redaktioner / sajter / YouTubers testar CPUer med samma spel är bara SÅ tråkig journalistik. Nyansering tack.

Skrivet av 0cool:

Hej. Så tänker jag också.

Skrivet av pt96hni:

Detta har diskuteras flera gånger i denna tråden och Sweclockers tester är ett prestanda test för att se skillnaderna mot andra cpu:er och då behöver man köra i lägre upplösningar annars så blir grafikkortet flaskhalsen.

Hur stor skillnad den gör i verkligheten är en helt annan sak och täcks inte av detta test.

…och det är precis det som är problemet. För oss konsumenter hade verkliga resultat, med siffror vi kan relatera till, varit så mycket mer användbara.

Visa signatur

UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Liknelse:

Jag har nyligen köpt elbil. Jag är tacksam för att det finns YouTubers som testar bilar och berättar om hur de faktiskt är att använda på våra vägar, hur de är att äga och nyttja som nordbo. Jag är inte särskilt intresserad av WLTP eller hur bilarna beter sig i USA eller i södra Europa. Jag bor i Sverige och vill veta hur bilen är att använda HÄR — på våra salta vägar bl a.

Det är kul i ungefär 4 sekunder att läsa t ex om hur snabbt bilen accelererar eller hur långt den kommer under optimala förhållanden .. men det blir intressant på riktigt när prestandan sätts i perspektiv.

Sån är jag 🤷🏻‍♂️😄

Tack alla för ett härligt samtal. Önskar en fin helg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det är precis det som kritiseras.

Visst kan tester ibland vara syntetiska men riktigt så frikopplat från det läsaren själv kommer uppleva som det är när man testar spel i 720 med ett 4090 är sällsynt. Det sticker ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Hur stor skillnad i 2k ultrawide och vanlig 4k? Sitter och funderar på att uppgradera GPU i min dator till 4090 eller 5080 när dom kommer. Har en 13600k CPU, är det ens värt det då eller blir CPU för stor flaskhals? i dom testerna ni visa i lägre upplösning gör ju denna CPU typ 20-27% mer fps än en 13600k. Kanske mer värt att ha nuvarande i 2 år till sen bygga helt nytt system

Om du spelar nya spel är din CPU ingen flaskhals i 4k med ett 4090. Skillnaden är 1-4 fps mot 9800X3D i spel som Cyberpunk, Hogwarts Legacy och Alan Wake. Ännu mindre om du kör med RT. (Kolla TechPowerUps test)

Om 13600 skulle bli en flaskhals med ett 5090 så har Nvidia trollat med knäna och gett den största prestandaförbättringen i bolagets historia från en generation till nästa.

Tror du kan vara helt lugn med 13600 åtminstone tills 6090 lanserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är precis det som kritiseras.

Visst kan tester ibland vara syntetiska men riktigt så frikopplat från det läsaren själv kommer uppleva som det är när man testar spel i 720 med ett 4090 är sällsynt. Det sticker ut.

Kräv då att sweclockers lägger ner prestanda testerna helt och ersätter de med köpguider vid nya produktlanseringar?