TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk

För gaming är det ju önskvärt med hög Hz på sin skärm, men hur påverkar det i en TV om man bara ser till vanligt tv-tittande med serier och film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla tre är lyft där QN85 håller en högst ljusstyrka och medelbra reflexfilter. PML9008 håller ganska låg ljusstyrka för att vara mini-LED (fortfarande 2x mer än din gamla TV dock) och TCL MQLED80/C805 är mittemellan i ljusstyrka men är enklare modellen överlag och har sämre reflexfilter och är mer plastig.

OLED C3 är bildmässigt bättre än alla, särskilt om vi pratar reflexfilter, kontrastförhållande och filmbild. Däremot har den inte QN85:s ljusstyrka eller ens C805:ns ljusstyrka.

C3 är fortfarande ljusstarkare än din gamla 58:a och bättre på alla sätt och vis. Har du upplevt att din gamla 58:a drunknat i rummets ljus innan? Om inte så är ju OLED-reflexfiltret mycket bättre på att dämpa och i sämsta fall samma ljusstyrka som innan. Då kan det fungera. Fast då kan du också gå hela vägen och fundera på sådana modeller som OLED808 och OLED809 för Ambilight. Dessa modeller har också Ambilight next gen, vilket PML9008 saknar. Den kör samma Ambilight som din gamla.

Tack för svar! Det låter ju lite som att du tror att en OLED kan funka ändå. Kan uppleva att delar av tv:n inte går att se på ljusa dagar. Samtidigt är det ändå nästan 50% påslag på Philipsen ifall man ska ta en OLED med liknande funktionalitet... Får fundera lite till verkar det som.

Permalänk

Nu har jag läst TV-guiden och måste tacka för gediget arbete

Jag har svårt att se att jag kommer ha användning för en tv i mellanklassen eller toppklassen då jag tittar lite på tv mm och kan inte motivera en utgift på tv med de summorna =). Hade jag använt tv dagligen och spelat tv spel dagligen så hade ju en bättre dyrare tv varit aktuell

Jag funderar på att åka och kolla på tv idag på Elgiganten och Power som är stora i Göteborg.

Har fastnat för två märken TLC och Hisense har även tittat på en LG
Jag har ju en 42" LG från 2011 så det mesta blir väll ljusår bättre

Dessa tre:
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/hisense-65-uhd-led-tv-65a...
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Något speciellt man ska tänka på och varför motivera en TCL tv för 1000kr mer eller en LG för 2000kr extra?
LG har lite annan spec en de två andra apparaterna.

Kanske någon vet om man ska köpa en tv med 1000-2000kr extra just för att man får det där lite extra som inte den andre modellen erbjuder, just LG har en annan panel en de två andra.
Men hur viktigt är det för mig som användare och i liten utsträkning?

6000kr kontra 8000kr

Tack på Förhand

Mvh Nicklas

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eshkoshka:

För gaming är det ju önskvärt med hög Hz på sin skärm, men hur påverkar det i en TV om man bara ser till vanligt tv-tittande med serier och film?

I första finns sammanträffandet. 120 Hz-paneler är generellt dyrare och bättre än dito 60 Hz-paneler. Därför hamnar 120 Hz-paneler oftare i påkostade modeller där allting är bättre, ljusstyrka, kontrast, bildprocessor, reflexfilter etc. Och 60 Hz-paneler hamnar i sin tur i enklare modeller där allting annat är just sämre eftersom poängen är att hålla nere priset.

Så tänker man i termer av "Jag ser bara på film och serier så jag behöver bara 60 Hz" är det stor risk att man skjuter sig själv i foten eftersom man då genast riktar in sig på den sämre halvan av utbudet. Den halva som också är sämre på allt det som faktiskt resulterar i en bra bild för film och serier, till exempel kontrastomfång, färgomfång, HDR-bilden eller reflexfilter som inte ens kan dämpa mysbelysning – och så vidare.

Har funnits undantag likt LG:s tidigare OLED A-serie av 60 Hz-modeller. Historiskt finns det förstås äldre modeller som endast har 60 Hz-kapacitet men som med dagens mått fortfarande har utmärkta reflexfilter och en bra FALD. Fast tittar vi på nya modeller som man köper i butik är det ett tydlig vattendelare att en kvalitets-TV har en 120 Hz-panel medan det en 60 Hz-panel är synonymt med en modell som är sämre på alla punkter.

Detta när vi talar breda och generella termer då. När man jämför två individuella modeller måste man se till helheten hos individerna och inte bara klyva håren ned till panelfrekvensen.

----

Det tekniska sambandet 120 och 60 Hz

Generellt kommer en LCD i 60 Hz eftersläpa mer än en LCD som drivs i 120 Hz. Vilket beroende på vem du frågar är en fördel eller nackdel. Ur spelsynpunkt och rappa rörelser en nackdel med mer eftersläp. Vid filmtittande kommer eftersläpen mjuka upp och smeta ut rörelserna. Är du som tittare van med eftersläp sedan förra TV:n – du kanske inte ens är medveten om att din nuvarande TV släpar och smetar – då kan det bli en omställningsprocess när varje 24p filmruta blir tydligare presenterad när eftersläpen minskar.

120 Hz på panelen öppnar också för att interpoleringen kan skapa fler bildrutor, vilket kan användas för maskera 24p-karaktären för den person som stör sig på detta, samt också kunna hålla ett mjukare flyt överlag utan lika framträdande fel. Fast 120 Hz-panel i sig självt är ingen automatisk garanti för att det blir bättre interpolering utan det är individuellt per produkt. Fortfarande så att den bättre TV:n oftast har en modernare och bättre processor.

Generellt tips för interpolering: undvik de lägen som är automatiska. De gör oftare mer fel och varierar oftare vilket adderar ryck och hopp till bilden. Välj de lägen där du själv doserar nivån av interpoleringen för de är statiska i hur de applicerar interpoleringen. Mindre ryck och hopp. Men fortfarande, självklart, individuellt hur olika det fungerar från produkt till produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den skillnaden är typiskt en fråga om exakt justering och kalibrering. Det representerar att A80:n förmodligen klippte nivåerna mot svart något. En OLED-modell med mer precision, likt Sony A9-modellerna, särskilt A95L är definitivt bättre än A80 på sådana detaljer. X95L är mer lik A95L där i fråga om hur Sony gör den modellen toppresterande precis.

Jag försöker inte tillrättavisa dig här, utan komplettera informationen. För jag vet att den där sortens jämförelsen hela tiden misstolkas som att "Aha! Tekniken XXX är bättre på detta!" när det handlar om de individuella produkter och situationen för jämförelsen, likt då hur noga inställda apparaterna är. Rakt upp ned med båda apparaterna i exempelvis "Filmmaker" riskerar det bli godtyckligt med sådana här jämförelser, även mellan två Sony.

För att den där zebra-skillnaden ska komma fram på ett rättvist måste de vara kalibrerade exakt lika. Först då kan man börja avgöra vilken som lyckas bättre eller sämre med precisionen. Där vet jag att A8-serien, precis som du såg, är sämre än både X9 och A9-serien och även sämre än LG:s C3 på att hantera just skuggtoner.

Så ni som som läser detta ska aldrig dra slutsater om "OLED vs mini-LED" eller liknande. Det handlar om olika produkter.

I fallet LG är en av den största förändringarna som skett sedan 2018 och E8-modellen att 2023 och 2024 just detta. De nyare modellerna från 2023 och 2024 är betydligt mer precisa runt hur de hanterar skuggtoner. På en 2018-modell är Zebra-scenariot ganska typiskt för man måste på 2018-OLED-generationen välja mellan två olika kompromisser. Antingen att få djupet i svärtan fast då samtidigt klippa skuggtoner mot svart. Eller lyfta svärtan synbart för att få fram skuggtonerna som annars döljs.

Det Sony och Panasonic OLED först lyckades bättre mot LG var att undvika det dilemmat. Sedan jobbade sig LG ikapp japanerna på den fronten. Det är mer troligt att en G3:a bredvid en X95L skulle vara lika precis på att särskilja zebrans svarta hår.

Det förstår jag. Min poäng var inte att mini-led är bättre än oled, utan snarare att poängtera att det finns väldigt bra tv med den tekniken också som man kanske inte ska förkasta.
I vart fall blev jag väldigt överraskad över framförallt hur bra svärta man lyckats med i de senaste årens mini-led. Oled är bättre men jag upplevde det så marginellt att fördelarna med mini-led vägde över i mitt scenario

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eFoppa:

Det förstår jag. Min poäng var inte att mini-led är bättre än oled, utan snarare att poängtera att det finns väldigt bra tv med den tekniken också som man kanske inte ska förkasta.
I vart fall blev jag väldigt överraskad över framförallt hur bra svärta man lyckats med i de senaste årens mini-led. Oled är bättre men jag upplevde det så marginellt att fördelarna med mini-led vägde över i mitt scenario

Du tänker rätt men skriver fel!

Vad du såg var inte att fördelarna med mini-LED väger över på något sätt. Du såg hur en specifik produkt kunde använda en viss teknik (mini-LED i detta fall) för ett optimalt resultat bredvid en annan specifik produkt med annan teknik som där inte användes helt optimalt.

Hade du istället haft TCL C805 eller Philips PML9009 (vilka också är mini-LED) i jämförelsen hade du förmodligen sett helt andra resultat som kanske inte alls övertygade någonstans.

Hade du jämfört Sony A95L mot X95L hade du rimligen sett ytterligare ett annat resultat. Förmodligen mycket mer snarlikt och det hade kanske inte alls varit självklart att du utifrån den jämförelsen valde X95L.

Vad jag kämpar med så ofta och så länge är att jämförelser mellan olika produkter transponeras till jämförelser mellan teknik. Man såg random OLED-produkt A vara sämre än random mini-LED-produkt B och drar den felaktiga slutsatsen att det är skillnaden mellan OLED och mini-LED. Så köper man mini-LED-produkt X (som är en något helt annat) och tror att den är bättre än alla OLED. ¯\_(ツ)_/¯

Händer hela tiden, om och om igen.

Permalänk
Medlem

Hoppar in i tråden lite. Behöver ny TV, minst 75", gärna 85".
Spelar inte dagligen men när jag väl gör det så vill jag inte att mitt PS5 Pro begränsas p.g.a en klen skärm. Budget helst inte över 30K. Kan inte motivera varför men har bara fått för mig att det är samsung jag vill ha, har haft just det de senaste åren och varit nöjd.
S90/95 verkar ju som mäktiga apparater så om någon sån dyker upp på black friday så kanske man skall slå till.

Vad rekommenderar forumets experter?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad är det egentligen för skillnad på Q64D och Q60D? När jag använder Kompletts "jämförelse" så ser man i princip ingen skillnad mellan dem? Har inte heller lyckats googla mig till det.

Har landat i att välja mellan dessa tre nedanstående modeller.
Av dessa så antar jag att det är Q70D som är bästa valet?

Q60D - 6490 kr via samsung.com
Q64D - 6990 kr via komplett.se & netonnet.se
Q70D - 7490 kr via samsung.com

Tack på förhand för tips/råd!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ph4st:

Någon som vet vad är det egentligen för skillnad på Q64D och Q60D? När jag använder Kompletts "jämförelse" så ser man i princip ingen skillnad mellan dem? Har inte heller lyckats googla mig till det.

Samma som alltid: Q6-serien är samma TV som säljs som Q60, Q62, Q64, Q65, Q67 etc. med olika detaljer ändrade (nyansen på stativet och ramen etc.) så att olika butiker kan hävda olika modeller och ducka prisjämförelser och neka prisgarantier.

Q70 (Q75, Q77, etc.) är däremot en bättre TV, bättre 120 Hz-panel, bättre reflexfilter, högre ljusstyrka. Precis det som guiden beskriver.

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

Intressant med priset på samsungen Q70D 7490kr var hittar man det priset då din länk går till komplett och där är priset 11990 för en 55". Letar efter en 65" tv med bra spec och det priset på 55" med en 120Hz panel var bra

Har även kollat priset på samsungs sida och där hittar jag den för betydligt mer
Kanske är det utan moms?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlet76:

Intressant med priset på samsungen Q70D 7490kr var hittar man det priset då din länk går till komplett och där är priset 11990 för en 55". Letar efter en 65" tv med bra spec och det priset på 55" med en 120Hz panel var bra

Har även kollat priset på samsungs sida och där hittar jag den för betydligt mer
Kanske är det utan moms?

Mvh

Q70D kommer på kampanj den 21/11

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlet76:

Kanske är det utan moms?

Mvh

Samsung brukar köra reor via mecenat och benify med lägre pris än i butikerna så det är min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlet76:

Kanske är det utan moms?

Mvh

Det är via Mecenat Alumni, Black Week rabatt (finns säkert om man är aktivt studerande istället för alumn).

65" på Q70D går på 9490 kr med samma mecenatrabatt.
Jag länkade bara till Komplett på alla tre för enklare jämförelse på samma sida

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Q70D kommer på kampanj den 21/11
<Uppladdad bildlänk>

Tack jag såg ditt tidigare inlägg

Tänkte att man kunde lägga några lappar extra för att komma ifrån 60Hz och budgetklassen även om det finns mycket bättre TV

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

Det är via Mecenat Alumni, Black Week rabatt (finns säkert om man är aktivt studerande istället för alumn).

<Uppladdad bildlänk>

65" på Q70D går på 9490 kr med samma mecenatrabatt.
Jag länkade bara till Komplett på alla tre för enklare jämförelse på samma sida

Ok det är därför du får det priset

Får kolla med min dotter om det, tack

Permalänk
Medlem

Tjoho! Först av allt: wow Laxpudding, du verkar sitta på så gott som encyklopedisk kunskap om skärmar, haha. För det andra så har blivit dags att skaffa ny TV för min del också -- siktar på en 65" runt 10-15k som kommer användas i ett rum som är relativt mörkt.

Använder nästan aldrig TVn för gaming, utan huvudsakligen filmer/tv-serier. Tjejen är väldigt sugen på Ambilight, har då kollat in PML9009. Tänkte vad för/nackdelarna är med den panelen jämfört med MQLED85, hur mycket "prestanda" kan man tänkas tappa för att få ambilight istället för eventuellt bättre teknik för själva skärmen? Kollade MQLED85 i butik igår och var ändå positivt överraskad över kvaliteten då jag tidigare haft en LG OLED.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Samma som alltid: Q6-serien är samma TV som säljs som Q60, Q62, Q64, Q65, Q67 etc. med olika detaljer ändrade (nyansen på stativet och ramen etc.) så att olika butiker kan hävda olika modeller och ducka prisjämförelser och neka prisgarantier.

Q70 (Q75, Q77, etc.) är däremot en bättre TV, bättre 120 Hz-panel, bättre reflexfilter, högre ljusstyrka. Precis det som guiden beskriver.

Förstår jag alt rätt om jag säger att dessa två TV 65" är samma sort men på olika butiker för att ducka för prisgämförelser och matchande pris mm?

Q70D https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-65-4k-qled-tv-tq6...
Q70C https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Eller är det som jag nu när jag tog en extra titt olika årgångar som det står i annonserna?
Hur ser jag om det är samma sorts tv och årgång hos tex elgiganten och power? är det någon siffra bokstav man ska titta på?

ABCD osv står för de olika introårena om jag fattar rätt nu.

Snacka om att det gäller att hålla tungan på plats här så man inte skyndar och köper utefter bästa priset utan att kolla noggrant.
Jag har varit tekniskt intresserad förut och köpte altid på extra saker som bättre Hz mm och då kostar ju tv en del.

Men idag är jag långtidsjukskriven för utmattning och detta är en sak som får hjärnan att rinna över, en så simpel sak som att välja ny tv kan tyckas enkel

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlet76:

Förstår jag alt rätt om jag säger att dessa två TV 65" är samma sort men på olika butiker för att ducka för prisgämförelser och matchande pris mm?

Q70D https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-65-4k-qled-tv-tq6...
Q70C https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Eller är det som jag nu när jag tog en extra titt olika årgångar som det står i annonserna?
Hur ser jag om det är samma sorts tv och årgång hos tex elgiganten och power? är det någon siffra bokstav man ska titta på?

ABCD osv står för de olika introårena om jag fattar rätt nu.

Snacka om att det gäller att hålla tungan på plats här så man inte skyndar och köper utefter bästa priset utan att kolla noggrant.
Jag har varit tekniskt intresserad förut och köpte altid på extra saker som bättre Hz mm och då kostar ju tv en del.

Men idag är jag långtidsjukskriven för utmattning och detta är en sak som får hjärnan att rinna över, en så simpel sak som att välja ny tv kan tyckas enkel

Hej,

Jag är ganska säker på att samsungs modeller som slutar på D är 2024 års modell och de som slutar på C är 2023 års modell. Så D versionen här bör ha någon liten uppdatering skulle jag gissa.

Permalänk
Skrivet av Greven78:

Hej,

Jag är ganska säker på att samsungs modeller som slutar på D är 2024 års modell och de som slutar på C är 2023 års modell. Så D versionen här bör ha någon liten uppdatering skulle jag gissa.

Tack då får det bli att vänta några dagar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Revision:

Tjoho! Först av allt: wow Laxpudding, du verkar sitta på så gott som encyklopedisk kunskap om skärmar, haha. För det andra så har blivit dags att skaffa ny TV för min del också -- siktar på en 65" runt 10-15k som kommer användas i ett rum som är relativt mörkt.

Använder nästan aldrig TVn för gaming, utan huvudsakligen filmer/tv-serier. Tjejen är väldigt sugen på Ambilight, har då kollat in PML9009. Tänkte vad för/nackdelarna är med den panelen jämfört med MQLED85, hur mycket "prestanda" kan man tänkas tappa för att få ambilight istället för eventuellt bättre teknik för själva skärmen? Kollade MQLED85 i butik igår och var ändå positivt överraskad över kvaliteten då jag tidigare haft en LG OLED.

Philips PML9009 är en ganska modest modell i fråga om ljusstyrka och når runt 700 nits i HDR. Men den har ett relativt bra reflexfilter men är också uppenbart lite gimpad för att vara en mini-LED. Antagligen för att inte sticka ut mot OLED808 och OLED809.

MQLED85/C765 är en 2025-modell och på pappret betydligt mer ljusstark ersättare till C805/C755/MQLED80 och jag vet ännu inte om det är samma lika med mer ljus eller inte. Om det är just samma, lika och mer ljus har den modellen sämre reflexfilter och vinklar än PML9009 men då ett helt annat blås i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Philips PML9009 är en ganska modest modell i fråga om ljusstyrka och når runt 700 nits i HDR. Men den har ett relativt bra reflexfilter men är också uppenbart lite gimpad för att vara en mini-LED. Antagligen för att inte sticka ut mot OLED808 och OLED809.

MQLED85/C765 är en 2025-modell och på pappret betydligt mer ljusstark ersättare till C805/C755/MQLED80 och jag vet ännu inte om det är samma lika med mer ljus eller inte. Om det är just samma, lika och mer ljus har den modellen sämre reflexfilter och vinklar än PML9009 men då ett helt annat blås i bilden.

@Laxpudding

TCL 98" MQLED85, hur tror du den står sig till att Spela PS5 Pro på?

Bör man satsa på något annat, hellre gå ner till 75-77 i storlek och få bättre prestanda?

Jag tävlar inte i gaming men tv.n får inte vara en flaskhals på något vis för upplevelsen.

Fridens

Permalänk

Räknas denna som en mellanklass TV?

Om man kollar på listan så finns där en TLC QLED770 (C645) 43, 50, 55, 65" men denna nedan heter QLED780 och är större 75"
Jag har svårt att förstå dessa sakerna om det inte är en och samma som står i listan.

Så om jag letar TV efter listn måste jag leta efter samma som det står annars blir det väll helt fel och jag köper grisen i säcken
Jag kopplar inte vilken modell som är den rätta ersättaren i jungeln

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Greven78:

@Laxpudding

TCL 98" MQLED85, hur tror du den står sig till att Spela PS5 Pro på?

Bör man satsa på något annat, hellre gå ner till 75-77 i storlek och få bättre prestanda?

Jag tävlar inte i gaming men tv.n får inte vara en flaskhals på något vis för upplevelsen.

Fridens

Du bör satsa på det som passar dina behov och din plånbok. En del bryr sig enbart om storleken och då vinner förstås 98 tum. Andra kan föredra sådant som kontrastomfång och vinklar och då kan de välja att köpa en bättre modell i mindre storlek om det är vad plånboken kräver. Precis sådana beslut var och en måste ta på egen hand.

Permalänk
Skrivet av smajlet76:

Räknas denna som en mellanklass TV?

Om man kollar på listan så finns där en TLC QLED770 (C645) 43, 50, 55, 65" men denna nedan heter QLED780 och är större 75"
Jag har svårt att förstå dessa sakerna om det inte är en och samma som står i listan.

Så om jag letar TV efter listn måste jag leta efter samma som det står annars blir det väll helt fel och jag köper grisen i säcken
Jag kopplar inte vilken modell som är den rätta ersättaren i jungeln

OK den som söker skall finna

TCL har byggt upp ett rykte om sig att leverera prisvärda TV-apparater med höga prestanda. Den senaste tiden har den kinesiska tillverkaren visserligen utmärkt sig med jätteskärmar och designmodeller premiumklassen, men vi får inte glömma att allting började med billiga LCD-skärmar i budgetklassen. Med modellserien C655 går de tillbaka till sina rötter: det här är en av TCL:s billigaste serier i 2024 års sortiment, som trots detta har bra specifikationer och finns i många olika skärmstorlekar.

TCL C655/QLED780
Den nya C655-serien (som heter QLED780 på Elgiganten) består av LCD-skärmar som har så kallade QLED-färgfilter och en slimmad design med två V-formade fötter. Panelerna är av typen VA (Vertically Aligned) med direkt LED-bakbelysning, som är känd för att ge bra kontrast. Den här serien har däremot inte lokal dimning med zonindelning, som vi hittar i storebror C655 Pro (QLED810).

TCL-skärmen har naturligtvis 4K-upplösning, men nöjer sig med en uppdateringsfrekvens på 60 Hz. Den tacklar också upp till 120 Hz-videosignaler från spelkonsoler eller datorer genom att sänka upplösningen till 1080p. Enda undantaget är den största 98-tummaren i serien, som klarar 144 Hz (eller 1080p i 240 Hz). Vi har testat 55-tummaren i serien, för övrigt finns i skärmstorlekar från 43 tum och uppåt.

https://www.ljudochbild.se/test/tv/tcl-55-c655-qled780/

Permalänk
Medlem

Är det någon som har Hisense och kan bekräfta huruvida de har TV4 Play i sitt OS?

Tittar specifikt på denna modell då den ser grym ut för pengarna: https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/hisense-65u7kq/103580...

@Laxpudding vad anser du om denna modell från Hisense? Jämfört med LG QNED80 och TCL MQLED80.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hej,

Vi kollar på att köpa en ny TV här hemma under reorna. Vi har just nu en ca 3 år gammal Philips The One PUS8555 och vill uppgradera till en 65-tummare, OLED eller eventuellt Mini-LED eller annat, så länge det blir en tydlig uppgradering.

Vi är överens om att vi vill ha en filmisk TV framför allt, med bra färger, svärta, bild.

Även om vi vill ha en TV för film så kollar vi mycket till vardags på tv-sändningar och sport, så vi vill ha något som hanterar detta bra. Kollar t.ex. också ofta på blu-ray skivor. Sen har vi inga förväntningar på att en tv-sändning eller DVD-skiva ska se ut som ett native 4K-material.

Vi är också överens om att vi vill ha en smidig tv-upplevelse generellt, och det kanske är här vi är mest ”missnöjda” med nuvarande tv. Sen om det beror på OS, TV, modellen, exemplaret, det är oklart. För att ge några exempel så fungerar inte allltid apparna så bra, tvn kan starta om sig av sig själv, inte gå att stänga av, verkar vara något knas med handskakning och vissa HDMI-kablar, samt att fjärrkontrollen i plast har blivit rätt kass. Annars är vi nöjda med Philipsen och bilden (även om många picture modes är helt galna), och vi gillar ambilight.

Vi har ett ljust vardagsrum i söderläge men med möjlighet att dra för gardiner. Jag känner mig inte så orolig när det gäller ljusstyrka utan det känns som reflexer är det större problemet.

Budget max 20-25k. De tre modellerna vi är mest sugna på just nu är:
-Philips 809, 20kkr
-Panasonic Z85A, 24kkr
-Panasonic MZ1500, 25kkr

Finns det någon erfarenhet här av dessa modeller allmänt, och också när det gäller Panasonicarna (förra årets jämfört med årets modell)? Vi kommer ha möjlighet att titta på Z85A och 809 i samma butik så det tänkte vi göra. Min uppfattning efter att ha läst är egentligen att MZ1500 är mer jämförbar med Z90a, men Z85A kanske har någon edge över MZ1500 på grund av att den är nyare? Jag måste medge att Panasonic lockar mycket på grund av att de beskrivs som filmiska, med fantastiska färger, och på grund av garantin de erbjuder.

Vi vill gärna köpa i en av två lokala butiker så utbudet är något mindre, men de har också några andra modeller som skulle vara intressanta inom budget, t.ex (inte alla på rea dock); Panasonic W95A, Panasonic W93A, Sony Bravia 7, LG-modeller, äldre Sonymodeller.

Tacksam för kommentarer och tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

QNED86 är LG:s LCD:er med FALD och är toppklass om än relativt anspråkslös sådan. En rätt rörig produktserie med överlappande beteckningar mellan åren. Att du finner enbart en specifik modell på El-Giganten på Prisjakt har rimligen sin förklaring att El-giganten är den enda butiken på Prisjakt som fortfarande säljer just den specifika modellen.

Eller är det med tanke på nämnda sponsormärkningen någon foliehatt som gled fram? Att du såg någon konspiration?

För när jag söker på QNED86 på prisjakt får jag upp 21 modeller som säljs av en rad olika butiker: https://www.prisjakt.nu/search?search=QNED86 så väldigt oklart vad du ser?

Jag får nog kolla upp mina inställningar i webbläsaren/Prisjakt för jag får nästan bara upp Elgiganten när jag klickar på respektive modell. Ett par finns Hemmy, någon CDON. Det var bara en reflektion, jag tror inte på konspirationer, bara fakta. Och då behöver man inte ens tro. Men bra att veta att den är bra, för den kanske är eller blir lite billigare än WOLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aeig:

Är det någon som har Hisense och kan bekräfta huruvida de har TV4 Play i sitt OS?

Tittar specifikt på denna modell då den ser grym ut för pengarna: https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/hisense-65u7kq/103580...

@Laxpudding vad anser du om denna modell från Hisense? Jämfört med LG QNED80 och TCL MQLED80.

Mvh

U7K är en rätt bra modell, mycket bättre reflexfilter än de du tittar på och håller hög ljusstyrka.

LG QNED80 är väldigt lik TCL C655-modellen med skillnaden att den har LG:s kanske inte mest lyckade lösning med en kantbaserad lokal dimming.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ljusbus:

Går du Panasonic-vägen så är det konsekventa och rätt snarlika varandra genom åren, så det är nog i grunden lite sak samma vilken du väljer så länge du inte förstås siktar på MZ2000E eller Z95A för MLA-OLED.

Panaosonics LCD:er passerar mer sällan tester och det är knivigare att lista exakt vad de innehåller. Fast de har börjar i nordamerika igen och det ökar chanserna att få fler utförliga tester.

Permalänk

Nu börjar man landa i nått, hoppas jag
Från att kolla på så billig och stor tv som möjligt, hoppas jag nu göra ett val i en mellanklass tv.

I och med att jag köper ny tv så vill jag helst ha en 65" då jag tyckte det var stor skillnad mellan 55-65"
Men hur ska man tänka här?

Jag sitter 2,7 till 3 meter från TV.

55" QLED Q60D 4K Smart TV (2024)
Gray, 55"
TQ55Q60DAUXXC
6 490 kr med studentrabatt
Spara 5 500 kr (Ord.pris 11 990 kr)

65" QLED Q60D 4K Smart TV (2024)
Gray, TQ65Q60DAUXXC
Pris 7 490 kr med studentrabatt
Spara 5 500 kr (Ord.pris 12 990 kr)

Mellan de två övre blir det lätt att motivera en 1000kr för 65" då det är rätt storlek som jag önskar.

Eller ska man ta en mindre Q70D och få en bättre tv fast 55" då är det samma pengar som en 65" Q60D om man skulle nöja sig med en 55".
Q60D har 60Hz paneler och Q70D har 120Hz panel?

55" QLED Q70D 4K Smart TV (2024)
Black, TQ55Q70DATXXC
pris 7 490 kr med studentrabatt
Spara 3 500 kr (Ord.pris 10 990 kr)

Sedan finns det ett tredje alternativ men till 2000-3000kr extra beroende på val av TV utförande ovanför

65" QLED Q70D 4K Smart TV (2024)
Black, 65"
TQ65Q70DATXXC
9 490 kr med studentrabatt
Spara 3 500 kr (Ord.pris 12 990 kr)

Jag fick tips tidigare i tråden att kolla Powers annonsblad och då finns 65" Q70D till 500kr mer from 21/11.

Mvh