Hej,
Vi kollar på att köpa en ny TV här hemma under reorna. Vi har just nu en ca 3 år gammal Philips The One PUS8555 och vill uppgradera till en 65-tummare, OLED eller eventuellt Mini-LED eller annat, så länge det blir en tydlig uppgradering.
Vi är överens om att vi vill ha en filmisk TV framför allt, med bra färger, svärta, bild.
Även om vi vill ha en TV för film så kollar vi mycket till vardags på tv-sändningar och sport, så vi vill ha något som hanterar detta bra. Kollar t.ex. också ofta på blu-ray skivor. Sen har vi inga förväntningar på att en tv-sändning eller DVD-skiva ska se ut som ett native 4K-material.
Vi är också överens om att vi vill ha en smidig tv-upplevelse generellt, och det kanske är här vi är mest ”missnöjda” med nuvarande tv. Sen om det beror på OS, TV, modellen, exemplaret, det är oklart. För att ge några exempel så fungerar inte allltid apparna så bra, tvn kan starta om sig av sig själv, inte gå att stänga av, verkar vara något knas med handskakning och vissa HDMI-kablar, samt att fjärrkontrollen i plast har blivit rätt kass. Annars är vi nöjda med Philipsen och bilden (även om många picture modes är helt galna), och vi gillar ambilight.
Vi har ett ljust vardagsrum i söderläge men med möjlighet att dra för gardiner. Jag känner mig inte så orolig när det gäller ljusstyrka utan det känns som reflexer är det större problemet.
Budget max 20-25k. De tre modellerna vi är mest sugna på just nu är:
-Philips 809, 20kkr
-Panasonic Z85A, 24kkr
-Panasonic MZ1500, 25kkr
Finns det någon erfarenhet här av dessa modeller allmänt, och också när det gäller Panasonicarna (förra årets jämfört med årets modell)? Vi kommer ha möjlighet att titta på Z85A och 809 i samma butik så det tänkte vi göra. Min uppfattning efter att ha läst är egentligen att MZ1500 är mer jämförbar med Z90a, men Z85A kanske har någon edge över MZ1500 på grund av att den är nyare? Jag måste medge att Panasonic lockar mycket på grund av att de beskrivs som filmiska, med fantastiska färger, och på grund av garantin de erbjuder.
Vi vill gärna köpa i en av två lokala butiker så utbudet är något mindre, men de har också några andra modeller som skulle vara intressanta inom budget, t.ex (inte alla på rea dock); Panasonic W95A, Panasonic W93A, Sony Bravia 7, LG-modeller, äldre Sonymodeller.
Tacksam för kommentarer och tips!