Permalänk
Medlem

SVT blockerar VPN

Jag skaffade VPN (NordVPN) i våras, och har använt det större delen av tiden sen dess, men när jag uppgraderade till nyaste versionen av Firefox och bytte till den som primär webbläsare (i stället för FF 83) så får jag 11-22 sekunder DNS lookup på alla nya sidladdningar, så det blir outhärdligt segt. Därför har jag kört utan senaste tiden. Nu slog jag på igen för att se om mitt upplösningsproblem på SVT Play påverkades positivt av det, men upptäckte då att jag inte kan kolla på nästan nåt på SVT Play. Det står att programmet bara går att se i Sverige. Eftersom jag är ansluten via en svensk IP och SVT:s egen kollsida visar landskod SE som väntat, kan jag bara utgå från att man helt enkelt blockerar anslutningar via VPN. Det funkade utan problem så sent som i oktober, innan jag gick över till att köra utan VPN.

Är det fler som sett detta? Finns det nån enkel fix, eller är det bara att acceptera att SVT kör fulspel?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skaffade VPN (NordVPN) i våras, och har använt det större delen av tiden sen dess, men när jag uppgraderade till nyaste versionen av Firefox och bytte till den som primär webbläsare (i stället för FF 83) så får jag 11-22 sekunder DNS lookup på alla nya sidladdningar, så det blir outhärdligt segt. Därför har jag kört utan senaste tiden. Nu slog jag på igen för att se om mitt upplösningsproblem på SVT Play påverkades positivt av det, men upptäckte då att jag inte kan kolla på nästan nåt på SVT Play. Det står att programmet bara går att se i Sverige. Eftersom jag är ansluten via en svensk IP och SVT:s egen kollsida visar landskod SE som väntat, kan jag bara utgå från att man helt enkelt blockerar anslutningar via VPN. Det funkade utan problem så sent som i oktober, innan jag gick över till att köra utan VPN.

Är det fler som sett detta? Finns det nån enkel fix, eller är det bara att acceptera att SVT kör fulspel?

Alla stream tjänster blockerar vissa IP då de antar att du är "vpn" användare.
Testa byt server, när jag kör så kan man behöva byta 4-6 ggr för att få en viss stream att fungera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla stream tjänster blockerar vissa IP då de antar att du är "vpn" användare.
Testa byt server, när jag kör så kan man behöva byta 4-6 ggr för att få en viss stream att fungera

Fast det funkade 100 % av gångerna utan problem fram till oktober. Nu funkar inget. Har nog bytt ett halvdussin gånger, så det är nog så att de blockat alla. Hade ändå en tro på att SVT skulle vara lite mer seriösa än så här.

Jag använder inga andra streaming-tjänster, förutom Youtube, som inte verkar bry sig om VPN alls, där funkar det fint att "byta land" och se geoblockade saker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är det fler som sett detta?

Jag använder Mullvad VPN och då mot en server inom Sverige, och jag får meddelandet "Programmet kan bara ses i Sverige".

Skrivet av cyklonen:

Finns det nån enkel fix, eller är det bara att acceptera att SVT kör fulspel?

Det gör det, men jag är rädd för att den går emot SweClockers forumsregler, så jag säger inge mer än att den lösningen liknar yt-dlp.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det funkade 100 % av gångerna utan problem fram till oktober. Nu funkar inget. Har nog bytt ett halvdussin gånger, så det är nog så att de blockat alla. Hade ändå en tro på att SVT skulle vara lite mer seriösa än så här.

Jag använder inga andra streaming-tjänster, förutom Youtube, som inte verkar bry sig om VPN alls, där funkar det fint att "byta land" och se geoblockade saker.

Som sagt så går de i rotationer när de "bannar" ip

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

De kända VPN-tjänsternas IP-addresser är med i listor som många streaming-sidor använder sig av, de blockar oftast alla dessa vpn:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

De kända VPN-tjänsternas IP-addresser är med i listor som många streaming-sidor använder sig av, de blockar oftast alla dessa vpn:er.

Fast, som sagt, det funkade 100 % så sent som i oktober, så detta har i så fall SVT börjat med under november.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag använder Mullvad VPN och då mot en server inom Sverige, och jag får meddelandet "Programmet kan bara ses i Sverige".

Det gör det, men jag är rädd för att den går emot SweClockers forumsregler, så jag säger inge mer än att den lösningen liknar yt-dlp.

Knappast en enkel fix. Jag kan ju se programmen utan VPN, men jag försökte testa om jag slapp den fruktansvärt dåliga bildkvaliteten om jag anslöt via VPN, så min internetleverantörs eventuella fulinställningar inte var orsaken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast, som sagt, det funkade 100 % så sent som i oktober, så detta har i så fall SVT börjat med under november.

Jag var ett barn på 80-90-talet men tiderna ändras..

Permalänk
Medlem

Vadå SVT fular sig?

SVT har en skyldighet att blockera så man inte kan se saker från utlandet. Blockerar inte SVT VPN så går det att sitta i Uzbekistan, koppla upp sig till en svensk IP hos din VPN, och se på SVT Play som om han vore i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Knappast en enkel fix. Jag kan ju se programmen utan VPN, men jag försökte testa om jag slapp den fruktansvärt dåliga bildkvaliteten om jag anslöt via VPN, så min internetleverantörs eventuella fulinställningar inte var orsaken.

En mycket bättre lösning då man kan se det man vill titta på var man än är, till och med mitt ute på Atlanten. Heck, till och med hundratals meters under havsytan! Dock inte lika lagligt som med YouTube-videos. Så nu slutar vi diskutera om detta. Jag bara tog upp den som en lösning för att du frågade efter en lösning.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Vadå SVT fular sig?

SVT har en skyldighet att blockera så man inte kan se saker från utlandet. Blockerar inte SVT VPN så går det att sitta i Uzbekistan, koppla upp sig till en svensk IP hos din VPN, och se på SVT Play som om han vore i Sverige.

Klart de fular sig. De har ingen anledning att blocka nån på misstanke. De är inte en kommersiell aktör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

En mycket bättre lösning då man kan se det man vill titta på var man än är, till och med mitt ute på Atlanten. Heck, till och med hundratals meters under havsytan!

Utan anslutning lär du inte kunna titta på mycket. Så nä, ladda ner är inte en lösning på mitt problem, vilket verkar vara ditt förslag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SVT blockerar VPN pga följande anledning (Enligt ChatGPT):

SVT blockerar VPN-tjänster för att upprätthålla sina geografiska sändningsrättigheter. När SVT köper in program omfattar rättigheterna ofta endast visning inom Sverige. Genom att använda en VPN kan användare kringgå dessa geografiska begränsningar, vilket strider mot de avtal SVT har med rättighetsinnehavarna. För att säkerställa att innehållet endast är tillgängligt för tittare inom Sverige, blockerar SVT därför åtkomst via VPN-tjänster.

---

Ordet "Fula sig" är helt fel, om du väl ska smutskasta så börja iaf med att vara säker på att du har rätt, just nu har du ju inte gjort ngn research och bara kastar ut dig kommenterar, det är bara pannkaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Utan anslutning lär du inte kunna titta på mycket. Så nä, ladda ner är inte en lösning på mitt problem, vilket verkar vara ditt förslag.

Utan anslutning kan du inte streama heller, så det du svarar på är faktiskt det bästa förslaget om du tror att du kommer vara utan anslutning då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Utan anslutning kan du inte streama heller, så det du svarar på är faktiskt det bästa förslaget om du tror att du kommer vara utan anslutning då och då.

Varför skulle jag vara utan anslutning? Jag håller inte på med prepping.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Klart de fular sig. De har ingen anledning att blocka nån på misstanke. De är inte en kommersiell aktör.

Varför ens ljuga om något sådant?

SVT licensierar filmer och serier från andra länder, där det står i avtalen att det bara ska gå att se inom Sverige. Inte att det ska kunna strömmas helt öppet till vem som helst i hela världen. Eftersom samma bolag vill kunna licensiera sitt material till olika kanaler i olika länder.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad får dig att tro att du ska få bättre bildkvalite via VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle jag vara utan anslutning? Jag håller inte på med prepping.

Ingen aning, jag svarade bara på det du sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vad får dig att tro att du ska få bättre bildkvalite via VPN?

Jag tror inte nåt, men jag ville testa vad som händer, eftersom det funkar så förbaskat dåligt utan. Om det är så att min internetleverantör på nåt vis stryper trafik från SVT Play under vissa omständigheter, avsiktligt eller oavsiktligt, så skulle en anslutning via VPN visa om det funkar annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Betalar man sin TV-skatt borde man kunna få logga in med Bank-ID kan man tycka, och se från andra länder, men, Split Tunneling? Kan det funka? För att "låsa upp" en webläsare/app som man då använder för SVT.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Betalar man sin TV-skatt borde man kunna få logga in med Bank-ID kan man tycka, och se från andra länder, men, Split Tunneling? Kan det funka? För att "låsa upp" en webläsare/app som man då använder för SVT.

Fast syftet med det nu var ju att få SVT Play genom VPN för att se om bildkvalitetsproblemet jag har beror på min internetleverantör. Jag har inga problem med att komma åt SVT Play utan VPN, det är bara det att kvaliteten på videoströmmen är katastrofal i början och länge därefter, så jag ville se om det på nåt vis ändrades med anslutning via VPN. Men pga att SVT nu blockar VPN så gick inte det.

För övrigt testade jag split tunneling en period i ett annat syfte, och då kraschade Windows nätverksmodul flera gånger per dag och krävde omstart.

Visa signatur