OLED skärm under mellandagarna/black friday

Permalänk
Medlem

Under tiden man går och funderar så tar skärmarna slut. Fasiken också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

För mig står valet mellan c4 42 vs Gigabyte FO32U2. Hade köpt c4 42 direkt om det inte vore för osäkerheten kring avståndet mellan skärmen och mig ståendes på bordet.

Blev just en C4 42a här då jag också velat ha oled länge och större än 32orna. Har nog 70-80 skrivbord och hoppas det blir lagom även utan arm. Hade det funnits 39-45 i 4K redan idag hade det kanske blivit en sådan men orkar inte vänta in alla dyra nyheter för 2025.

Permalänk

Förstår att subpixel-layouten hos OLED kan göra att text ser sämre ut, men påverkar det skärpan generellt också? Spelar mycket spel med pixelgrafik, sugen efter en OLED Just pga färgerna, men är osäker eftersom att jag även värderar skärpan rätt mycket. Kanske blir en IPS då istället? Eller varför inte både?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helcaraxë:

Förstår att subpixel-layouten hos OLED kan göra att text ser sämre ut, men påverkar det skärpan generellt också? Spelar mycket spel med pixelgrafik, sugen efter en OLED Just pga färgerna, men är osäker eftersom att jag även värderar skärpan rätt mycket. Kanske blir en IPS då istället? Eller varför inte både?

Nä, det är bara text (*). Mer specifikt hur windows visar text. Är i praktiken ett icke problem på dom nya 32" 4k skärmarna då det knappt går att se.

* Möjligt att färg "fringing" kan yttra sig på annat än text - jag har inte stött på problemen själv pga av hög ppi som nämnt ovan.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Nä, det är bara text. Mer specifikt hur windows visar text. Är i praktiken ett icke problem på dom nya 32" 4k skärmarna då det knappt går att se.

Även hos 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Blev just en C4 42a här då jag också velat ha oled länge och större än 32orna. Har nog 70-80 skrivbord och hoppas det blir lagom även utan arm. Hade det funnits 39-45 i 4K redan idag hade det kanske blivit en sådan men orkar inte vänta in alla dyra nyheter för 2025.

Jag sitter nära min skärm - lika nära som när jag hade 27" - och om det inte vore för att det bara är 4K hade den lätt kunnat vara större. Det är ju inte som att man måste köra allt i helskärm, så det blir bara mer yta att placera fönster på. Även om program som jag kör i helskärm är bekväma att jobba i. Är ju inte heller svårt att vrida lite på huvudet ibland. Det är bara en vanesak och för mig gick det väldigt fort att vänja mig.

Skrivet av Helcaraxë:

Skärpan påverkas inte alls. Det är samma antal subpixlar som en vanlig RGB-layout. Det är bara kanterna på små objekt som text som kan få en färgskiftning, eller att små bokstäver ser kantigare ut eller formen på typsnittet påverkas en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helcaraxë:

Även hos 1440p?

Nej det ska vara mer synlig i 1440p - har inte testat själv men hade en kollega som inte tyckte det var några problem på sin. Ändrade även mitt inlägg, har inte hört någon klaga på annat än text men verkar som det kan yttra sig på annat också.

https://imgur.com/gallery/alienware-oled-aw3423dw-fringing-ch...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är samma antal subpixlar som en vanlig RGB-layout.

Lite petigt nu, men stämmer inte rent tekniskt för en LG WOLED panel… där har du ju vita subpixeln också, så antalet blir fyra istället för tre

Men som du är inne på lär det vara svårt att märka nått av det i spel. Möjligen kan man få lite fringing på vissa vertikala streck i menyer?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Är burn-in fortfarande ett stort problem hos OLED-monitors? Föredrar att köpa saker som varar i många år, typ 6-8+.Mina nuvarande IPS skärmar är alla modeller från över 10 år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helcaraxë:

Är burn-in fortfarande ett stort problem hos OLED-monitors? Föredrar att köpa saker som varar i många år, typ 6-8+.Mina nuvarande IPS skärmar är alla modeller från över 10 år tillbaka.

Efter så många år är nog risken överhängande att ha drabbats av inbränningar - skulle kolla på mini led istället

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Efter så många år är nog risken överhängande att ha drabbats av inbränningar - skulle kolla på mini led istället

har du tips på en skärm med denna teknik? mest på riktning så jag har något att gå efter när jag letar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Jag beställde en sån, den ska dyka upp idag.

Så, nu har jag en bokad för upphämtning i Barkarby. Värt att hämta ut den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Så, nu har jag en bokad för upphämtning i Barkarby. Värt att hämta ut den?

Det tycker jag. Iaf nu när vi inte betalade "mer än" 8600 för den (antar du också köpte från Inet).

Kanske inte så stor wow-faktor som jag hade hoppats på, men bara ökningen i hz/fps var rätt coolt :).
Jag har bara spelat några få spel än så länge, tex the Medium och PUBG, inget av dessa blev spelade i HDR.

Jag laborerar dock fortfarande med vilken typ av RGB-inställningar jag gillar bäst...
Ingen rekommenderar det men jag verkar föredra lite Sharpness samt Image Enhancement
Man hittar detta i skärmens inställningar.

Hade rekommenderat att direkt uppgradera firmware via MSI gaming intelligence samt som en utgångspunkt kolla in TFTcentrals "best settings" för skärmen. Här får man också lite info om vad de olika inställningarna gör.

https://www.youtube.com/watch?v=wg2PQ3slBwQ

mvh

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Det tycker jag. Iaf nu när vi inte betalade "mer än" 8600 för den (antar du också köpte från Inet).

Kanske inte så stor wow-faktor som jag hade hoppats på, men bara ökningen i hz/fps var rätt coolt :).
Jag har bara spelat några få spel än så länge, tex the Medium och PUBG, inget av dessa blev spelade i HDR.

Jag laborerar dock fortfarande med vilken typ av RGB-inställningar jag gillar bäst...
Ingen rekommenderar det men jag verkar föredra lite Sharpness samt Image Enhancement
Man hittar detta i skärmens inställningar.

Hade rekommenderat att direkt uppgradera firmware via MSI gaming intelligence samt som en utgångspunkt kolla in TFTcentrals "best settings" för skärmen. Här får man också lite info om vad de olika inställningarna gör.

https://www.youtube.com/watch?v=wg2PQ3slBwQ

mvh

Hann inte med inet så det blir Webbis för några hundralappar ytterligare men det är marginellt i det stora hela.

Tack för värdefulla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Inc. wall of text.
Jag har, som många andra, tittat på en ny OLED skärm under årets kommande BF-reor.
Jag har läst på samt tittat på orimligt mycket på olika videos om 2024-års OLED skärmar. Desto mer jag undersöker desto mer jäkla beslutsångest får jag. Jag är nästan helt säker på att en 27" 1440p är det jag är ute efter då jag i dagsläget sitter på ett 3070ti (kommer ev köpa ett 5000-kort). Jag jobbar hemifrån ca 16h i veckan och då skriver jag nästan enbart massa mail så är lite rädd över att text ska bli svår att se med OLED. Bör jag vara orolig?

De jag tittat på är:

• Alienware AW2725DF 360Hz, kostar just nu 8500kr hos Dell. Det verkar vara en toppenskärm men är den bättre eller sämre än de andra i listan? Har någon erfarenheter kring skärmen eller att handla direkt från Dell?

• MSI MPG 271QRX QD OLED 360Hz, precis som skärmen ovan. Hur lätt repar den sig? Om någon av mina katter rör skärmen, kommer jag bli galen på den eventuella repan?

• LG 27GS95QE WOLED 240Hz, verkar ha fått ganska mycket skit av många, men är den dålig? Finns att köpa på Elgiganten för 8500kr.

• Asus ROG Strix XG27AQDMG Glossy WOLED 240Hz, också en toppenskärm men ska ha en sämre pixellayout med RWBG och text ska därmed bli otydligare. Märks det? Kostar 8000kr.

• Samsung Odyssey G6 G60SD QD-OLED 360Hz, billigast på listan och kostar 7000kr. Verkar kanon förutom, med ett stort F, den silvriga ramen runt skärmen.. Jag tycker att den ser billigt ut och kommer nog störa mig en del på detta.

• Gigabyte 27" FO27Q3 AORUS QD-OLED 360Hz, ligger högre i pris än dom ändra men verkar vara en bra skärm, kanske kommer det en sänkning under veckan? Ligger just nu på 12000kr hos Inet.

• Asus ROG Swift OLED PG27AQDP QD-OLED 480Hz, verkar vara en fantastisk skärm men ligger väldigt högt i pris jämfört med dom andra på 14000kr.

Har ni testat några av dessa skärmar? Oroar jag mig i onödan gällande kvalitén på text? Vilka av dessa är ni intresserade av?

Eller så skiter jag i allt jag skrev ovan å kör på en Samsung Odyssey OLED G8/G80SD för 10000kr så framtiden är säkrad? (Om ni inte burn-in är ett större problem än vad jag hoppas på)

Inc. wall of text här också som ett svar på detta.

Förra veckan slog jag till på en Alienware AW2725DF som jag lyckades få för ca 7500kr då jag har tillgång till studentrabatt, fick skärmen tidigare i veckan. Den levererades med Schenker Hemleverans där jag några dagar innan först fick ett mail att jag hade ett paket påväg med ett förväntat leveransdatum (kunde också välja mellan tre dagar) samt att en timme innan de anlände fick jag ett mail som sa detta. Kunde spåra allt hela vägen från Dell (inte real-tid) till mig via deras hemsida också, så väldigt smidigt.

Bilden är som man kan förvänta sig, extremt bra. Jag har tidigare haft två stycken IPS-skärmar (165hz och 144hz) och steget till 360hz är märkbar men absolut inte lika märkbart som när man gick från 60hz till 144hz.

Mina ögon är nästan färgskadade på grund av inställningarna jag haft på mina IPS-skärmar, har t. ex. via Nvidia kört Digital Vibrance på 100% så allt såg så fint och färgglatt ut. I början tyckte jag att färgerna på min OLED såg "washed out" ut, men såfort jag öppnade en serie på Netflix och hade den igång på bägge skärmarna samtidigt så ser jag direkt hur mycket bättre OLED är och hur mycket "fel" det är i färgerna på IPS. Den svarta färgen är ju det mest märkbara, svart på IPS är nu nästan grått när man har bägge skärmarna bredvid varandra, tidigare har jag tyckt att IPS-svart varit svart.

Nackdelen med OLED är väl texten men det är inte så illa som många får det att låta, däremot har jag inte gjort några inställningar med t. ex. ClearType i Windows 11 som jag tror ska hjälpa till. Sitter och skriver mycket i Word och jag har inga problem alls med att göra det på denna skärm så därför jag inte rört ClearType än då detta fungerar för mig.

Nu har jag haft den i några dagar och oavsett spel så är det sån skillnad så kommer inte vilja spela på annat än OLED igen så tror oavsett skärm du väljer blir det bra. Jag har haft skärmar med "matte" yta tidigare och nu har jag glossy på denna OLED, jag ser ingen skillnad på det och då sitter jag ändå i ett någorlunda belyst rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Inc. wall of text här också som ett svar på detta.

Förra veckan slog jag till på en Alienware AW2725DF som jag lyckades få för ca 7500kr då jag har tillgång till studentrabatt, fick skärmen tidigare i veckan. Den levererades med Schenker Hemleverans där jag några dagar innan först fick ett mail att jag hade ett paket påväg med ett förväntat leveransdatum (kunde också välja mellan tre dagar) samt att en timme innan de anlände fick jag ett mail som sa detta. Kunde spåra allt hela vägen från Dell (inte real-tid) till mig via deras hemsida också, så väldigt smidigt.

Bilden är som man kan förvänta sig, extremt bra. Jag har tidigare haft två stycken IPS-skärmar (165hz och 144hz) och steget till 360hz är märkbar men absolut inte lika märkbart som när man gick från 60hz till 144hz.

Mina ögon är nästan färgskadade på grund av inställningarna jag haft på mina IPS-skärmar, har t. ex. via Nvidia kört Digital Vibrance på 100% så allt såg så fint och färgglatt ut. I början tyckte jag att färgerna på min OLED såg "washed out" ut, men såfort jag öppnade en serie på Netflix och hade den igång på bägge skärmarna samtidigt så ser jag direkt hur mycket bättre OLED är och hur mycket "fel" det är i färgerna på IPS. Den svarta färgen är ju det mest märkbara, svart på IPS är nu nästan grått när man har bägge skärmarna bredvid varandra, tidigare har jag tyckt att IPS-svart varit svart.

Nackdelen med OLED är väl texten men det är inte så illa som många får det att låta, däremot har jag inte gjort några inställningar med t. ex. ClearType i Windows 11 som jag tror ska hjälpa till. Sitter och skriver mycket i Word och jag har inga problem alls med att göra det på denna skärm så därför jag inte rört ClearType än då detta fungerar för mig.

Nu har jag haft den i några dagar och oavsett spel så är det sån skillnad så kommer inte vilja spela på annat än OLED igen så tror oavsett skärm du väljer blir det bra. Jag har haft skärmar med "matte" yta tidigare och nu har jag glossy på denna OLED, jag ser ingen skillnad på det och då sitter jag ändå i ett någorlunda belyst rum.

7 500 kr är verkligen ett vansinnigt bra pris, nice!

Digital Vibrance ska vara väldigt dåligt för färgnoggrannheten har jag hört, övermättar säkert färgerna?

Har du testat Creator (sRGB)-läget? Ska ha extremt bra färger från fabrik.

Det som talar emot Alienware-skärmen för mig är att jag hört att den ska ha en väldigt ömtålig yta, är det något du märkt av? Tyvärr avbeställde jag Samsung-skärmen som fyndvara för 8 500 kr då jag fortfarande var osäker men det blir nog en sådan just på grund av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

har t. ex. via Nvidia kört Digital Vibrance på 100%

Gå direkt till fängelset utan att passera gå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

7 500 kr är verkligen ett vansinnigt bra pris, nice!

Digital Vibrance ska vara väldigt dåligt för färgnoggrannheten har jag hört, övermättar säkert färgerna?

Har du testat Creator (sRGB)-läget? Ska ha extremt bra färger från fabrik.

Det som talar emot Alienware-skärmen för mig är att jag hört att den ska ha en väldigt ömtålig yta, är det något du märkt av? Tyvärr avbeställde jag Samsung-skärmen som fyndvara för 8 500 kr då jag fortfarande var osäker men det blir nog en sådan just på grund av detta.

Digital Vibrance övermättar rejält, så har man kört med det så kommer OLED kännas ovant i början.

Yes, Creator (sRGB) och HDR1000 är det som jag gillat mest.

Den kom väldigt skyddad från fabrik så antar att den är ömtålig, jag har inte fått något smuts på den ännu så har inte behövt röra på skärmen, har lyst med ficklampa mot skärmen men inte hittat någon repa. Läst att demineraliserat vatten som går att köpa på tex Biltema eller Jula för ca 20kr tillsammans med en mjuk mikrofiberduk är sättet man ska rengöra den på om det behövs.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att köra Digital Vibrance på 100% är som att lyssna på all musik genom en distorsionspedal till gitarren. Tekniskt är det samma sak med nivåer som styrs över. Istället för löpande nyanser av ljusrött blir alla nyanser av ljusrött samma maximala rött. Gah!

Har man kört så i många år är det en rejäl omskolning och en saftig unlearn som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Beställt! Nu kunde jag inte vänta längre på att dyka in i framtiden. Vann presentkort på 500kr av Inet i en tråd här på Swec och har klurat på vad det ska användas till.

Blev en AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz.
https://www.inet.se/produkt/2226022/aoc-27-agon-ag276qzd2-ole...

Edit: Grym avatar @Choppe

Fick hem min AOC AG276QZD2 idag och testade på lunchen. Holy smoke! Det är sällan man får uppleva sådana här tekniska kliv. Senast var typ övergång till SSD och innan dess övergången till accellererad 3D-grafik i spel. Hann bara testa Fallout 4 men det känns som ett helt nytt spel. Nu tänker jag slänga bort alla saves till alla mina favoritspel och börja om från början. Bland annat Subnautica och Witcher 3.

Kollade även runt lite i Windows, Steam, Firefox och synade text för att se om pixelstrukturen var störande. Eftersom man har läst flertalet rapporter om detta så var jag redo att bli besviken på den punkten så det blev liksom lite tvärtom när jag bara märkte lite fringing på vissa ställen där texten är extra liten. Jag kör med skalning i Windows, tror den är ställd på 125% så det kanske hjälper.

Denna panel är väldigt glossy så man får verkligen kontrollea kringliggande ljuskällor. I min man cave är det dock inget problem.

Upplevelsen är nästan overklig. Varför har jag inte tagit steget tidigare!? Priset förstås. Det är väl först denna BF som den här typen av skärm kom ner strax under 6000kr.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Fick hem min AOC AG276QZD2 idag och testade på lunchen. Holy smoke! Det är sällan man får uppleva sådana här tekniska kliv. Senast var typ övergång till SSD och innan dess övergången till accellererad 3D-grafik i spel. Hann bara testa Fallout 4 men det känns som ett helt nytt spel. Nu tänker jag slänga bort alla saves till alla mina favoritspel och börja om från början. Bland annat Subnautica och Witcher 3.

Kollade även runt lite i Windows, Steam, Firefox och synade text för att se om pixelstrukturen var störande. Eftersom man har läst flertalet rapporter om detta så var jag redo att bli besviken på den punkten så det blev liksom lite tvärtom när jag bara märkte lite fringing på vissa ställen där texten är extra liten. Jag kör med skalning i Windows, tror den är ställd på 125% så det kanske hjälper.

Denna panel är väldigt glossy så man får verkligen kontrollea kringliggande ljuskällor. I min man cave är det dock inget problem.

Upplevelsen är nästan overklig. Varför har jag inte tagit steget tidigare!? Priset förstås. Det är väl först denna BF som den här typen av skärm kom ner strax under 6000kr.

Vilken skärm ersatte den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan också rekommendera denna skärm som @Joppis köpt - jag hade nog inte lika wow upplevelse för jag förväntade mig något grymt, och hittils leverar den. Äger redan en C1 48 och C3 77 OLED så mina förväntningar för OLED är redan satta. Men det är en bra skärm för priset jag ska säga dock att den inte är helt felfri då det finns problem med text (ska pröva scaling som du nämner) och sen uppstår det flicker under vissa situationer. Några folk på mina AOC AG276QZD2 youtube videos som jag lagt upp om denna modell har tipsat om att göra en FW update så det ska jag kolla på senare idag om det finns nyare revisioner.

vi har en tråd igång här borta för dom som vill läsa mer
om just denna modell https://www.sweclockers.com/forum/trad/1726848-aoc-ag276qzd2-...

Permalänk
Medlem

Någon som fått hem sin MSI MPG 32, vad tycks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Vilken skärm ersatte den?

Den kommer komplettera min daily driver Acer 24" IPS 1440p 60Hz. Sysslar ibland med många timmar CAD i hobbyprojekt på helgerna så jag tänkte ha kvar den också.

Min upplevelse bottnar nog mycket i att vi inte har någon OLED-TV heller

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Jag slog till jag med på en c4 42, 8800kr totalt sjukt prisvärt. Får leta efter nytt bord bara, 63cm djup är alldeles för kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Den kommer komplettera min daily driver Acer 24" IPS 1440p 60Hz. Sysslar ibland med många timmar CAD i hobbyprojekt på helgerna så jag tänkte ha kvar den också.

Min upplevelse bottnar nog mycket i att vi inte har någon OLED-TV heller

Aha, jag sitter på en Acer Predator IPS 300Hz för tillfället som jag både jobbar och spelar på så valet blir lite knepigt. Hur som så hämtade jag ut skärmen hos Webhallen men den åkte tillbaka nyss då den var lite mer unboxad för min smak. Säljaren nämnde att kartongen hade öppnats av honom för att visa en kund men det visade sig att allt var öppnat. Kablar, bruksanvisning, mesta av plasten hade tagit bort och satts tillbaka igen. Den hade även varit monterad på sin fot. Troligen även brukad en smula då det fanns lite smudge på panelen. Trist!

Nu överväger jag AOC:n för 5990 kr men då tycks jag vara tvungen att behålla min IPS för jobb med tanke på svagheten att visa svart text mot bit bakgrund. Dessa val.

Att behålla nuvarande är såklart ett vettigt alternativ men tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Aha, jag sitter på en Acer Predator IPS 300Hz för tillfället som jag både jobbar och spelar på så valet blir lite knepigt. Hur som så hämtade jag ut skärmen hos Webhallen men den åkte tillbaka nyss då den var lite mer unboxad för min smak. Säljaren nämnde att kartongen hade öppnats av honom för att visa en kund men det visade sig att allt var öppnat. Kablar, bruksanvisning, mesta av plasten hade tagit bort och satts tillbaka igen. Den hade även varit monterad på sin fot. Troligen även brukad en smula då det fanns lite smudge på panelen. Trist!

Nu överväger jag AOC:n för 5990 kr men då tycks jag vara tvungen att behålla min IPS för jobb med tanke på svagheten att visa svart text mot bit bakgrund. Dessa val.

Att behålla nuvarande är såklart ett vettigt alternativ men tråkigt.

Lol det här låter som en retur dom säljer som ny vara som diskuterats massor på forumet. Trodde Webhallen hade slutat med det här. Det där borde ha varit en Fyndvara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Lol det här låter som en retur dom säljer som ny vara som diskuterats massor på forumet. Trodde Webhallen hade slutat med det här. Det där borde ha varit en Fyndvara...

Japp, det var även min kommentar. Tråkigt förfall av en tidigare fin ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag tror många inbränningar på de senaste tre års modeller (WOLED) beror på att man blåser på friskt i settings för oled-light mm. Lite som att ha infravärmen på max på altanen. Min C2 köpte jag på mediamarkt, den levererades kalibrerad fast jag inte beställt kalibrering, var finfin direkt ur kartong.

Skrivet av DasIch:

Jag har ca 3500 timmar på min C3;a och har inte haft några problem. Då blir det också en del kontorsarbete när jag jobbar hemifrån. Kör den dock i 100 nits. De flesta kör med onödigt hög ljusstyrka och då kommer skärmen givetvis degraderas snabbare.

Det låter lovande, guld värd input, stort tack! Har oftast ganska mörkt här i rummet, så TVn bör inte behöva köras på max ljusstyrka. Kan man styra ljusstyrkan från Windows manuellt, eller det är via TVns inställningar i sådana fall?
Och om det inte blir för många frågor nu: Har ni skärmet på bordet, eller på väggen bakom? Om på bordet, hur stora bord har ni?

--

Försöker landa i om det är realistiskt att köra en 42" TV på ett 120x80cm bord. Kommer täcka stor del av bordets bredd.
Och det blir i sådana fall 2 LG i samma rum, en TV och en som skärm. Antar det kan bli ett kul äventyr med fjärrkontroller.
Hmm, får ta och tänka på detta både ett och två varv till

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Det låter lovande, guld värd input, stort tack! Har oftast ganska mörkt här i rummet, så TVn bör inte behöva köras på max ljusstyrka. Kan man styra ljusstyrkan från Windows manuellt, eller det är via TVns inställningar i sådana fall?
Och om det inte blir för många frågor nu: Har ni skärmet på bordet, eller på väggen bakom? Om på bordet, hur stora bord har ni?

--

Försöker landa i om det är realistiskt att köra en 42" TV på ett 120x80cm bord. Kommer täcka stor del av bordets bredd.
Och det blir i sådana fall 2 LG i samma rum, en TV och en som skärm. Antar det kan bli ett kul äventyr med fjärrkontroller.
Hmm, får ta och tänka på detta både ett och två varv till

Haha jag har 60 djupt och planerar att testa en! Däremot så tänker jag dra över till Power imorgon och se ifall man kan köpa den där, då de ligger nära och har 60 dagars öppet köp. Värsta fall kan man ju lämna tillbaka ifall man inte känner att det fungerar.

Min personliga plan är att använda den med Fancy zones (finns ett kaptiel i denna video). Mitt "problem" är att jag behöver en arbetsskärm, gaming skärm och en TV i samma pryl. Min plan är att för arbete så kan jag köra flera fönster smidigt via Fancy Zones, sätta t.ex. Teams/Discord i toppen.

För gaming kommer jag köra en Ultra Wide istället på t.ex. 3840x1600 pixlar då det ger så sjukt mycket inlevelse i spel. Borde bli motsvarande typ en 36" UW eller något tror jag.

Sen för FPS spel kan man ju göra sig en 1440p skärm i mitten.

På så sätt blir det liksom massor med olika skärmar på ett stort canvas. Kör man med en kolsvart bakgrund i Windows antar jag att de andra pixlarna borde mer eller mindre fungera som att de inte existerar. Det är i alla fall förhoppningen.

Ska över till power imorgon så får väl se hur det blir!