Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Varför snackar vi om bredbandshastigheter när portal kör via wifi hemma? 🤷🏻‍♂️ Eller ja fram till nu då men jag tycker det verkar som folk pratar om när man spelar hemma då man nämner sin bredbandshastighet.
Handlar mer om vad ni har för kvalitet på erat hemnätverk, närhet till routern osv.
Oavsett så är 60 ms minimum och motsvarar spelande i 30fps som bäst. Så är ju sämre.
Är man nöjd med det. Fine nice. Men det betyder inte att faktan ändras.
Personligen tycker jag det är jobbigt i början men man vänjer sig väldigt fort. Går man från pc 120+ fps till konsol så är det jobbigt till en början. Men är man van vid konsol så har man noll problem. Beror helt på vad man vant sig vid.
Jag har spelat quake mm med 300 i ping back in the days. Man blir jäkligt bra på det också, men idag skulle det detta ta månader att vänja sig vid förmodligen..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag har spelat quake mm med 300 i ping back in the days. Man blir jäkligt bra på det också, men idag skulle det detta ta månader att vänja sig vid förmodligen..

Quake3 på 56k var jättekul, tills det kom någon jävel med Chello

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Varför snackar vi om bredbandshastigheter när portal kör via wifi hemma? 🤷🏻‍♂️ Eller ja fram till nu då men jag tycker det verkar som folk pratar om när man spelar hemma då man nämner sin bredbandshastighet.
Handlar mer om vad ni har för kvalitet på erat hemnätverk, närhet till routern osv.
Oavsett så är 60 ms minimum och motsvarar spelande i 30fps som bäst. Så är ju sämre.
Personligen tycker jag det är jobbigt i början men man vänjer sig väldigt fort. Går man från pc 120+ fps till konsol så är det jobbigt till en början. Men är man van vid konsol så har man noll problem. Beror helt på vad man vant sig vid.

Håller med. Klart att det inte flyter på lika bra som på PS5 Pro. Portal är ju en strömningsenhet. Har man det i åtanke får man kanske rimliga förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Skrivet av Bozzeta:

Jag körde Q3 på Dreamcast en period för det var extremt få som hade bredbandsadaptern till den så alla körde 56k som jag själv hade.

Sen när jag fick bredband så var det tillbaka till PC igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Skrivet av Squallie:

Jag körde Q3 på Dreamcast en period för det var extremt få som hade bredbandsadaptern till den så alla körde 56k som jag själv hade.

Sen när jag fick bredband så var det tillbaka till PC igen!

Minns om man nån gång va under 250 ping så va man ostoppbar och skitsnabb. Sen kom han som ägde servern med 0 ping.. Sen isdn-snubbar mm. En annan satt på 56k alldeles för länge, föräldrarna styrde då. För dom funkade det bra som det var. Tider det.
Tur man slipper det idag när man ska tanka COD på 150gig.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Vi har reserverat en PS5 Slim Digital. De har en kvar i lager. Ej bekräftad ännu. Kommer visserligen fler om en vecka. Tror inte det blir så mycket lägre pris än 5000 kr. Annars har vi prisgaranti i 60 dagar om de eller någon konkurrent sänker priset. De kan säkert prata bort tillfälliga drops. Tack för er input här. Vi känner oss trygga med det val vi landat i.

Eftersom vi åker till ett elektronikvaruhus så kan jag vissa frugan hur mycket bättre OLED är. Som ni varit inne på och som jag sa till henne. Det höjer nivån på tv-tittandet som helhet med. Inte bara i spelande. Och gissa vilka som är hennes två favoritgenrer? Kalkon (jag menar katastrof) och skräck.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vi har reserverat en PS5 Slim Digital. De har en kvar i lager. Ej bekräftad ännu. Kommer visserligen fler om en vecka. Tror inte det blir så mycket lägre pris än 5000 kr. Annars har vi prisgaranti i 60 dagar om de eller någon konkurrent sänker priset. De kan säkert prata bort tillfälliga drops. Tack för er input här. Vi känner oss trygga med det val vi landat i.

Eftersom vi åker till ett elektronikvaruhus så kan jag vissa frugan hur mycket bättre OLED är. Som ni varit inne på och som jag sa till henne. Det höjer nivån på tv-tittandet som helhet med. Inte bara i spelande. Och gissa vilka som är hennes två favoritgenrer? Kalkon (jag menar katastrof) och skräck.

Skillnaden med OLED är som minst i ett ljust varuhus dock, men kanske går ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Att gå från LCD/LED till Oled är som att skaffa bil eller diskmaskin. Man klarar sig ypperligt tills man skaffat det, sen undrar man hur fan man stod ut.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det blev en PS5 Slim Digital för 5000 kr. Vi sitter på den över helgen och se om det kommer ett bättre erbjudande. Extra handkontroll har vi köpt. Hade gärna bytt medföljande mot en färgglad.

Skrivet av Squallie:

Bra poäng med den ljusa miljön. Jag vill att det ska vara uppenbar skillnad. Idag tog det alldeles för lång tid idag för att hinna titta på tv. Man skulle kunna tro att en reservation ska vara snabbt och smidigt men då måste de komma ihåg var de lagt den.

Skrivet av Waliant:

Att gå från LCD/LED till Oled är som att skaffa bil eller diskmaskin. Man klarar sig ypperligt tills man skaffat det, sen undrar man hur fan man stod ut.

Absolut. Instämmer helt. Tvättmaskin är också en sådan sak. Och varmluftsugn! Jag hoppas att en dag ge henne wow-upplevelsen. Hon nollar nästa år. Svärmor har bara en 32" FHD. Vi skulle kunna ge vår till henne. Jag smider redan på planerna.

OnT igen, men jag ändå valt multiquote så bara ett inlägg som är lite OT.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Lite intressant att de största playstation-mupparna på youtube inte tilldelades någon onumrerad 30th Pro av Sony, medan ett gäng nästintill okända "influerare" fick en.
Sony skickade dock ut dem till alla big shot utvecklare.

Permalänk
Medlem

Spelen för december månad på PlayStation Plus:

Aliens: Dark Descent (PS4, PS5)
It Takes Two (PS4, PS5)
Temtem (PS5)

https://blog.playstation.com/2024/11/27/playstation-plus-mont...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Avatar: Frontiers of Pandora – Title Update 1.2
Playstation 5 Pro Support:
60 FPS Quality Mode - The game will run at 60 FPS using Quality Mode on Playstation 5 Pro
Increased internal resolution - The increased hardware performance allows the game to reach both higher FPS and higher rendering resolution, resulting in increased resolution in certain scenarios.
PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) - Integration of the new machine learning-based temporal upscaler PSSR, which uses the new ML-hardware of the PS5 Pro, bringing better quality and performance.
https://www.ubisoft.com/en-us/game/avatar/frontiers-of-pandor...

Tyvärr samma pssr-skräp enligt rapporter, samt att de tar bort de normala grafikalternativen.

Permalänk
Medlem

Om man köper en PS5 utan disc är man då enbart hänvisad till att köpa spel via PS Store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Om man köper en PS5 utan disc är man då enbart hänvisad till att köpa spel via PS Store?

Japp, typ 899kr för nya spel. Bara att tacka och se glad ut.

Finns ju "CD key" ställen man kan köpa på men hur legit det är vet jag inte, skulle inte chansa iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Rätt bra rabatter emellanåt, nu t.ex. under black perioden.

Och slim går att köpa till skiv-läsaren om man vill köpa spel på skiva också.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

60 FPS Quality Mode - The game will run at 60 FPS using Quality Mode on Playstation 5 Pro
Increased internal resolution - The increased hardware performance allows the game to reach both higher FPS and higher rendering resolution, resulting in increased resolution in certain scenarios.
PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) - Integration of the new machine learning-based temporal upscaler PSSR, which uses the new ML-hardware of the PS5 Pro, bringing better quality and performance.

Tyvärr samma pssr-skräp enligt rapporter, samt att de tar bort de normala grafikalternativen.

Fattar inte detta beteende??

Ta bort lägen som fungerar och ersätter med pro lägen som knappast hade genomgått ett kvalitetstest?

Otroligt dålig trend

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Finns ju "CD key" ställen man kan köpa på men hur legit det är vet jag inte, skulle inte chansa iaf.

Så med andra ord kanske man ska köpa en med dvd-läsare för att sedan kunna välja vart man köper sina spel. Visst att det kan vara rabatter på Ps store .

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Så med andra ord kanske man ska köpa en med dvd-läsare för att sedan kunna välja vart man köper sina spel. Visst att det kan vara rabatter på Ps store .

Absolut den bästa strategin ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rätt bra rabatter emellanåt, nu t.ex. under black perioden.

Och slim går att köpa till skiv-läsaren om man vill köpa spel på skiva också.

Även på BF så är spelen mycket billigare fysiskt, iaf alla spel jag kollat på.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Vad är dom ”negative effekterna”?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vad är dom ”negative effekterna”?

De tar bort quality/performance-lägena och ersätter med PSSR.
PSSR beta-testas fortfarande av Sony till det facila priset av 10500kr

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

De tar bort quality/performance-lägena och ersätter med PSSR.
PSSR beta-testas fortfarande av Sony till det facila priset av 10500kr

Tänkte specifikt för avatar, om PRO mode är bättre än vanliga performance mode, finns de ju ingen anledning ens välja ett gammalt läge.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja jämte en LCD som lyser som en bygglampa så kan de till och med se sämre ut där. En del ställen har iof nedtonade visningsrum för hembiogrejer.

Kan alltid peka på betraktingsvinkeln istället. "Kolla här, man kan nästan sitta bakom TVn och ändå se bra!" ;D

Skrivet av Bozzeta:

Lite intressant att de största playstation-mupparna på youtube inte tilldelades någon onumrerad 30th Pro av Sony, medan ett gäng nästintill okända "influerare" fick en.
Sony skickade dock ut dem till alla big shot utvecklare.

Är det felskrivning eller gjorde de en massa extra utanför serien?

Låter åtminstone bättre än alternativet att dela ut från det redan begränsade antalet isåfall.

Men att hela cirkusen blev ännu värre hanterat än förra gången är imponerande kass.

De borde bara gjort Pro-maskinerna i retrodesign. Utan nummerbegränsning.

För hur många var egentligen de som både hade massiv nostalgikänsla för plattformen och först nu går in på den senaste generationen ..? Och uppgraderar man nu så hade det ju varit praktiskt att både just verkligen uppgradera och få en kul design liksom.

Hål i hela marknadsföringsavedelningen.

Skrivet av LeVvE:

Inte alls om man nu hittar annat än enstaka spel, eller möjligen DLC. Playstation har i princip inte nycklar för spel. Så det enda som finns i de få fall det gör det är från specialversioner eller spel medföljande prylar.

Butiksvaluta finns däremot pp många ställen. Men det ändrar ju dessvärre inte slutpriset annat än om växelkursen skulle vara väldigt optimal.

Skrivet av downey:

Ja, tycker det ofta är bättre än Steam nuförtiden. Men skiva slår såklart ändå nedladd för de flesta större lanseringar.

Med indiespel kan det ofta vara tvärtom dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Någon som spelat Avatar och kan ge en kort sammanfattning hur det är? Jag gilla UBI-spel men tycker Avatar ser pisstråkigt ut.
Men det kanske är ett bra spel ändå, eller? 😀 Vill ha något nytt att köra nu när jag gjort allt i Outlaws och väntar på nästa DLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Är det felskrivning eller gjorde de en massa extra utanför serien?

De som som vanligt folk köpte på PS direct och återförsäljare är numrerade till 12300.
Sony skickade också ut ett okänt antal promokonsoler till utvecklare och influensers.
Dessa har bara denna text på konsolen, men i övrigt samma paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Tänkte specifikt för avatar, om PRO mode är bättre än vanliga performance mode, finns de ju ingen anledning ens välja ett gammalt läge.

Det är det som är grejen. Allt är avgörande hur bra PSSR fungerar.
På Outlaws ser det inte bra ut och risken finns ju att spelen blir för evigt låsta till bildlägen som aldrig fixas.
Då vill man ju ha gamla lägena eller alternativ att stänga av pssr.
Bör väl dyka upp lite recensioner snart...

Permalänk
Medlem

Space Marine 2
The 5.0 update will be released in the first half of December!
PS5 PRO
Quality mode - 1080p - 2160p with upscale PSSR to 4K 30 FPS
Performance Mode - 1080p - 1440p with upscale PSSR to 4K 60 FPS
https://community.focus-entmt.com/focus-entertainment/space-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Någon som spöat Avatar och kan ge en kort sammanfattning hur det är? Jag gilla UBI-spel men tycker Avatar ser pisstråkigt ut.
Men det kanske är ett bra spel ändå, eller? 😀 Vill ha något nytt att köra nu när jag gjort allt i Outlaws och väntar på nästa DLC.

Det är ett riktigt bra spel! Tog platinum på det för något år sedan.

Sjukt vacker miljö. Finns mycket att göra. Tycker även gameplayet är väldigt tight och påverkar mycket hur man uppgraderar skills, vapen etc.

Man kan smyga och ta över baser eller bara kötta.

Sjukt nice att bara flyga runt också och njuta av vyerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

På Outlaws ser det inte bra ut och risken finns ju att spelen blir för evigt låsta till bildlägen som aldrig fixas.

Jag tycker det ser riktigt bra ut och gillar verkligen Pro-uppdateringen av Outlaws.
Klart att det går att hitta saker när DF detaljstuderar och i uppfördtoring. Det gör det på ”vanliga” spel också.
Jag har stött på att detaljer blinkar vid några få tillfällen när jag stått still. Men när jag rör kameran eller går omkring märker jag inget.
Men vi är alla olika och olika tolerans nivåer och krav.

Märker du själv av det DF säger när du spelar Outlaws efter Pro-uppdateringen?