Permalänk
Medlem

Streama radio i Winamp

Tja! Jag undrar om det är någon som skulle kunna berätta för mig hur man kan streama låtar i winamp så andra kan lyssna, eller någon som kanske vet en länk till en komplett guide? om ngn vet hur man gör är min msn: elmaco10@hotmail.com

tack på förhand!

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Avstängd

det du söker är hur man "sätter upp en egen radiokanal" i winamp. minns tyvärr inte hur man gjorde men det finns det säkert nån annan som vet.

Permalänk
Medlem

www.shoutcast.com finns allt du behöver veta på

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

tackar! speciellt tack till mod mannen

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

ladda ner shoutcast på www.shoutcast.com. Både DSP och server (om du behöver).
Jag skulle också tipsa om att du ska ladda ner Octimax på http://classic.winamp.com . Då blir det mycket bättre ljud för dina lyssnare.

Lycka till

Visa signatur

Ha det gött

Permalänk
Medlem

Nån som vet lite hur man ska göra när man sitter bakom router?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Junix
Nån som vet lite hur man ska göra när man sitter bakom router?

Öppna portarna =/?

Permalänk
Medlem

Lite enkelt fungerar det såhär:

1. Hitta en dator som kan agera server. Det bör vara en dator som du har "kontroll" över (via Remote Admin/VNC) eller ett skalkonto på om det är en *NIX-burk. Denna dator bör ha gott om bandbredd (helst 10+ Mbit/s upload).

2. Ladda ner Shoutcast DSP-plugin till din dator. Starta Winamp och DSP (markera den som output plug-in i Winamp preferences).

3. Gör alla inställningar på servern, och starta serverdelen. Gör inställningarna på klientsidan (i Winamp) och anslut till servern.

4. Spela musik och be dina vänner lyssna!

Att ta sig "ut" genom en router/NAT är oftast inget problem då anslutningen sker från insidan ut mot servern.

Det kan även vara bra med lite andra plug-ins för att göra musiklyssnandet trevligt, som t.ex. en cross-fader som gör fina "mixningar" av låtarna i play-listan. Till detta kan jag rekommendera "SQR Cross Fader".

Permalänk
Medlem

Kan man inte på nått sätt ha servern på samma dator som man ska spela musiken ifrån?

sen va gör man om servern sitter bakom routern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man inte på nått sätt ha servern på samma dator som man ska spela musiken ifrån?

sen va gör man om servern sitter bakom routern?

1: du kör en plugin till winamp som du kan styra servern med, spelar ingen roll vart servern ligger.

2: Du går in på din router och kör port-forwarding, bör stå någonstans på shoutcast.com vilka portar det handlar om.

Permalänk

Om du vill ha ett lite mer avancerat program skulle jag rekommendera SAM2.

www.specialaudio.com

Permalänk
Medlem

Hehe port-forwarding?

inte så hemma på det...

så lite hur gör man och så?

Permalänk
Medlem

Om du har fler datorer i ett nätverk har du nog en router eller nånting liknande...?
Det är i routrar man gör port-forwards..
Om du t.ex. har två datorer och vill att Port 8000 ska gå till dator nummer 2, går du in och forwardar 8000 i routern till t.ex. 192.168.0.2 om det är dator #2's interna IP.
(TCP och UDP)

(Winamps SHOUTCast använder sig av port 8000 som standard)

Installera SHOUTCast och sedan öppnar du sc_serv.ini som ligger där och editerar den i t.ex. Anteckningar.

Det står bra text om vad varje kommando i ini-filen är till för vid varje kommando, så det är bara att läsa på och arbeta dig hela vägen ner till botten.
Det hela blir VÄLDIGT enkelt om man bara sätter sig in i att läsa allt.
Det är dock inte så värst mycket du måste konfigurera i den. Bara t.ex. max users, password och vilken port och IP som skall vara server.

MÄRK även att du kan t.ex. ha serverprogrammet igång på en dator, men koppla upp dig och spela låtarna från en annan dator.

Det gör du via Winamp-pluginen SHOUTCast Source DSP som ligger i DSP/Effect i winamp preferences. På den dator du ska spela musiken på går du in i preferences och letar upp SHOUTcast Source DSP pluginen och klickar på configure active plug-in.
då öppnas ett litet fönster (som för övrigt inte har någon minimeringsknapp, grr!) och på Connectionknappen skriver du in det IP't som Servern har , och den port du konfigurerat i INI-filen OCH Routern/routerprogrammet i nätverket.

Sen är det bara att klicka på Connect och hoppas allt funkar...

och PS. gRoom : korrekt länk är antagligen www.spacialaudio.com för specialaudio funkar inte

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

okej det här är säkert världens fånigaste fråga men måste få svar ; )...

Jag har ju denna datorn att den ska erhålla en ip adress automatiskt, för annars funkar det inte.. hur får man reda på ipn? eller hur ska man göra för att skriva in en ip?

Eller rent ut sagt hur ska man göra?

Det mesta andra har jag fattat än så länge tror jag.

Permalänk
Medlem

om du kör shoutcast servern och winamp som du streamar med på samma dator så kan du skriva adressen 127.0.0.1 du kan streama till 5 pers med telia 0.5Mbit med 192KB/s utan problem. men då kan du inte göra något på internet samtidigt som du streamar.. för att komma igenom din router så måste du öppna porten 8000..

Permalänk
Medlem

Ok så...

Men vad skriver man och säger till allt gott folk att de ska söka efter för att kunna conecta till mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok så...

Men vad skriver man och säger till allt gott folk att de ska söka efter för att kunna conecta till mig?

Be dom öppna winamp. be dom trycka CTRL - L, be dom skriva in ditt IPnummer.

xxx.xxx.xxx.xxx:8000

Permalänk
Medlem

Innan du säger till folk kan du ju testa själv om det funkar eller inte genom att ha winamp SHOUTcast-servern igång, och sedan öppna Windows mediaspelaren och trycka på Arkiv -> Öppna URL... och sedan skriva in http://DITT.IP.NUMMER:8000

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag testat lite....

Ska man har 127.0.0.1:8000 eller ska man ha den ipn man får upp när man typ går in på www.myip.com?

borde la vara den från myip.com

men i alla fall så funkar det om jag själv skriver in 127.0.0.1:8000 då funkar det om jag kör från samma dator jag har servern på...

Så borde det ha nått med port-forwarding att göra eller??

Hur gör man lite det här med port-forwarding??