Omstart: Windows-programmen att installera först

Permalänk
99:e percentilen

Go lista! Har väl egentligen bara en synpunkt:

Visual Studio: Komplett IDE utvecklad av Microsoft.

Men inte Visual Studio Code?! Skulle inte förvåna mig om den har 100 gånger fler användare om man bara ser till privatpersoner.

Twinkle Gray: Smidig kontroll av ljusstyrkan på flera monitorer.

Intressant! Ska testa hur det står sig mot Monitorian, som ofta bara vill styra vissa skärmar för mig.

Det heter dock Twinkle Tray, såvitt jag förstår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Både Slack och Zoom skulle jag påstå gränsar till spionprogram, även om jag är fullt medveten om att vissa inte kommer kunna hålla sig ifrån mothugg här.

Nä, första kommunikationsprogrammet som installeras är Signal, det andra är Steam.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Bra lista! Saknar Inkscape som alternativ till Illustrator för den som vill pyssla med vektorgrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

VSCodium om jag får be Orka med spårningskod.

Okej då 😉

Permalänk
Medlem

Tiny11 har nämnts redan. Ninite har inte nämnts. Det var länge sen jag körde Ninite men tror det är vettigt ännu? Ett program som du väljer vad du vill installera allt från browser till steam discord och annat smått o gott samt massa såna .net runtimes

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Hedersmedlem

Installera om är för casuals som inte vill lära sig något.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är främst LibreOffice, VLC samt 7-Zip som enligt mig inte hängt med i utvecklingen.

Vad e det du saknar i dessa program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Tiny11 har nämnts redan. Ninite har inte nämnts. Det var länge sen jag körde Ninite men tror det är vettigt ännu? Ett program som du väljer vad du vill installera allt från browser till steam discord och annat smått o gott samt massa såna .net runtimes

Ninite har nämnts tidigare i den här tråden. #20686591

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Bra lista men lägger till:

• X2Go - fönster mot remote Linux-brukar

• Syncthing - automatisk sync/backup av filer i mappar mot andra (egna) enheter

så var Firefox med men saknade Thunderbird för epost.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk

Jag kan sedan en tid tillbaka inte leva utan Everything från Voidtools, som klår Windows egna sökfunktion med hästlänger: https://www.voidtools.com/

Permalänk
Medlem

Flameshot, för screenshots. Rita pilar, figurer, blurra.

Använder det hela tiden.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Alling:

Go lista! Har väl egentligen bara en synpunkt:

Visual Studio: Komplett IDE utvecklad av Microsoft.

Men inte Visual Studio Code?! Skulle inte förvåna mig om den har 100 gånger fler användare om man bara ser till privatpersoner.

Twinkle Gray: Smidig kontroll av ljusstyrkan på flera monitorer.

Intressant! Ska testa hur det står sig mot Monitorian, som ofta bara vill styra vissa skärmar för mig.

Det heter dock Twinkle Tray, såvitt jag förstår.

Precis, Twinkle Tray ska det vara.

Härligt med engagemang och fler tips, allihop! Fortsätt tipsa så bygger jag ut listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vad e det du saknar i dessa program?

LibreOffice faller ganska långt efter bland annat FreeOffice/SoftMaker Office gällande kompabilitet med MS Office. Gränssnittet är även i vissa fall lika intuitivt som GIMP.

VLC lämnar en hel del att önska jfm exempelvis PotPlayer på samtliga plan. Tycker även att gränssnittet i VLC fastnat i 90-talet. Visst finns det ett modernt gränssnitt också, men den versionen är ännu värre.

7-Zip var länge min favorit, men PeaZip är bättre och ofta snabbare. Dock känns dessa överflödiga när DOpus ersatt båda för mig. Tycker även att NanaZip är mer intressant än utdaterade 7-Zip

Samtliga program ovan var i topp en gång i tiden, men numera lever de främst på gamla premisser enligt mig.

Permalänk
Medlem

Bra lista men saknar:
UniGetUI - GUI-pakethanterare för ALLT
Visual Studio Code
Fan Control
Discord

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

1. ninite
2. ???
3. profit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ninite har nämnts tidigare i den här tråden. #20686591

De missa jag!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Det första är alltid Firefox, följt av ShutUp10, och snabbt därefter Total Commander som jag inte kan leva utan.

Saknar PotPlayer med madVR - ett krav för min del. VLC är hopplöst efter och buggar alldeles för mycket för min smak.

Den absolut största missen är dock EVERYTHING från VoidTools. Bästa j-la programmet jag äger, tamejtusan. Sökfunktion på steroider, och det är så himla smart och smidigt att jag blir alldeles imponerad. Ruskigt snabbt, dessutom. Det är faktiskt Everything som hindrar mig att helt migrera till Linux på min arbetsmaskin, jag har inte hittat något som är i närheten lika användbart ännu. Testa detta om du inte har det redan! Det är gratis, men man kan donera till kreatören vilket jag varmt rekommenderar.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

För fläkt och pump tweaks så missa inte detta

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MSI Afterburner : Det ultimata programmet för övervakning av GPU och CPU när man spelar. (Ska dock nämnas att den nya overlayn i nVidia App är bättre än den som fanns i GFE så för vissa kanske det räcker.)

Display Driver Uninstaller : När man ska avinstallera nVidia drivisar och verkligen vill ha bort allt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

SoftMaker Office (2021 är gratis med kod!)

Sökte lite och fann extremt rabatterad 2021: #20603544 och gratis 2018: #20612634

Har du även en tredje variant eller var det en sammanblandning av de där två?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

IntelliJ borde väl stå med som utvecklarverktyg? Liiiiite bättre än VSC (med risk att folk hoppar på mig nu).

Känns mer som att det bör jämföras med VS än VS Code?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sökte lite och fann extremt rabatterad 2021: #20603544 och gratis 2018: #20612634

Har du även en tredje variant eller var det en sammanblandning av de där två?

Hittade även "officefree" för någon vecka sedan:
https://shop.softmaker.com?couponcode=officefree

Sök efter "2021" så går det att få gratis till Mac, Linux & Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hittade även "officefree" för någon vecka sedan:
https://shop.softmaker.com?couponcode=officefree

Sök efter "2021" så går det att få gratis till Mac, Linux & Windows

Ah, se där!

Visa signatur

Permalänk

Bra lista!

Föredrar dock Insomnia framför Postman
Sedan kan ju Docker vara bra att ha så man kan köra lite containrar, som exmpelvis MS SQL Server.
Vmware Workstation Pro och aktivera HyperV så man kan installera virtuella maskiner.
SSMS så man kan skriva frågor mot sina SQL databaser.
Transmission Qt Client, en open source BitTorrent client för att ladda ner diverse lagliga filer.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår (under kategorin Produktivitet) Sublime text som alternativ till Notepad++

Permalänk
Hedersmedlem

Vill också rekommendera Playnite som samlar alla spel på olika plattformar på en plats.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Såg lite mediaverktyg och databasverktyg rekommenderas - vi som gillar typ nätverk kanske kan ha nytta av: SecureCRT, Putty, Wireshark, Nmap, Dig, perf3 osv... notepad++ var med så det var ganska rätt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av alch:

Jag föreslår (under kategorin Produktivitet) Sublime text som alternativ till Notepad++

Det är ju som att säja att då kan vi köra emacs lika gärna, eller vsc... det beror ju på vad man gör iof eller om det får kosta pengar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T