Permalänk
Medlem

Jag nådde level 70 och maps igår. Gjorde en respec jag sparat till innan läggdags för att prova en ny build. La ner allt guld jag hade på det.

Vaknar nu och min build är helt ospelbar efter patchen/nerfs, så kan inte få ihop guld till en respec.

Kul att man spenderat ett par dagar till att komma till maps och så fort man börjat blir hela gubben bricked... Urghhhhhhh

Som grädde på moset var min build inte OP utan funkade 'som den skulle' utan några konstiga interaktioner.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag nådde level 70 och maps igår. Gjorde en respec jag sparat till innan läggdags för att prova en ny build. La ner allt guld jag hade på det.

Vaknar nu och min build är helt ospelbar efter patchen/nerfs, så kan inte få ihop guld till en respec.

Kul att man spenderat ett par dagar till att komma till maps och så fort man börjat blir hela gubben bricked... Urghhhhhhh

Som grädde på moset var min build inte OP utan funkade 'som den skulle' utan några konstiga interaktioner.

Mjo samma läge för många.

Att all cast on * är dött suger, men vi får se om GGG pudlar eller iallafall ger gratis respec.
Värre för folket som lagt några hundra ex på gear som är värdelös nu :/

Sålde ett vapen för 100ex igår som är för cast on shock.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mjo samma läge för många.

Att all cast on * är dött suger, men vi får se om GGG pudlar eller iallafall ger gratis respec.
Värre för folket som lagt några hundra ex på gear som är värdelös nu :/

Sålde ett vapen för 100ex igår som är för cast on shock.

Yeah... Suger verkligen. Såg fram emot att kötta maps och spela så kan jag istället göra ingenting. I mitt fall var det en vanlig cast on crit build som inte gjorde några konstigheter, den var absolut inte OP.

Antar att jag får vänta några veckor tills jag orkar göra en ny gubbe och springa igenom hela storyn igen.

Så jäkla tråkigt då jag tycker spelet är riktigt kul. Hade verkligen satt upp allt precis innan jag la mig igår :'( Förstår inte varför man går så hårt på nerfs så tidigt i EA när folk skall prova saker och ha kul. Ge förvarning någon vecka innan nerfs så folk kan samla guld till respec eller något istället. Så himla tröttsamt, är ledsen i ögat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Yeah... Suger verkligen. Såg fram emot att kötta maps och spela så kan jag istället göra ingenting. I mitt fall var det en vanlig cast on crit build som inte gjorde några konstigheter, den var absolut inte OP.

Antar att jag får vänta några veckor tills jag orkar göra en ny gubbe och springa igenom hela storyn igen.

Så jäkla tråkigt då jag tycker spelet är riktigt kul. Hade verkligen satt upp allt precis innan jag la mig igår :'( Förstår inte varför man går så hårt på nerfs så tidigt i EA när folk skall prova saker och ha kul. Ge förvarning någon vecka innan nerfs så folk kan samla guld till respec eller något istället. Så himla tröttsamt, är ledsen i ögat.

Jag tycker de minst borde erbjudit gratis respect i samband med detta. De hade gjort det för något annat som var fixat (bugg).

Själv har jag en cast on freeze sorc (rätt kul så jag själv byggde gubben utan någon guide, sedan råkade det bli en op build med Comet...). Jag är fortfarande på cruel och använder cold snap. Men jag byggde om lite i trädet för mer energy build etc och den funkar fortfarande bra där jag är nu i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag förstår inte det här. Samma skit i Diablo. En sak som jag tycker är kul när man spelar, är ju att kunna testa alla spells/talents/whatever helt fritt. Framförallt eftersom man väldigt fort tröttnar på att sitta och spamma samma skit hela tiden.
Varför ska jag inte få kunna specca om en gång var 5:e minut om jag vill?

Jag tycker det är en extrem begränsning, som istället leder till att man tar bort en del av spelglädjen med att istället sitta och leta "ultimata" builds på nätet, när det kostar att respecca. Jag skulle hellre vilja kunna testa mig fram fritt, men det går ju inte då dom lagt in en respec-cost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag tycker de minst borde erbjudit gratis respect i samband med detta. De hade gjort det för något annat som var fixat (bugg).

Själv har jag en cast on freeze sorc (rätt kul så jag själv byggde gubben utan någon guide, sedan råkade det bli en op build med Comet...). Jag är fortfarande på cruel och använder cold snap. Men jag byggde om lite i trädet för mer energy build etc och den funkar fortfarande bra där jag är nu i alla fall.

Ja, förstår inte hur det inte blir gratis respec när man gör massa builds totalt ospelbara. Sitter liksom fast nu och kan inte göra något.

Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte det här. Samma skit i Diablo. En sak som jag tycker är kul när man spelar, är ju att kunna testa alla spells/talents/whatever helt fritt. Framförallt eftersom man väldigt fort tröttnar på att sitta och spamma samma skit hela tiden.

Jag tycker det är en extrem begränsning, som istället leder till att man tar bort en del av spelglädjen med att istället sitta och leta "ultimata" builds på nätet, när det kostar att respecca. Jag skulle hellre vilja kunna testa mig fram fritt, men det går ju inte då dom lagt in en respec-cost.

100% håller med. Speciellt i EA. Spelar ingen roll hur OP vissa folk är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har inget problem med att det kostar att göra en respec om man ser till hur det ser ut i PoE1 - man får orbs of regret så man kan göra respec och dessa kan man även köpa/byta till sig. Det går inte nu då det är guld. Jag har nog egentligen inget problem med det heller om man tänker sig sedan framöver när det är riktiga ligor, för GGG gör i princip aldrig nerfs som förstör builds under en liga. Dyker det upp en OP build så får den leva under ligan, sedan nerfar de inför nästa liga istället och det tycker jag är helt ok.

Så jag håller med att nu under EA så borde de antingen göra det väldigt billigt (eller gratis) att respecca eller dela ut gratis respec om de gör stora förändringar...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Japp, en kritik jag sett lyftas ofta i communityn är att det är alldeles för dyrt att specca om, f.a. för ett spel i EA där spelare borde uppmuntras extra mycket att testa olika saker och därmed hitta saker som behöver fixas och- eller balanseras.

Hade inte förvånat mig om GGG kommer sänka respec-kostnaden inom kort, dom är rätt bra på att läsa av community feedback verkar det som.

För övrigt har min Merc sprungit in i sin första vägg; Blackjaw i Act 3 är en ***** som borde ***** och ****.
Ska göra nya försök idag med lite annorlunda strategi, går det inte får jag komma tillbaks om 20 levlar och oneshotta fanskapet...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Japp, en kritik jag sett lyftas ofta i communityn är att det är alldeles för dyrt att specca om, f.a. för ett spel i EA där spelare borde uppmuntras extra mycket att testa olika saker och därmed hitta saker som behöver fixas och- eller balanseras.

Hade inte förvånat mig om GGG kommer sänka respec-kostnaden inom kort, dom är rätt bra på att läsa av community feedback verkar det som.

Får hoppas, men ledningen på GGG blev frågade om just det här scenariot av Ziz och de var helt förvånade och gav inget svar.
Han fråga rakt av hur de tänkt hantera respecs om de nerfar en build jättehårt under EA (eller rent av brickar builds).

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men vad exakt har de nerfat i senaste patchen, kan inte kolla patch notes på jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Dum fråga men vad exakt har de nerfat i senaste patchen, kan inte kolla patch notes på jobbet?

Största är att "Cast on *" är mer eller mindre dött just nu. Vi pratar närmare 95% dps nerf för vissa builds, buildens klarar knappt låga maps nå mer.

Så främst cast on crit invoker och cast on freeze/shock stormweaver som är körda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ska man egentligen tänka?

jag följer en idé jag har och köttar som fan just nu i act 3 första playtrough
men ska man typ specca om redan nu innan det blir dyrare att specca om,
alla endgame builds använder väll någon sorts cast on eller?

har jätte svårt att veta vad man ska köra på som inte kommer bli nerfat ner i grunden så man ändå sitter i skiten när man når endgame

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Hur ska man egentligen tänka?

jag följer en idé jag har och köttar som fan just nu i act 3 första playtrough
men ska man typ specca om redan nu innan det blir dyrare att specca om,
alla endgame builds använder väll någon sorts cast on eller?

har jätte svårt att veta vad man ska köra på som inte kommer bli nerfat ner i grunden så man ändå sitter i skiten när man når endgame

Kom precis till Act 3 också och köttar på till endgame tänker jag. Körd Monk och har kört Glacial cascade som main spell som fungerat klockrent tills nu, så ändrar egentligen bara om så primary blir Ice strike och bygger kring den.

Får se när jag når endgame och det är läge att specca om passive tree men känns som mycket kommer hända nu första tiden så kanske avvaktar och ändra. Blir det för mycket nerfs så kanske jag testar en ny gubbe istället.

Permalänk

Dom skulle låta respec vara kostnadsfritt åtminstone under EA.

Permalänk
Medlem

Shit vilken dålig fantasi dom hade med starten av spelet. Nästintill kopia fast i finare utseende.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Fy fan vad jag hatar att zonen blir resettat när man dör

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Mitt spel crashar constant, ska testa att ominstallera windows 11 och inte köra 24h2 versionen. Se om det hjälper annars får man bara vänta till dom patchar problemen. Riktigt trött på dessa crashes. 😔

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

ingen som har en key till poe2 till övers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Fy fan vad jag hatar att zonen blir resettat när man dör

Jag stör mig mest på detta eftersom det betyder att man inte kan ta hämd på saken som dödade en (bossar exkluderat).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kan ju passa på att nämna att det nu är rea på stash tabs, om man väntat på det för att spendera sina 300 poäng. Köper man inget annat så är i alla fall en currency tab ett måste

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Kan ju passa på att nämna att det nu är rea på stash tabs, om man väntat på det för att spendera sina 300 poäng. Köper man inget annat så är i alla fall en currency tab ett måste

Vad kostar en stash tab? Får man med någon stash tab från PoE1? Vet jag har köpt där.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad kostar en stash tab? Får man med någon stash tab från PoE1? Vet jag har köpt där.

Alla inköp från PoE1 följer med till 2an! Just nu fungerar dock knappt någon MTX och vissa specialstashtabs finns inte (tror jag, minns inte exakt vad jag hade...).
En premium stash tab (som man kan sälja från) kostar 30 poäng, en currency tab kostar 60.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Alla inköp från PoE1 följer med till 2an! Just nu fungerar dock knappt någon MTX och vissa specialstashtabs finns inte (tror jag, minns inte exakt vad jag hade...).
En premium stash tab (som man kan sälja från) kostar 30 poäng, en currency tab kostar 60.

Ok tack. Köper nog spelet ikväll och spelar lite. Blir nog inte hardcore detta gången. Verkar som att folk dör rätt friskt och det är mer souls-like.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ok tack. Köper nog spelet ikväll och spelar lite. Blir nog inte hardcore detta gången. Verkar som att folk dör rätt friskt och det är mer souls-like.

Som kripp sa, detta är typ Poe1 ruthless men för alla

Permalänk
Medlem

Innan slutbossen i Act1 så gick det helt OK. Dog någon gång, men det var mest p.g.a. slarv. Så möter man då nämnda slutboss och det är väldigt mycket ranta-runt-i-ringen-och göra-minimalt-med-skada tills han oneshottar mig. svårighetsgraden steg med 100% kändes det som.
Körde om några kartor och gick upp två levels samt uppgraderade några skills till level 5 innan jag prövade igen. Yes! Gick betydligt bättre.
Med stärkt självförtroende hoppar jag in i Act2 och det går finfint bland mobsen, sedan stöter jag på en boss som man måste ta sig förbi och det är tamigtusan samma sak igen - helt omöjligt att få ner snubbens hp till ens 50% innan jag tokdör.
Känns inte jättelockande att köra om samma enda karta i Act2 femtioelva gånger (de sista i Act1 ger inte så mycket XP och de har jag redan kört om flera ggr..).
Får kanske ta och leta upp någon build-guide, men det känns lite trist att det skall behöva gå långt
Kör som Sorc och spammar spark, arc & flame wall.
Spelar level på utrustningen någon roll? jag har en del prylar med lägre level men specsen ser helt OK. Ger liksom själva level-nuffran någon fördel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Innan slutbossen i Act1 så gick det helt OK. Dog någon gång, men det var mest p.g.a. slarv. Så möter man då nämnda slutboss och det är väldigt mycket ranta-runt-i-ringen-och göra-minimalt-med-skada tills han oneshottar mig. svårighetsgraden steg med 100% kändes det som.
Körde om några kartor och gick upp två levels samt uppgraderade några skills till level 5 innan jag prövade igen. Yes! Gick betydligt bättre.
Med stärkt självförtroende hoppar jag in i Act2 och det går finfint bland mobsen, sedan stöter jag på en boss som man måste ta sig förbi och det är tamigtusan samma sak igen - helt omöjligt att få ner snubbens hp till ens 50% innan jag tokdör.
Känns inte jättelockande att köra om samma enda karta i Act2 femtioelva gånger (de sista i Act1 ger inte så mycket XP och de har jag redan kört om flera ggr..).
Får kanske ta och leta upp någon build-guide, men det känns lite trist att det skall behöva gå långt
Kör som Sorc och spammar spark, arc & flame wall.
Spelar level på utrustningen någon roll? jag har en del prylar med lägre level men specsen ser helt OK. Ger liksom själva level-nuffran någon fördel?

Tycker också det är segt att leta upp någon build som man ska följa slaviskt i ARPG men kräva nästan ibland tyvärr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Guild stash tabs verkar inte följa med dock

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Guild stash tabs verkar inte följa med dock

Just det, det här jag läst - bra tillägg!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Underbart tack för info, köpte både currency, premium quad stash, map, gem, behövs något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Underbart tack för info, köpte både currency, premium quad stash, map, gem, behövs något mer?

Någon får rätta mig om jag har fel, men tror faktiskt map stash tab inte fungerar (än) i poe2. Jag har då den inte i alla fall, trots att jag har den i poe1. Det viktigaste är att ha curency och sedan någon premium tab så man kan lägga ut grejer till försäljning.

Stash tabs jag har sedan tidigare som fungerar är essence (men känns onödigt nu i alla fall) och delerium (inte stött på något delerium än). Delve stash tab finns inte så antar att delve inte finns i spelet.

Tillägg: fragment stash tab var ju riktigt bra i ettan, men den verkar inte heller fungera i 2:an (än). Blight stash tab verkar inte heller finnas :).

Visa signatur