Missnöjd med moderkort och PSU i datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Coolermaster HAF..?
Tror vi kanske är någonting på spåret här.
HAF = High Air Flow. Dessa chassin brukar vara extra "öppna".
En tät panel blockerar ljudet mycket effektivare än en perforerad panel. Och sist jag kollade, så är HAF chassina i princip perforerade över allt. Dvs man kommer höra alla fläktarna väl.
Kanske byta chassi skulle hjälpa mest?

Ibland är det dock så att chassin med högre luftflöde har så mycket bättre kylning att de ändå blir tystare eftersom fläktarna kan snurra så mycket långsammare, åtminstone om man ska tro Gamers Nexus. Personligen tror jag att det beror på vilken typ av ljud det rör sig om och åt vilket håll det är riktat.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Ja den är helt ny datorn . Jag tyckte jag var tydlig .tyst kraftig system .och jag tror inte det är att det är budget .verkar vara gigabyte överlag .deras rgb program suger minst sakt .deras fläkt kontroll är ett skämt ..jag söker mest nått som är lika smidigt som au suit var lätt byta mellan knäpp tyst på natten och normalt bör man spelar.enkla smidiga rgb styrningar och ett tips på tyst psu .
Jag är dock inre så sugen på skicka tillbaka allt ett jäkla jobb 😢

Den inriktning du gav var; "jag vill max lägga 20k jag vill spela i 1440 och billigt är bra är detta vad jag behöver? snabbt svar så jag hinner få gratis bygge".

Alltså;
Max 20k
Billigt = bra
Svara snabbt

Inte någonstans kom du med kravet "tyst kraftigt system".

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Den inriktning du gav var; "jag vill max lägga 20k jag vill spela i 1440 och billigt är bra är detta vad jag behöver? snabbt svar så jag hinner få gratis bygge".

Alltså;
Max 20k
Billigt = bra
Svara snabbt

Inte någonstans kom du med kravet "tyst kraftigt system".

Om du läser i tråden skriver jag hoppas den är tyst med.
Allt funkar skitbra hur mycket kraft som helst .jag tror dom flesta skulle blivit mer än nöjda .jag tror dom flesta skulle gillar psu med .men inte jag .det är norr med den som stör mina öron

Permalänk
Skrivet av bollen8:

Kollade lite tror jag fått ordning på fläktarna 400 rpm under idel i pwm .men vad säger ni om psu ljudet på filmen

Skrivet av bollen8:

Lyssnade någon på länken .låter det normalt ?

ja låter som ett normalt nätagg med fläkten på låg hastighet.

vill du ha det tystare när du nästan stoppar in telefonen i nätagget så får du skaffa ett passivt agg.

på normalt avstånd med den sidan vänd bort från dig borde det knappt höras alls...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill du ha det tystare när du nästan stoppar in telefonen i nätagget så får du skaffa ett passivt agg.

på normalt avstånd med den sidan vänd bort från dig borde det knappt höras alls...

Doh kan ju vända på datorn ja ....

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tycker det låter ganska otrevligt. Sen kör jag mest kvalitetsagg men men.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tycker det låter ganska otrevligt. Sen kör jag mest kvalitetsagg men men.

Handlar mest om att mikrofonen är långt innanför normalt avstånd man sitter avståndsmässigt till baksidan på ett dator chassi.

Avståndet i videon motsvarar ju typ ett avstånd till agget som om du typ haft det precis nedanför hakan vid drift.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Deepcool = budgetmärke
Gigabyte är välkända för att producera dåliga produkter.

20k för gaming är ingen mega budget nuförtiden, vill du ha ett kvalitetsbygge för 1440p gaming med bra settings och hög FPS närmar vi oss 30k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/XKM0Ab3I50TM3lRLoqueBd44sYQ/namnlos

Det här är vad jag skulle kört med om jag byggde en dator för 1440p idag, snålare än så får man det inte tyst och fint

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Källa på det? Har kört mitt RTX4090 från Gigabyte sedan en tid tillbaka utan problem...

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Källa på det? Har kört mitt RTX4090 från Gigabyte sedan en tid tillbaka utan problem...

Gratulerar du vann Gigabyte lotteriet!

Du kanske har nyare revision? Kolla efter sprickor på nämnda områden annars och skicka tillbaka det innan det lägger av isåfall...

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/gigabyte-addr...

https://www.sweclockers.com/nyhet/32556-gigabyte-bemoter-ankl...

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av Oliver91:

Deepcool = budgetmärke

20k för gaming är ingen mega budget nuförtiden, vill du ha ett kvalitetsbygge för 1440p gaming med bra settings och hög FPS närmar vi oss 30k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/XKM0Ab3I50TM3lRLoqueBd44sYQ/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/XKM0Ab3I50TM3lRLoqueBd44sYQ/namnlos

Det här är vad jag skulle kört med om jag byggde en dator för 1440p idag, snålare än så får man det inte tyst och fint

Du säger kvalité och väljer ett Asus Prime-moderkort? Bokstavligen de sämsta man kan köpa 🤣

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du säger kvalité och väljer ett Asus Prime-moderkort? Bokstavligen de sämsta man kan köpa 🤣

Sa exakt samma sak om mitt Asus Tuf men fungerat klanderfritt i 5 år nu

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av Oliver91:

TUF är ju dock bättre byggda

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Väldigt mixade ord och tankar .jag blir mest förvirrand.jag verkar i alla fall klot grisen i säcken med psu .allt annat funkar fint .tack för tipset om bios .nu ska jag bara komma på fan felet är i min lägenhet .datorn väcks från bmvilo läge när jag tänder lampan i taket .kan inte va bra

Permalänk
Medlem

Hahah vilken härlig tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Väldigt mixade ord och tankar .jag blir mest förvirrand.jag verkar i alla fall klot grisen i säcken med psu .allt annat funkar fint .tack för tipset om bios .nu ska jag bara komma på fan felet är i min lägenhet .datorn väcks från bmvilo läge när jag tänder lampan i taket .kan inte va bra

Uhm va?
Min ADHD fokuserade nog mer på varför du har mellanslag och sedan punkt innan början av en ny mening?
ex "Väldigt mixade ord och tankar .jag"

Är du ens säker på att det är PSU, dagens PSU:er låter oftast inte så mycket. Såklart är det budget grejjer möjligtvis men då äre som andra sagt, lite skyll dig själv då du inte var specifik - är man inte specifik får man saker som inte är specifika.
Det finns endel program som hjälper dig, ex. FanControl som nämnts men i regel så är det viktigare att man ställer in fläktar med rätt ström beroende på Moderkortets möjlighet (kolla i handboken + vad tillverkaren av X fläkt/kylare säger)

Göra en custom fläkt-kurva i BIOS/via program är att rekommendera, arbetstemp vid spel bruka ligga omkr 60-80 grader beroende på delar, fläktar etc.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Ett julrim från ChatGTP summerar detta

På julaftons kväll ska allt vara tyst,
men din dator låter som ett jetplan i brist.
Fläktarna ylar, nätagget tjuter,
det låter som tomtens släde har motorer som kruter.

Men vänta nu – vad är det här för trick?
Tänd lampan i rummet, och datorn får kick!
En trollbindning, ett elhyss, vad är detta?
Grinchen har sabbat – han gillar att retas!

Så fram med skruvmejsel, tejp och ditt mod,
för julens mysterium kräver en klurig kod.
När lampan är lampa och datorn är still,
kan du fira i frid, så ta dig en sill!

God jul och håll ett öga på Grinchen nästa gång! 🎅💡💻

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Ett julrim från ChatGTP summerar detta

På julaftons kväll ska allt vara tyst,
men din dator låter som ett jetplan i brist.
Fläktarna ylar, nätagget tjuter,
det låter som tomtens släde har motorer som kruter.

Men vänta nu – vad är det här för trick?
Tänd lampan i rummet, och datorn får kick!
En trollbindning, ett elhyss, vad är detta?
Grinchen har sabbat – han gillar att retas!

Så fram med skruvmejsel, tejp och ditt mod,
för julens mysterium kräver en klurig kod.
När lampan är lampa och datorn är still,
kan du fira i frid, så ta dig en sill!

God jul och håll ett öga på Grinchen nästa gång! 🎅💡💻

Okej det där gjorde min dag

Permalänk
Medlem

Ok verkar löst sig med el felet .vaktmästaren var över men ska förklara det lite udda
När min dator går ner i vilo läge alltså alla fläktar slocknar .så tände jag lampan i mitt rum med lampknappen på väggen och datorn startade .men verkar löst sig efter faktist bytte utag äldigt udda fel

God jul alla

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Ja men TUF är inte prime. Asus prime var okej en gång i tiden sen började de spara in på VRM mm.

Visst de funkar kanske okej, men de är alldeles för dåligt byggda för priset jämfört med konkurrenterna.

Asus also offers the Prime B650-Plus at $200 – another B650 motherboard they didn't want to send over, so we also purchased it as well. This is basically an ATX version of the -A though, there's still no pre-installed I/O shield, relatively small VRM heatsinks, a more limited supply of USB ports when compared to competing boards, and worst of all, we're still getting crappy discrete mosfets from Vishay. An unimpressive entry-level lineup from Asus overall.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, tror jag föredrar ASRock oavsett, köpte mitt Tuf enbart för det hade en kraftig rabatt 2019 när jag byggde min dator

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill bara lägga in en sak .det är helt korkat köpa en färdig dator .då försvinner 14 dagars ångerrätt direkt ..man har tydligen ingen ånger rätt på färdig dator .sista gången jag köper färdig byggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Jag vill bara lägga in en sak .det är helt korkat köpa en färdig dator .då försvinner 14 dagars ångerrätt direkt ..man har tydligen ingen ånger rätt på färdig dator .sista gången jag köper färdig byggd

Börja med att avinstallera Gigabytes mjukvara och använd https://getfancontrol.com/ istället.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Det är fel. Du har ingen ångerrätt på "specialdesignade saker". I detta fall en dator där DU valt komponenterna och skräddarsytt köpet. Köper du exempelvis deras Taurus eller vad speldatorerna heter idag har du ångerrätt då det är "hyllvara.

Permalänk
Medlem

Det nätagget är ingen höjdare https://hwbusters.com/psus/deepcool-pn750m-atx-v3-1-psu-revie...

Det är väl någon sweclockers som rekommenderat dig för att det har v3.1-stöd. V3.1 är betyder ju bara att det ät stöd för en viss typ av kabel. I övrigt kan nätagget vara kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är fel. Du har ingen ångerrätt på "specialdesignade saker". I detta fall en dator där DU valt komponenterna och skräddarsytt köpet. Köper du exempelvis deras Taurus eller vad speldatorerna heter idag har du ångerrätt då det är "hyllvara.

Va då fel ? Jag skrev ju ånger rätten ej gäller .har du varit på glöggen ?
Det är kasst om du frågar mig bara för dom bygger får man ingen ångerrätt vs man väljer delar själv p bygger

Permalänk
Medlem

Men men för göra rätt för sig .nu har jag googlat hej vilt och kört mig mera .men vad rek sweklicler för nät agg . Funderar på Corsair

Permalänk
Medlem

Men men får bli ett Corsair rm750x.vad tror ni om det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Men men får bli ett Corsair rm750x.vad tror ni om det ?

Är det RM 750X V4 (2024) från WH/NoN (1349) du tänker på? En del verkar sälja ut V3 (och kanske äldre ändå) också. 750X har vad jag har läst mig till japanska kondensatorer och 10 års garanti. (Deras 750e modell har Taiwanesiska kondingar och erbjuder bara 7 års garanti.)

Synd att "Seasonic Focus GX 850W ATX 3.0" är så dyr (1929), den verkar vara mest rekommenderad i byggena jag har ögnat igenom. Motsvarande 750W finns ju som "Seasonic Focus GX 750W" och även den är semipassiv. Kan ju vara värt att läsa lite reviews om den. (Tyvärr är priset ganska nära 850W-varianten just nu.)

Fanless until 30 % load - https://seasonic.com/focus-gx/

Permalänk
Medlem

Just PSU verkar det dyka upp bra rea på ganska ofta. Hade inte köpt i panik. Jag har ett Seasonic Focus 850 (inte ATX3) som Inet väl sålde för runt 900kr för nåt år sedan, skulle inte bli förvånad om det på rea kring jul går att få bra nätagg för runt tusingen från Inet, Komplett etc. Jag kör det semi-passivt nu, det startar endast om jag drar igång Baldurs Gate III och kör överklockat, annars står fläkten på PSU helt still. Men även när jag kört med fläkten "alltid på" är den väldigt tyst. Grafikkortet låter klaart mer när det drar igång (men det är också helt tyst när jag inte belastar datorn).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave