PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Det vet jag, men som sagt så är det väldigt tidsödande. Ja, napolitansk pizza är det jag tänker göra.

2-3 minuter att få degen homogen, sedan typ 30 sekunder vid varje vikning. Skulle inte påstå att det är så tidskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Blir det inte problem med att billigare köksassistenter värmer upp degen och sabbar glutentrådarna? Samt är det inte så att motorerna är alldeles för klena för pizzadeg?

Man kan baka bröd på olika sätt.
Du ska ha kallt vatten när du bakar bröd och pizzadegen behöver inte gå så länge.
Om du däremot ska mixa deg i 15-20 minuter som med vissa surdegar krävs det en bra assistent.
Smartast är att mixa ihop allt (även salt och jäst) och använda sig av autolys, dvs låta degen vila så vetet han hydreras så sköter glutenbildandet av sig självt.

Man kan sen bearbeta degen så här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olläh:

2-3 minuter att få degen homogen, sedan typ 30 sekunder vid varje vikning. Skulle inte påstå att det är så tidskrävande.

2-3 minuter. Det skulle jag vilja se med egna ögon, 10-15 minuter brukar anges som minimum. Hur liten deg gör du egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

2-3 minuter. Det skulle jag vilja se med egna ögon, 10-15 minuter brukar anges som minimum. Hur liten deg gör du egentligen?

https://youtu.be/IkAKU--ykuk?si=g9buZ9O8HgxvAmSh

Permalänk
Medlem

Ja den videon har jag också sett. Där är ju knappast degen klar. Om lilla napoli ansåg att pizza deg skulle göras för hand så skulle dom nog inte sälja följande assistent på sin site:
https://shop.lillanapoli.se/products/famag-grilletta-degbland...

"En vanlig blandare som de flesta har där hemma kan inte komma i närheten av glutenutvecklingen man kan få med FAMAG:s snabba inställningar. Med andra ord kan man få samma resultat som bagaren med den här, vilket är gött eftersom man alltid undrat varför bageriets frallor är så mycket luftigare än ens egna…"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Ja den videon har jag också sett. Där är ju knappast degen klar.

Nej, men som alla försöker förklara så är det knappt någon som gör pizzadeg färdig i blandare om man nu inte måste göra 20kg deg.
Det blir inte mer gluten bara för att degen blandas i 15 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Ja den videon har jag också sett. Där är ju knappast degen klar. Om lilla napoli ansåg att pizza deg skulle göras för hand så skulle dom nog inte sälja följande assistent på sin site:
https://shop.lillanapoli.se/products/famag-grilletta-degbland...

"En vanlig blandare som de flesta har där hemma kan inte komma i närheten av glutenutvecklingen man kan få med FAMAG:s snabba inställningar. Med andra ord kan man få samma resultat som bagaren med den här, vilket är gött eftersom man alltid undrat varför bageriets frallor är så mycket luftigare än ens egna…"

Det är bara första steget. Sedan viker du degen.
https://youtu.be/clJyWbNr8GE

Jag har följt napoli i många år och vet exakt hur dom gör. Receptet som jag citerade i mitt första inlägg är Lilla Napolis recept. Dom kör degen i maskin endast för att de gör väldigt stora volymer.

Permalänk
Medlem

Den här killen gör deg i mixern bara
https://www.youtube.com/watch?v=ObYx4ofdVCc

Visserligen 60% hydrering så de ser inte så roliga ut när han bollar.

Permalänk
Medlem

Ok mina herrar, jag ger mig

Och jag sparar mina pengar

Permalänk
Medlem

Roligaste pizzavideon på länge.

Kommentarerna på videon är kul
"Made this recipe tonight and it is was the best pizza I have ever made or bought!"
https://www.youtube.com/watch?v=Eim2GpHNQDg

Permalänk
Medlem

Gör ni biga helt för hand också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Gör ni biga helt för hand också?

För att göra biga med bra resultat krävs det en spiralmixer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olläh:

För att göra biga med bra resultat krävs det en spiralmixer.

Det var just detta jag var ute efter.... Räknar ni inte biga som napolitansk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Det var just detta jag var ute efter.... Räknar ni inte biga som napolitansk?

Jo, det gör vi, men det är inte traditionell napolitansk. Säger du att du vill göra napolitansk pizza så utgår jag ifrån att du menar traditionell. Att göra biga är en helt annan historia. Ska du göra biga så kommer varken en ankarsum eller kitchenaid ge bra resultat, utan då krävs en spiralmixer likt den du länkade från lilla napoli.

Permalänk
Officiell jultomte

Fortsätter njuta av min "knarkvåg" och testade en 72h jäsning till helgen. Blev riktigt nöjd och kanterna var toppen. Upplever dock att mina pizzor alltför ofta blir för "vattniga" där fyllning ligger. Degen bakas liksom inte. Undrar om det är för blöt tomatsås eller om min ost förstör för mig. Återstår att experimentera lite.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Fortsätter njuta av min "knarkvåg" och testade en 72h jäsning till helgen. Blev riktigt nöjd och kanterna var toppen. Upplever dock att mina pizzor alltför ofta blir för "vattniga" där fyllning ligger. Degen bakas liksom inte. Undrar om det är för blöt tomatsås eller om min ost förstör för mig. Återstår att experimentera lite.

https://i.ibb.co/YLbbwtn/kant.jpg

Ja, kan vara både osten och tomatsåsen som är för vattnig. Kör du med mozzarellabollar som du skär upp? Om du gör det, skär du upp och låter dom rinna av en bra stund före användning?

Har märkt att det skiljer en del mellan tomaterna på burk i hur vattniga dom är. Kör mestadels med Mutti's vanliga hela tomater på burk och upplever att dom funkar bra för mig. Testade däremot San Marzano tomater från Willys (Garant) och dom var rejält mycket mer vattniga.

Sen kan ju andra pålägg som inte är tillagade i förväg släppa en del vatten, som t.ex. färska champinjoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=PE6NSi70bAQ

Roligaste pizzavideon på länge.

Kommentarerna på videon är kul
"Made this recipe tonight and it is was the best pizza I have ever made or bought!"
https://www.youtube.com/watch?v=Eim2GpHNQDg

Även om jag själv skulle ha kritik till videon de reagerar på så är det ännu roligera att se hur upprörda arroganta Italienare blir över ett recept

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Även om jag själv skulle ha kritik till videon de reagerar på så är det ännu roligera att se hur upprörda arroganta Italienare blir över ett recept

Men det är bra tv
Men lite roligt är med andra klipp där de sågar de stora mästerkockarna som faktiskt inte har någon aning om hur man t.ex. gör en enkel pizza och ens om de är italienare. Sen om det inte är exakt napolitansk pizza kan kvitta...

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Libra-75:

Ja, kan vara både osten och tomatsåsen som är för vattnig. Kör du med mozzarellabollar som du skär upp? Om du gör det, skär du upp och låter dom rinna av en bra stund före användning?

Har märkt att det skiljer en del mellan tomaterna på burk i hur vattniga dom är. Kör mestadels med Mutti's vanliga hela tomater på burk och upplever att dom funkar bra för mig. Testade däremot San Marzano tomater från Willys (Garant) och dom var rejält mycket mer vattniga.

Sen kan ju andra pålägg som inte är tillagade i förväg släppa en del vatten, som t.ex. färska champinjoner.

Ja precis, mozarellabollar som jag skär upp och endast torkar med papper innan jag skär upp. Skär dessutom upp i ganska stora bitar har jag märkt. Ska nog skära upp i mycket mindre bitar och låta rinna av ordentligt som du säger. Tack för tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ja precis, mozarellabollar som jag skär upp och endast torkar med papper innan jag skär upp. Skär dessutom upp i ganska stora bitar har jag märkt. Ska nog skära upp i mycket mindre bitar och låta rinna av ordentligt som du säger. Tack för tips.

Ja, börja där iallafall, för att se om det blir nån skillnad. Det är ju en del vätska i dom där bollarna.

Permalänk
Medlem

Botten blir inte tillräckligt varm, sten/stål?
Pizzadegen är för tunn eller överjäst?
För mycket innehåll på pizzan?
Lägg inte pizzan direkt på en kall tallrik när den tas ut, blir kondens. Stoppa in dem i ugnen en stund innan.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Bozzeta:

Botten blir inte tillräckligt varm, sten/stål?
Pizzadegen är för tunn eller överjäst?
För mycket innehåll på pizzan?
Lägg inte pizzan direkt på en kall tallrik när den tas ut, blir kondens. Stoppa in dem i ugnen en stund innan.

Botten blir nog tillräckligt varm. Kör en pizzasten och när jag kör en vanlig med tomatsås, mozarella & basilika så blir det perfekt 10 av 10 gånger. Men så fort jag kör vit bas eller lite mer innehåll så skiter det sig. Så jag antar att jag svarar på min egen fråga nästan.

Haha jag kör ju tyvärr i ugnen så har inget alternativ förutom att slänga det på kalla tallrikar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Haha jag kör ju tyvärr i ugnen så har inget alternativ förutom att slänga det på kalla tallrikar

Det är bara stoppa in dem någon minut när du värmer upp ugnen. De håller ju värmen.
Pizzan kan du lägga på ett ugnsgaller en stund när den tas ut också.
Men inget hjälper ju om det är för mycket vätska som tar sig igenom degen.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Bozzeta:

Det är bara stoppa in dem någon minut när du värmer upp ugnen. De håller ju värmen.
Pizzan kan du lägga på ett ugnsgaller en stund när den tas ut också.
Men inget hjälper ju om det är för mycket vätska som tar sig igenom degen.

Stoppa in.. tallrikarna menar du? Ja det kanske vore något haha.

Ska som sagt försöka med att skära upp mozarellan i mindre bitar och torka ur ordentligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Stoppa in.. tallrikarna menar du? Ja det kanske vore något haha.

Ja i ugnen. Man kan sätta på spisplattan också, men det är onödigt när man ändå har värme i ugnen.
Du ska ju inte ha dem inne särskilt länge beroende på hur hög värmen är.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Bozzeta:

Ja i ugnen. Man kan sätta på spisplattan också, men det är onödigt när man ändå har värme i ugnen.
Du ska ju inte ha dem inne särskilt länge beroende på hur hög värmen är.

Jo sant. Men sen har jag ju ugnen igång ganska länge för att få upp rejäl temp så tallrikarna hinner nog tyvärr svalna. Man kanske ska köra dem i diskmaskin lagom till pizzorna är klara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

https://i.ibb.co/YLbbwtn/kant.jpg

Ser mycket bra ut!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Vilket är det bästa receptet för degen? Tycker min 72h går sönder lite lätt vid utbaket.

Jag kör https://www.ettgottland.se/pizza-napo/
Men tror eventuellt att min bakmaskin knådar den lite för varm.
sist körde jag den på 1 istället men tyvärr hann vi enbart 48h jäsning och 2h utanför så kunde inte jämföra på lika grunde.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilket är det bästa receptet för degen? Tycker min 72h går sönder lite lätt vid utbaket.

Jag kör https://www.ettgottland.se/pizza-napo/
Men tror eventuellt att min bakmaskin knådar den lite för varm.
sist körde jag den på 1 istället men tyvärr hann vi enbart 48h jäsning och 2h utanför så kunde inte jämföra på lika grunde.

Jag använder "PizzApp" för att kalkylera mina degar, där kan man mixtra runt med olika jäsningstider och liknande. För direkt deg funkar den jättebra, jag brukar bara ha i åtanke att sätta en eller två timmar extra på jäsningstiden för att jag vet att man aldrig kör igång då man tänkt att man ska köra igång.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Oonis app, deras degkalkylator fungerar bra