Snabbkoll: Är ray tracing viktigt för spelupplevelsen?

Permalänk
Medlem

Det är bara nästa grafiska uppgradering. Jag jämnför alltid Raytracing med nvidias PhysX. PhysX var stort men var aldrig adopterat ordentligt framtills det fanns ett alternativ som inte låstes till ett märkes grafikkort. Tror det blir likadant med Raytracing. Titta på den lilla by byggaren Tiny Glade. Mjukvara Raytracing som ser bra ut och inte kostar skjortan. Det är då vi kommer se raytracing höja spel upplevelser.
Sen kan man ju också prata om "next level" raytracing, eller alla andra områden man kan använda raytracing mer än ljus och reflektioner. Som ett exempel: ljud.
Sen har du ju också spelets design att tänka på. Ett spel som fokuserar på PS1 grafik kommer nog inte behöva raytracing alls men ändå vara lajbans. Dishonored till exempel skulle inte nyttjas mycket av raytracing. Medans spel som Metro Exodus frodas i det.

I överlag tycker jag att raytracing är en del av framtiden. Det ska bara växa till sig.

Permalänk
Medlem

Kanske kommer en dag när jag faktiskt testar något som har det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Grafik rent generellt är inte viktigt för spelupplevelsen. När ska utvecklare lära sig? Fin grafik hör mer marknadsföringsavdelningen till.

Kan vara coolt att se cutting edge grafik... i typ 15 minuter. Sen tillför det väldigt lite till spelupplevelsen. Bevis? Alla gamla spel som än idag är extremt roliga att spela. Väldigt få som blev stora pga sin grafik är idag kul, utan alla blev det på andra premisser.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Spelade nyligen igenom Cyberpunk 2077 med RT helt avstängt och DLAA påslaget. 180-190 FPS genom hela spelet, en fantastisk spelupplevelse.

Med RT på och DLSS var det 110~ FPS och en raktav dålig och suddig upplevelse. Drog ned spelglädjen enormt. Visst var det snyggt som fan men vad spelar det för roll när det känns skit? Jankigt, ryckigt, inte lika responsivt.

110 FPS är ju kanon enligt mig. Dock tycker jag oftast inte RT är värt den stora prestandaförlusten då jag lirar i 4K och det blir ofta svårt att hålla sig över 60 FPS, åtminstone i mer krävande spel.

Permalänk
Medlem

Inte det minsta.

Det är för mig en paradoxal utveckling som jag inte riktigt ser vitsen med, än att möjligen flytta över kostnader från utvecklare till konsumenten, så att de inte behöver bry sig om att göra ett ordentligt jobb själva, men förlitar sig istället helt på att konsumentens hårdvara ska göra allt jobb.

Matematiskt sett, så kommer ju ray-tracing alltid ligga efter rasterisering i prestanda, då det är en enormt mer komplex beräkning att utföra.

Möjligen isåfall om man helt skippade ray-tracing i realtid, och istället använde beräkningskraften för att baka lightmaps i realtid, så att ljussättningen inte uppdateras varje frame, utan enbart vid behov.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

I dags läget är det en gimmic men i framtiden är den ersättare till rasterering.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Lagom, det är nice och är mycket trevligt i t ex AAA rpg-spel. Men i indie-spel är det skitsamma.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Nix, brukar köra igång det för att se hur det ser ut men sen stänger jag av det för att det inte är värt prestandakostnaden på ett 2080.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

I dags läget är det en gimmic men i framtiden är den ersättare till rasterering.

Ett komplement kanske, aldrig en ersättare dock.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

folk som ogillar RT när den är implementerad som den ska (Alan wake 2,Cyberpunk, Indiana jones etc) kör antingen en för klen dator eller en kass skärm (folk som inte har hdr). Eller bara har dåliga ögon. Gäller att kunna köra RT som det ska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ett komplement kanske, aldrig en ersättare dock.

Om 50 år lär vi knappast ha rasterering kvar. RT är så nära verkligt det går så fokuset kommerbli större varje år tills det tar över helt.
Inget konstigt att all utvecklas och de gamla blir ersatt av nya bättre tekniker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enda jag bryr mig om är stabil framerate.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Skulle nog säga att det är lagom viktigt ändå. Jättekul när det finns! Men inte livsviktigt.

Permalänk
Medlem

Du har valt att skapa spel som ett artistiskt uttryck. Ska du skapa något så se till att tillföra något med. Det finns tidlösa verk här precis som med musik, film, etc.

Som barn tänkte jag aldrig att Super Mario Bros. skulle ha bättre grafik eller mer realistiskt ljus. Om något gör rätt spel, och implementerar ray-tracing på ett nytt sätt som gör upplevelsen till något över det vanliga så kommer jag ta till mig av den upplevelsen. Lite som hur Half-life gjorde fysik som en naturligt del av upplevelsen. Att lägga det som effekt på ett befintligt spel för att få det att se bättre ut är jag totalt ointresserad av.

En spelserie likt Thief borde kunna göra något väldigt häftigt med realistiskt ljus från handhållna facklor t.ex.

Permalänk
Hedersmedlem

Stora grejen med Ray Tracing är egentligen inte att allt ser bättre ut, utan att tekniken potentiellt kan spara en hel del utvecklingsarbete när man inte behöver "fejka" ljussättningen längre. Om det gör att t.ex. indieutvecklare kan skapa spel med mindre jobb så är det väl en ganska stor grej och bra.

Så med andra sidan, RT är nog inte superviktigt än så länge, men så fort alla har det så kan det ju absolut vara jätteviktigt plötsligt

Permalänk
Medlem

RT väcker lite minnen från Phys x tiden när det kom och spelen blev lite snyggare och mer realistiska.
Dock så var det ju inte lika krävande och man kunde även använda antingen sitt gamla grafikkort eller köpa till ett externt phys x kort.
Det hade varit trevligt om det fanns liknande lösningar idag, då det finns kort med riktigt bra rastreringsprestanda fast RT prestandan är kass och spelen blir lidande idag.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Om 50 år lär vi knappast ha rasterering kvar. RT är så nära verkligt det går så fokuset kommerbli större varje år tills det tar över helt.
Inget konstigt att all utvecklas och de gamla blir ersatt av nya bättre tekniker.

Det är faktiskt inte så viktigt som du tror. Verklig/verklighetstroget =/= Bättre eller ens alltid önskvärt.

Rasterisering är fundamentalt mer effektivt än strålspårning och kan rendera ljussättning som är "tillräckligt bra", för bara en bråkdel av samma prestandakostnad och energimängd, och så kommer det alltid vara, såvida man inte finner ett sätt att ändra på matematiken och fysikens lagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är absolut riktigt coolt och framtiden- men behövs snarare 10x snabbare system, för bra real-time i spel.

Vare sig spelet är får spelbart fps eller inte med 'RT' drar den fortfarande många genvägar- resultatet är en bild som inte faktiskt är så tillfredsställande, ofta på många sätt sämre än alternativet, utan att det är optimiserat och har kassare prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Du har valt att skapa spel som ett artistiskt uttryck. Ska du skapa något så se till att tillföra något med. Det finns tidlösa verk här precis som med musik, film, etc.

Som barn tänkte jag aldrig att Super Mario Bros. skulle ha bättre grafik eller mer realistiskt ljus. Om något gör rätt spel, och implementerar ray-tracing på ett nytt sätt som gör upplevelsen till något över det vanliga så kommer jag ta till mig av den upplevelsen. Lite som hur Half-life gjorde fysik som en naturligt del av upplevelsen. Att lägga det som effekt på ett befintligt spel för att få det att se bättre ut är jag totalt ointresserad av.

En spelserie likt Thief borde kunna göra något väldigt häftigt med realistiskt ljus från handhållna facklor t.ex.

Detta glömmer många bort. Man vill inte alltid ha raytracing, man vill inte alltid ha 'realistisk grafik' vare sig det är texturer, modeller eller ljuset.

Permalänk
Medlem

Se till att ni får betalt för att svara på den här typen av frågor.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om hur spelen ser ut och sänker alltid alla grafikinställningar för att få så bra prestanda (FPS) som möjligt. Sedan spelar jag förvisso i princip bara FPS med och mot andra riktiga människor. Dessutom vet jag inte ens om mitt gamla GTX 1080 ens har stöd för den funktionaliteten. Hade nog varit en spelupplevelse som efterliknar ett PowerPoint-dokument i sådana fall.

Så nej, skulle inte valt det även om jag hade möjligheten.

Permalänk
Medlem

Bra HDR ger mig mer för upplevelsen än vad ray tracing gör. Är oftast inget som man får ofta heller tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det som RT ger känner jag inte är värt pengarna. Även om det fungerade hyfsat på mellankort så kan man både ha och mista det. Men när de fixar RT (och övrig grafik i klass med PC) till VR blir det lite mer intressant. Då kan jag tänka mig upp till Nvidia-priser på ett sånt headset.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är faktiskt inte så viktigt som du tror. Verklig/verklighetstroget =/= Bättre eller ens alltid önskvärt.

Rasterisering är fundamentalt mer effektivt än strålspårning och kan rendera ljussättning som är "tillräckligt bra", för bara en bråkdel av samma prestandakostnad och energimängd, och så kommer det alltid vara, såvida man inte finner ett sätt att ändra på matematiken och fysikens lagar.

Tilläckligt bra är inte något man strävar efter och tekniken kommer inte stanna för att det är tilläckligt bra.

Sen att DU tycker det gör inte så att alla andra tycker det också.

Med ditt synsätt kan allt stanna av helt för att det är tillräckligt bra och då blir man ofta rejält omsprungen av någon som istället tänker vidareutveckla och göra saker bättre.

Prestandan på komponenter kommer som alltid öka så om några år kommer vi nyttja 1% av prestandan om vi stannar vid rasterering vad ska vi göra med resten av prestandan?

Sen är det jätte bra att du är nöjd med dagens grafik och vill att vi stannar där men som en äkta entusiast ser jag fram emot alla framsteg och vill att dom genomförs, det kommer de dessutom göra annars skulle vi alla vara kvar i stenåldern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt 6900XT så tyckte jag inte att var värt att betala det dubbla för 3090 bara för bättre ray tracing prestanda.

Men när det dax att uppgradera om 2-3år kanske det annorlunda men inget jag är villig att betala extra för just nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

folk som ogillar RT när den är implementerad som den ska (Alan wake 2,Cyberpunk, Indiana jones etc) kör antingen en för klen dator eller en kass skärm (folk som inte har hdr). Eller bara har dåliga ögon. Gäller att kunna köra RT som det ska...

Problemet är man princip behöver 4080/4090 för kunna köra Ray Tracing på högsta grafik vilket gör det väldigt irrelevant för de flesta som inte vill lägga 10k+ på en GPU.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tilläckligt bra är inte något man strävar efter och tekniken kommer inte stanna för att det är tilläckligt bra.

Sen att DU tycker det gör inte så att alla andra tycker det också.

Med ditt synsätt kan allt stanna av helt för att det är tillräckligt bra och då blir man ofta rejält omsprungen av någon som istället tänker vidareutveckla och göra saker bättre.

Prestandan på komponenter kommer som alltid öka så om några år kommer vi nyttja 1% av prestandan om vi stannar vid rasterering vad ska vi göra med resten av prestandan?

Sen är det jätte bra att du är nöjd med dagens grafik och vill att vi stannar där men som en äkta entusiast ser jag fram emot alla framsteg och vill att dom genomförs, det kommer de dessutom göra annars skulle vi alla vara kvar i stenåldern.

Snacka om att totalt förvanska vad jag skrivit, har inte set så många logiska felslut i ett inlägg på ett bra tag. Det är uppenbart att du inte har det minsta intresse av en seriös diskussion om ämnet.

Så då tackar jag för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RT är utan tvekan framtiden för spelgrafik. Visst är vi bra på att fakea mycket utan raytracing och det ser ofta ganska bra ut. Men för att ta det till nästa visuella nivå och mer levande och interaktiva miljöer är det raytracing som gäller. Och eftersom tekniken fortfarande är väldigt ung när det kommer till spel kommer det bara bli mer och mer tillgängligt allt eftersom den blir mer mogen

Permalänk
Medlem

Brukar stänga av det

Permalänk
Medlem

Jag var super hypad när RT började komma och förväntningarna var skyhöga, men de flesta spel jag har med RT så blir det oftast ett "meh". Brukar slå på allt i början när jag skaffat ett spel med RT och utforska, men sen slår jag oftast av RT.

Mitt favoritspel just nu (F1 24) har stöd för RT det men ser "renare" ut om man kör på medium settings, kör jag med RT ser det mer blurrigt ut! Spel med mycket fart i hinner man inte se detaljer vs de som går lite mer långsamt tex nya Indiana Jones.

Men vissa spel kan se magiska ut i RT!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB