Snabbkoll: Är ray tracing viktigt för spelupplevelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Ser många purister som endast kan spela i native. Ser dlss verkligen så dåligt ut för er?

Det vet jag inget om, då jag inte har ett NVidia kort, så jag har inte sett det i verkligheten (på min egen skärm). Däremot är ofta FSR inte bra nog för att användas. Blir ofta flimmer och jitter runt tunna detaljer m.m. som är ganska störande. Slår bara på det om det inte finns nån annan utväg för att nå minst 60fps, utan att slakta det visuella fullständigt.

Permalänk
Medlem

Jag svarar på detta eftersom jag har ett nvidiakort. Tycker att de som aldrig testat raytracing inte bör svara. Raytracing är fantastiskt om man har bra hårdvara

Permalänk
Medlem

Det är väl oviktigt för folk med klena grafikkort och viktigare för de som lägger en månadslön endast på grafikkortet?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Även en GNUTTA raytracing ser JÄVLIGT mycket bättre ut i Cyberpunk iaf, och kräver inte supermycket resurser.

Visa signatur

AMDAMDAMD

Permalänk
Medlem

Trevligt ibland, men all denoising etc gör att det ser lite sunkigt ut

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

RT i Black Myth Wukong är i alla fall helt magiskt!

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Inte på bekostnad av stabil FPS så mitt svar är: Nej.

Men jag föredrar mer klar, tydlig grafik över realistisk.

Mitt kort kan köra RT skapligt i de flesta titlarna men väljer oftast bort det om jag inte kan få stabila 100+ fps i 1440p.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tycker högre upplösning och hög FPS gör mer för spelupplevelsen än vad RT gör oavsett spel. Inget emot RT men sitter på för klen hårdvara och prioriterar då de först nämnda parametrarna.

Allt ser ändå vackert ut i 4k med oled HDR.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är snyggt. Men... För att ha det igång så måste man ha fusktekniker som framegeneration och upscaling igång. Och till slut så ser det faktiskt ut som en mpeg film från 2005 :-D.

Jag vet inte. Men ja, det är spännande teknik och kul att ha igång.

Men som ni förstår så kör jag med RTX 4070 mobile, och därav kan jag inte dra på som förr.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.