Temu blev populäraste appen i App Store 2024

Permalänk
Melding Plague

Temu blev populäraste appen i App Store 2024

Aimo kom på en tredje plats och Postnords app kom på åttonde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tragiskt. Temu och liknande appars verksamhet borde förbjudas.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Bästa skiten att köpa ifrån. Wish samma skit.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Bästa mobilspelet 2024! Vinst varje gång!

Permalänk
Medlem

Det är dåliga tider i landet min vän, snart är det väl dax för barkbröd igen! Fast vi spara så på belysssning?? Sjung Magnus och Brasse i Klagans Låt...Skit in är alltid skit ut hur billigt det än är.

Permalänk

Jag är förvånad, jag tänkte Google Chrome eller liknande App.
I sverige hade jag gissat på bankid eller switch appen.

Angående alla utländska butiker. Så är min bild att ska man ha något udda så har utbudet i sverige minskas för att så många handlar utomlands. Detta leder i sin tur att fler handlar i dessa butiker.
Sedan är det ofta billiga saker man kan få där ifrån. Lågprisbutiker är det idag inte gott om, jag syftar på lågprisbutiker som förr i tiden. Inte som överskottsbolaget som typ har samma priser som andra butiker.

Exakt samma fenomen har hänt lanthandel och butiker i mindre orter, fler handlar någon annanstans, kvar blir ett sämre utbud och högre priser och tillslut finns butiken ej kvar.

Permalänk
Medlem

Riktigt deprimerande Det är ju inte direkt en hemlighet att Temu och liknande aktörers verksamhet inte är hållbar på något plan alls, varken mänskligt, hälso- eller miljömässigt. Men det skiter väl influencers med sina shein-hauls i.

Permalänk

Hoppas det blir som med Wish att det beläggs med avgifter om man beställer därifrån.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är inte ett dugg förvånad. Köpte en ny billigare Samsung och vips, kommer förinstallerat med Temu (eller så installerade den det automatiskt, samma skit)

Permalänk
Medlem

Angående alla utländska butiker. Så är min bild att ska man ha något udda så har utbudet i sverige minskas för att så många handlar utomlands. Detta leder i sin tur att fler handlar i dessa butiker.
Sedan är det ofta billiga saker man kan få där ifrån. Lågprisbutiker är det idag inte gott om, jag syftar på lågprisbutiker som förr i tiden. Inte som överskottsbolaget som typ har samma priser som andra butiker.

Bra analys, du gjorde här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Riktigt deprimerande Det är ju inte direkt en hemlighet att Temu och liknande aktörers verksamhet inte är hållbar på något plan alls, varken mänskligt, hälso- eller miljömässigt. Men det skiter väl influencers med sina shein-hauls i.

Det gör även många som beställer därifrån för att spara en liten peng. Sen menar jag inte att smutskasta alla eller att det är svart och vitt, ibland undrar man själv ifall det finns någon skillnad att köpa från en seriös svensk återförsäljare när de i sin tur också köper in från Kina till samma låga pris och sedan säljer det dyrare här... Men faktumet att det på dessa sidor enbart handlar om att ha lägst pris, de är fulla med falska varor/copy-cats som verkar lika det andra men är sämre, osäkert, giftigt, dålig kvalité eller helt enkelt en scam. Betyder ju inte att alla varor därifrån är så men att man inte kan vara säker tycker jag är skäl nog till att inte beställa därifrån såvida det inte är någon produkt som inte går att få tag på ifrån något annat ställe. Även jag beställde sådant en gång, ångrar det.

Permalänk
Medlem

Ungarna totalt bombas med reklam för Temu och liknande dynga i sociala medier, så jag är inte värst förvånad. Men vi har informerat dem om att det inte blir några beställningar därifrån, så intresset har ändå svalnat.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Exakt samma fenomen har hänt lanthandel och butiker i mindre orter, fler handlar någon annanstans, kvar blir ett sämre utbud och högre priser och tillslut finns butiken ej kvar.

Nu handlar det om mest nerladdade app, inte vilken app som är installerad på mobiler. Bank-ID och andra populära appar lär i stor utsträckning redan finnas på många mobiler medan Temu är ett nytt påfund detta året. Temu har alltså en klar fördel av att inte redan varit installerat på en hel drös mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hoppas det blir som med Wish att det beläggs med avgifter om man beställer därifrån.

Blir inga avgifter om de är anslutna till OSS i EU och att man förbetalar moms vid checkout. Så som det funkar på Wish och AliExpress osv.

Undantaget är om försändelsen överstiger ett visst värde så att man ska betala tull. Det tror jag inte att man kan betala i förväg på dessa sidor och då är avgiften typ 175kr hos Postnord.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tänk på miljön och klimatet sägs det om och om igen, finns det någon större "läpparnas bekännelse" i vår samtid?

Permalänk
Medlem

Var det inte Temu appen i mobilen som samlar in en massa information som inte behövs för att shoppa, kommer ihåg jag läste nån artikel om det. Skulle nog undvika appen, om man nu måste beställa därifrån, gör via webbläsaren isåfall.

EDIT: https://arstechnica.com/tech-policy/2024/06/shopping-app-temu...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Lika patetiskt som det är tragiskt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Var det inte Temu appen i mobilen som samlar in en massa information som inte behövs för att shoppa, kommer ihåg jag läste nån artikel om det. Skulle nog undvika appen, om man nu måste beställa därifrån, gör via webbläsaren isåfall.

EDIT: https://arstechnica.com/tech-policy/2024/06/shopping-app-temu...

Det är kinesiskt, så självklart spionerar det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Fast Temu, Wish och dyliga sajter handlar inte om att hitta udda saker som inte finns i Sverige (eller liknade land) utan om att få folk att köpa billig skit som dom inte ens visste att dom "behövde". Och det verkar vara ett lyckat koncept med tanke på hur bra det verkar gå för dessa bolag (men det säger väl en hel del om hur vrickade folk är).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaCapo_X:

Fast Temu, Wish och dyliga sajter handlar inte om att hitta udda saker som inte finns i Sverige (eller liknade land) utan om att få folk att köpa billig skit som dom inte ens visste att dom "behövde".

Nja, det är både och. För många är det nog som du skriver, men inte för alla.
Alla mina köp från AliExpress (och de är få, kanske 3-4?) har varit saker som i princip inte finns i Sverige överhuvudtaget. Senaste köpet (nån gång förra året) var en ersättnings-IC till en receiver jag reparerade. Är de tillräckligt okända så finns de inte i Sverige... eller Europa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Enda sättet att se deras priser på ios är att ladda ner appen, deras hemsida gör inget annat än att öppna appstore

Så ganska förståeligt när de ofta handlar i toppen när man söker på google (shopping)

Permalänk
Medlem

Tittade nu Temus hemsida och konstaterade att det landet är anledningen till miljöförstöringen.

Du tränar väl dina fingrar med en sån här?

Har du undrat varför din fru ser ut så här?

Permalänk
Medlem

Inte mer än tragiskt. Locka barn och unga (tom föräldrar till barn) att köpa billig skit som oftast inte alls är bra och i enighet med de krav som ofta stäls på tredjeland (Kina).
Sist men inte minst får vi ju inte glömma alla 1000 annonser som gör att dessa tyvärr kan tjäna bra med pengar...

En liten bonus/parantes
Moderbolaget som grundades -15 har cirka 53,65 miljarder i tillgångar i SEK (2023). Oklart vilka appar de tillhandahåller med om det bara är Temu som de har är det ju om än mer spökligt att de 1) Spionerar på dig (har fått kritik för detta). 2) Hur de hanterar och lagrar din data (har fått kritik för detta) 3) Följer inte konsumentlagar och regler (har fått kritik för detta)
Listan kan göras lång. Men vi nöjer oss nog där.

Visa signatur

The one and only Hebbe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tittade nu Temus hemsida och konstaterade att det landet är anledningen till miljöförstöringen.

https://img.kwcdn.com/product/open/81b453ab8f1741fa80642b7025224a15-goods.jpeg?imageView2/2/w/800/q/70/format/webp
Du tränar väl dina fingrar med en sån här?

https://img.kwcdn.com/product/fancy/9304322e-5ac6-4c9a-8f16-690a27506991.jpg?imageView2/2/w/800/q/70/format/webp
Har du undrat varför din fru ser ut så här?

Den första bilden är absolut för att träna fingerstyrka, för klättring och annat. Sådana brukar finnas på klättergym och ibland andra typer av träningsanläggningar

Sen ser bilden verkligen inte ut som ett riktigt foto, men det är ju en annan fråga, bilderna på amazon är knappast mycket bättre

Permalänk
Livsnjutare 😎

Helt sjukt ju..

Borde väl varit youtube eller något ?!
Temu ?! Hallå eller…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Vad kom på a2 plats? tiktok?
Temu är så klart bara en liten del av strategin Kina har för att försvaga väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Helt sjukt ju..

Borde väl varit youtube eller något ?!
Temu ?! Hallå eller…

Jag hade gissat på TikTok.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Fyfan. Har bojkottat skiten endast pga deras påträngande reklam överallt, så har inte ens gått in på Temu. Har de som kör android lite mer vett eller kommer det skräpet toppa även den listan?

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Köpte en ch341a därifrån för att "laga" mitt moderkort, fungerade asbra och snabb leverans var det. Temu 👍🏻👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enda sättet att se deras priser på ios är att ladda ner appen, deras hemsida gör inget annat än att öppna appstore

Så ganska förståeligt när de ofta handlar i toppen när man söker på google (shopping)

Som vi säger här i Norge: Hæ?

Är det något specifikt för Sverige? Ser priserna på Temus hemsida med eller utan appen installerad på min iPhone.

Visa signatur

Smurf