Veckans fråga: Vilken mobiltillverkare föredrar du?

Permalänk
Medlem

Annat: Fairphone

Trots att de följt med i strömmen av andra tillverkares förbannade idioti med avsaknad av 3,5mm-kontakt och avsaknad av fristående status-led, så är de ändå fortsatt de absolut mest vettiga på alla andra sätt. The bar is low.

Löstagbar tålig plastbaksida med superenkel åtkomst till batteri m.m., det är något jag önskar att ALLA tillverkare blev tvingade till.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Berduf:

iPhone 16 PRO kostar 14,500?

Den är för liten. 16bpro max 512GB kostar runt 20 000kr.
Exakt vid vilken prisklass jag skulle välja en Samsung istället vet jag ej
. Det får man se den dagen vad utbudet är just då. Jag tycker samsungs värstingmodeller vid release är mer överprisade än Apples motsvarighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den är för liten. 16bpro max 512GB kostar runt 20 000kr.
Exakt vid vilken prisklass jag skulle välja en Samsung istället vet jag ej
. Det får man se den dagen vad utbudet är just då. Jag tycker samsungs värstingmodeller vid release är mer överprisade n Apples motsvarighet.

Allt är överprisat idag. En telefon kosta 5000kr på 90-talet och man kunde köra över dom med en bulldozer. Idag kostar dom 20,000kr och går sönder om man tappar dom ifrån höften.
Egentligen borde dom kosta 500kr max och tåla mycket mer än en bulldozer. Med funktions och säkerhets uppdateringar för 10år+.

Permalänk
Testpilot

Haft ett gäng telefoner från Apple, Samsung, Xiaomi, Asus och OnePlus genom åren – sitter idag på en Pixel. Måste säga att jag varit mest nöjd med Pixeln, tätt följt av Xiaomi's upplevelse när det kommer till mjukvara. Samsung och Apple lär inte hända i närtid igen, däremot Asus ligger bra till om de bara kan fixa kameran till någorlunda nära nivån av resterande tillverkare i övre segmentet.

Har egentligen alltid velat köra en Xperia, mycket tack vare rent operativ ihop med välbestyckade kamerafunktioner, tyvärr är deras stöd och underhåll av mjukvara under all kritik. Medan de flesta idag jobbar med 4-7 år av uppdateringar, så är Sonys inställning totalt nonchalant; "Det kommer i alla fall två operativuppdateringar, sedan får vi se vad som händer". Inte särskilt betryggande när deras mobiler kostar som en väl utrustad dator.

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem

Jag säger bara Nothing. Har haft Apple, Oneplus, Sony, Pixel....men mjukvaran i Nothing OS är fenomenal och upplever att det flyter bättre än stock android.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Har tidigare köpt nya iPhones när jag bytt efter 5-6 år, men numera tycker jag de är för dyra.
Förhoppningsvis pyntar jobbet för en ny i vår, nuvarande är från 2018.
Nått annat än iPhone är inte aktuellt hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Samsung privat och Apple på jobbet.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Allt är överprisat idag. En telefon kosta 5000kr på 90-talet och man kunde köra över dom med en bulldozer. Idag kostar dom 20,000kr och går sönder om man tappar dom ifrån höften.
Egentligen borde dom kosta 500kr max och tåla mycket mer än en bulldozer. Med funktions och säkerhets uppdateringar för 10år+.

Du får exempelvis en Google pixel 8a för lite över 5000kr idag. Den kommer du väldigt långt med. Vågar man köra något "kinamärke" så kan man ju få telefoner med bra spec för rätt låga pengar. Man behöver inte längre köpa Toppmodeller för att slippa seg laggig skit som 2010.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du får exempelvis en Google pixel 8a för lite över 5000kr idag. Den kommer du väldigt långt med. Vågar man köra något "kinamärke" så kan man ju få telefoner med bra spec för rätt låga pengar. Man behöver inte längre köpa Toppmodeller för att slippa seg laggig skit som 2010.

Ja det är sant, det tråkiga med motorolan jag hade iaf, var att den gav bara säkerhetsuppdateringar i 2 år sedan var det färdigt med uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ja det är sant, det tråkiga med motorolan jag hade iaf, var att den gav bara säkerhetsuppdateringar i 2 år sedan var det färdigt med uppdateringar.

Det ska ju de senare pixel vara rätt bra på i alla fall. Eller gäller det bara Pro varianterna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det ska ju de senare pixel vara rätt bra på i alla fall. Eller gäller det bara Pro varianterna?

Jag vet inte, jag har bara haft en Motorolja. Jag har bytt till Apple för att slippa allt krångel. Jag vill vara så casual det bara går

Permalänk
Medlem

Samsung för att jag är lat och inte orkar lära mig nya gränssnitt

Permalänk
Medlem

Kör Sony, xperia 10 serien passar mig utmärkt i både pris och prestanda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk

Valde "annan" då jag gillar både iPhone och Android (på Androidsidan tidigare Oneplus men numera föredrar jag Samsung). Alltid haft varje iPhone ända sedan iPhone 1 till iPhone X. Sugen på en iPhone igen men kan inte riktigt motivera priset, tycker de har blivit så dyra så att det inte är värt pengarna längre, även om jag skulle ha råd. Samsung brukar ha bra kampanjer på sina telefoner vilket ju Apple aldrig har.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Körde Nokia fram till iPhone 5 sen har jag blivit kvar. Hade Nokia X6, deras första vettiga smartphone. Finns typ inga appar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Körde Nokia tills de blev dåliga. Sackade efter utvecklingståget.
Körde Samsung tills de blev dåliga. Bloatware deluxe.
Körde Google tills de blev dåliga. Spionera deluxe.
Körde Oneplus tills de blev dåliga. Prisvärdheten blev kass.
Nu provar jag Motorola tills de blir dåliga.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

senaste telefonen blev en pixel och är väldigt nöjd. trodde aldrig jag skulle vänja mig vid gester(?) istället för knappar. men redan efter några dagar satt det bra. och nu kan jag inte tänka mig att använda en telefon på ett annat sätt. tills något nytt spännande dyker upp även face unlock och fingertrycksavläsare under skärmen är riktigt fina qol grejer.

min note3 hade jag i 7 år. sen gick det inte använda bankid för OS var för gammalt. bytte till lineageOS som det gick att logga in på bankid med. men fick mycket problem med överhettning och då krasch/reboot.

bytte till en instegsmodell från xiaomi då det var det enda ekonomin tillät. lite frustrerande långsam att använda. och mycket fel med bankid fel och timeouts i diverse auth-apps. som magiskt försvann vid telefonbyte. men är nog inga problem med en lite mer påkostad modell.
. före det var det nån htc variant och en galaxy nexus.

Permalänk
Medlem

Har haft ett gäng telefoner men numera är det Apple för hade aldrig använt en telefon i 5 år innan min nuvarande 11 Pro Max.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Kört Sony Eriksson och sedan Sony.

Har inga planer på att byta, har alltid funkat bra och varit nöjd Brukar köra ny tele typ var 2-3år när jag "förnyar" abonnemanget.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Expertgissare

Har en Pixel 8 sedan en vecka tillbaka och kommer från en Sony Xperia 5iv.
Tevligt att få uppdateringar länge och är väl inget fel på telefonen.
Men förväntade mig betydligt mer av en nyare telefon med "bättre" hårdvara och rent Android. Batteritiden upplever jag som snäppet under Sonyn, trots två år sliten. Och kameran sedan, jag trodde att kameran skulle vara bra i Pixel, men det smetas på med en massa brusredusering och annat, och färgerna känns lite grå/blå trista, så jag är inte jätte imponerad. Sedan undrar jag vad de har den stora sensorn på 50MP till när alla bilder kapas ner till 12.5MP??
MEN ska tillägga att jag inte använt kameran speciellt mycket nu under denna vecka jag använt telefonen, så måste utvärdera lite mer innan jag helt bestämt mig, men vid första anblick/test, inte jätte imponerad av kameran.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Helt ärligt kan jag ha vilken telefon som helst med ok kamera och bra prestanda. Kör iphone just nu, och det funkar fint. Har mest haft samsung och motorola innan.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Löstagbar tålig plastbaksida med superenkel åtkomst till batteri m.m., det är något jag önskar att ALLA tillverkare blev tvingade till.

Detta beslutades redan förra året förvisso:
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2023/...

Vad är det för "med mera" du saknar "superenkel" (?) åtkomst till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta beslutades redan förra året förvisso:
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2023/...

Vad är det för "med mera" du saknar "superenkel" (?) åtkomst till?

Ja, 2027 kan inte komma fort nog, det borde ha blivit infört samtidigt som Apple startade sitt satans antikonsumentbeteende (gällande batterier).

"Med mera" när det gäller Fairphone är åtkomsten till skruvarna som håller ihop de moduler den består av, som enkelt kan ersättas med reservdelar. Även detta är något som alla tillverkare borde vara tvungna att implementera.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sony Experia L3, här. Vill ha en ny Sony. Billig, ska den vara. Efter tre år, när garantin gått ut, (billigt skräp, jo jo jag vet vad ni tänker...) så svullnar batteriet upp. Spräcker baksidan.Tejpar ihop den och hoppas den inte börjar brinna vid nästa upp-laddning. Trots att kameran är en katastrof, valdes Xiaomi bort. Samma prisklass, men Sony mina vänner, ett välrenommerat företag för bl.a. bra ljud, foto-nissar och filmare mm, gör att Sony får en ny chans. Omgående. / mina 2cents. Thks

Permalänk
Medlem

Huawei mate 20 pro är den bästa telefon jag ägt än så länge, tickar på efter fem och ett halvt år (med samma batteri).

Permalänk
Medlem

Den tillverkare jag föredrar heter "ingen" eftersom det inte existerar någon mobil idag som kan betraktas som "bra". Min S23 Ultra är "OK" och gör vad den skall men jag skulle inte säga att den är "bra". Detta beror på att den kör Android (som Google kraftigt degraderat) och dels att hårdvaran är låst (kan ej expandera lagring, Knox). För att bli "bra" skulle det krävas standardiserad hårdvara i stil med en PC (installera valfritt operativsystem), dels möjlighet att expandera lagringen, dels kunna docka enheten och använda den som just en PC för att dra nytta av dagens prestanda. Designmässigt och storleksmässigt, kameramässigt samt skärm gillar jag S23 Ultra och hade alltså inte haft något emot om den "bra" enheten haft liknande design.

Problemen med mobila enheter handlar inte om teknologi utan om ideologi. Här ingår även hela problemet med prissättning och modellen med att enheter "skall" köpas via operatörer som på så vis agerar mellanhand vilket skadar marknaden jämfört med "normala" marknader genom att det plötsligt inte handlar om bäst enhet och liknande utan mer om vilken operatör som har X i sortimentet och har den bästa avbetalningsplanen.

Så det finns ingen smartphone-OEM jag egentligen "föredrar" utan införskaffning av sådana enheter idag är mer som att köpa ett kylskåp. Man tar något som är OK och gör vad det skall, mer än det finns i praktiken inte.

Jag saknar helt klart en smartphone med custom ROM.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Berduf:

Skrivet av jOnÄTÄn:

Alla Pixel från 8.an kommer med 7 år av säkerhetsuppdateringar, nyligen fick även Pixel 6- respektive 7-serien två år till med uppdateringar också. Premierar man långt gående support för åtminstone säkerhetsuppdateringar, då är det Google Pixel eller Apple iPhone som ligger i framkant, tätt följt av Samsung och Fairphone. Fler tillverkare kommer följa i det ledet; från och med Juni 2025 kommer det krävas 5 år av uppdateringar och 7 år av att tillhandahålla reservdelar på den europeiska marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ROGBear:

Den tillverkare jag föredrar heter "ingen" eftersom det inte existerar någon mobil idag som kan betraktas som "bra". Min S23 Ultra är "OK" och gör vad den skall men jag skulle inte säga att den är "bra". Detta beror på att den kör Android (som Google kraftigt degraderat) och dels att hårdvaran är låst (kan ej expandera lagring, Knox). För att bli "bra" skulle det krävas standardiserad hårdvara i stil med en PC (installera valfritt operativsystem), dels möjlighet att expandera lagringen, dels kunna docka enheten och använda den som just en PC för att dra nytta av dagens prestanda. Designmässigt och storleksmässigt, kameramässigt samt skärm gillar jag S23 Ultra och hade alltså inte haft något emot om den "bra" enheten haft liknande design.

Problemen med mobila enheter handlar inte om teknologi utan om ideologi. Här ingår även hela problemet med prissättning och modellen med att enheter "skall" köpas via operatörer som på så vis agerar mellanhand vilket skadar marknaden jämfört med "normala" marknader genom att det plötsligt inte handlar om bäst enhet och liknande utan mer om vilken operatör som har X i sortimentet och har den bästa avbetalningsplanen.

Så det finns ingen smartphone-OEM jag egentligen "föredrar" utan införskaffning av sådana enheter idag är mer som att köpa ett kylskåp. Man tar något som är OK och gör vad det skall, mer än det finns i praktiken inte.

Jag saknar helt klart en smartphone med custom ROM.

Det är väl bara att köpa en telefon som är relativt enkel att låsa upp bootloadern på, sedan installera valfri custom-rom? Detta har ju varit möjligt sedan i alla fall Android 4. Höll själv på väldigt mycket med det runt S2-S6-eran av telefoner; CyanogenOS och ViperOS var rätt trevliga saker, särskilt ihop med ClockworkMods och TitaniumBackups.

Som du säger kring Samsung och Knox kan det vara lite (väldigt) problematiskt nu för tiden, men finns tillverkare som gör det enklare än andra, exempelvis Motorola med Razr-telefonerna. Även OnePlus-mobilerna har jag hört ska vara relativt enkla att roota. Länge sedan jag höll på, men är rätt säker på att XDA-forumet (eller SweClockers egna forum) kan hjälpa dig framåt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Senaste blev en Samsung och gillar verkligen inte deras os. Saknar OnePlus något enormt, men är också väldigt ointresserad av telefoner nu. Använder bara ett fåtal appar och vill mest bara att saker ska funka. Så kanske börjar använda iPhonen jag fått från jobb istället. Men också skönt att bara kunna lägga telefonen åt sidan när man är ledig. En billig OnePlus eller nothing känns ganska lockande.

Jag har en Samsung, inte för att jag gillar den så mycket, utanför att man vet vad man får, deras telefoner fungerar oftast bra samt uppdateringar tar oftast hand om eventuella problem.
Kände igen mig i vad du sa om att jag inte är särskilt pepp på mobiler och de senaste köpen har jag gått ifrån att ens vara nyfiken på toppmodellerna. Äldre hyfsade topp-telefoner till vettigt pris passar mig bättre - och ibland så önskar jag att jag var mer av en iPhone människa, men jag ogillar deras OS och hantering av saker så fruktansvärt mycket - men en dag kanske jag bara ger upp för att helt och hållet ta 100% routen, det skall bara funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Alla Pixel från 8.an kommer med 7 år av säkerhetsuppdateringar, nyligen fick även Pixel 6- respektive 7-serien två år till med uppdateringar också. Premierar man långt gående support för åtminstone säkerhetsuppdateringar, då är det Google Pixel eller Apple iPhone som ligger i framkant, tätt följt av Samsung och Fairphone. Fler tillverkare kommer följa i det ledet; från och med Juni 2025 kommer det krävas 5 år av uppdateringar och 7 år av att tillhandahålla reservdelar på den europeiska marknaden.

Mm ok, när jag hade en Samsung Galaxy S7 Edge+ så var det inte så långa uppdateringar, har jag för mig. Men det är bra att dom har börjat supporta telefonerna. Det är så sjukt att folk ska behöva kuta iväg och köpa en ny telefon för att funktions och säkerhets uppdateringar har slutat komma. Synnerligen säkerhets uppdateringar men även funktions uppdateringarna kan bantas ned så att dom passar den äldre hårdvaran.