Permalänk
Medlem

Z97-e bootar inte

Jaha, så har man kanske tabbat sig då…
Skulle byta GPU i bekants dator. ”Kan väl inte vara så svårt” tänkte jag… Bytte ut GPUn och PSUn (nya gpun
behövde mer kräm).
Efter det bootade inte datorn.
Bytte tillbaks till gamla GPUn, men datorn bootar fortfarande inte!
Kan det vara nåt knas med PSUn?
Eller vart ska man börja felsöka?
Kan jag ha sabbat moderkortet?

Moderkortet är ett Z97-e med en i5 4460
Nya GPUn: RTX 3050.
Ny psu: 550w

Har bytt tillbaks till gamla PSUn också, men det är fortfarande helt svart.

Permalänk

Ta bort gpun helt. Använd dig av integrerade grafikkortet. Koppla in skärmsladden till integrerade porten för grafik. Vad händer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrespratt23:

Ta bort gpun helt. Använd dig av integrerade grafikkortet. Koppla in skärmsladden till integrerade porten för grafik. Vad händer då?

Det har jag gjort, jag kopplade in hdmi från moderkortet. Fortfarande ingen post. Har även testat vga utan någon framgång.

Funderar på om det är något jag missat att koppla in…
Moderkortet (24 pin eller vad det är) och CPU (8 pinnar) har fått ström + en hårddisk via sata ström. Sen är det väl inget mer?
Inget av grafikkorten har extern ström.

Permalänk
Medlem

Ska tillägga att jag försökt cleara cmos på lite olika sätt också.

Permalänk
Medlem

Byt tillbaka PSU. Kör utan gpu. Funkar det då

Permalänk

Något som brukar fungera för mig när jag är i liknande situation är att dra ut strömmen ur PSU och sen hålla in power knappen på chassit i minimum 5 sekunder. Sen in med strömmen igen.

Permalänk
Medlem

Prova köra med ett minne, flytta runt minnet osv.
Har ett z97-e i min streamingdator och där fick ena minnet för sig att dö när jag bytte grafikkort.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roland81:

Jaha, så har man kanske tabbat sig då…
Skulle byta GPU i bekants dator. ”Kan väl inte vara så svårt” tänkte jag… Bytte ut GPUn och PSUn (nya gpun
behövde mer kräm).
Efter det bootade inte datorn.
Bytte tillbaks till gamla GPUn, men datorn bootar fortfarande inte!
Kan det vara nåt knas med PSUn?
Eller vart ska man börja felsöka?
Kan jag ha sabbat moderkortet?

Moderkortet är ett Z97-e med en i5 4460
Nya GPUn: RTX 3050.
Ny psu: 550w

Har bytt tillbaks till gamla PSUn också, men det är fortfarande helt svart.

Bytte du ut alla kablar också när du bytte nätagg?

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Är det ngt överhuvudtaget som startar, fläktar, LEDs osv, eller är det helt dött? Om du har möjlighet så ta lite bilder på bygget och kabelkontakter osv. Men generellt är det rätt svårt att sabba ett moderkort i min erfarenhet, jag har tappat skruvmejslar med spetsen nedåt och inget har hänt, osv.. och det är heller knappast så att både den nya GPU:n och nya PSU:n är felaktiga eftersom problemet kvarstår när du bytt tillbaka.. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

@Roland81 När du bytte ut PSU, bytte du ut samtliga kablar anslutna till PSU:n eller lät du några av de gamla vara kvar?

Orsaken till frågan är att kontakten som ansluts till själva PSU:n på modulära PSU:er inte är standardiserad, dvs, du kan ha två kablar med samma typ av kontaktdon som passar i samma kontakt men som är olika kopplade i kontakten.
Det är bara änden som ansluts till komponenter som är standardiserad.

Det finns även fall där PSU:er har haft olika anslutningar inom samma modellnummer men mellan olika revisioner.. (evga).
Därför är rekommendationen att alltid byta ut samtligt kablage anslutet till PSU:n när man byter PSU om man inte vet att kablaget är kompatibelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roland81:

Ska tillägga att jag försökt cleara cmos på lite olika sätt också.

Er PSU modular eller har den fast innkoblet kabler fra selve nett aggregatet? Ved modular (der du kan koble fra kabler du ikke trenger på selve nett aggregatet), så kan noen av de kabler der forsyner moderkortet med strøm fått glapp om du ikke sjekker at de sitter helt fast.

Det er alltid en risk at lødninger på elder moderkort har gitt opp når en fysisk går inn og endrer på ting.

Ettersom vi ikke vet hvilken type av nett agg du sitter på så er det vanskelig å gi råd, men dersom det er en aktiv kjøling med fläkt, så burde du kunne høre den arbeide og varve ned når det ikke er noen belastning.

Jeg går ut fra det ikke finnes noen LED lampe som kan vise dersom nett agget vil ha strøm når stiller strøm bryteren i ON leie.

Det er mulig at noen sikring er gått på nett aggregatet, du skal ikke selv åpne nett agget for å sjekke dette ettersom det kan fortsatt være spenning på nett aggregatet også når du fjernet kontaktet fra veggen.

Legg først fokus på om ditt nett agg funker som det skal. Moderkort eller prosessor er en senere sak å undersøke ettersom du virker ikke i hele tatt ha noen strøm uansett hva du har gjort tidligere fra det du forklart i denne tråd.

Her er en video der forklarer hvordan du kan teste ditt PSU.

https://www.youtube.com/watch?v=YixrxhLLv8o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Byt tillbaka PSU. Kör utan gpu. Funkar det då

Det har jag också testat, utan resultat.
Funderar på om jag kan ha bränt nåt på moderkortet…

Permalänk
Medlem

Bägge PSU är inte modulära, så alla kablar är bytta.

Alla fläktar går igång, men ingen bild. Sen stannar fläktarna efter ett tag och det startar om.

Permalänk
Medlem

Du har inte missat at koppla in CPU-ström?

Det blir lätt när man är ovan att man river ut allt och sedan glömmer man bort något litet.
Denna kontakt är en 8-pin som sitter "i övre bakre hörnet".
Enligt manualen ASUS? så framgår det att det kan vara en 4-pin eller 8-pin. (EPS)
Se bara till att inte förväxla denna med 6-8-pin PCIe-kontakten.
PCIe-ström ska inte gå att ansluta till denna kontakt, MEN, jag har sett minst en tråd där någon gjort just det på grund av dålig form på kontakthylsan på just dennes PSU.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat fippla ut CPU_FAN-sladden till moderkortet? (Nu skrev du iofs att ALLA fläktar går igång, det borde ju inkludera CPU-fläkten). Hursomhelst, låter otroligt att det skulle vara felet, du borde ändå hinna få någon slags bild innan eventuell värmebegränsning blir en issue även utan fläkt, men vad vet man.

Du nämnde att du gjorde flera försök med CMOS, har du några tecken på att dessa har lyckats? Kan du komma in i BIOS om du spammar DEL, F2, F8 och allt vad det är? Du skriver iofs att du aldrig får någon bild överhuvudtaget, så jag antar att svaret är nej..

Permalänk
Medlem

UPPDATERING!

DAtorn postar och jag kommer in i windows!

MEN, det funkar med bara en minnesmodul... i DIMM_A1. Så fort jag sätter i något annat så går det inte igen... Dessutom är det bara 2 st av 4 moduler som funkar där... så 2 st minnen verkar paj också.

KAn jag ha sabbat någon minnesbuss?

Jag har inte testat alla konfigurationer ännu, men det känns rätt hopplöst då det är ett mish-mash av minnesmoduler (bara ett par likadana)

Permalänk
Medlem

Ska jag tolka det som att det fungerar med minnesmoduler i DIMM_A1 och DIMM_A2 men inte med minne i DIMM_B1 eller DIMM_B2?

Om så är fallet så låter det som det är problem med ena minneskanalen vilket betyder att det i princip kan vara 4 olika fel.
-Problem med minneskontrollern i CPU:n.
-Kontakten mellan CPU och pinnar/stift i sockeln är undermålig kanske på grund av att du ruckat/stött emot kylaren till den grad att den flyttat CPU ur position lite grann och att det blivit ett litet oxidskikt på kontaktytan på CPU:n som nu leder till undermålig kontakt.
-Kontakten mellan minnesmoduler och sockel är undermålig vilket kan ha skett på grund av att moderkortet flexade lite när du tog ut 24-pin-kontakten från moderkortet och minnesmodulen inte längre sitter på plats som den skall. Prova tryck ner modulerna ordentligt i sockeln och om det behövs, håll emot på undersidan.
-På något sätt har en/två moduler gått sönder på grund av tex ESD.

Om du just nu har två fungerande moduler i port DIMM_A1 och DIMM_A2 så skull jag prova att montera de andra två i dessa portar för att se om datorn fungerar med dem, de kommer sannolikt att göra det.
Om det antagandet är korrekt så skulle jag prova montera samtliga moduler igen och se till att de sitter i sockeln ordentligt.

Jämför bilderna:
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM
och så kan du se att DDR4 är "rund" i mitten på modulen medans DDR3 är rak hela vägen.

Om det däremot är så att du har problem med moduler i DIMM_A2 och DIMM_B1/2 så är det mer troligt att modulerna inte sitter på plats som de skall. Då är det inte heller frågan om någon risk med minneskontrollern i CPU:n.

Tillägg.
Wiki:s bild på DDR3 ger enligt mig en bild av att modulen skulle vara något rund men efter att ha kontrollerat två DDR3-moduler med kontaktyta mot kontaktyta så kan jag säga att mina var helt raka.

Permalänk
Medlem

Lite beroende på vad det är för kylare, men prova att lossa den lite (nyckelord "lite")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roland81:

UPPDATERING!

DAtorn postar och jag kommer in i windows!

MEN, det funkar med bara en minnesmodul... i DIMM_A1. Så fort jag sätter i något annat så går det inte igen... Dessutom är det bara 2 st av 4 moduler som funkar där... så 2 st minnen verkar paj också.

KAn jag ha sabbat någon minnesbuss?

Jag har inte testat alla konfigurationer ännu, men det känns rätt hopplöst då det är ett mish-mash av minnesmoduler (bara ett par likadana)

Prova minnena ett minne i taget först så ser du om det är nån som krånglar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Lite beroende på vad det är för kylare, men prova att lossa den lite (nyckelord "lite")

Tack för tipset! Det funkade!
Jag skruvade ur och i alla fyra skruvar igen, sen funkade det åtminstone med två minnen 16 GB) De andra två verkar ha dött, tur i oturen så var de äldre varianter och bara 4GB.

Permalänk
Medlem

Hur ändrar jag rubriken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roland81:

Tack för tipset! Det funkade!
Jag skruvade ur och i alla fyra skruvar igen, sen funkade det åtminstone med två minnen 16 GB) De andra två verkar ha dött, tur i oturen så var de äldre varianter och bara 4GB.

Jag har haft liknande beteende en gång i tiden och hittade då en tråd om just detta. Kul om det är så att det funkar igen, iaf bra nog för att rulla vidare ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Jag har haft liknande beteende en gång i tiden och hittade då en tråd om just detta. Kul om det är så att det funkar igen, iaf bra nog för att rulla vidare ett tag till.

Det höll inte länge
Grabben fick hem datorn sen funkade den inte igen. Nu har jag tagit loss processorn och satt tillbaks den igen. Skruva dit kylaren igen (standard).
Men absolut ingen signal, inte ens post…
Jag blir galen…

Ingen ram konfiguration får igång datorn.

Permalänk
Medlem

Tillbaka på reparationsbänken… nu postar datorn inte längre. Fläktar går igång på Max men inget mer. Inga pip från buzzern, så det hjälpte inte för felsökningen…
Finns det nånstans i Norrköping man kan få hjälp med denna dator?

Permalänk
Medlem

Lyser någon LED rött på moderkortet? T.ex. asus använder sig av det för felsökning, står ofta "vga" eller "cpu" eller liknande vid lampan som berättar vad som går fel.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Lyser någon LED rött på moderkortet? T.ex. asus använder sig av det för felsökning, står ofta "vga" eller "cpu" eller liknande vid lampan som berättar vad som går fel.

Nej, jag ser bara en standby led

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roland81:

Tillbaka på reparationsbänken… nu postar datorn inte längre. Fläktar går igång på Max men inget mer. Inga pip från buzzern, så det hjälpte inte för felsökningen…
Finns det nånstans i Norrköping man kan få hjälp med denna dator?

Alina finns i Norrköping

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Alina finns i Norrköping

Är de bra?

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt till en gång eller två innan jag betalat för att få hjälp med en såpas gammal dator. Risken är ju att det kommer kosta mer än att köpa ett begagnat packet med moderkort, processor och ram.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

Blir det några pip från buzzern med samtliga RAM borttagna?

En släkting fick vid tillfälle för sig att denne skulle uppgradera RAM, DDR3. Denne installerade den nya modulen och startade sedan datorn men inget hände, denne tog bort den adderade modulen men datorn fungerade fortfarande inte..
Vid närmare inspektion visade det sig att en ledningsbana för spänning jämter ena RAM-porten hade brunnit av...
Ingen aning vad det var för modul som denne hade installerat.

Symptomen på detta moderkort var att "power-railsen", som var upplysta med en LED per rail på moderkortet blinkade men inget annat hände.
(Endast moderkort som har denna typ av spänningsindikator kommer att ha denna typ av LED.)
Om jag minns rätt så snurrade CPU:fläkten hela tiden och inga pip. Detta var första generation i7-CPU, socket 1156.

Nu har du ju inte uppgraderat RAM, men tänker att det ändå kan vara värt att granska ledninsbanorna på moderkortet, främst runt RAM, CPU och PCIe-porten. Det som går att inspektera utan att demontera för mycket.

Edit,
Tankegången är helt enkelt att du bytt PSU och att något som inte borde ha gått fel kan ha gått fel ändå.