Grafikkort kompatibelt med B450-A PRO MAX

Permalänk

Grafikkort kompatibelt med B450-A PRO MAX

Hej,

Jag tänkte uppgradera sonens gamla dator med ett nyare grafikkort (har ett GTx 680 tror jag det är) och köpte ett MSI RTX4060
men när jag pluggar i det så blinkar vga dioden på moderkortet. Det var uppenbarligen väldigt länge sedan jag höll på med detta men hur hittar man vilka kort som är kompatibla med moderkortet?
Letar efter ett runt 3000:- om någon vet?
Sitter en Ryzen 5 (6 core) av enklare modell i datorn för övrigt.

Hälsningar
Mattias

Permalänk
Medlem

PCIe är bakåtkompatibelt, så det ska fungera. Har du någon annan dator att testa grafikkortet i? Det är inte omöjligt att kortet kan vara defekt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

finns några orsaker som tänder vga lampan generellt.

1. biosuppdatering behövs för kompabilitet.
2. för dålig strömmatning (glömt strömkablarna/för några installerade)
3. inte fått i kortet korrekt i pci-e porten.
4. trasigt kort

pci-e version specad på kortet ska inte ha någon betydelse mer än att man ev kommer handikappa kortet något om man går ner allt för mycket men pci-e 3 x16 anslutning som du får via den översta pci-e x16 porten ska kunna leverera iaf 90+% av bandbredden som behövs till sagda kort.

teoretiskt ska du kunna köra kortet i ett moderkort med pci-e 1.0 endast men med ganska grav handikappning.

dock finns nog inga kort som har alla funktionerna som moderkortet behöver stödja som endast stödjer pci-e 1.0.

men B450 ska vara så pass nytt att det bör stödja alla ev funktioner som ska behövas för att köra 4000 serien ev kan biosuppdatering behövas för att göra dem tillgängliga.

hur du uppdaterar ditt bios
https://storage-asset.msi.com/files/pdf/How_to_flash_the_BIOS...
kräver dock att du har bild då du måste göra det från ditt bios så du får plugga in det gamla kortet igen eller iaf ett kort som fungerar så du får bild på skärmen för att göra uppdateringen.

senaste icke beta bios till kortet (7B86vML 2024-08-08)
https://download.msi.com/bos_exe/mb/7B86vML.zip

andra biosversioner hittar du här
https://www.msi.com/Motherboard/B450-A-PRO-MAX/support

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt moderkorts BIOS version 7B86vM5 har "Improved PCI-E device compatibility.", så har du äldre BIOS än det så kan en uppdatering hjälpa.

Min första tanke gick också till att du missat att koppla in strömkablarna till kortet. Kan vara värt att kolla en extra gång så allt sitter som det ska. RTX 4060 ska fungera med ett B450 moderkort. Kör själv den combon i en extradator jag har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för svaren, nu fick jag lite mer att gå på när jag felsökte.
Kortet funkar på hans brors dator så, lutar kanske mot att nätaggregatet är för klent?
Bios uppdaterade jag till senaste icke beta tidigare i veckan så det skall vara ok.
Det är en Fractal design låda med nätagg som nog var i lägre prisklassen, Cougar står det på den.

Hälsningar
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av HouseofDawg:

Kortet funkar på hans brors dator så, lutar kanske mot att nätaggregatet är för klent?
Bios uppdaterade jag till senaste icke beta tidigare i veckan så det skall vara ok.
Det är en Fractal design låda med nätagg som nog var i lägre prisklassen, Cougar står det på den.

Om nätagget orkade med GTX 680 så bör det inte vara något problem med RTX 4060 då det kräver mindre ström. Man skulle kunna prova den andra PCIe-slotten på moderkortet, eller en annan strömkontakt om det finns?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Kan vara pcie connectorn som är smutsig också ifall grafikkortet nyss fungerade, testa att ta en bomullspinne och isopropylalkohol.

Permalänk

Ok, jag testade den andra pci sloten och gav samma fel.
Jag har bytt fram och tillbaka mellan gamla och nya kortet. Gamla funkar utan problem men nya inget alls... blir inte klok på det...

/Mattias

Permalänk

Detta är befintligt nätagg om någon kan tyda ut om det är mer eller mindre troligt att det är det som är problemet?

/Mattias

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HouseofDawg:

<Uppladdad bildlänk>
Detta är befintligt nätagg om någon kan tyda ut om det är mer eller mindre troligt att det är det som är problemet?

/Mattias

Det ska klara det nya grafikkortet utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är klassat som ett dåligt nätagg "avoid" så kan vara det som krånglar.

Det är ju värt att prova ett riktigt nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ju iofs ett lätt sätt att kolla. Ta nätagget från den andra datorn och prova med det.

Visa signatur

Permalänk

Det verkar helt kört, det funkar inte med annat nätaggregat.
Får nog se om det går att lämna tillbaka eller sälja så får det bli ny dator i framtiden istället.

Tack för hjälpen men detta verkar vara något annat.

/Mattias

Permalänk

Precis när man ger upp så löser det sig.
Hade inte koll på CSM och UEFI, och BIOS satte tillbaka till CSM så jag fick stänga av under omstarten och byta kort till det nya så rullade det igång.
Blev ett ordentligt lyft till slut.

/Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av HouseofDawg:

Precis när man ger upp så löser det sig.
Hade inte koll på CSM och UEFI, och BIOS satte tillbaka till CSM så jag fick stänga av under omstarten och byta kort till det nya så rullade det igång.
Blev ett ordentligt lyft till slut.

/Mattias

Det fungerade inte med CSM alltså? Det förvånar mig.

Samtidigt är det ju bättre att köra i native UEFI-läge med CSM avstängt och har varit det länge.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Ja det var länge sedan jag var lite mer insatt i dator byggande så skyller på det. Men nu har jag lärt mig lite mer så det är ju bra!

/Mattias