Nu är USB-C gemensam standard för laddare i EU

Permalänk
Melding Plague

Nu är USB-C gemensam standard för laddare i EU

Lagkravet träder officiellt i kraft – bärbara datorer får mer tid till omställning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så många jobb som kommer försvinna när folk inte ska behöva ha femhundraelva olika ladd/datakablar med sig när de går ut.
Inom många områden har det blivit så mycket smidigare, köper man en lampa så behöver man inte ha en separat laddare till denna. Det tråkiga är att jag är tvivlar det gäller allt som rakmaskiner, eltandborstar etc.

Och jag förstår mig inte på generationen som tycker att all hårdvara ska vara superkompakt men det samtidigt är fullkomligt irrelevant hur mycket tillbehör man behöver ha med sig. Så att rakmaskinen behöver egen laddare, varför bry sig tycker de?

Inom industriprodukter som multimeters och annat så är fortfarande usb mini ofta standard. Det känns inte bra, den är kvalitemässigt inte bra, men den ger ett felaktigt robust intryck. Och jag tror de kommer fortsätta med usb mini i över 5år till.

Permalänk
Medlem

Jag tycker iofs inte om formfaktorn på USB-C, utan vill hellre ha den fysiskt helt överlägsna USB-B som standard, men tyvärr blev det inte så. Nu är vi fast med denna förkrympta, lättbrutna minikontakten. Ändå trevligt med en standardisering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker iofs inte om formfaktorn på USB-C, utan vill hellre ha den fysiskt helt överlägsna USB-B som standard, men tyvärr blev det inte så. Nu är vi fast med denna förkrympta, lättbrutna minikontakten. Ändå trevligt med en standardisering.

USB-B passar inte jättebra för telefoner tyvärr. Och dom skulle ta orimligt mycket plats på tunna laptops/paddor med.
Hellre i sådana fall att det blir krav på att en laddport ska vara förstärkt så den inte går sönder bara för att man råckar vinkla kabeln lite fel (inom rim och reson såklart).

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så många jobb som kommer försvinna när folk inte ska behöva ha femhundraelva olika laddkablar med sig när de går ut.
Inom många områden har det blivit så mycket smidigare, köper man en lampa så behöver man inte ha en separat laddare till denna. Det tråkiga är att jag är tvivlar det gäller allt som rakmaskiner, eltandborstar etc.

mina nya rakaparater från philipps komed med usb c till en såndär typisk rakaparats masking, so jo det gör dem faktiskt XD

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

vad gör du med dina usb c kabler, har aldrig i mitt liv lyckas paja en usb kontakt på 20 års tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingzor10:

mina nya rakaparater från philipps komed med usb c till en såndär typisk rakaparats masking, so jo det gör dem faktiskt XD

Jasså!? Se där. Min Philips rakapparat har tyvärr inte det

Skrivet av kingzor10:

vad gör du med dina usb c kabler, har aldrig i mitt liv lyckas paja en usb kontakt på 20 års tid

Ja, jag förstår inte heller det. Jag har inte heller haft sönder en usb-c ELLER micro-usb. Däremot så fastnade det mycket damm/ludd i uttaget, så efter ca 2.5-3 år hjälpte en vän mig (som jobbar med telefoner och teknik) att rensa porten på damm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av kingzor10:

Bra det går åt rätt håll. För något år sedan kom min laddare bort, ny Philips laddare kostade 250kr. Billigaste Philips rakmaskin på rea gick på 399kr. Då köpte jag rakmaskinen på rea för 399kr och ha den som reserv. Någon vecka efter hittade jag laddaren.. Hade rakmaskinen varit usb c så hade jag ej behövt gjort något.
När jag googlar så är det ofta laddplattan till rakmaskiner som är usb c och sedan maskinen har en egen kontakt.
Argument för är kanske vatten. Även om vissa mobiler tål vatten med usb c.

Permalänk
Medlem

Känns som vanlig USB är mer robust, är ingen big fan av USB-C, en riktig skitkontakt som lätt blir glapp. Synd att apple tar bort Lightning kontakten men de är så illa tvungna 🥲

Permalänk
Medlem

Rakapparater tror jag folk byter ut oftare för dom tappar bort en laddare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Känns som vanlig USB är mer robust, är ingen big fan av USB-C, en riktig skitkontakt som lätt blir glapp. Synd att apple tar bort Lightning kontakten men de är så illa tvungna 🥲

Vilken är "vanlig" dock? Fullstor USB-B? Mini B? Micro B? Bredare Micro B med USB 3.0-stöd?
På så vis känns det rätt skönt att ha en kontakt till alla enheter. Och förr eller senare ersätts väl antagligen USB-A av USB-C också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Har inte fått glapp i någon USB-C kontakt, men då är jag också varsam med kontakter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skönt att det 🎥 rullar på som det bör. Men Nokia laddarna var lite "gulliga" de fanns överallt, alla hade en och ändå oroade man sig för att man skulle glömma bort att ta med laddaren på resan...

De var charmiga på det viset att man visste att de var basic (även för sin tid) och man anade att något bättre skulle dyka upp (världen utvecklas) men man visste inte V a d...

Jag gillar USB - C rather than USB-B just för att de är smidigare...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingzor10:

Jag har lyckats bryta sönder en USB-C flashminne. Det var enkelt gjort och dom är väldigt sköra.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Påverkar detta ficklampor också?

Har bl.a. GP Discovery ficklampa CR41 och GP Discovery ficklampa CR42
Som jag tycker är bra förutom att jag stör mig på att de använder någon av de där Mini B eller Micro B eller vad de heter.
Alltså de använder (1st) 18650 batteri.
Batteriet går ju att ta ut och ladda.
Men man kan också ladda batteriet i ficklampan via USB.
Men då via någon av de där halv udda USB varianterna som man alltid måste leta var man har den sladden någonstans.

Hadde de bara haft USB C så hade det varit bättre.
Annars externa 18650 laddare med USB C ?
Finns det något vettigt där som inte kostar massvis ?

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Påverkar detta ficklampor också?

Har bl.a. GP Discovery ficklampa CR41 och GP Discovery ficklampa CR42
Som jag tycker är bra förutom att jag stör mig på att de använder någon av de där Mini B eller Micro B eller vad de heter.
Alltså de använder (1st) 18650 batteri.
Batteriet går ju att ta ut och ladda.
Men man kan också ladda batteriet i ficklampan via USB.
Men då via någon av de där halv udda USB varianterna som man alltid måste leta var man har den sladden någonstans.

Hadde de bara haft USB C så hade det varit bättre.
Annars externa 18650 laddare med USB C ?
Finns det något vettigt där som inte kostar massvis ?

Min åsikt GP och många andra märkesficklampor är överprisade, de säljer för folk vet att det är ett bra märke på batterier.
Det går att diskutera vilken ficklampa som är bäst, men utvecklingen de senaste åren har varit sådan att oavsett vad man köper så finns det en märkbar bättre ficklampa nästa år för samma pris.
Hur många lumen man ska ha går att diskutera. Jag prövade på min senaste portabla lösning på 82000 lumen, den var bra. Men ej överdriven ljus.. 2st såna plus ett elverk: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhu... Jag ska ej ha dem som portabel utan montera upp dem, jag ville bara testa hur ficklampor om 10år är, även om vissa 10 000r ficklampor påstår sig vara 200 000 lumen idag.

I vilket fall köper man vettig ficklampa idag så är det usb c, vi pratar om billiga märken på jula och Kjell och Co och även märkesficklampor. Där vissa märken p.g.a. märket fortfarande kan sälja gamla modeller som nya.
T.ex. denna: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/belysning-lampo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilken är "vanlig" dock? Fullstor USB-B? Mini B? Micro B? Bredare Micro B med USB 3.0-stöd?
På så vis känns det rätt skönt att ha en kontakt till alla enheter. Och förr eller senare ersätts väl antagligen USB-A av USB-C också.

Ja du, vanlig är de breda kontakterna som funnits sedan stenåldern.

Permalänk
Medlem

Tack EU!

Oavsett om usb-c är optimal eller inte så är standardisering fantastiskt! Så härligt att bara kunna låna en laddare var som helst oavsett om det är för en powerbank, mobil, laptop, headset, steamdeck…

Permalänk
Medlem

Min åsikt GP och många andra märkesficklampor är överprisade, de säljer för folk vet att det är ett bra märke på batterier.
Det går att diskutera vilken ficklampa som är bäst, men utvecklingen de senaste åren har varit sådan att oavsett vad man köper så finns det en bättre nästa år för samma pris.

Jag köpte på Black Friday/Black Week rea om det var 2 år sen tror jag.
Så var val lite billigare på rea. Men ändå.

I vilket fall köper man vettig ficklampa idag så är det usb c, vi pratar om billiga märken på jula och Kjell och Co och även märkesficklampor. Där vissa märken p.g.a. märket fortfarande kan sälja gamla modeller som nya.
T.ex. denna: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/belysning-lampo...

18650 batteri, USB C laddning och påstås iaf vara på 1000 lm för under 300kr.
Ja men det var ju ett intressant tips faktiskt.
Verkar inte vara någon tillfällig rea heller.
Kanske klipper en sån efter nyår.

Permalänk
Medlem

Usch för USB-C. Nu har vi en kontakt men inte fan vet man vilken kabel man ska ta om man ska göra ditten eller datten.

Dags att ta tillbaka som det var med PS/2, färg efter funktion så kan det nog bli helt okej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Den är ju inte så kul att ha på mobilen.
Trodde det var den änden du pratade om. Den där (USB-A) lär ju finnas kvar ett bra tag till på datorer, speciellt stationära.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk

Mycket bra, är så nöjd att jag slipper lightning kontakt och kan ha en laddare till både laptop och telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingzor10:

Positivt, phillips har ju länge haft propiertära 2 prong laddare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har det blivit nå krav på att kontakten blir bättre? Så jäkla kass som den är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

USB A heter den.

Något jag noterat är att med USB-C är det ganska vanligt med C till C kablar.
Alltså med USB-C i båda ändarna.

Men för USB-A så verkar det nästan alltid vara en annan kontakt i andra änden.
A till A är ovanligt.

För annars saker som externa hårddiskar, skrivare och andra tillbehör som inte är jättetunna så borde det inte vara några problem att få plats med en USB-A kontakt.
Framförallt fullstora USB-B är ju inte tunnare.

Någon som vet varför USB A till A aldrig verkade bli en grej ?
Kontakten är tillräckligt bra att användas i ena änden men inte i den andra ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Från början var det väl tänkt att USB-A var för värdar (hosts, främst datorer) och USB-B för enheter. Gissningsvis mest för att det inte är bra att koppla ihop två datorer med en A-A-sladd; båda skulle försöka mata ström till varandra. Med helt olika kontakter blir det tydligt vad som är vad, speciellt på enheter som har båda typerna (typ en skrivare som är kopplad till datorn via USB-B, med USB-A-port på framsidan för att kunna skriva ut från USB-minne).

USB-C ska vad jag förstå ha möjlighet att ha båda enheterna välja vilken som är host och vilken som är device. T ex om du kopplar en dator till en laddare tar datorn emot ström från laddaren, men om du kopplar datorn till en telefon så är det i regel telefonen som tar emot ström från datorn.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Kontakten bestämde vem som var host och vem som var device. A var alltid host och B device.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Fördelarna kan man ju tycka bör överväga nackdelarna. På kort sikt får vi lite mer skrot allt eftersom standarden ersätter de proprietära grejjerna. På en liten längre horisont bör det väl bli mindre skrot, såvida formfaktorn och bakåtkpmpabiliteten kan bevaras tillfredsställande.

De som har behov av nåt mer än standard usb-c kommer ha samma situation som innan ändå, de måste veta vad de köper som har stöd för sina ändamål nu likväl som innan.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Från början var det väl tänkt att USB-A var för värdar (hosts, främst datorer) och USB-B för enheter. Gissningsvis mest för att det inte är bra att koppla ihop två datorer med en A-A-sladd; båda skulle försöka mata ström till varandra. Med helt olika kontakter blir det tydligt vad som är vad, speciellt på enheter som har båda typerna (typ en skrivare som är kopplad till datorn via USB-B, med USB-A-port på framsidan för att kunna skriva ut från USB-minne).

USB-C ska vad jag förstå ha möjlighet att ha båda enheterna välja vilken som är host och vilken som är device. T ex om du kopplar en dator till en laddare tar datorn emot ström från laddaren, men om du kopplar datorn till en telefon så är det i regel telefonen som tar emot ström från datorn.

Ja okej det finns ju en viss logik i det då.

Så då har USB C som är nyare mer avancerad "handskakning" än vad som fanns förr i tiden när USB kom.

En liten kul grej på det med vilken enhet som laddar vilken.
Jag har en booster pack eller vad man kallar det.
En slags powerbank som man kan ansluta sladd till bilbatteri för att starta en bil med dåligt batteri.
Den har även två styck USB portar, så kan användas som en mer traditionell powerbank också.
Den har 1st USB A och 1st USB C port.
USB A porten är enbart för att mata ström till exempelvis telefon eller något annat man vill ladda.
USB C porten kan användas både för att strömförsörja något annat samt för att ladda boosterpack.

Om man vill ladda boosterpack så ska man ha den avstängd, koppla in USB C och koppla till laddare.
Om man vill strömförsörja något annat ska man först starta booster pack och sen koppla in USB C.

Provade att starta den och koppla till min MacBook Pro som laddar via Tunderbolt/USB-C kontakter.
Först så laddade den MacBooken.
Men sen när den fick för dålig laddning så stängde den av sig själv och då började den istället laddas av MacBooken.

Laddar man något via USB A kontakten gör den inte så.
(Men har inte lika hög uteffekt via A kontakten som via C kontakten).

Permalänk
Medlem

Visserligen bra med en enhetlig standard, men tråkiga är att USB-C är så mekaniskt klen och börjar glappa efter en tid, lite bättre än mini USB men inte med mycket.

tex till min mobil måste man trycka in den rejält och lägga den helt stilla för att inte sluta ladda, eller att kabeln glider ut helt, och nej det är inte nått fickludd i den som ställer till det.

USB-C borde ha försetts med nån form av klicklås, och gjorts lite robustare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300