Skadad 7950x3d Köpt på tradera. Värdering?

Permalänk
Medlem

rengjort med isopropanol och verkar gå igång... vad borde jag testa? verkar få tillbaka 2k, så 3k för en misshandlad cpu borde jag ju kunna kränga vidare, ogillar kantstötta saker
nästa gång ska jag kolla närmare på bilderna, eller skippa köpa från misstänkta :&

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Tradera, tycker jag borde ha sett detta 🙈
Tyvärr såg jag inte dessa detaljer så bra på min mobil 😥
Tänkte inte ens en tanke att han kunde ha tappat den 🤔

Tappat…? Denna har suttit i ett skruvstäd typ de-lider eller vad det kallas

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

rengjort med isopropanol och verkar gå igång... vad borde jag testa? verkar få tillbaka 2k, så 3k för en misshandlad cpu borde jag ju kunna kränga vidare, ogillar kantstötta saker
nästa gång ska jag kolla närmare på bilderna, eller skippa köpa från misstänkta :&

Skönt det i alla fall.

Olika typer av stresstester och prestandatester skulle jag köra till att börja med. Exempelvis Cinebench borde kunna användas för att få en känsla om prestandan ligger hyfsat i linje med vad recensenter får. Om den gör det kan du ju testa att loopa någon last under någon timme för att se att den fortfarande rullar på som den ska.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Skönt det i alla fall.

Olika typer av stresstester och prestandatester skulle jag köra till att börja med. Exempelvis Cinebench borde kunna användas för att få en känsla om prestandan ligger hyfsat i linje med vad recensenter får. Om den gör det kan du ju testa att loopa någon last under någon timme för att se att den fortfarande rullar på som den ska.

Prime 95 fungerar okej i en timme 🤔
Sen att försöka testa alla usb portar blir ju drygt 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Prime 95 fungerar okej i en timme 🤔
Sen att försöka testa alla usb portar blir ju drygt 🙈

Bra. Egentligen räcker det förmodligen att testa någon USB-port ansluten till chipset och sedan alla portar av olika slag som är anslutna direkt till CPU:n. Även varje RAM och PCI-E slot (enbart de anslutna direkt till CPU:n) bör testas. För att lista ut vad dom är direktanslutet till CPU:n kan du se om tillverkaren av ditt moderkort publicerat ett diagram för det, vilket exempelvis MSI gör i manualen för sina AM5-moderkort. Annars brukar mycket av det framgå av specifikationerna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q