Skadad 7950x3d Köpt på tradera. Värdering?

Permalänk
Medlem

Skadad 7950x3d Köpt på tradera. Värdering?

köpt på tradera. Inte vågat testa cpun ännu. skickad i smutsig bubbelplast... behöver skaffa elektronik rengöring? eller vad rengör man med? t-röd har jag hemma?

vad hade ni värderat detta till?
borde fungera felfritt? men svårt att "test" / veta till 100%...

frågat chatgpt vad som kan vara "skadat".
påverkade områden enlight chatgpt VDDCR / GND, DDR5 / PCIE, SATA / USB

Permalänk
Medlem

Skulle rengöra med IPA https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengor.... Ser inte ut som den inte skulle fungera pga detta, men såklart kan saker ha hänt med den..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Dra lite alkohol över och kör ba!

Nä men skämt åsido jag hade kontaktat säljaren och lämnat tillbaks den sedan letat efter en annan cpu.

Visa signatur

▰ RX 9070 XT Sapphire Pulse ▰ Ryzen 7 9800X3D
▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2
▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem

Ser ut som ganska djupa jack ut mot kanten på PCB'n, vilket kan peka mot att den har tappats eller klämts vid något tillfälle.

Råkade ut för samma med en i7-6950x, som jag köpte på Tradera för någon vecka sedan. Den var bara inlindad i tidningspapper, och så pass stendöd som en processor kan vara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Såvida inte det där skicket framgick av bilderna och/eller beskrivs tydligt i annonsen skulle jag definitivt kräva att få häva det köpet och skicka tillbaka. Börjar du rengöra etc kommer det uppstå helt andra parametrar där säljaren kan hävda att du själv förstört cpu'n genom att vara oförsiktig och <sätt in hundra andra skäl här>.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Känns som det borde vara denna?
https://www.tradera.com/item/344503/653629659/amd-ryzen-7950x...

Helt sjukt att våga köpa den om man tittar på bilderna xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

hur hittade du den
borde ha zoomat in, för det syns ju lite smådefekter redan där...

blev erbjuden 1000:- av priset av tradera men kändes som ett "skämt"
blir ju runt 4500:- tveksamt att någon här hade betalat det? chatgpt sa att halvapriset borde vara mer "ok", dvs runt 3k

såg bara en sida och man tar ju förgivet att en cpu är fräsch? sjukt tråkigt

Permalänk
Medlem

Hur fan lyckas man med detta? Ser ut som att han tappat den i mixern.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

hur hittade du den

blir ju runt 4500:- tveksamt att någon här hade betalat det? chatgpt sa att halvapriset borde vara mer "ok", dvs runt 3k

Jag hade skickat tillbaka den, den är skadad och ingen garanti alls på den produkten, varken av återförsäljare eller Amd tar den på garanti.
Utan jacken i cpu hade jag kunnat tänka mig köpa cpu med samma defekter till bra pris men inte i det skicket.
Fick du kvittot på cpu?
Halva priset är lite väll att begära i rabatt ,om den fungerar så får nog säljaren den sålt för mer.
Men man ska vara ärlig när man säljer och vara tydlig med defekter så köparen vet om det och lägger bud där efter.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

hade för det första inte äns budat på den... kanske <500:- för med tanke på hur skadad IHS i annonsen är så har den sett en del våld...

nu har du ju gjort tabben att faktiskt redan köpt den.

typ 99% att den är kaputt och kommer säljaren hävda att du orsakat alla skadorna på sidan som inte finns bild på i annonsen.

men hade ändå testat att öppna en tvist hos tradera på köpet (hoppas ni skött all komunikation, betalning osv via tradera annars kommer de be er att vidröra gräs och göra upp det själva) du kan ju ha tur och de ställer sig på din sida.

hävda att den inte fungerar alls varesig du testar den eller inte.

tusen spänn avdrag för de skadorna är ett skämt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man sabba en processor så där? Använt den som bromsbelägg i brist på annat?

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

"Fungerar perfekt" enligt säljaren. Har du tur fungerar den men hur kunde du missa skicket på bilden/bilderna? Har den åkt med i tvättmaskinen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

hur hittade du den

Går att välja att söka på avslutade annonser i filtreringen på Tradera.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Fy fan vad vidrig!!! Jag kan inte ens börja gissa på vad som orsakat sådana skador.

Känns ju nästan som någon fick spel över att den inte fungerade och bara slängde den i golvet och stampade på den i ett vredesutbrott, och insåg sedan att det inte längre går att hävda garanti och försökte bara sälja den vidare.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem

Ouch! Till det där priset hade jag utan tvekan försökt få pengarna tillbaka utan att testa den. Jag trodde du hade köpt den för typ 1500 eller något i den stilen när jag såg bilderna i första inlägget...

Jag kan inte heller förstå hur fan man får en CPU att bli sådär skadad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Även om den fungerar så ser det inte ut som att en kylare kommer kunna få bra kontakt om skadorna på IHS går "uppåt".

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk

Konstigt att säljaren la upp denna utan att påpeka skicket i annonsen. Man ser redan på IHS:en att den är väldigt repig och bara det hade skrämt iväg de flesta. Men att han undvek att ta bilder bilder underifrån och inte påpeka det är inte ärligt och bara där borde Tradera ge köparen rätt.

Samtidigt har han sålt andra AMD processorer i betydligt bättre skick och fått bra betyg för dessa.

Permalänk
Hedersmedlem

Den där hade jag inte satt i en dator som ska användas till nåt viktigt.

Usel behandlad och defenitivt inte förpackad eller hanterad på ett ESD-säkert sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om köpet är relativt nytt hade jag gjort följande i denna ordning;

1. Skapa en dispyt med säljaren.
2. Får du utebliven/ingen vettig respons där, ta det vidare med tradera.

Det bästa som kan hända måste väl vara att du får tillbaka dina pengar ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

hur hittade du den

Har du köpt med köparskydd? Jag hade lämnat tillbaka den, så som han har behandlat den så hade jag inte tvekat i en sekund på att lämna tillbaka den..

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Thomas:

Ouch! Till det där priset hade jag utan tvekan försökt få pengarna tillbaka utan att testa den. Jag trodde du hade köpt den för typ 1500 eller något i den stilen när jag såg bilderna i första inlägget...

Jag kan inte heller förstå hur fan man får en CPU att bli sådär skadad.

Man åker skateboard 🛹 på den 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av RobinK:

Har du köpt med köparskydd? Jag hade lämnat tillbaka den, så som han har behandlat den så hade jag inte tvekat i en sekund på att lämna tillbaka den..

Men då undrar jag varför man bjuder på den från början? Bilder säger mer än tusen ord. TS kanske såg att IHS var repig och chansade men inte visste att den var lika misshandlad underifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men då undrar jag varför man bjuder på den från början? Bilder säger mer än tusen ord. TS kanske såg att IHS var repig och chansade men inte visste att den var lika misshandlad underifrån.

Sant, men det kan vara så som du säger också.

Permalänk
Medlem

Fungerar perfekt... Det är nästan omöjligt med tanke på alla böjda pins. Anmäl säljaren.

Permalänk

Glöm inte att ge honom betyget han förtjänar.
Det är en god gärning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Sant, men det kan vara så som du säger också.

Man ser märken i hörnen som inte är repat. Utan liknar något mera skapat av att klämmas med verktyg.
TS har inte missat detta. Inget man gör när man ska fram med 5 bagare.. Alla vill göra en bra deal. Blir alltid någon som sitter med svartepetter och då kommer SweC trådarna upp

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

köpt på tradera. Inte vågat testa cpun ännu. skickad i smutsig bubbelplast... behöver skaffa elektronik rengöring? eller vad rengör man med? t-röd har jag hemma?

vad hade ni värderat detta till?
borde fungera felfritt? men svårt att "test" / veta till 100%...

frågat chatgpt vad som kan vara "skadat".
påverkade områden enlight chatgpt VDDCR / GND, DDR5 / PCIE, SATA / USB

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Montera och sätt igång. Om det inte funkar sätter du betyget efter funktion utan ytterligare dialog med säljaren.
Snabb frakt? 5*
Säljarens dialog? 5*
Tid för frakt? 5*
Varans skick? 1*

Lycka till.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Man ser märken i hörnen som inte är repat. Utan liknar något mera skapat av att klämmas med verktyg.
TS har inte missat detta. Inget man gör när man ska fram med 5 bagare.. Alla vill göra en bra deal. Blir alltid någon som sitter med svartepetter och då kommer SweC trådarna upp

Så är det, tråkigt att det blev så här. Hoppas det löser sig för han.

Permalänk
Medlem

Tradera, tycker jag borde ha sett detta 🙈
Tyvärr såg jag inte dessa detaljer så bra på min mobil 😥
Tänkte inte ens en tanke att han kunde ha tappat den 🤔

Permalänk
Medlem

Tycker själv det ser mer ut som att den inte blandades i en "will it blend" video än att bara ha tappats!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!