Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast testet är vad 16 GB och 8GB gör för skillnad på exakt samma grafikkrets ! På den vänstra sidan har du ett 4060 ti 16 GB och på högra ett 4060 ti med 8 GB .Varför är det skillnad på FPS i nästan samtliga spel ? Dom är på samma inställningar så varför tycker han 4060 TI 16 GB ger en smoutch experiense i dom flesta spelen medan 8 GB kortet får ej spelbart ?.Det är ju samma kort samma märke osv .Så varför ger den vänstra upp till 10 ggr högre FPS ?

Eftersom speltillverkarna vill sälja sina spel till så många som möjligt så är det bara att kolla Steamcharts och utgå från det.
Där kan vi se följande:

8 GB VRAM är överlägset etta med 35.17%
12 GB VRAM kommer 2:a med 18.44%
16 GB VRAM kommer efter t.o.m 4GB VRAM med 4.11%

Mest populära upplösning: 1920 x 1080 med 55.98%

Mest populära GPU: RTX 3060 med 4.89% tätt följt av RTX 4060.

Slutsatsen av detta är att det utan problem går att köpa nya kort än idag med 8GB VRAM som kommer fungera som de skall i spelen eftersom de korten är mest populära och det är den skaran som utvecklarna tittar mest på.
Att det sedan kan komma en och annan titel som står ut från mängden, självklart men det är inte det som är poängen.

Du behöver inte spela alla spel på högsta grafik och då räcker 8GB hur fint som helst i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Nyare tillverkningsnoder är dyrare samtidigt som efterfrågan efter "AI-kort" är omättbar för närvarande.
Dessutom har vår valuta kollapsat helt och konkurrensen är minst sagt bristfällig.

Ovanpå ligger risken på för stora påslag om Trump följer upp med sina tullar mot allt och alla så kommer priserna öka någonstans på mellan 10 och 60% på all elektronik från 20:e Januari. Även möjligt att inget händer beroende på vilken sida han vaknar på.

Vi har redan ganska kraftiga tullar mot USA, betydligt värre än dom har mot oss. Personligen köper jag inte så mycket elektronik tillverkad i USA. Hur skulle det påverka all elektronik 10-60% att USA inför tullar på elektronik t.ex från Asien? Indirekt kanske marginalerna minskar och priserna höjs istället för att marginalerna minskar, men t.ex NVIDIA har ju skyhöga marginaler redan pga sin position dom utnyttjar till max.

Trumps retorik är snarare en förhandlingstaktik för att minska t.ex EU's tullar mot USA, istället för att han ska köra 1:1 nuvarande EU-tullar på i USA. Hänger ändå inte med i ditt resonemang.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Ta tex ett AMD 7600XT med 16gb vram- I vilket spel på denna planet kommer du komma i närheten av att använda ens 50% av det minnet med spelbara bilder per sekund? Det är bara marknadsföring det handlar om i det fallet när det kommer till ”gamers”.

Nej, det är en teknisk verklighet eftersom 16GB är det enda vettiga alternativet om man vill erbjuda mer än 8GB med en 128 bit buss.

Dvs poängen med 7600XT är inte 16GB i sig, utan ">8GB".

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Eftersom speltillverkarna vill sälja sina spel till så många som möjligt så är det bara att kolla Steamcharts och utgå från det.
Där kan vi se följande:

8 GB VRAM är överlägset etta med 35.17%
12 GB VRAM kommer 2:a med 18.44%
16 GB VRAM kommer efter t.o.m 4GB VRAM med 4.11%

Mest populära upplösning: 1920 x 1080 med 55.98%

Mest populära GPU: RTX 3060 med 4.89% tätt följt av RTX 4060.

Slutsatsen av detta är att det utan problem går att köpa nya kort än idag med 8GB VRAM som kommer fungera som de skall i spelen eftersom de korten är mest populära och det är den skaran som utvecklarna tittar mest på.
Att det sedan kan komma en och annan titel som står ut från mängden, självklart men det är inte det som är poängen.

Du behöver inte spela alla spel på högsta grafik och då räcker 8GB hur fint som helst i 1080p.

Det var inte det frågan gällde eller gällde .Du har helt rätt med att 8 GB har en plats på marknaden .Det har dock inte ett skit med mina argument i tråden att göra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Jo, jag er inte på något sätt emot i mina resonemang mot att ex ett 4060ti med 8gb minne inte är en bra kombo, inte heller ett 4060ti med 16gb för den delen heller. Minnet i kortet bör vara bättre balanserat med dess prestanda. Hade kortet levererats med 10-12gb för priset Nvidia tar för 8gb varianten så hade det varit mer vettigt i förhållande till hur kortet presterar. Hade Nvidia inte stryp Pci-e 4.0 till 8x hade prestandan även då sett annorlunda ut i vissa titlar.

Brukar det kallas 1440p-kort? Det verkar dock klara sig helt okej där, speciellt med uppskalning (XeSS/FSR Quality).
Frågan är väl hur mycket pengar de hade kunnat spara på att ha 10 GB istället. Kanske att det vore värt för att få ner priset 500 kr, men för säg 200 kr vore det nog en dålig affär för konsumenterna.
[/quote]

Vet inte vad det kallas - jag valde att kalla det för ett 1440p kort då Intel positionerar det som ett sådant i sin marknadsföring. Precisa som Nvidia har positionerat sitt 4060 kort som ett 1080p kort.

Fast det är en omöjlig kombo . Alltså Bussen bestämmer hur mycket minne man sätter på ett grafikkort . Du kan inte bara sätta på 2 GB eller 4 GB extra . Sen alltså minnen är inte dyrt om du räknar priset på 10 GB kontra 12 det handlar inte om 500 kr eller 200 kr . det handlar om en eller några dollar mer .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av rwkk:

ps5 ~ 5700xt-6700xt, ps5 pro ~ 7700xt-7800xt
Visst brukar konsol ändå bli billigare men inte så mycket, man får ju klart bättre kylning och resten av komponenter med pc också, för att inte tala om mjukvara.

Att jämföra konsol med rtx 4090 är som att jämföra elcykel med ferrari eller något.

Ja det är inte riktigt rättvist att jämföra PC och konsol. Speciellt high-end. Samtidigt så kan man använda en PC till mer än spel.

Men som sagt, är man ute efter något att bara spela på så är en PC svårmotiverad idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Snarare en rätt dålig begagnad bil.

Beror på om prion ligger på bekräftelsebehov eller att ta dig från punkt A till B.

Stämmer dessa priser så kommer jag hoppa över denna generation och får nöja mig med mitt 4080S några år till.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Gaming satte inte priserna, prisnivån bestämdes av miningförtjänsten.

Absolut, men gaming har sedan dess visat att de fortsätter köpa grafikkort för mining-priser.
Vissa 4090 kostar som att köpa ett ex av samtliga generationer playstation men de går gick ändå åt, det är lite tokigt.

Jag misstänker att det ekonomiska läget nu kommer ge en stark signal att spelkort inte kan kosta så mycket längre, men det återstår ju att se. Kronkursen ställer ju till det för oss svennar oavsett vad Jensen hittar på också.

Permalänk
Medlem

Jag såg det verkligen inte komma!

Men då blir jag ännu mer nyfiken på prestandan faktiskt, vad ger GDDR7?

Om 4090 kostar 21k och 5090 32k, då bör vi väl se en rätt mycket större prestandaökning än 50% (Som är prisökningen) samt DLSS4, annars borde man väl inte ha slutat tillverka 4090?

Sanslöst dyrt och sanslöst spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Beror på om prion ligger på bekräftelsebehov eller att ta dig från punkt A till B.

Stämmer dessa priser så kommer jag hoppa över denna generation och får nöja mig med mitt 4080S några år till.

För 30000kr är det ett lotteri att köpa bil. Och mkt stor risk för kostsamma reparationer. Det går heller inte ha försäkring för maskinskada längre (brukar vara max 10år/15000mil.

Att köpa bil i den prisklassen brukar ofta bli dyrare än att köpa en bättre begagnad bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Ja det är inte riktigt rättvist att jämföra PC och konsol. Speciellt high-end. Samtidigt så kan man använda en PC till mer än spel.

Men som sagt, är man ute efter något att bara spela på så är en PC svårmotiverad idag.

Klart att konsol har sina fördelar
Sen så spenderar man ju oftast mer på prenumerationer och köp av spel på konsol dock.
Fast det är ju som vi båda säger ganska skilt olika saker, även om det "bara" används för spelande blir dator en ganska annan sak.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Hittade denna översikten som visar brutto, operativ och nettomarginal samtliga kraftigt upp sedan 2020. I 2013 var nettomarginalen 13%, i 2024 var den 55% - om denna källan är rätt kan förklaringen vara att du har råkat jämföra netto från ett år med brutto från ett annat? Enligt denna källan är ju nvidias vinstmarginal 2024 den högsta någonsin hur man än ser på det, netto eller brutto.

<Uppladdad bildlänk>

Källa: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-margins#:~:text=NVIDIA%20net%20profit%20margin%20for,a%2013.4%25%20decline%20from%202020.

Källan kan vara fel, men om den är rätt så är det ändå ett starkt argument för min tanke om att Nvidia helt enkelt hittade oljekällan i 2020 när scalpers avslöjade att gamers inte tvekar att betalar 2x mer än nvidia trodde för grafikkort.

Det var iofs då, nu är läget annat och det känns som Nvidia har upptäckt det. En dåres hopp kanske men jag kollar på 4080 vs 4080 super och håller tummarna för ett "rimligt" 5080!

Sen blir jag inte klok på om 5080 kommer prestera som ett 4080 super++ eller som ett 4090 med mindre minne! Det är ju ingen riktig node-shrink denna gången, så varifrån skall 5080 få prestandan? 10% extra cores kan inte rimligen brygga avståndet till 4090 känns det som. Blir ovanligt spännande att se reviews denna gången.

Det finns ju en lång rad nyckeltal, vilket som är "bäst" beror ju på vilken fråga man vill ha svar på.

Den frågeställning vi har här är hur de prisökningar Nvidia gjort på GPUer senaste generationerna står sig i förhållande till de ökningar man haft på tillverkningssidan av GPUer.

Det nyckeltal som bäst beskriver det är bruttomarginal, vilket är den jag refererat till hela tiden.

Om kostnaden ökar X % och priset höjs X % kommer bruttomarginalen vara oförändrad. Och givet att just bruttomarginalen varit i stort sätt oförändrad fram till i alla fall Q4 2023 visar det att prisökningarna tyvärr bara speglar de ökningar i kostnader Nvidia haft under perioden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nämn ett spel som inte går att spela i 1080p med 8GB. Har spelat en hel del indiana jones på laptopen som har ett mobilt 3070 t.ex. Det går bra och ser hyggligt ut om man sänker några settings.

Ja jag förstår att Hardware Unboxed aldrig skulle hitta settingsen som får det att fungera, men verkligheten är att vi sitter med grafikkort i hemmen som faktiskt går att få att fungera. Spelet är gjort och testat för att fungera med 8GB.

Detta är som att jämföra att vissa spel går bra att spela med 16 gb ram, men att du håller tillbaka processorn och resten av datorn pga att du inte har 32 gb ram som just den speltiteln kräver för maximal fps.
Samtidigt så finns det många speltitlar där ute där 16 gb ram räcker.

Det bästa hade givetvis varit ifall nån av gpu-tillverkarna börjat med ramslottar likt moderkorten så att konsumenterna själva kan sätta såpass mycket ram som just den enskilda konsumenten använder. Om tex AMD börjat med detta så hade AMD kunnat hota Nvidia på riktigt med bred moduläritet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Detta är som att jämföra att vissa spel går bra att spela med 16 gb ram, men att du håller tillbaka processorn och resten av datorn pga att du inte har 32 gb ram som just den speltiteln kräver för maximal fps.
Samtidigt så finns det många speltitlar där ute där 16 gb ram räcker.

Det bästa hade givetvis varit ifall nån av gpu-tillverkarna börjat med ramslottar likt moderkorten så att konsumenterna själva kan sätta såpass mycket ram som just den enskilda konsumenten använder. Om tex AMD börjat med detta så hade AMD kunnat hota Nvidia på riktigt med bred moduläritet.

Nej det hade dem inte.. De hade haft överhettade kort och RMA över sig... Vram är den del som är enklast att överhetta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det hade dem inte.. De hade haft överhettade kort och RMA över sig... Vram är den del som är enklast att överhetta

Ja man får givetvis ha passande kylarlösning, det är ju en självklarhet 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

givet att just bruttomarginalen varit i stort sätt oförändrad fram till i alla fall Q4 2023 visar det att prisökningarna tyvärr bara speglar de ökningar i kostnader Nvidia haft under perioden.

Inget fel på den logiken, men bruttomarginalen är ju inte oförändrad om man skall tro den källan jag länkade till. Tvärsom har den ökat varje år. Just nu är den markant högre än någonsin faktiskt, 2024 sticker ut rejält.

Om marginalen blir bättre varje år säger samma logik att tillverkningskostnaden blir en allt mindre del av slutpriset, och utrymmet för prissänkningar har ökat, inte minskat.

Nu är det förstås inte en ren bluff att nya noder är dyrare än äldre, men det finns många tänkbara förklaringar till varför det inte behöver påverka Nvidias maginaler. Högre volymer i produktionen för varje generation inte minst.

Ett annat argument: det billigaste Ada-kortet (4060) kostar 3500 kr och har en 1/4 så stor GPU som ett 4090. 4090 borde alltså kosta ca 14k om det var tillverkningskostnaderna som styrde priset. (Avrundar bort extrakostnaderna för att tillverka 4 kort istället för 1 eftersom det kan vägas upp av yield-förluster för 1 stor krets vs 4 små).

Det känns övervägande troligt att det finns gott om utrymme för prissänkningar. Inte att det spelar någon roll så länge marknaden betalar nuvarande priser förstås, men som (önske)tankeexperiment håller det.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Inget fel på den logiken, men bruttomarginalen är ju inte oförändrad om man skall tro den källan jag länkade till. Tvärsom har den ökat varje år. Just nu är den markant högre än någonsin faktiskt, 2024 sticker ut rejält.

Om marginalen blir bättre varje år säger samma logik att tillverkningskostnaden blir en allt mindre del av slutpriset, och utrymmet för prissänkningar har ökat, inte minskat.

Nu är det förstås inte en ren bluff att nya noder är dyrare än äldre, men det finns många tänkbara förklaringar till varför det inte behöver påverka Nvidias maginaler. Högre volymer i produktionen för varje generation inte minst.

Ett annat argument: det billigaste Ada-kortet (4060) kostar 3500 kr och har en 1/4 så stor GPU som ett 4090. 4090 borde alltså kosta ca 14k om det var tillverkningskostnaderna som styrde priset. (Avrundar bort extrakostnaderna för att tillverka 4 kort istället för 1 eftersom det kan vägas upp av yield-förluster för 1 stor krets vs 4 små).

Det känns övervägande troligt att det finns gott om utrymme för prissänkningar. Inte att det spelar någon roll så länge marknaden betalar nuvarande priser förstås, men som (önske)tankeexperiment håller det.

Du kollar ju på hela nvidia, gaming har med största sannolikhet lägre lönsamhet med tanke på att samma kisel kostar 200k+ mot företag och 22k mot gamers....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Den översta grafen du själv länkar är ju exakt de siffror jag såg. Skillnaden är att de är per kvartal medan jag bara tittade på årsbasis.

Även den graf du länkar visar väldigt stabil bruttomarginal fram till 2022 (när Ada lanserades). Det är sedan en nedgång under 2022, vilket sannolikt beror på att man då fick ta rejält mycket högre kostnader när man gick från Samsung 8 nm till TSMC 4 nm.

Sen lär vi bara se effekten av "AI-hypen", den gjorde ju att Nvidias datacenter-del började växa långt snabbare än andra segment. Och där lär man redan innan haft större marginaler, som nu syns då volymerna där ökar kraftigt.

Det relevanta för konsumenter är ändå: Moores lag var från början en lag om ekonomi. Den tolkningen av lagen började bli tilltufsad redan vid övergången till FinFET, totalt "död" vid övergången till EUV och risken finns att vi kan få se en invers av lagen framåt med GAA och andra nya tekniker

Positiva är väl att man fortfarande hittar sätt att bygga allt mer avancerade kretsar ändå, men det till snabbt ökande kostnader.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även den graf du länkar visar väldigt stabil bruttomarginal fram till 2022 (när Ada lanserades).

Nja, den ökade ju 13 procentenheter mellan 2013 och 2022, det är ju snarare en euforisk utveckling än "stabilt" för ett företag som tillverkar prylar.

För att sätta det i perspektiv så har Apple under samma period aldrig haft en vinstmarginal över 50%. Nvidia startade alltså på högre än Apples bästa vinstmarginal redan i 2013 och har ökat tvåsiffrigt procentenheter sedan dess.

Intressant också om man kollar TSMC's vinstmarginal, den har en puckel i samma tidsperiod som nvidia har en dal under 2022 och är tydligt stigande den också. Hur mycket substans är det ens i deras påstående att det faktiskt blivit så mycket dyrare när de ökar sin vinst kraftigt varje gång...?

Nåväl - jag tror Nvidia lätt hade kunnat sälja 5000-serien på 1000-seriens prisnivå utan att gå med förlust, men då ger de ju bort större delen av vinsten till scalpers. Det misstaget lär de inte vilja göra om.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Nåväl - jag tror Nvidia lätt hade kunnat sälja 5000-serien på 1000-seriens prisnivå utan att gå med förlust, men då ger de ju bort större delen av vinsten till scalpers. Det misstaget lär de inte vilja göra om.

Det finns ingen verklighets förankring i detta då pris per transistor är stabil och antal transistorer mellan
1070 = 7.2m
4070 = 35.8m

Visa signatur

Permalänk

Det finns ingen verklighets förankring i detta då pris per transistor är stabil och antal transistorer mellan
1070 = 7.2m
4070 = 35.8m

Här är inflation räknat på msrp 1070
MSRP 4070 599

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1070 = 7.2m
4070 = 35.8m

Ditt exempel är ju över 300% flera transistorer för ca 50% högre pris? Edit: Inflationen gjorde ju prisutvecklingen ännu värre. Missförstår jag kanske vad du försöker säga? 🤔

Priset per transistor är allt annat än stabil, julgranar håller värdet bättre i slutet på December. 🎄

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Ditt exempel är ju över 300% flera transistorer för ca 50% högre pris? Edit: Inflationen gjorde ju prisutvecklingen ännu värre. Missförstår jag kanske vad du försöker säga? 🤔

Priset per transistor är allt annat än stabil, julgranar håller värdet bättre i slutet på December. 🎄

Nej transistorer har samma kostnad sen 1000 serien...om något är kostnaden påväg upp..

Nu är det inga stora pengar iofs.

Men om baskostaden har gått upp 379 - >499 $ utan att behöva räkna in utvecklarnas löner, transporter, ränta också ökat.
Löner med minst 8% men troligen ligger vi väl runt 15-20% på dessa 8år. Då inflationen är runt 30%

4070 har msrp på 579$ och räknar man ihop allt så kanske priset är rimligt utan att få allt på en spreadsheet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min gpu är 5 år Hade velat uppgradera, men kommer ju inte bli ngt nytt, utan isåfall begg från SweC marknaden Vad är en vettig uppgradering till en Z170 plattform? (ASUS Z170 PRO GAMING/AURA, Socket-1151 // Intel Core i7-6700K Skylake Processor) eller ska man satsa på en hel uppgradering? -_-

2019‑12‑09 // 5 590 kr
ASUS Radeon RX 5700 XT 8GB ROG STRIX GAMING OC

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Min gpu är 5 år Hade velat uppgradera, men kommer ju inte bli ngt nytt, utan isåfall begg från SweC marknaden Vad är en vettig uppgradering till en Z170 plattform? (ASUS Z170 PRO GAMING/AURA, Socket-1151 // Intel Core i7-6700K Skylake Processor) eller ska man satsa på en hel uppgradering? -_-

2019‑12‑09 // 5 590 kr
ASUS Radeon RX 5700 XT 8GB ROG STRIX GAMING OC

Beror på vad du spelar och vilken upplösning men i 1440p skulle en 7800 xt fin eller 4070S dock kan cpu kanske bottlenecka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej transistorer har samma kostnad sen 1000 serien...om något är kostnaden påväg upp..

Det där är om jag minns rätt initialpriset, dvs om man vill ha kapacitet när processen är state of the art. När den inte längre är det är kostnaden väsentligt lägre, lite som priset på hummer efter att auktionen som säljer säsongens första är över.

Ser man på slutprodukter ut till kund är det ju ingen tvekan om att transistorer fortsätter bli billigare hela tiden, som exemplet 1070 vs 4070 ju visade.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Det där är om jag minns rätt initialpriset, dvs om man vill ha kapacitet när processen är state of the art. När den inte längre är det är kostnaden väsentligt lägre, lite som priset på hummer efter att auktionen som säljer säsongens första är över.

Ser man på slutprodukter ut till kund är det ju ingen tvekan om att transistorer fortsätter bli billigare hela tiden, som exemplet 1070 vs 4070 ju visade.

Det där priset är alltså vad varje nod kostar per transistor vid köp av 100m "gates". Detta pris ökar just nu.
Om något tror jag nvidia låter AI tag en del av smällen på kostnaderna då Gaming kort förmodligen är bara dåliga yields

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Nu kommer som vanligt alla försvarstal.

Blir som synes extremt krystade försvarstal. Men man säljer för mer än nypris numer?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Bästa är att bo under en bro och äta mjöl och vatten, jävlar vad billigt det blir!

Mjölk kostar pengar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det där priset är alltså vad varje nod kostar per transistor vid köp av 100m "gates". Detta pris ökar just nu.

Fast det gör det inte egentligen. Vi får som konsumenter ändå flera transistorer för lägre kostnad hela tiden fortfarande, som du ju såg i ditt eget exempel. Dubbla eller mer antalet transistorer för samma peng är normen fortfarande.

Det artikeln pekar på är att man inte längre får en automatisk prisfördel när man är först ut på en ny nod. Man kanske skall läsa det som att man får prestandafördelen direkt, men prisfördelen kommer senare helt enkelt. Därför vill ex. AMD göra sina processorer i chiplets, så de slipper betala för den nya noden för hela processorn, och därför ligger inte AMD eller Nvidia på den nyaste noden utan någon generation bakom.

Om något tror jag nvidia låter AI tag en del av smällen på kostnaderna då Gaming kort förmodligen är bara dåliga yields

Smällen tas oftast av Apple om jag förstått det hela rätt, de betalar i princip ner större delen av investeringskostnaderna som TSMC har för att ta fram en ny nod, och alla som kommer efter på den noden betalar mycket mindre.

Nvidias Blackwell byggs på en variant av den noden Apple använde för Iphone 14, så de kommer inte betala i närheten av maxpriset för den noden.

De fabrikerna som troligen kommer tillverka efterföljaren till Blackwell bygger just nu Apples M4, som Apple säljer i en komplett dator för 499:- ut till kund.

Sammanlagt ser jag ingen risk att grafikkort kommer vara dyra pga produktionskostnaden någon gång i närtid. Iaf inte så länge folk tokköper iphones...