Permalänk
Medlem

Åsikter 34" - suddigt eller inte

Hej! 👋

Jag jobbar mycket med DAWs när jag inte utvecklar och tycker att tanken på en sådan här skärm är lockande, som t ex Samsung Viewfinity S5 34". Jag förstår att man nödvändigtvis inte får mer plats än med 2 st 27" men om man tar in att jag sitter mycket med program som gör sig bra på bredden känns det ändå rimligt för mig. Mina nuvarande skärmar är dessutom gamla (AOC2790 och AOC2770, båda 60hz) och som gammal gamer är jag också lite nyfiken på hur saker ser ut 60+hz

Nog med försvar av ev kommande inköp. Det skulle vara intressant för mig att höra åsikter gällande att använda sådana här skärmar i allmänhet och speciellt nyfiken är jag på era åsikter kring att läsa saker i utkanterna på en 34" curved vs icke-curved vilket jag förstått är lite av en vattendelare. Det känns spontant för mig lite konstigt med böjda skärmar men jag har aldrig heller ägt någon. Jag har alltså inte låst mig vid en Samsung Viewfinity S5 som är platt, den kändes bara mest rimlig utifrån pris (~3500:-) för mina 2 ändamål: DAW och utveckling.

Ledsen om jag inte fått med annan viktig info att delge för en tråd som angränsar till köpråd, isf kompletterar jag med glädje.

Permalänk
Medlem

Suddigt? En böjd bred panel är inte suddigare i kanten än i mitten.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Lite osäker på vad du menar, men nej, självklart är det inte suddigt eller mindre klart mot kanterna oavsett om du har en platt eller böjd skärm.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har kört med 21:9 skärm både hemma och på jobbet i 4-5 år nu, dock böjda och inte raka skärmar. Jag har aldrig märkt av att något känns suddigt, då jobbar jag dagligen med Excel vilket gör sig ypperligt på en bred skärm.
Det jag däremot kompletterar med är en vanlig 16:9 eller 16:10 skärm på högkant, skönt att kunna ha hela PDF-dokument synliga utan att behöva scrolla i varje sida.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

Suddigt? Nope!
En del upplever ju att det kan se "böjt" ut med en böjd skärm, dvs raka linjer som i tex excel kan vissa uppleva som böjda men det gäller ju då inte bara i utkanterna av skärmen.
För min del så såg/märker jag inte alls det!

Heller är det 1440P som kan bli suddigt du menar?
Då är svaret både ja och nej!
Dvs 1440P kan ju bli "suddigare" (egentligen blir skarpare) än 1080P om man ser dåligt då allt blir mindre.
Och jämfört med 4K så är det ju tvärtom dvs allt blir större vs 4K.

Mer generellt så kan jag säga att för min del så trodde jag att jag skulle hata en böjd skärm med en liten chans att vänja mig.
Varför då frågar ni?
Jo jag gillade verkligen inte att gå från tjock tv/skärm (CRT) som utom ett par modeller av dom absolut sista tillverkade var böjda fast då åt andra hållet vs LCD/OLED skärmar idag.
Det tog flera år innan jag vande mig och ett par till innan jag slutade att tycka att det var "hemvant" att gå tillbaks o titta på en CRT.

EN skärm dog för mig och hade funderat på en OLED skärm men hade inte råd den månaden.
Så tänkte att jag köper en billig böjd skärm o kör i en mån o sen har som backup heller ger bort (bror tog den sedan) bara för att prova en böjd skärm.
Det blev en billig skit VA skärm med väldigt liten radie, dvs väldigt kraftigt böjd (tror det var 800R) och den hade verkligen SKIT dålig bild med dålig svärta/ghosting osv.
Först var böjningen lite ovant men MYCKET mindre ovant/dåligt/etc än jag hade trott, efter 2-3 tim så tänkte jag knappt mer på det.
Efter 2-3 dagar så var det helt bortblåst och jag satt vid en normal skärm med skit dålig bild.

Köpte sen en alienware aw3423dwf med 1800Radie dvs klart mindre böjd och tänkte knappt på det alls, dvs det vart inte bättre o inte sämre på just böjd skärm punkten.

Förutom en sak!
Vilket var att när jag reste mig så slog jag vid 1/3 gånger huvudet/ögonbrynet väldigt lätt i vänstra hörnet på 800R skärmen då den var mer böjd och därmed kom närmare.
Det försvann med alienware skärmen då den var mindre böjd och är dock nära men har aldrig slagit i huvudet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört med böjd 34" ultrawide skärm i 8 år nu.

Jag gick från 2st 1080p 24" skärmar, och det var till att börja med väldigt trevligt. I och med glipan som blir mellan två skärmar så blir det inte sömlöst som på en 34" ultrawide. Med 34"'aren kan man spela på hela ytan, man kan placera fönster där man vill ha dem och göra dem så stora som man vill. Med två skärmar hade man typiskt ett maximerat fönster på varje skärm.

Nu har jag dock gått ifrån UW skärm igen. Framförallt i spel, men också i viss mån när jag jobbar, så har jag efter hand upplevt mig begränsad av höjden på skärmen. Jag har därför nu i mellandagarna investerat i en stor 4k-skärm istället. Jag får samma bredd, men nu även höjd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker 34" funkar jättebra för jobb, man får rum med 2 någorlunda fyrkantiga fönster bredvid varandra, och program som är naturligt breda, som du nämner redigeringsprogram och liknande har stor nytta av det.
Inte lika såld på det för spel, tycker inte inlevelsen höjs så pass att det gör upp för alla kompatibilitetsproblem som formatet kommer med, så för privat bruk drar jag mer mot 16:9.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag förstår att min fråga kunde verka märklig för er, jag har helt enkelt sedan tidigare extremt dålig koll på skärmar och läste något om det här med påstådd suddighet någonstans på Reddit om jag minns rätt. Jag vill iaf tacka er alla som har svarat oavsett längd på meddelande - värdefullt! Livet kom emellan här men nu är jag tillbaka och plånboken är FRAMME.

Så jag har kollat runt verkligen hela helgen och jag tror att en ohelig blandning av utmattning och köplust nu har fått mig att smala ner urvalet och äntligen börja spana in mig på några faktiska kandidater. Om någon av er som har mer koll (läs: antagligen alla) känner till andra skärmar som ni tycker är bättre alternativ till någon av dom jag listar nedan hade jag absolut uppskattat att ta del av den åsikten.

Jag har alltså med lite lugnad oro gällande böjar (lol) främst ögonen på:

• LG 34GN850P-B (~6800:-)

• Dell S3422DWG (4990:-)

• HP OMEN 34c (~4000:-)

• Joker om jag mot förmodan fegar ur: Samsung Viewfinity S5 34 (~2900:-)

Finns det några åsikter om dessa skärmar?

Vad jag tror nu är viktigast för mig - rang-ordnat

- Inte dyrare än ~7000:-

- 1444 eller över gällande upplösningen.

- Smoothness (alltså gärna en hög refresh rate, eller?) - jag tänker 75Hz minimum. Någon kanske undrar något i stil med "men hallå, du spelar ju knappt någonsin ändå?" och så är det men jag minns när jag för kanske ca 7-8 år sen var inne på Webhallen i ett annat ärende och passade på att kolla på skärmar jag aldrig hade tänkt att köpa, hur jag upplevde att bara muspekaren rörde sig så otroligt smooth över bakgrunden på skärmen. Det var på ett sätt som jag inte hade sett förut (jag har aldrig använt en skärm med över 60Hz någonsin btw) och den känslan hade varit fin att försöka återskapa delvis iaf.

- Ingen Super-Curve. Kändes som jag kunde relatera lite till Grizzly666's inlägg och att en kraftigt böjd skulle bli fel för mig också. Curve är trots det mer önskvärt att testa än inte i det här läget, om inte annat utifrån att det faktiskt ska hjälpa ögonen. Samtidigt vågar jag inte gå från en platt skärm till en med "aggressiv" böj rakt av.

- IPS/VA är mindre viktigt, med det sagt inte oviktigt. Jag har förstått att IPS är att rekommendera över VA i nästan alla trådar på internet så det är klart, absolut, IPS eller t om Nano IPS (som ska ha väldigt fina färger?) är att föredra egentligen. Samtidigt är min uppfattning att den största grejen med det här dilemmat att en skärm med VA blir suddig om man sitter någon annanstans än rakt framför den. Jag kommer använda skärmen ensam och jag kommer sitta rakt framför den 100% av gångerna så det känns lite som ett icke-problem för mig om detta stämmer. Gällande den här marginella sämre respons-tiden som VA verkar ha gör det ingenting, jag spelar sällan som sagt och gör jag det är det extremt casual.

Tack till er som läser.

Permalänk
Medlem

@datamash:

Sidan rtings.com är bra för att jämföra skärmar. Här har du alla tre:

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/34gn850-b
https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s3422dwg
https://www.rtings.com/monitor/reviews/hp/omen-34c

Har svårt att uttala mig om vilken jag skulle köpa eftersom prisklasserna skiljer sig. Personligen gillar jag IPS-paneler mer än VA, men det är svårt att motivera ett 50% högre pris för dig som inte ska spela.

Alla tre har hög uppdateringsfrekvens, så det är bara att du ändrar i Windows till 144 hz (eller högre) när du köpt skärmen.

Permalänk
Medlem

När det gäller VA vs IPS så tycker jag personligen att IPS är viktigare för icke-spel saker som surf, programmerande och liknande. Detta för att VA har en tendens att smeta ut viss rörelse, särskilt mörkare nyanser, när man t.ex. scrollar text. Jag hade en VA panel (144hz) som var grym för spel men som gjorde mig smått galen till allt annat som involverade text. Det finns säkert bättre nuförtiden, men när det kommer till billigare paneler så skulle jag inte räkna med att det blivit bättre.

Permalänk
Medlem

@Saddl3r RTINGS, vilken kanon site. Tack för tipset och länkarna! Såhär blev det: jag beställde en LG 34GN850-B trots att den först kan verka onödigt dyr för mitt användande, som du rimligt också är inne på. Kanske inte bara verkar, den kanske rent av bara är det men jag resonerar som så att jag har haft mina nuvarande skärmar i mellan 10-15 år och att den här nya kommer att finnas i mitt liv minst lika länge (om den håller dvs) och utslaget blir det ju inte så mycket egentligen. Om man också tar in faktumet att jag spenderar MYCKET tid framför datorn (jobb, hobbies + är singel lol :')) så ville jag lyxa till det lite helt enkelt antar jag

Problemen som @SweDragon nämner gällande sin gamla VA är något som delvis låter bekant för mig och som något jag absolut vill undvika med den nya skärmen, t ex text som renderas helt jäkla tokigt och fult emellanåt. Det känns iaf som att jag har gjort rätt val och det var den här sista hjälpen jag behövde för att få gjort det tror jag så tack båda två

Jag glömde dock kolla upp om modellen mot förmodan skulle börja bråka om man kör Linux så jag tänker inte kolla upp det nu heller lol, nu när jag tillslut fått lagt beställningen en rejält sen "söndagkväll"

Permalänk
Medlem
Skrivet av datamash:

@Saddl3r RTINGS, vilken kanon site. Tack för tipset och länkarna! Såhär blev det: jag beställde en LG 34GN850-B trots att den först kan verka onödigt dyr för mitt användande, som du rimligt också är inne på. Kanske inte bara verkar, den kanske rent av bara är det men jag resonerar som så att jag har haft mina nuvarande skärmar i mellan 10-15 år och att den här nya kommer att finnas i mitt liv minst lika länge (om den håller dvs) och utslaget blir det ju inte så mycket egentligen. Om man också tar in faktumet att jag spenderar MYCKET tid framför datorn (jobb, hobbies + är singel lol :')) så ville jag lyxa till det lite helt enkelt antar jag

Problemen som @SweDragon nämner gällande sin gamla VA är något som delvis låter bekant för mig och som något jag absolut vill undvika med den nya skärmen, t ex text som renderas helt jäkla tokigt och fult emellanåt. Det känns iaf som att jag har gjort rätt val och det var den här sista hjälpen jag behövde för att få gjort det tror jag så tack båda två

Jag glömde dock kolla upp om modellen mot förmodan skulle börja bråka om man kör Linux så jag tänker inte kolla upp det nu heller lol, nu när jag tillslut fått lagt beställningen en rejält sen "söndagkväll"

Du blir förhoppningsvis väldigt nöjd med den! Jag har själv en LG 38GN950 UW IPS som jag haft i drygt 4 år och är grymt nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datamash:

Har själv en LG 34GN850. För min del främst för spel men den har fungerat utmärkt sedan jag skaffade den 2020. Har funderat lite på OLED, men har inte riktigt kunna motivera mig själv att byta ut den då den är riktigt bra :). Tror du kommer bli riktigt nöjd!

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk

Jag har en Philips 346E2LAE, med VA panel. Skulle avråda från att köpa en billig VA panel, färgerna är sådär och trots sina 100hz känns en 60hz ips mer responsiv. Hade nog köpt så bra skärm plånboken tillåter, en skärm håller länge och det är den man stirrar på 8h+ om dagen.

UW är trevligt för övrigt! Känns mer fokuserat att jobba på och spel ger en härlig inlevelse. Många på YouTube formaterar sin video för mobiler och med uw blir det mindre black bars.

Permalänk
Medlem

Jag är återigen tillbaka (nu efter en magsjuka lol) och tänkte bara meddela att WOW, jag har precis börjat använda skärmen här men jäklar vad nice den är. 100% nöjd! Det är väl sannolikt att jag hade tyckt samma sak oavsett 34" modell med så gamla tidigare skärmar men ja jäklar vilket uppköp. Smooth, brett och skarpt

Permalänk
Medlem

Jag körde 2 st 34" 1800R 1080p 144hz i typ 7 år tills jag nyligen bytte.
Fungerade klockrent och kan sakna det en hel del nu när jag kör en platt 42" 16:9 TV som skärm.
Kunde inte motivera dubbla 34" 1440p OLED skärmar där den ena används till youtube och discord, så det fick bli en LG TV istället 🙄

Med det sagt hade jag billiga BenQ skärmar med skittråkig panel. Under åren jag använde dem visste jag inte bättre och hade inget att anmärka på gällande panelen. När jag bytte och tog med dem till jobbet och ställde dem bredvid en nyare, men fortfarande tråkig budget kontorsskärm så slog det mig hur otroligt kassa skärmarna var i jämförelse 😅 Ignorance is bliss.

Kul att du verkar nöjd med skärmen!