Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Vet inte om jag har missförstått det hela nu men så som jag förstår det kör cyberpunk i ditt exempel utan frame generation i ca 20fps. 1000/20 = 50ms per frame. Med frame generation 4x fick han ca 57ms input lag, alltså bör frame gen öka input lag med ca 7ms (om ens det då felmarginalen i beräkningen är ganska stor)

Är lite trött i huvudet nu så jag var inte helt med på om multi frame gen använder en eller flera buffrade frames som då skulle öka input lag med närmare 50-60ms men skillnaden i input lag minskar desto högre "riktig" fps man har

Jag ser det lite som att antingen spela i 20fps med 50ms input lag eller i 40fps med 50-60ms input lag men det kanske är fel?

Är väl 51 ms med MFG x2 (som det står i första exemplet) och ytterligare 7 ms med x4?
Att bara aktivera MFG ger genast en 50 ms penalty som jag tolkar det.

Kan ju omöjligen vara 50 ms redan utan MFG, för då hade nog de flesta klagat på att spelet är ospelbart på PC? 🤔

Om det nu är så att jag inte fattar rätt och det är 7 ms som läggs på, så är det ungefär vart min smärtgräns (10 ms) går. I sådana fall kan det ju vara trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

<Uppladdad bildlänk>

Ouf.. 51 ms latency med MFG x2 och 57 ms latency med MFG x4

För för er som inte vet hur mycket 50 ms faktiskt känns, testa själv här.

Har jag missat något, eller accepterar och spelar folk med 50-60 ms latency?
Kanske funkar med handkontroll eller ratt, men en mardröm om du ska spela med mus.

Nä, nog är det bara att stryka hela den featuren från kortet för ens egen del, om inte jag missat något här.

Hela Nvidias prestandaskryt över nya generationen är ju förövrigt baserat på MFG, vilket är rent svammel i praktiken.

Och vad är latency vid native vid 20
-30 fps? Runt 30-40 ms eller så? Då är inte 50ish så farligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är mycket möjligt, såg det bara i aktivitetshanteraren och med Rivaturner OSD. Vet inte hur man kontrollerar faktiskt användning om det inte är tillförlitligt, men litar på dig.

Finns det något enkelt sett att kontrollera, så kanske jag kan ta en titt igen?

Finns extra layers att slå på för - > % av vram, allokerat, använt.

Nästa alla nya spel har slides för % av vram som man dedikerar till spelet. Även fast usage är lägre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Dagens konspirationsteori, det var NVIDIA som släppte ryktet om de smått galna priserna på 5000-serien. När de riktiga priserna nu kommer så tycker många - det var inte så farligt, bättre än jag trodde osv.

Dra till med något galet, folk blir skogstokiga och sedan backar man lite grann och folk accepterar det.

Högst troligt faktiskt.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och vad är latency vid native vid 20
-30 fps? Runt 30-40 ms eller så? Då är inte 50ish så farligt

Ja det är ju faktiskt en bra poäng! Om det är 10-20 ms penalty att dra på MFG öht så är det ju inte så dumt.

Hade i sådana fall varit mer nyfiken på hur det skalar vid om man redan har 40-50 FPS och vill sedan dra på MFG för att komma upp i 120 FPS. Hur stor ms penalty blir det på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

MSI hade dock bristfällig kvalité på själva kretskortet för 4090, även på Suprim, värt att kolla upp innan köp om något har förändrats.

Snyggt yttre med premium prislapp men budget hårdvara

Ska man verkligen dra slutsatsen att det är bristfällig kvalité och budget hårdvara efter EN youtubevideo?

Kanske väger det tyngre när hundratals köpare har betygsatt korten på newegg och amazon, och då med 4.6/5 och 4.3/5 i betyg i snitt.

Eller när tweaktown ger den 95%, guru3d utmärkelsen "recommended", toms hardware 4/5, IGN 8/10, techpowerup "editors choice", hardwarezone 8.5/10

Man tycker att det borde ha varit snack om helt andra betyg och omdömen om så vore fallet...

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk

Hur brukar det gå till om man vill köpa ett GPU vid lanseringen? Har aldrig gjort det förut.

Kommer det att bli kaos överallt pga scalpers, eller? Varje butik visar "max 1st per kund" osv när jag bläddrar genom sortimentet, gissar att de kollar på personnummer eller nåt om man köper GPUs?

Är lite sugen på ett 5070ti/5080 till första datorn

Tack <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaRosaKorsa:

Hur brukar det gå till om man vill köpa ett GPU vid lanseringen? Har aldrig gjort det förut.

Kommer det att bli kaos överallt pga scalpers, eller? Varje butik visar "max 1st per kund" osv när jag bläddrar genom sortimentet, gissar att de kollar på personnummer eller nåt om man köper GPUs?

Tack <3

Speciellt med nvidia, så brukar det gå åt väldigt fort, och denna gång pga. selektiv hörsel kommer nog korten sälja slut väldigt mycket fortare, var redo är väl mitt bästa tips

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Ja det är ju faktiskt en bra poäng! Om det är 10-20 ms penalty att dra på MFG öht så är det ju inte så dumt.

Hade i sådana fall varit mer nyfiken på hur det skalar vid om man redan har 40-50 FPS och vill sedan dra på MFG för att komma upp i 120 FPS. Hur stor ms penalty blir det på det?

Då mfg inte är officiell så är det svårt att sia om det.
när jag testar FG så kan jag inte ha det på om jag i native har under 60fps, skulle nog säga 80 till och med då jag känner av input latencyn i snabba spel.

Har enbart accepterat FG i långsammare spel, men kräver det reaktion så får jag bocka ur den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaRosaKorsa:

Tack <3

Släpps nästan alltid kl 15. 00 först till kvarn.
välj en ÅF och välj kortet först samt två reserv kort.

Ett tips är att förbereda korgen innan med det billigaste du hittar eller behöver och förbereda betalningsmetoden.

Sen samma F5 och var snabb! Faktura är oftast segast medan swish eller kort är snabbast

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trippy:

<Uppladdad bildlänk>

Är väl 51 ms med MFG x2 (som det står i första exemplet) och ytterligare 7 ms med x4?
Att bara aktivera MFG ger genast en 50 ms penalty som jag tolkar det.

Kan ju omöjligen vara 50 ms redan utan MFG, för då hade nog de flesta klagat på att spelet är ospelbart på PC? 🤔

Om det nu är så att jag inte fattar rätt och det är 7 ms som läggs på, så är det ungefär vart min smärtgräns (10 ms) går. I sådana fall kan det ju vara trevligt.

20 fps är ju 50ms, 1000ms/20fps=50ms per frame, men ja de flesta ställer nog ner inställningarna för att slippa köra i 20fps (50ms lagg)

Permalänk
Medlem

Börjar redan dyka upp begagnade 4090 på diverse sidor där folk hoppas få ut så mycket som möjligt för sina 4090 så de kan köpa ett 5090 . Under tiden har man självklart stoppat in någon gen äldre kort.

Intressant att se hur det går till egentligen

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix X870F-Gaming Wifi l CPU: Ryzen 7 9800X3D l GPU: MSI 5090 Vanguard Launch Edition SOC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z5 NEO RGB 6400 2x24 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, WD BLACK SN850x NVMe 2TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll
Testrigg: BC1 V2 I Moderkort: Asus Rog Strix Maximus Ranger VII LGA 1150I I 4790K I 1070 Hybrid (Kraken G12), I Evga 2060 SUPER SC I MSI 1080 Ti FE x2 I Rog Strix 1080 Ti OC x4 I Dubbla AiOs 240 NZXT, ASUS ROG STRIX LC2 240 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Något kort som har dubbla HDMI 2.1?
Oaktuellt med kort som inte har minst 2.

Asus har det på sina:

https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-astral...
https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-strix/...

Permalänk
Medlem

För mig låter det som att Nvidia/Amd/Intel erbjuder konsumenterna sina de flesta onödiga gimmicks som ska göra bilden "bättre".
Och för att nå dit ska vi spä ut mjölken med AI, FSR, DLSS etc.

Som att ta medicin, samtidigt ta annan medicin för at motverka bieffekter.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krezuba:

Börjar redan dyka upp begagnade 4090 på diverse sidor där folk hoppas få ut så mycket som möjligt för sina 4090 så de kan köpa ett 5090 . Under tiden har man självklart stoppat in någon gen äldre kort.

Intressant att se hur det går till egentligen

Så är det med allt

Sedan är fortfarande RTX 4090 bästa grafikkortet i världen för konsumenter efter 5090 så att.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Mest intressanta är ju "Adapter Cable (1 to 4)"
8
4x8pin för de utan native

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är mycket möjligt, såg det bara i aktivitetshanteraren och med Rivaturner OSD. Vet inte hur man kontrollerar faktiskt användning om det inte är tillförlitligt, men litar på dig.

Finns det något enkelt sett att kontrollera, så kanske jag kan ta en titt igen?

Med MSI afterburner kan då slå på så att den bara visare vad spelet du kör faktiskt använder eller har både allokerat och faktisk användning på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tänker mig att allt under 50% prestandaökning vore rätt dåligt med tanke på nästan 30% ökad TBP.

Angående latensen: som jag tolkar det borde den största faktorn vara vilken fps som renderas traditionellt. Så vid samma "bas-FPS" bör man få samma latens men bättre föyt med MFG jämfört med FG. Som sagt, min tolkning - ta inte mitt ord för det..

Kom ju lite mer info i en video från Digital Foundry nu. Om jag tolkar det rätt så blir det ingen påtaglig ökning av latens med MFG vs vanlig FG. Man stoppar bara in flera extra bildrutor i samma "latensintervall" som skapas av att man aktiverar FG överhuvudtaget.

Det som tar tid är alltså att förrendrera den andra "äkta" bildrutan innan den skall visas, inte att faktiskt interpolera flera mellanrutor.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se priserna, hittils vet vi bara vad nvidias egna kort har för _minsta_ pris iom att det står från. Hoppas inte det blir 1-3k mer nu bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med dessa priser, så framstår ju Intel som ett solklart val, endast RT som nackdel. Om du behöver massa AI för skala upp spelet för bli bättre än 4000 serien finns det någon egentlig orsak att ens köpa dessa snordyra kort? Glömmer aldrig hur dyr *70 serien var tidigare, men då var också steget mellan 60 och 70 mindre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog att sitta kvar med mitt 4090 i 2 år till.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Det där gillar jag. Blir att lägga ut mitt RTX 4090 på marknaden eller sälja privat.

I need a 5090!

jag tänkte förut köpa 4090, men tänkte vänta tills 5000 serien släpps och test resultat.
man får väl se om det blir 5090 istället nu kanske, bero på resultat..

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

Ska man verkligen dra slutsatsen att det är bristfällig kvalité och budget hårdvara efter EN youtubevideo?

Kanske väger det tyngre när hundratals köpare har betygsatt korten på newegg och amazon, och då med 4.6/5 och 4.3/5 i betyg i snitt.

Eller när tweaktown ger den 95%, guru3d utmärkelsen "recommended", toms hardware 4/5, IGN 8/10, techpowerup "editors choice", hardwarezone 8.5/10

Man tycker att det borde ha varit snack om helt andra betyg och omdömen om så vore fallet...

Alltså alla kretskort för en viss modell från alla tillverkare har ju samma specifikationer, knappast så att de varierar allting från exemplar till exemplar.

Däremot kan det finnas olika revisioner, men med det sagt så har han gjort bedömningen att kvalitén är bristfällig, och han är nog en av världens främsta när det gäller GPU reparationer.

För mig åtminstone är kretskortets kvalité viktigast av allt, garantin är oftast 2-3 år och den är värdelös om komponenterna går sönder eller kortet spricker efter 3-4 år.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Tror ni vi fyndar 4090s på Blocket för 6-7k snart då?

Knappast. Hade visserligen inte varit mig emot, men det är inte realistiskt sett till relativ prestanda.

Skrivet av fieskmask:

Absolut är det så.
Dock, ser man nu att ett 5070 faktiskt presterar som ett 4090 med DLSS, AI och allt annat som finns tillgängligt så tror jag det är svårt att sälja 4090 begagnat för något högre pris än just ett 5070 då majoriteten verkar använda tekniken.

Men vad vet jag, jag personligen skulle nog inte köpa ett begagnat 4090 för runt 20k när jag kan få samma prestanda för 66% billigare av just det begagnade priset

Nej, majoriteten kör definitivt inte med frame gen. Tvärt om stänger nog de flesta av det. Däremot använder många uppskalning med DLSS, men förutom multi frame gen så får 4090 också DLSS 4.0. Samtidigt presterar 4090 tillsynes likvärdigt eller bättre än 5080. Tror snarare runt 12000-13000 är mer sannolikt i närtid. Om de nu verkligen tappar så mycket värde som du tror så huggar jag dock ett direkt.

Skrivet av Knotvillage:

Missnöjd att dom bara ger 5080 16gb. FC6 käkar över 12. Borde ju kunna gett det 20 iallafall.

Med den bussvidden vi visste att kortet skulle ha var bara 16 GB eller 24 GB möjliga val (8 * 2 GB eller 8 * 3 GB). Håller dock med om att jag mycket hellre sett att de valt det sistnämnda. Lär komma en sådan modell längre fram.

Skrivet av tedfred:

16 gb för 5080 är för lågt för det priset. Kanske har missat något men hade iaf hoppats på 24gb för 5080 för att framtidssäkra till det priset

Tyvärr visste vi redan med hög säkerhet baserat på både läckor och bilder på de fysiska boxarna att 16 GB var det som gällde på 5080 nu vid lansering. Gissningsvis kommer modeller med 24 GB VRAM längre fram.

Skrivet av aMp:

Det gör, tyvärr att det för min del iaf endast är RTX 5090 som är aktuellt om jag skulle uppgradera. Jag skulle dock inte bli förvånad om de släpps en Ti/Super-modell av 5080 om ett tag med 24 GB VRAM (om det är tekniskt möjligt att lösa).

Det är väldigt lätt att lösa. 5080 har 8 st GDDR7-chipp som är 2 GB styck. Det finns dock numera även GDDR7-chipp som är 3 GB, så allt de behöver göra är att löda dit sådana istället och eventuellt tweaka lite timings med en uppdaterad VBIOS. Folk som är duktiga på att laga grafikkort kan sannolikt göra det själva om de vill. Sådant har vi sett förut.

Det känns annars ganska sannolikt att Nvidia kommer att släppa en uppdaterad variant längre fram med 24 GB, vilket ett lite äldre rykte också hävdat.

Skrivet av DevilsDad:

Varför har inga av partnertillverkarna luftvägar på båda sidor av PCBt? Set kändes som en stor potential till förbättrad kylning.

Förmodligen för att de utgår från referenskretskortet när de tillverkar sina egna modifierade varianter. Det krävs förmodligen större modifieringar än de hinner med innan lansering för att få till ett sådant kretskort. FE-korten har ju långt ifrån ett referenskretskort.

Skrivet av Datanisse:

Jensens plånbok behöver visst fyllas på igen

Med tanke på att denna tillverkningskapacitet är många gånger mer värd för AI-kort så känns det inte som att lanseringen av 5000-serien är ett smart drag om det man vill uppnå är att tjäna maximalt med pengar.

Skrivet av CrispVanDahl:

Ja alltså kommer så fort jag kan släppa en artikel på nya testsviten.

Har datumet för när recensionsembargot lyfts tillkännagivits officiellt än?

Skrivet av AmpRC:

Dagens konspirationsteori, det var NVIDIA som släppte ryktet om de smått galna priserna på 5000-serien. När de riktiga priserna nu kommer så tycker många - det var inte så farligt, bättre än jag trodde osv.

Dra till med något galet, folk blir skogstokiga och sedan backar man lite grann och folk accepterar det.

Med tanke på att en av källorna till de möjliga prisspann som Nvidia övervägde väl var från information som Nvidia gett till butikskedjor så är det defintivt möjligt att det var ett kalkylerat drag. Antingen det, eller så ville de testa hur folk skulle reagera på den högre och den lägre delen av spannet för respektive produkt. Kontrollerade läckor av den typen är trots allt knappast unika.

Skrivet av Felixark:

Jo för det var ju fullt möjligt att köpa ett 3080 för 8800kr 2020/2021...

På en betydligt mindre attraktiv nod som sannolikt var väldigt mycket billigare eftersom Samsung hade produktionskapacitet att fylla.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Ger cpu upgrade något i spel i 4k?

Hardware unboxed hade en 9800X3D avg 20% snabbare än 7700X i 4k (allt från bara några procent till typ 60% och förstås konstant rejält snabbare under 4K).

För kanske en tredjedel priset av ett 5090 så är det nog bättre upgrade i några år. 6090 kanske är mer intressant som upgrade om man redan har 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

jag tänkte förut köpa 4090, men tänkte vänta tills 5000 serien släpps och test resultat.
man får väl se om det blir 5090 istället nu kanske, bero på resultat..

Jag är sjukt taggad på att få gratis prestanda och bildkvalitet även med 4090 iom nya DLSS tekniken.
LinusTechTips laddade precis upp en vettig video med en build av cyberpunk som kör nya DLSS på 4090 och 5090.

Kan jag få över 100fps med allt maxat (ink path tracing) i 4k med bättre kvalitet än idag så kanske jag väntar med 5090 ett tag

Sjukt spännande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Att då lägga fokus på rent raster som i princip inga användare med dessa kort helt kommer förlita sig på blir missvisande.

Jag själv har 17 spel på Steam och ungefär lika många på Epic. Av dessa spel är det enbart CS2 där jag inte kör DLSS (eftersom det inte finns).

Å andra sidan finns det inga som behöver högpresterande grafikkort lika mycket som VR-spelare; jag håller precis på och sneglar på dels ett 5090 och dels ett headset som behöver kapacitet motsvarande att driva 4 4k-skärmar stabilt i 90 Hz.

Frame generation tillför f.n. inget till VR, och DLSS har inte varit särskilt användbart pga artefakter (vilket dock förhoppningsvis ändras i och med version fyra). Så även om jag nog tillhör en minoritet finns det folk som jag, som är intresserade av dyra grafikkort, men som i princip aldrig använt DLSS eller frame generation.

Permalänk
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Vad tror ni om minnesmängden i 5090? Kan 32GB bli tillräckligt videominne för lokala LLM:er såsom llama3 och DeepSeek-V3 vars modellstorlek ligger på nästan en TB vardera? Eller är det A100 eller liknande beräkningskort som gäller för lokala LLM-ändamål?

Mvh,
WKF.

Har turen att ha en 6000ada på jobbdatorn med 48GB VRAM. Får precis in en llama 3 70B med quantization och den drar ca 44GB VRAM. Hade hoppats kunna köra det på 32GB men kanske blir möjligt i framtiden.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • RTX 5090 FE • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk

5090 here we go. Blir nog äntligen dags för high-end GPU för mig. Alltid annars legat på xx70 kort, skaffade 2080s begad efter 30xx release. Mekat hyffsat mycket med AI på sistone och gamedev så kan äntligen köra drömkortet. Starfield vill inte lira på 1440p ultra-wide med nuvarande 8GB VRAM tyvärr.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • RTX 5090 FE • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har datumet för när recensionsembargot lyfts tillkännagivits officiellt än?

Tror inte du får svar för det brukar vara under embargo tills release men gissningsvis 29/1 15:00.