Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem

Apropå klen mängd VRAM på 5080 så är det nog ingen högoddsare att det kommer mera senare:

https://videocardz.com/newz/msi-displays-geforce-rtx-5080-wit...

Gissar att det är till kommande refresh av 50-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Btk187:

menar du att suprim x inte håller god kvalitet?

Jag skulle vilja påstå att den är godtagbar, men inte mer än så, de har uppenbarligen sparat in på kretskortet till förmån för kylaren, vilket givetvis är vad slutanvändaren faktiskt har mest nytta av, ett svalt och tyst kort.

Jämför dessa PCBs från olika RTX 4090:

MSI Gaming X:

ASUS Strix OC:

MSI Suprim X:

Gigabyte Gaming OC:

Palit Gamerock:

ASUS Matrix platinum:

Galax Hall of Fame:

Sen ska man komma ihåg att det "sämsta" 4090 eller 5090 antagligen är överbyggt på alla sätt och vis (förutom dubbla 12VHPWR kontakter), så om kortet används på ett "normalt" sätt utan hög överklockning samt stöttas upp med GPU stöd så bör det inte spela någon roll.

Ta det kort som finns i lager / är tystast & svalast

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vill man ha PCB per krona så skulle jag nog gissa på att PNY och Palit kan vara prisvärda då de generellt har lägre priser på den svenska marknaden än ex. etablerade märken som MSI och ASUS.

Jag tycker ju att bilden på kretskortet på Palit du postade just bekräftade mina fördomar mot det varumärket.

Skrivet av Aeig:

Samtidigt så är anti-sag så otroligt viktigt, om PCBn böjs över tid så kommer ändå sprickor uppstå.

Sprickor i BGA p.g.a. värmeutvidgning medan kretsen är böjd misstänker jag är vanligt. Följde någon reparationskanal på YT där det återkommande var trasiga grafikkort som lagades genom reballing av minnen eller GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag skulle vilja påstå att den är godtagbar, men inte mer än så, de har uppenbarligen sparat in på kretskortet till förmån för kylaren, vilket givetvis är vad slutanvändaren faktiskt har mest nytta av, ett svalt och tyst kort.

Jämför dessa PCBs från olika RTX 4090:

MSI Gaming X:
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-4090-gaming-x-trio/images/front.jpg

ASUS Strix OC:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4090-strix-oc/images/front.jpg

MSI Suprim X:
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-4090-suprim-x/images/front.jpg

Gigabyte Gaming OC:
https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-geforce-rtx-4090-gaming-oc/images/front.jpg

Palit Gamerock:
https://www.techpowerup.com/review/palit-geforce-rtx-4090-gamerock-oc/images/front.jpg

ASUS Matrix platinum:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4090-matrix-platinum/images/front.jpg

Galax Hall of Fame:
https://preview.redd.it/galax-hof-4090-v0-77b3ae7l0deb1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=82fbcfce04491b89292611f85174f41cbe479b0e

Sen ska man komma ihåg att det "sämsta" 4090 eller 5090 antagligen är överbyggt på alla sätt och vis (förutom dubbla 12VHPWR kontakter), så om kortet används på ett "normalt" sätt utan hög överklockning samt stöttas upp med GPU stöd så bör det inte spela någon roll.

Ta det kort som finns i lager / är tystast & svalast

Mvh

Att inkludera dubbla 12VHPWR-kontakter är av marginellt värde eftersom det inte gör någon faktisk skillnad, att ens försöka närma sig 1000W skulle högst troligt att skada kortet. Detta gör att 2st 12VHPWR kontakter framstår som mer av en gimmick, även om det utan tvekan är ett av de mest imponerande PCB-designade korten på marknaden. När det gäller GALAX, är det inte ett varumärke som är känt för tystgående kort eller exceptionell kylning.

Angående påståendet att Suprim X skulle vara ett budgetalternativ, är det oklart var denna uppfattning kommer ifrån. Suprim X är konsekvent betraktat som ett av de mest välkonstruerade RTX 4090-korten, vilket bekräftas av flera oberoende PCB-genomgångar online. För den som prioriterar optimal kylning, extremt tystgående fläktar, möjlighet till anpassningar(moddar) tack vare genomtänkt design samt en pålitlig garanti och support, så är detta kort en av de ledande modellerna i sin kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Tror inte du får svar för det brukar vara under embargo tills release men gissningsvis 29/1 15:00.

Ja, så brukar det kanske vara.

Skrivet av CrispVanDahl:

Tyvärr varken officiellt eller inofficiellt.
Om jag skulle vara en person som satsade pengar skulle det nog vara ett ganska lågt odds på att det är dagen innan.
Med det sagt hart jag faktiskt inte hört något ännu.
Kommer väl info under NDA rätt snart hoppas jag, men jag uppdaterar så fort jag kan och får.

Jag förstår. Får vänta och se helt enkelt. Det brukar ju märkas ganska tydligt på Youtube när det händer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ni som länkar till YT får gärna berätta vad länken gäller så slipper man sitta och klicka på massa länkar till videos som man kanske inte alls är intresserad av

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem

ett 5070ti eller ett begagnat 4090 känns väldigt lockande

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden (ännu), så vet inte om det har nämnts, men...

LTT Linus fick en liten VIP titt på RTX 5090 och fick prova att spela Cyberpunk 2077.
En dator med RTX 4090, en dator med RTX 5090.

Fick inte köra någon benchmark, men det fanns overlay så man kunde se FPS när de filmade närmare.

Verkade få ca ~ 110 FPS på RTX 4090 och ca ~ 250 FPS på RTX 5090.
Så enligt det verkar 5090 ge lite mer än dubbla prestandad mot 4090.

Låter ju bra för de som har råd med det...

Länk:
I Was The FIRST To Game On The RTX 5090 - NVIDIA 50 Series Announcement

Permalänk
Medlem
Skrivet av Btk187:

Att inkludera dubbla 12VHPWR-kontakter är av marginellt värde eftersom det inte gör någon faktisk skillnad, att ens försöka närma sig 1000W skulle högst troligt att skada kortet. Detta gör att 2st 12VHPWR kontakter framstår som mer av en gimmick, även om det utan tvekan är ett av de mest imponerande PCB-designade korten på marknaden. När det gäller GALAX, är det inte ett varumärke som är känt för tystgående kort eller exceptionell kylning.

Angående påståendet att Suprim X skulle vara ett budgetalternativ, är det oklart var denna uppfattning kommer ifrån. Suprim X är konsekvent betraktat som ett av de mest välkonstruerade RTX 4090-korten, vilket bekräftas av flera oberoende PCB-genomgångar online. För den som prioriterar optimal kylning, extremt tystgående fläktar, möjlighet till anpassningar(moddar) tack vare genomtänkt design samt en pålitlig garanti och support, så är detta kort en av de ledande modellerna i sin kategori.

Om det vore möjligt att få till en balansering så att förbrukningen fördelas på båda kontakterna så vore det utmärkt att inkludera på dyrare modeller, dock vet jag ej vart tröskelvärdet ligger på HOF kortet eller i vilken utsträckning båda kontakterna används samtidigt. Jag har dock mätt temperaturen på dem (kontakterna) och de är relativt svala, även vid högre förbrukning om 700-800W (tester).

Vidare så är inte Galax kända för att vara tysta, däremot är kylningen utmärkt, åtminstone på deras HOF serie.

Jag gillar för övrigt Suprim X, kylaren är otroligt bra och håller hög kvalité, det är kretskortet i sig som håller en lägre nivå som inte är i samma klass som kylaren, jag menade inte på att produkten i sig (helheten) är ett budgetalternativ.

Om jag hade köpt ett RTX 5090 hade det antagligen blivit ett ROG Astral, MSI Suprim X, eller Galax HOF.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har inte läst hela tråden (ännu), så vet inte om det har nämnts, men...

LTT Linus fick en liten VIP titt på RTX 5090 och fick prova att spela Cyberpunk 2077.
En dator med RTX 4090, en dator med RTX 5090.

Fick inte köra någon benchmark, men det fanns overlay så man kunde se FPS när de filmade närmare.

Verkade få ca ~ 110 FPS på RTX 4090 och ca ~ 250 FPS på RTX 5090.
Så enligt det verkar 5090 ge lite mer än dubbla prestandad mot 4090.

Låter ju bra för de som har råd med det...

Länk:
I Was The FIRST To Game On The RTX 5090 - NVIDIA 50 Series Announcement

Dubbla prestanda blir det inte i råstyrka, men däremot 15-25% vilket är tillräckligt imponerande.

Dubbla FPS berodde på nya tekniken i Frame Generation DLSS 4 och AI teknik.

Mycket troligt att just Multi Frame Generation funktionen bara kommer fungera i nya speltitlar för märkbara skillnader. och dessutom inte i lika bra i högre upplösningar pga den låga VRAM billigare korten kommer ha.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

Ni som länkar till YT får gärna berätta vad länken gäller så slipper man sitta och klicka på massa länkar till videos som man kanske inte alls är intresserad av

Håller med. En annan lättare lösning är att lägga in videon inom video-taggar, antingen manuellt eller via knappen "länka video" längst upp till höger så får vi en preview som avslöjar vad det handlar om och oftast också från vilken kanal det är.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

GTX 580 4100kr.
RTX 5080 14100kr.

Ändå jublar folk över att priserna är bra.

Snacka om att förväntningarna är andra nu mot då.

Visst kunde vara ännu värre men betalar fortfarande inte 14000kr för grafikkort.

5090 kostar nästan vad mamma betalade för sin begagnade bil.

This.

Detta också med tanke på att GTX 580 kunde köra alla moderna spel bra också och detta utan fusk som DLSS.
Idag tar man mer än 3 gånger pengarna på ett kort som inte klarar av att köra allt på "high" (vilket idag inkluderar ray tracing och en upplösning på 4k).
'
Inflationen har inte varit över 300% sedan GTX 580.

För runt 4000 fick man ett toppkort förut, för runt 1500-2000 ett mellankort som klarade det mesta bra. I princip kom man undan med att grafikkortet var 1/3-1/4 av kostnaden för ett bygge.

Utvecklingen på grafikkort är så pass att med samma höjning för t ex 1L mjölk skulle det landa på 33-35kr jämfört med år 2010.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Vill någon köpa ett vattenkylt 4090? (smiley face)

Skrivet av Akrobaten:

Dags att lufta lädret igen. Vem vill köpa mitt 4090?

Lika snabbt som 5070 fast utan stöd för mfg, 7759kr?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Moderator
Moderator

En hel drös inlägg som bara länkade till en video, samt något enstaka som bara bestod av en memebild eller "håller med!" har raderats i enlighet med § 1.6 av våra forumregler.

Målet med ett diskussionsforum är just att diskutera, och i det sammanhanget fyller en video helt utan egen beskrivning inget större syfte. Vad är poängen med video? Vad i videon vill ni diskutera eller vilka frågor besvarar den? Tycker ni en videosnutt på tio minuter är såpass bra att den förtjänar delas med andra kan ni också lägga någon minut på att förklara varför den bör tittas på, eller ännu hellre själva skriva ett sammandrag som lockar de intresserade att se och besparar tid för de ointresserade.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

En fråga till Sweclockersredaktionen..

När dessa kort kommer in för bench. Kommer ni göra tester både med och utan AI genererade FPS ? Om de nu är som de sägs att latencyn blir skyhög av AI genererade FPS så är de rätt viktigt vid val av grafikkort med 😅

Frame generation ger inte en ’skyhög’ latens

Dels bygger ju FG på DLSS-uppskalningen i DLSS2, denna ökar bildfrekvensen enormt, ofta nästan dubbla

Sedan tar FG vid och inväntar en bildruta ’för mycket’, sedan räknar fram de extra bildrutorna. Men detta är alltså på en uppskalad ’snabb’ bildruta som den väntar extra på

Kontentan är att latensen ofta är lägre än native trots att FG är aktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tror 15k är för högt, du får ett för 14k idag innan släppet av 5000 serien.
Skulle tro att dom landar på 13

Skrivet av Btk187:

15k för ett 4090 får du nog inte efter släppen, troligtvis runt 10-11k.

Bättre vänta ett år och köp ett begagnat 5090 när 6090 släpps.

Permalänk
Digital fyndjägare

Skulle vilja se skillnaden i vissa spel på RTX 4090 FG x2 vs RTX 5090 MFG x2. Sedan att man även kan välja mellan x3 och x4 på 5000 serien får en att undra vad x3 skulle ge för fördelar förutom kanske bättre latens då.. hmm. Ska bli riktigt kul när riktiga tester visas.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det gör, tyvärr att det för min del iaf endast är RTX 5090 som är aktuellt om jag skulle uppgradera. Jag skulle dock inte bli förvånad om de släpps en Ti/Super-modell av 5080 om ett tag med 24 GB VRAM (om det är tekniskt möjligt att lösa).

Sannolikt att det kommer en refresh av RTX 5000 serien och att de då använder 3GB minneschip istället för 2GB och då ger 50% mer minne.

Säg exempelvis ett RTX 5080 Super med 24GB VRAM.

Men det vill väl inte släppa refresh allt för tätt inpå lanseringen av standardkorten.
Så troligtvis dröjer det till 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp jag vet 😊 menar bara att om du klickar och det tar 50ms så tar det dig ytterligare 140ms att uppfatta det 😉

Är det när du ska vänta på e-post bekräftelse att det har startat ?

Sökte på reaktionstider och såg någon skriva

https://www.forbbodiesonly.com/moparforum/threads/whats-a-goo...

"I guess my point is....it depends on what you are driving. For your typical once-a-decade trip with a pure street car, any three digit reaction time that starts with a zero, say .098, I would consider a really good light. A really good racer would consider that .098 a disaster."

Och som Sveklockarn sa:

Skrivet av Sveklockarn:

Du blandar ihop fysisk reaktionstid med perception, blir omöjligt att komma vidare i diskussionen om du inte förstår skillnaden. Perceptionen är oändligt mycket snabbare.

Om man exempelvis rör en mus och det är 50ms fördröjning innan pekaren rör sig så är det ganska mycket.

Jag skulle tro att om man har en dator där muspekaren inte rör sig förrän ca 140-150ms efter man rört musen så skulle nog många uppfatta det som att datorn är på gränsen till oanvändbar.
Åtminstone så pass att man behöver tålamod för att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Dubbla prestanda blir det inte i råstyrka, men däremot 15-25% vilket är tillräckligt imponerande.

15-25% högre prestanda och 25% högre pris låter ju inte så imponerande. Riktigt dåligt till och med för en ny generation.
Får hoppas på att det ser bättre ut när recensionerna kommer.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett 5090 för min del. Mitt 3070ti är bra men det vore kul att en gång få testa ett topp kort.
Dax att skriva upp sig på mer övertid!😄

Permalänk
Medlem

När får vi se tester och priser(partnerkort) tror ni? (80) är det inte förrns på sekunden dom börjar säljas? undrar hur olika kylare låter framförallt. FE ser väldigt snitsig ut. undra hur den kylaren presterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

15-25% högre prestanda och 25% högre pris låter ju inte så imponerande. Riktigt dåligt till och med för en ny generation.
Får hoppas på att det ser bättre ut när recensionerna kommer.

Jag tycker 15-25% låter i underkant.
30% fler cuda kärnor.
80% högre minnesbandbredd.
Men det är klart att det fortfarande är mycket vi inte vet.

Vad kommer den att rulla på i för frekvenser? Vi har sett att bas frekvensen är lägre än hos 4090, men betyder det automatiskt att den högsta frekvensen också är lägre?

Det jag vet från 4090 är att överklockning av minnena är det som ger enskilt mest prestanda ökning, så jag tror det finns mycket att hämta där.

Ska även nämnas om att jag pratar om 4k eller högre med maxade inställningar, i 1080p eller 1440p lär väl knappast märkas någon större skillnad.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

This.

Detta också med tanke på att GTX 580 kunde köra alla moderna spel bra också och detta utan fusk som DLSS.
Idag tar man mer än 3 gånger pengarna på ett kort som inte klarar av att köra allt på "high" (vilket idag inkluderar ray tracing och en upplösning på 4k).
'
Inflationen har inte varit över 300% sedan GTX 580.

För runt 4000 fick man ett toppkort förut, för runt 1500-2000 ett mellankort som klarade det mesta bra. I princip kom man undan med att grafikkortet var 1/3-1/4 av kostnaden för ett bygge.

Utvecklingen på grafikkort är så pass att med samma höjning för t ex 1L mjölk skulle det landa på 33-35kr jämfört med år 2010.

Vill du jämföra med mjölk så...

En liter mjölk kostar dubbelt så mycket idag jämfört med 2010.

GTX 580 hade ett lanseringspris på 499 USD.

2x499 = 998 USD räknat med samma prisökning som för mjölk. Vad var lanseringspriset på RTX 5080 nu igen? Just det, 999 USD.

998 USD = 11 089Kr

Lägg till moms på 25% - 11 098 x 1.25 = 13 861Kr.

Här har grafikkorten alltså ganska exakt följt priset på mjölk. Men visst, Jens är elak och Nvidia klåpare som inte klarar att göra mer än de absolut bästa korten på marknaden, med god marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Jag tycker 15-25% låter i underkant.
30% fler cuda kärnor.
80% högre minnesbandbredd.
Men det är klart att det fortfarande är mycket vi inte vet.

30% fler RT-kärnor också.

Sen har 50-serien även ny arkitektur. Ada var istället ungefär som Ampere med lite mer cache.

Om prestandaökningen endast blir 15-25% för toppkortet skulle det innebära noll prestandaökning för övriga kort. Dessutom till högre effektförbrukning än föregångarna. Det verkar knappast rimligt. Nog för att Nvidia säljer MFG men om det är enda förbättringen lär det bli en total flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det när du ska vänta på e-post bekräftelse att det har startat ?

Sökte på reaktionstider och såg någon skriva

https://www.forbbodiesonly.com/moparforum/threads/whats-a-goo...

"I guess my point is....it depends on what you are driving. For your typical once-a-decade trip with a pure street car, any three digit reaction time that starts with a zero, say .098, I would consider a really good light. A really good racer would consider that .098 a disaster."

Och som Sveklockarn sa:

Om man exempelvis rör en mus och det är 50ms fördröjning innan pekaren rör sig så är det ganska mycket.

Jag skulle tro att om man har en dator där muspekaren inte rör sig förrän ca 140-150ms efter man rört musen så skulle nog många uppfatta det som att datorn är på gränsen till oanvändbar.
Åtminstone så pass att man behöver tålamod för att använda den.

Jag hoppas du förstår att förare som kör via ljussättning inte reagerar på grönt utan chansar efter en viss röd blink. Detta tränar man på. Du kan ju även läsa om 99s F1 och hur de vart lurade 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du blandar ihop fysisk reaktionstid med perception, blir omöjligt att komma vidare i diskussionen om du inte förstår skillnaden. Perceptionen är oändligt mycket snabbare.

Jo fast du skrev att de kunde sortera ut det. Perception är uppfattning och de kan du aldrig göra på 1-2ms. Hjärnan är för seg.
Hur har de ens mätt 1-2ms? Hjärnan tänds upp? Isåfall så kan de omöjligt reagera på det och sortera.

"Human reaction time summary:

Brain's interpretation of the impulse 13-70ms

Fastest possible reaction time 100-120ms

Average (normal) reaction time >250ms "

"For example, the time that an image of a tiger arriving on your retina takes to travel down your optic nerve into the visual cortex is incredibly fast. New studies show that humans can interpret visual cues seen for as little as 13 ms "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo fast du skrev att de kunde sortera ut det. Perception är uppfattning och de kan du aldrig göra på 1-2ms. Hjärnan är för seg.
Hur har de ens mätt 1-2ms? Hjärnan tänds upp? Isåfall så kan de omöjligt reagera på det och sortera.

"Human reaction time summary:

Brain's interpretation of the impulse 13-70ms

Fastest possible reaction time 100-120ms

Average (normal) reaction time >250ms "

"For example, the time that an image of a tiger arriving on your retina takes to travel down your optic nerve into the visual cortex is incredibly fast. New studies show that humans can interpret visual cues seen for as little as 13 ms "

Dom har blinkat ett flygplans silhuett i 2ms framför en pilot som sedan kan identifiera vilket plan han såg korrekt.

Edit: Dom skulle naturligtvis inte identifiera ett flygplan så snabbt i "verkligheten". Det här är tester i svart på vitt med mycket vältränade piloter och extremt goda förutsättningar.

50ms är utan tvekan märkbart, att slå på FG är utan tvekan märkbart (testa själv). Som någon skrev så är det bara att koppla in ett piano och spela med 50ms delay så märker du hur otroligt smärtsamt det är, visst öron och ögon är inte samma men det är ett enkelt exempel. Du märker helt enkelt skillnader i några få ms även om det tar hjärnan betydligt längre tid innan du "reagerar" på det medvetet. Men du reagerar på det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Tveksamt om det är en uppgradering till 5080 från 4090 vid 4k gaming, lönar det sig, någon hårdvarutolkare som kan spå lite?

Självklart lönar det sig. Så köper jag ditt gamla kort för 5k-6k.YOLO ju. 🙂👍

Permalänk
Medlem

Ooof insåg precis att detta kan bli av en dom mest märdelösa generationerna någonsin =o

Utan dlss/framegen enligt Nvidias egna siffror så kan det vara att hela lineupen förutom 5090 bara kommer vara en aning bättre än sina föregångare! Förmodligen inte ens i närheten av att ett 5070 presterar som ett 4070 ti =o

Så ofantligt tråkigt vart vi är påväg med allt detta, att dom inte ens kan visa native siffror..

Visa signatur

here we go!