Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du har helt rätt i det du skriver, det jag åsyftar är att ex alla ASUS ROG Matrix RTX 4090 har samma komponenter/specifikation för just den modellen.

Sen finns det varians hos olika tillverkare givetvis, Asus Dual variant är mindre påkostad än Strix & Matrix.

Det jag åsyftade var att alla MSI Suprim X 4090s har samma specs, dvs alla är lika billiga under den vackra ytan.

Ja precis, så är det. Det är ju tyvärr så att vissa tillverkare sparar mer än andra, samt att det kan ändra sig mellan generationer/serier, så jag brukar vänta tills någon gjort en djupdykning och kollat kortet jag är intresserad av. Asus TUF var väl t.ex. inte speciellt bra kort i 10-serien, vill jag minnas.

Skrivet av Aeig:

Sen tror jag inte att det har någon större betydelse för en genomsnittlig användare med anti-sag stöd

Det är alldeles för mycket vitala komponenter som sitter med BGA-montering på ett grafikkort för att jag ska vilja köra utan stöd i alla fall, för att inte tala om hur visuellt störande den lilla krökningen på ett långt grafikkort utan stöd är. 😅

Permalänk
Medlem

Wukong i 200 fps+ path traced, inte så dumt.

Jag hoppas dom verkligen tagit ett steg tillbaka med FG och pejlat in problemen, samt löst dom. Frame pacing är ju det största och det verkar dom arbetat på. Det är varierande kvalité i många spel. Kör Space Marine 2 nu och det är top notch men Stalker 2 är det lite sådär i. Måste fungera bra varje gång.

Latencysnacket bryr jag mig inte så mycket om. Ett spel som Cyberpunk tar jag gärna bra mjuk grafik mot lite latency, och jag spelar nog inte så många spel där det har någon avgörande roll så länge basframerate är hygglig.

Visa signatur

- 5090

Permalänk

Tror ni att 5070 ti kommer fungera fint i 4k 60fps+ dlss4 eller skulle ni välja 5080 istället? Tänker det skiljer typ 3500kr mellan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Jo, lite så. Har personligen använt DLSS en hel del men har alltid haft åsikten att tekniken är långt ifrån så bra som många, inklusive DF, försökt få den att framstå. Kände mig måttligt road då t ex Rich från DF spelade DOOM Eternal på ett 2060 med RT och aggressiv DLSS och försökte tuta i tittarna att detta var minsann en bra upplevelse medans jag satt och funderade på om han var helt blind och inte såg hur uppenbart blurrigt allt var.
Nya DLSS4 kanske till och med kan få mig att spela något spel med DLSS Performance i 4k, något jag inte tidigare gjort då allt under DLSS Quality varit en rejäl nedgradering visuellt i mina ögon och i princip aldrig värt det.

Jag kämpar med att testa såna här grejer om och om igen i nya titlar, men upptäcker gång efter annan att det inte passar mig som regel. Förespråkarna för AI-uppskalning förutsätter i princip alltid att det är något man testat en gång 2018 i Anthem, och förkastat det för evigt efteråt. Antar att det blir enklare för dem att förklara sin egen verklighet om alla som inte ser kejsarens nya kläder är dumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Wukong i 200 fps+ path traced, inte så dumt.

https://www.youtube.com/watch?v=wcn25vlHgec

Latencysnacket bryr jag mig inte så mycket om. Ett spel som Cyberpunk tar jag gärna bra mjuk grafik mot lite latency, och jag spelar nog inte så många spel där det har någon avgörande roll så länge basframerate är hygglig.

Spelet i filmen du länkar vill man inte ha latency i däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Tror ni att 5070 ti kommer fungera fint i 4k 60fps+ dlss4 eller skulle ni välja 5080 istället? Tänker det skiljer typ 3500kr mellan dessa.

Jag kör 4070ti och I de flesta fall når man 60fps i 4k, 5070ti kommer definitivt klara detta men inte med ultra i allt med full rt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är inga 50ms med 200+ fps dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är inga 50ms med 200+ fps dock

Ingen aning vad dom har för native upplösning och fps i det där klippet. Vad jag vet är att wukong ser riktigt rörigt ut med dagens dlss framförallt i snövärlden.

Permalänk

Jag kör 4070ti och I de flesta fall når man 60fps i 4k, 5070ti kommer definitivt klara detta men inte med ultra i allt med full rt

Tack för svaret, då kanske det är ett bra köp utav 5070ti, vet du om de har släppt måtten på founders edition? Tänker om de är mycket större än föregående generation 😅

Permalänk
Medlem

Japp jag vet 😊 menar bara att om du klickar och det tar 50ms så tar det dig ytterligare 140ms att uppfatta det 😉

Jo men den fördröjningen har jag med hela tiden ute i verkligheten också. Det är när det börjar skilja mot verkligheten det blir påtagligt.

Det blir lite som diskussionen om "hur många FPS man kan se". Om jag fick titta på samma spel på tio olika skärmar så skulle jag KANSKE kunna grovt gissa vilka som hade högst respektive lägst framerate, men det är ju inte som att det går att räkna med ögonen. Ställer man upp två datorer bredvid varandra och spelar ett spel där man har 40 FPS på ena skärmen och 80 FPS på den andra så skulle jag tippa på att flertalet lätt skulle både se och känna skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Tack för svaret, då kanske det är ett bra köp utav 5070ti, vet du om de har släppt måtten på founders edition? Tänker om de är mycket större än föregående generation 😅

Ja men 5070ti kommer inte i founders dock! Om du kikar här https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/small-form-factor-s...
Så kan du lika på mått

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo men den fördröjningen har jag med hela tiden ute i verkligheten också. Det är när det börjar skilja mot verkligheten det blir påtagligt.

Det blir lite som diskussionen om "hur många FPS man kan se". Om jag fick titta på samma spel på tio olika skärmar så skulle jag KANSKE kunna grovt gissa vilka som hade högst respektive lägst framerate, men det är ju inte som att det går att räkna med ögonen. Ställer man upp två datorer bredvid varandra och spelar ett spel där man har 40 FPS på ena skärmen och 80 FPS på den andra så skulle jag tippa på att flertalet lätt skulle både se och känna skillnaden.

25ms mot 12.5ms? Tveksamt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Så jäkla twitchit är det inte heller, det är gjort för PS5 och kör 30 fps med FSR frame gen upp till 60 fps, nu pratar vi latency. Har spelat det en del med PT, DLSS och frame gen och det fungerar fint.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

25ms mot 12.5ms? Tveksamt

Hjärnan sitter inte och sorterar mellan input delay, renderingstid, svarstid på skärm m.m.

När totalen är för hög så märks det och det kan räcka med 10ms för att gå över gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Hjärnan sitter inte och sorterar mellan input delay, renderingstid, svarstid på skärm m.m.

När totalen är för hög så märks det och det kan räcka med 10ms för att gå över gränsen.

Absolut men 50ms är inte för högt för majoriteten i single player. De flesta spelar med betydligt högre latency både med kontroller, lägre fps samt Internet(kombinerat)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut men 50ms är inte för högt för majoriteten i single player. De flesta spelar med betydligt högre latency både med kontroller, lägre fps samt Internet(kombinerat)

Det är ju precis vad det är, men du får naturligtvis tycka annorlunda.

Apropå förmågan att uppfatta saker så testade USAF för många år sedan hur lång tid en svart flygplanssilhuett på en ljus bakgrund behövde synas för att en stridspilot ska kunna identifiera den korrekt, och kom fram till att det var i storleksordningen 1-2 ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Alltså alla kretskort för en viss modell från alla tillverkare har ju samma specifikationer, knappast så att de varierar allting från exemplar till exemplar.

Däremot kan det finnas olika revisioner, men med det sagt så har han gjort bedömningen att kvalitén är bristfällig, och han är nog en av världens främsta när det gäller GPU reparationer.

För mig åtminstone är kretskortets kvalité viktigast av allt, garantin är oftast 2-3 år och den är värdelös om komponenterna går sönder eller kortet spricker efter 3-4 år.

Mvh

Vet du vilka partnertillverkare som har bäst kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

<Uppladdad bildlänk>

Ouf.. 51 ms latency med MFG x2 och 57 ms latency med MFG x4

För för er som inte vet hur mycket 50 ms faktiskt känns, testa själv här.

Har jag missat något, eller accepterar och spelar folk med 50-60 ms latency?
Kanske funkar med handkontroll eller ratt, men en mardröm om du ska spela med mus.

Nä, nog är det bara att stryka hela den featuren från kortet för ens egen del, om inte jag missat något här.

Hela Nvidias prestandaskryt över nya generationen är ju förövrigt baserat på MFG, vilket är rent svammel i praktiken.

Testa med 10ms. Det är ungefär vad man kan anta att FG adderar, och då är det i grunden med icke-spelbar FPS. Vidare kommer Reflex 2 som lär ge en klar förbättring på latensen.

I spel som inte har helt värdelös FPS utan FG, och med Reflex 2, kommer latensen vara MYCKET bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Så jäkla twitchit är det inte heller, det är gjort för PS5 och kör 30 fps med FSR frame gen upp till 60 fps, nu pratar vi latency. Har spelat det en del med PT, DLSS och frame gen och det fungerar fint.

Smaken är som baken, ja provade frame gen men tog bort det och ökade skalningen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju precis vad det är, men du får naturligtvis tycka annorlunda.

Apropå förmågan att uppfatta saker så testade USAF för många år sedan hur lång tid en svart flygplanssilhuett på en ljus bakgrund behövde synas för att en stridspilot ska kunna identifiera den korrekt, och kom fram till att det var i storleksordningen 1-2 ms.

Låter som propaganda

"The fastest recorded human reaction time is 101 milliseconds, achieved by a test subject during a study conducted at the University of Cambridge."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som propaganda

"The fastest recorded human reaction time is 101 milliseconds, achieved by a test subject during a study conducted at the University of Cambridge."

Du blandar ihop fysisk reaktionstid med perception, blir omöjligt att komma vidare i diskussionen om du inte förstår skillnaden. Perceptionen är oändligt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lite kul att när jag skrivit att jag inte gillar blurr och förvrängningar i periferin av bilden och därför inte använder DLSS-uppskalning så har jag blivit attackerad av arga DLSS-fans som menar att det inte alls finns några såna problem. Nu när DF plötsligt gör en video där de tydligt visar artefakterna med den innevarande tekniken så antar jag att problemet trots allt finns?

Allt enligt principen "alla äter ju skit numera, varför äter du inte skit ihop med oss". 💁‍♂️

Jag kan ha missat någon del av den här diskussionen men jag är citerad så svarar iaf. DLSS Har väl aldrig varit perfekt och jag tror det är svårt att hitta folk som påstår det.

Själv tycker jag fördelarna har varit övervägande positiva när det fungerar bra. Nu blir det ju ännu bättre,och inte bara för de nyaste korten vilket är riktigt nice. Tycker största problemet med DLSS är att inte alla spel stödjer det helt enkelt, vill alltid ha valet.

Permalänk
Viking

50ms i fördröjning mellan mus och skärm är extremt mycket för spel??
Du kan inte jämföra ens ping till spelservern med input lag, för det upplevs på helt olika sätt. För att det ska bli en rättvis jämförelse är det ungefär som att spela Geforce Now (eller liknande spelströmtjänster) med hög ping, och det är hemskt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

50ms är ju som att spela på en LCD TV från 2015 utanför game mode.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | MSI RTX 5080 | Asus XG27AQDMG Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leffe-:

50ms är ju som att spela på en LCD TV från 2015 utanför game mode.

Inte fullt, tänk på att skärmen bara är en del av det som ger latency.
Kolla lite siffror här -- Doom Eternal vid 225 fps ger 31.6 ms latency, och Metro Exodus Enhanced vid 130 fps 40 ms. Watch Dogs Legion vid 103 fps ger 50.1 ms.
Alla siffror är utan DLSS (som dock sänker latency).

Tävlingsspel som Fortnite och Rainbow Six Siege hamnar däremot strax över 10 ms.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Jag ha missat någon del av den här diskussionen

Jag slängde med dig eftersom du kommenterat DF-videon, tänkte att du kan ha någon intressant input.

Skrivet av Querth:

vill alltid ha valet.

Jag motsätter mig inte att alla har valet, tycker tvärtom att det är fantastiskt med valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vet du vilka partnertillverkare som har bäst kvalitet?

Jag tror att de flesta håller god kvalité på sina toppmodeller, förutom MSI (såvitt jag vet) senaste gen (4000 serien).

Vill man ha PCB per krona så skulle jag nog gissa på att PNY och Palit kan vara prisvärda då de generellt har lägre priser på den svenska marknaden än ex. etablerade märken som MSI och ASUS.

Generellt så håller Strix, Matrix, Hall of Fame, Gigabytes Aorus (inte Windforce, Gaming osv) högre kvalité, men det varierar från generation till generation och framförallt modell till modell.

Jämför ex. HoF mot Suprim X:

Samtidigt så är anti-sag så otroligt viktigt, om PCBn böjs över tid så kommer ändå sprickor uppstå.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

5090 verkar inte ha så mycket pris premium över 5080 om man tittar på cudacores.
5090: 21760 100%
5080: 10752 49.4%

Nästan så att 5090 är prisvärd 😉
Kommer den att vara dubbelt så snabb är frågan?

Vet inte ifall du bara driver men nvidia verkligen snålade på 5080. Den har ju nästan exakt samma specs som 4080 super. Finns ju inget att välja på mellan 5080 - 5090. 5090 är ju fortfarande en gigantisk summa och enda alternativet om du vill ha en klart förbättring om mam bortsker från all Ai skräp dom erbjuder.

Permalänk

Det står ju dock i texten att även vid 0ms har du 25-50mS fördröjning pga Java så den är ju inte jätte exakt.
Sen är en normal människas reaktion runt 140ms om jag inte missminner mig och native ger runt 33-50ms delay ändå... Så skillnaden är runt 0-15ms

Svårt att mäta reaktionstid och uppfattad latens. Om man gör ett test där man ska klicka när knappen blir grön t.ex. så brukar man hamna mellan 100-200ms. Om man däremot försöker att spela piano så är det extremt stor skillnad mellan 10 och 20ms input lag. Vid 30ms blir det nästan ospelbart.

140ms motsvarar ca 7fps och vi kan nog alla uppfatta skillnad mellan 7 och 120fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tror att de flesta håller god kvalité på sina toppmodeller, förutom MSI (såvitt jag vet) senaste gen (4000 serien).

Vill man ha PCB per krona så skulle jag nog gissa på att PNY och Palit kan vara prisvärda då de generellt har lägre priser på den svenska marknaden än ex. etablerade märken som MSI och ASUS.

Generellt så håller Strix, Matrix, Hall of Fame, Gigabytes Aorus (inte Windforce, Gaming osv) högre kvalité, men det varierar från generation till generation och framförallt modell till modell.

Jämför ex. HoF mot Suprim X:

https://www.techpowerup.com/img/kUAMePBzFuVMXzmr.jpg

https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-4090-suprim-x/images/front.jpg

Samtidigt så är anti-sag så otroligt viktigt, om PCBn böjs över tid så kommer ändå sprickor uppstå.

Mvh

menar du att suprim x inte håller god kvalitet?