TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk

Hej,
Jag köpte en LG OLED 65" förra året under mellandagsrean. Vi bodde lite mindre då och jag fick inte plats med en 77" då, nu har vi flyttat till ett större hus och har plats med en 75". Jag har tanke att flytta över OLED 65" till vårt nya tv rum och köpa en 75" till vardagsrummet. Jag vill inte lägga 20k på en ny tv till vardagsrummet. Tror ni att man kan hitta en budget tv typ Hisense eller TCL för under 15k? Jag spelar inga avancerade spel på TVn eller tittar på något med högkvalitet. Oftast blir det lite FC25 och streaming tjänster av barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ibland finns det lägen med ’tv + hörlurar’ och liknande, men jag har aldrig testat en hisense

Japp. Hörlursutgång kan man få att fungera tillsammans med inbyggda högtalare eller annan inställd utgång. Men inte optisk tillsammans med inbyggda högtalare. Sätter man en soundbar och kör via arc så kommer ljudet endast den vägen osv.
Sinnesslött att bygga en fin avancerad produkt som har sådana begränsningar.
Det blir besvärligt att packa ner igen. Ny tv får bli en senare fråga.

För övrigt så tycker jag att ljudet från de inbyggda högtalarna är helt ok. Vore toppen att komplettera med externa högtalare. Men inte via hörlursuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Hej,
Jag köpte en LG OLED 65" förra året under mellandagsrean. Vi bodde lite mindre då och jag fick inte plats med en 77" då, nu har vi flyttat till ett större hus och har plats med en 75". Jag har tanke att flytta över OLED 65" till vårt nya tv rum och köpa en 75" till vardagsrummet. Jag vill inte lägga 20k på en ny tv till vardagsrummet. Tror ni att man kan hitta en budget tv typ Hisense eller TCL för under 15k? Jag spelar inga avancerade spel på TVn eller tittar på något med högkvalitet. Oftast blir det lite FC25 och streaming tjänster av barnen.

Om du vant dig vid OLED kommer allt annat vara en märkbar nedgradering. Var bara beredd på det om du väljer att köpa något annat, eftersom du annars riskerar att bli besviken.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ulfagren:

Ja, då kom man hem från NetonNet med en Hisense U7K 65" för 7990:-
Jag är ingen tv-konnässör så jag vill ha något som var testat så att jag åtminstone är på rätt sida "bra/dålig"
Jag ersätter en Sony KDL-40 från 2011 som fortfarande fungerar bra, men känns liten med dagens mått.

Bildmässigt är jag inte missnöjd. Den verkar ok. Inga uppenbara brister. Men det där är jag ingen mästare på.
Jag har en apple tv så det är inte så viktigt om appar mm i tv är perfekt.

Det stora problemet för mig är att det inte går att få ljud ut från tvn:s inbyggda högtalare och spdif samtidigt. Det gör att jag inte kan köra mina högtalare simultant med tv.. Man kan bara växla mellan olika ljudutgångar i menyerna...
Otroligt irriterande. Varför har de gjort så? Urbota dumt. Varken min sony eller en LG som jag kört med tidigare har det så. Där kommer ljud ut på spdif hela tiden. Ska jag behöva lämna tillbaka tvn på grund av detta? Suck. Hur otroligt många saker ska man behöva kontrollera när man köper något?

Bra synpunkt där. Det finns så jädrans många parametrar att kolla med en TV. En funktion kan vara kritiskt fören användare medan en annan aldrig tänker över dess existens. Den konkreta informationen om vilket som gäller saknas ofta på förhand.

Permalänk
Skrivet av ulfagren:

Ja, då kom man hem från NetonNet med en Hisense U7K 65" för 7990:-
Jag är ingen tv-konnässör så jag vill ha något som var testat så att jag åtminstone är på rätt sida "bra/dålig"
Jag ersätter en Sony KDL-40 från 2011 som fortfarande fungerar bra, men känns liten med dagens mått.

Bildmässigt är jag inte missnöjd. Den verkar ok. Inga uppenbara brister. Men det där är jag ingen mästare på.
Jag har en apple tv så det är inte så viktigt om appar mm i tv är perfekt.

Det stora problemet för mig är att det inte går att få ljud ut från tvn:s inbyggda högtalare och spdif samtidigt. Det gör att jag inte kan köra mina högtalare simultant med tv.. Man kan bara växla mellan olika ljudutgångar i menyerna...
Otroligt irriterande. Varför har de gjort så? Urbota dumt. Varken min sony eller en LG som jag kört med tidigare har det så. Där kommer ljud ut på spdif hela tiden. Ska jag behöva lämna tillbaka tvn på grund av detta? Suck. Hur otroligt många saker ska man behöva kontrollera när man köper något?

Jag beställde precis samma tv så det dröjer innan jag får hem den och kan testa men tänkte på din önskan om att få ljudet vidare till dina externa högtalare. Måste du köra ljudet via spdif? Går det inte att köra ljudet vidare genom hdmi istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Hej,

Jag tror verkligen inte att du kommer bli nöjd med att köpa en ’budgettv’ efter att ha haft en OLED, du kommer se den som en markant nedgradering i bildkvalitet, storlek är verkligen en detalj i sammanhanget

Spontant skulle jag nog behålla 65” till vardagsrummet och köpa något mindre till sovrummet istället om pengarna inte räcker, eller såklart köpa en 77” oled

Såklart kostar en större oled mer än du hade tänkt, men det är nog det du skulle bli mest nöjd med

Permalänk
Medlem

Hisense u7k

Dessutom stängs inte tvn av när jag använder stäng av på apple tv :). Det gör min gamla självklart. Då slipper man pilla på två fjärr. Mycket irritation. Dags för lite frisk luft och tänka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulfagren:

Dessutom stängs inte tvn av när jag använder stäng av på apple tv :). Det gör min gamla självklart. Då slipper man pilla på två fjärr. Mycket irritation. Dags för lite frisk luft och tänka...

Säkerställ att HDMI-CEC är aktiverat på TV:n. Då ska den göra det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Herregud vilken djungel det är med tv.
Ska byta bort våran budget 65" till en större tv, helst 85tum.

Har väl egentligen ingen hårt satt budget men cirka 15k känns bra i magen.

Det kollas väl egentligen mest på fotboll och vi har väl egentligen inga superhöga krav.

Har förstått att hz kan va bra att få upp på en sporttv.

Har väl kikat lite olika alternativ som nedan tex, vad är för och nackdelar? Hjälp en förvirrad person!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13659894

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13445402

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9736982

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nooffence:

Det kollas väl egentligen mest på fotboll och vi har väl egentligen inga superhöga krav.

Har väl kikat lite olika alternativ som nedan tex, vad är för och nackdelar? Hjälp en förvirrad person!

Detta är den gamla tråden. Du har den ny tråden med aktuella guider här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728756-tv-guiden-2024...

Du jämför i alla fall

85 tum TCL T8B
85 tum Samsung Q60D
77 tum LG OLED B3

Guiderna berättar i stort vilka nivåer dessa modeller är på. Jag tänkte att någon annan får svara här. Jag har gjort detta så många gånger nu.

Permalänk
Medlem

Hisense u7k cec

Skrivet av blunden:

Säkerställ att HDMI-CEC är aktiverat på TV:n. Då ska den göra det.

Tack!

Jag hade kollat att det var på. Men nu testade jag istället med min tv-box som hittades under cec menyn. Dock fungerade det inte med av/på via tv-boxen ändå. Så jag flyttade hdmi-kabeln till apple tvn och då fungerar det fint från den. Härligt oberäkneligt :).
Hisense gillade inte min hdmi-kabel helt enkelt. Trots att den fungerat fint på gamla sonyn. Så kan det vara med teknik.
Tv-boxen spelar inte så stor roll om det fungerar eller inte.

Nu funderar jag på om jag kan nöja mig med en vettig hdmi ljudextraktor från apple tvn så att jag får optisk ut den vägen. Det skulle nog räcka så länge jag spelar upp från apple tv vilket jag oftast gör.

Lämnar jag tillbaka u7:n så är det risk för att det inte blir någon tv förrän nästa mellandagsrea

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulfagren:

Tack!

Jag hade kollat att det var på. Men nu testade jag istället med min tv-box som hittades under cec menyn. Dock fungerade det inte med av/på via tv-boxen ändå. Så jag flyttade hdmi-kabeln till apple tvn och då fungerar det fint från den. Härligt oberäkneligt :).
Hisense gillade inte min hdmi-kabel helt enkelt. Trots att den fungerat fint på gamla sonyn. Så kan det vara med teknik.
Tv-boxen spelar inte så stor roll om det fungerar eller inte.

Nu funderar jag på om jag kan nöja mig med en vettig hdmi ljudextraktor från apple tvn så att jag får optisk ut den vägen. Det skulle nog räcka så länge jag spelar upp från apple tv vilket jag oftast gör.

Lämnar jag tillbaka u7:n så är det risk för att det inte blir någon tv förrän nästa mellandagsrea

Din nya TV stödjer gissningsvis nyare och mer bandbreddskrävande bildformat, så det kanske är därför din gamla kabel inte fungerar så bra?

Din ljudutrustning klarar inte att ta emot ljud via HDMI?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Din nya TV stödjer gissningsvis nyare och mer bandbreddskrävande bildformat, så det kanske är därför din gamla kabel inte fungerar så bra?

Din ljudutrustning klarar inte att ta emot ljud via HDMI?

Ja. HDMI är inte helt lätt. Många format och grejer där.

Aktiva högtalare KEF LS50W. Ingen hdmi. Men hur skulle det hjälpt annars? Om jag sätter tvn på arc ut så får jag ju inget ljud i själva tvn. Så det går nog åt någon extraktor. Jag skrev till nördic och frågade vilka som rekommenderas så får vi se. Töntigt att inte tvn kan släppa ifrån sig ljudet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulfagren:

Ja. HDMI är inte helt lätt. Många format och grejer där.

Aktiva högtalare KEF LS50W. Ingen hdmi. Men hur skulle det hjälpt annars? Om jag sätter tvn på arc ut så får jag ju inget ljud i själva tvn. Så det går nog åt någon extraktor. Jag skrev till nördic och frågade vilka som rekommenderas så får vi se. Töntigt att inte tvn kan släppa ifrån sig ljudet..

Just ja, du ville spela upp ljudet både i TV:n och dina externa högtalare samtidigt av någon anledning. Får man fråga varför? Jag känner att jag kanske missförstått vad du vill åstadkomma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Just ja, du ville spela upp ljudet både i TV:n och dina externa högtalare samtidigt av någon anledning. Får man fråga varför? Jag känner att jag kanske missförstått vad du vill åstadkomma.

Jag brukar slå på mina högtalare som förstärkning av tvljudet. Lite extra bas och bättre ljud, men samtidigt behålla ljud från tv som "mittkanal". Dessutom kör jag lite konserter, spotify mm. Men då vill man ju oftast inte ha tv ljudet ändå.
Jag har testat lite nu och kommit fram till att:

Hörlursutgången ger helt ok ljud ut som linjeutgång. Lite smidigare att alltid ha ljud tillgängligt den vägen utan att behöva ändra i menyer.

Tvns inbyggda ljud är helt ok. Inte alls så dåligt som jag förväntat mig :). Man klarar sig fint vid filmtittande.

Så nu har irritationen lagt sig och jag känner att det var bra tv för pengarna. Hoppet från 40 till 65 gjorde mycket. Bildkvaliteten känns för mig bra.

Så nu är Norah Jones konsert från svt play på

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooffence:

Här får du med Fald: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulfagren:

Jag brukar slå på mina högtalare som förstärkning av tvljudet. Lite extra bas och bättre ljud, men samtidigt behålla ljud från tv som "mittkanal". Dessutom kör jag lite konserter, spotify mm. Men då vill man ju oftast inte ha tv ljudet ändå.

Hörlursutgången ger helt ok ljud ut som linjeutgång. Lite smidigare att alltid ha ljud tillgängligt den vägen utan att behöva ändra i menyer.

Tvns inbyggda ljud är helt ok. Inte alls så dåligt som jag förväntat mig :). Man klarar sig fint vid filmtittande.

Så nu har irritationen lagt sig och jag känner att det var bra tv för pengarna. Hoppet från 40 till 65 gjorde mycket. Bildkvaliteten känns för mig bra.

Känns som ruggigt mycket Bang for the buck för den TVn till det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulfagren:

Aha, ok. De flesta vill nog byta ut TV-ljudet för att det oftast inte är så mycket att hänga i julgranen samt att de vill ha surround-ljud, så det är väl det TV-tillverkarna optimerar för helt enkelt.

Skönt att du är hyfsat nöjd nu i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som köpt TV från "Hembiobutiken" innan? Är det legit? https://www.hembiobutiken.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av toastt:

Någon som köpt TV från "Hembiobutiken" innan? Är det legit? https://www.hembiobutiken.se/

yes handlat några gånger där, dom ha funnits länge.

Visa signatur

Intel i9-14900K + Arctic Liquid Freezer III 360 | AsRock Z790 Riptide WiFi
G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 | MSI RTX Ventus 3X 4080 SUPER OC
WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av toastt:

Levt under en sten i 20 år?

Visst, har du inte haft hemmabio/filmintresse under den tiden kan man missa att butiken (Göteborg med filial i Sundbyberg/STHLM) är det närmaste en institution. Vilket också märks på produktutbudet. Men återigen, har man inte koll på hemmabio/filmintresset så är det förstås svårt att känna till att det krävs en del för att bli återförsäljare för exempelvis sådan som Sonys laserprojektorer och Krell-slutsteg.

Det borde i alla vara tydligt att det inte är en dropship-butik. Så ja, legit.

Permalänk

Jag bara uppdaterar efter några månader med Philips 9008 65". (8990:- betalade jag)

För budget anser jag att den måste anses som toppklass. Allente via fiber, hockey och enstaka filmer, helt suverän bild, jag använder
originalinställningar. Jag har dämpat 'ambilight' till 2-3, men jag anser att det tillför något bra!
Jag följde guiden, och Philips 9008 tickar många boxar!
För hobbyanvändaren!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

LG överger MLA i panelerna. Var lite av en överraskning...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

LG överger MLA i panelerna. Var lite av en överraskning...

De byter till en ny panel med flera lager som ska bli ljusare utan att behöva pusha panelen hårdare så MLA behövdes väl inte. Samtidigt slipper man nackdelarna med MLA som trots allt finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De byter till en ny panel med flera lager som ska bli ljusare utan att behöva pusha panelen hårdare så MLA behövdes väl inte. Samtidigt slipper man nackdelarna med MLA som trots allt finns.

https://youtu.be/AFNnP3q2q9w

Vilka är dom nackdelarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Dyrt att tillverka. Verkade inte gå att skala upp produktionen. Rätt övertygad om att den här panelen kommer till C-serien nästa år med tanke på att det redan nu är billigare än MLA.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Har för mig att folk bland annat pratat om en viss regnbågseffekt i vissa vinklar eller liknande. Har inte lagt de exakta detaljerna på minnet eftersom jag inte behöver en ny TV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på om Philips kommer med nya modeller framöver med LGs nya panel...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Nu har jag lärt mig ett nytt begrepp.
Oled banding…
Varför är det ingen som pratar om detta? Alla bara hypar oled till skyarna.

Min LG G3 är ohyggligt irriterande att titta på pga ca 50cm långa mörka linjer från panelens centrum och nedåt.

LG hävdade att detta var inom spec o helt normalt. Inget de reparerar.
Så googlade runt lite och stötte på begreppet banding vilket verkar stämma rätt bra med fenomenet jag ser.

Ni andra som hyllar oled, är detta något ni bara finner er i? För jag upplever att filmer blir så gott som otittbara, vilket jag inte upplevt med tidigare billiga apparater, då jag antar att hela bilden varit dassig istället? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Nu har jag lärt mig ett nytt begrepp.
Oled banding…
Varför är det ingen som pratar om detta? Alla bara hypar oled till skyarna.

Min LG G3 är ohyggligt irriterande att titta på pga ca 50cm långa mörka linjer från panelens centrum och nedåt.

LG hävdade att detta var inom spec o helt normalt. Inget de reparerar.
Så googlade runt lite och stötte på begreppet banding vilket verkar stämma rätt bra med fenomenet jag ser.

Ni andra som hyllar oled, är detta något ni bara finner er i? För jag upplever att filmer blir så gott som otittbara, vilket jag inte upplevt med tidigare billiga apparater, då jag antar att hela bilden varit dassig istället? 😂

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Aldrig stött på detta, varken på panasonic oleden här, eller LGc3 som vi har nu. Hade stört mig satan på det😮