Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sverige är ytterst väl lämpat för elbilar. Vi har grön elenergi i överflöd, och även om elnätet har sina brister så är detta brister som behöver åtgärdas inte bara för elbilarnas skull. Elbilarna är en liten andel av vår energianvändning, även i ett scenario där alla transporter sker med elbil.

Varför skulle vi välja bort batteribilar i Sverige om det finns andra länder där de funkar sämre?

Därför att fortfarande ska vi byta ut vagnparken globalt så blir det svårt med batterier eftersom det kräver mycket resurser för både batteritillverkning samt laddning, att det fungerar här i Sverige vet jag.
Jag pratar globalt, Sverige är inget problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju inte bara nackdelar med vätgas. En stor fördel är att det går att lagra, och därför är det ett bra sätt att ta till vara på överskottsel, och vätgasproduktion kan vara en del av lösningen på att balansera elnätet när vi får mer och mer ostyrbar sol- och vindkraft.

Det där är lite av teori och fantasier hos miljöpartister. Finns ingen kommersiellt fungerande vätgaslagring i någon produktiv skala. Därav att vi har fortsatt behov av att bygga ut vattenkraft och framför allt kärnkraft (inte främst för elbilsladdning, men för resten av samhällets behov). Även om det kanske är en lite annan debatt som kanske passar bättre i en annan tråd.

Skrivet av Bael:

Därför att fortfarande ska vi byta ut vagnparken globalt så blir det svårt med batterier eftersom det kräver mycket resurser för både batteritillverkning samt laddning, att det fungerar här i Sverige vet jag.
Jag pratar globalt, Sverige är inget problem.

Problemet med vätgas är att det kräver en massa mer resurser än att tillverka batterier. Enormt mycket mer.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, detta är en av orsakerna till att vätgas aldrig någonsin kommer bli något för personbilar. Infrastrukturen finns inte på plats, och är extremt dyrt och farligt att bygga ut i mängder. Elnätet finns redan på plats för hemmaladdning av elbilar (är på vissa ställen för snabbladdning som effekten inte alltid finns på precis alla platser, och då behöver byggas ut). Vätgasinfrastrukturen i Sverige är helt värdelös. Finns ca 6 st. snabbtankningsmackar i hela Sverige om jag minns rätt, och av de så har jag för mig att endast 3-4 st. är i funktion.

En annan orsak till att vätgas inte kommer bli något är att elen inte kommer att räcka till. Skall man skapa vätgas så krävs 3x mer elektricitet jämfört med om man använt elen till att ladda våra fordon direkt. Förlusterna är helt enkelt allt för enorma för vätgas för att det skall vara vettigt. Vi behöver elen till annat i samhället än att skapa (dyr och ineffektiv) vätgas.

En tredje orsak är att bilarna är extremt dyra att bygga, och extremt dyra att underhålla. Ingen normal person kommer vilja betala de priserna för varken inköp eller service som vätgasbilarna kräver. De är helt enkelt inte kommersielltt gångbara.

Håller med vad gäller bilar men tycker vätgas borde fungera fint som energilager för de långa perioderna med överskottsproduktion vi redan har nu och kommer bli flera under åren som kommer. Gratis energi som i dag säljs till negativa priser kunde istället konverterats till gas. Förlusterna spelar ingen roll eftersom det hade blivit ännu dyrare att sälja elen oavsett.

Gas kan lagras i åratal vilket gör att vi kunde använt solel även på vintern, så att säga.

Om batterierna blir ännu bättre än de är nu kan iofs de också lösa problemet bättre än gas - det behövs batterier som lagrar energin utan att förlora för mycket även när det är minusgrader och det går några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Har tyvärr ingen källa att länka till, men en kollega berättade häromdagen att han var nekad att installera fler (han har redan ca7kW installerade) solceller pga nätet i området inte klarade mer.
Vet inte hur vanligt problemet är, men det verkar åtminstone förekomma.

Man kan bli nekad alternativt få vara med och betala om det behövs göras en nätförstärkning för en solcellsanläggning. Detta får man reda på när man gör en föranmälan till sin nätägare

Fem procent av anläggningarna kräver nätförstärkning enligt Eon
https://www.eon.se/artiklar/solceller-och-foerstaerkningar-av...

https://svensksolenergi.se/sma-installationer-hotade-vid-natf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Håller med vad gäller bilar men tycker vätgas borde fungera fint som energilager för de långa perioderna med överskottsproduktion vi redan har nu och kommer bli flera under åren som kommer. Gratis energi som i dag säljs till negativa priser kunde istället konverterats till gas. Förlusterna spelar ingen roll eftersom det hade blivit ännu dyrare att sälja elen oavsett.

Gas kan lagras i åratal vilket gör att vi kunde använt solel även på vintern, så att säga.

Om batterierna blir ännu bättre än de är nu kan iofs de också lösa problemet bättre än gas - det behövs batterier som lagrar energin utan att förlora för mycket även när det är minusgrader och det går några månader.

Problemet med både vätgas och batterier är att det är för svårt och dyrt för att spara elektriciteten i långa perioder. Man skulle ju önska att det vore annorlunda. Idéen är bra som koncept, men i praktiken så håller det inte när man skall ha det i en industriell skala. Är långt ifrån gratis, utan tvärt om enormt dyrt. Kostnaden och platsen är de största problemen.

Skulle man ta precis alla batterier, ifrån alla elbilar i hela världen som gjorts under ett år, så skulle de bara räcka åt spara en kvart av jordens elproduktion.

Skulle vi använda hela världens produktion av batterier under ett år (för elbilar, telefoner, datorer, allt) till endast energilagring i Sverige, så skulle det räcka till lagring av elen i ca 3 dygn. Blir ingen lagring från sommar till vinter att tala om då.

Det som är bra med batterier, som tex. de som sitter i bilar, är för att hjälpa till med frekvensreglering av elnätet. Där är ju en fördel med elbilar för att hjälpa till att stabilisera elnätet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns ingen kommersiellt fungerande vätgaslagring i någon produktiv skala.

Anledningen till det vore rätt intressant att utreda. Man kan göra en "vätgasanläggning" med en colaflaska och två skruvar hemma på köksbordet. I Sverige har det funnits en självförsörjande vätgasmack gjord av en liten kommun på landet, som tankade ett par av kommunens vätgasbilar utan nätström.

Vätgas borde alltså vara gångbart som energilager, men det skulle göra försäljning av el mycket mindre lönsam än den är i dag. El skulle bli superbilligt året om.

Ingen befintlig energiproducent har något intresse av det förstås, vilket ju är en möjlig förklaring till varför det inte finns vätgasanläggningar ännu. Tyvärr är ju svenska staten en av de som tjänar mest på höga elpriser så de har inget intresse av att fixa det heller.

Känns som vi behöver en outsider som kör igång det hela, precis som det gjorde med elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Anledningen till det vore rätt intressant att utreda. Man kan göra en "vätgasanläggning" med en colaflaska och två skruvar hemma på köksbordet. I Sverige har det funnits en självförsörjande vätgasmack gjord av en liten kommun på landet, som tankade ett par av kommunens vätgasbilar utan nätström.

Vätgas borde alltså vara gångbart som energilager, men det skulle göra försäljning av el mycket mindre lönsam än den är i dag. El skulle bli superbilligt året om.

Ingen befintlig energiproducent har något intresse av det förstås, vilket ju är en möjlig förklaring till varför det inte finns vätgasanläggningar ännu. Tyvärr är ju svenska staten en av de som tjänar mest på höga elpriser så de har inget intresse av att fixa det heller.

Känns som vi behöver en outsider som kör igång det hela, precis som det gjorde med elbilar.

Problemet är platsen och kostnaden. Blir knappast låga priser då (blir troligen helt absurda kostnader på elnätsavgifterna som du inte vill betala för).

Förutom att det är helt oprövad teknik i den skala som skulle krävas. Lyssna gärna på forskarna/professorerna som jag länkade till.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Problemet med både vätgas och batterier är att det är för svårt och dyrt för att spara elektriciteten i långa perioder. Man skulle ju önska att det vore annorlunda. Idéen är bra som koncept, men i praktiken så håller det inte när man skall ha det i en industriell skala. Är långt ifrån gratis, utan tvärt om enormt dyrt. Kostnaden och platsen är de största problemen.

Skulle man ta precis alla batterier, ifrån alla elbilar i hela världen som gjorts under ett år, så skulle de bara räcka åt spara en kvart av jordens elproduktion.

Skulle vi använda hela världens produktion av batterier under ett år (för elbilar, telefoner, datorer, allt) till endast energilagring i Sverige, så skulle det räcka till lagring av elen i ca 3 dygn. Blir ingen lagring från sommar till vinter att tala om då.

https://youtu.be/R8HUfmUCZEY?t=3325

https://youtu.be/HIVmSewHqMY

Det som är bra med batterier, som tex. de som sitter i bilar, är för att hjälpa till med frekvensreglering av elnätet. Där är ju en fördel med elbilar för att hjälpa till att stabilisera elnätet.

Videon som säger att det är dumt att lagra vätgas börjar med att säga att man skall använda gratis överskottsenergi och använder sedan effektiviteten som invändning för att det inte funkar. Vad hände med att elen är gratis?

Den verkar inte heller känna till att man kan blanda vätgas upp till ca 50% med naturgas vilket innebär att Tyskland redan nu har kapacitet att lagra många gånger Oskarshamns årsproduktion i form av vätgas i befintliga anläggningar. Rätt smart att skapa egen gas då förstås, man börjar ju spara naturgas från dag 1. Men nä "Stupid" säger videon utan någon bra förklaring.

När det vinklas så extremt luktar det lite propaganda, eller åtminstone clickbait. Som förklaring till varför man inte bygger vätgasanläggningar håller den iaf inte.

Fördelen med att investera i vätgas är att infrastrukturen (när den väl är på plats) är billig att drifta, dvs den löser energiproblemet permanent utan några större överraskningar i framtiden. När investeringen är gjord blir elen extremt billig sen.

ingen dum investering kan jag tycka, men problemet är ju att alla i branchen vill ha vinsterna nu, direkt. Framtiden kan få alla kostnader istället tycker de - och satsar därför på kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle vi använda hela världens produktion av batterier under ett år (för elbilar, telefoner, datorer, allt) till endast energilagring i Sverige, så skulle det räcka till lagring av elen i ca 3 dygn. Blir ingen lagring från sommar till vinter att tala om då.

2023 var det 2,6 TWh. Det räcker faktiskt i en vecka (0,37 TWh elförbrukning om dagen)

Nästan 8 TWh mot slutet av det här året enligt samma länk, det är bra mycket snabbare än IEAs uppskattningar från 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Fördelen med att investera i vätgas är att infrastrukturen (när den väl är på plats) är billig att drifta, dvs den löser energiproblemet permanent utan några större överraskningar i framtiden. När investeringen är gjord blir elen extremt billig sen.

ingen dum investering kan jag tycka, men problemet är ju att alla i branchen vill ha vinsterna nu, direkt. Framtiden kan få alla kostnader istället tycker de - och satsar därför på kärnkraft.

Så du tror att hela världen konspirerar mot dig och mot vätgasbranschen?

Du tror däremot att kärnkraft är en scam för att lura dig?

Hmmm... Har en bro att sälja till dig.

Skrivet av pine-orange:

2023 var det 2,6 TWh. Det räcker faktiskt i en vecka (0,37 TWh elförbrukning om dagen)

Ok. En (1) vecka. Enbart för Sverige. Trots att vi tar hela världens samtliga batterier.

Hållbart!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Anledningen till det vore rätt intressant att utreda. Man kan göra en "vätgasanläggning" med en colaflaska och två skruvar hemma på köksbordet. I Sverige har det funnits en självförsörjande vätgasmack gjord av en liten kommun på landet, som tankade ett par av kommunens vätgasbilar utan nätström.

Om det är anläggningen i Mariestad du syftar på så har den aldrig fungerat.
Grejerna finns där men den producerar inget och har aldrig gjort, så vitt jag vet.
Tankstationen är i bruk, men tankas i sin tur av tankbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så du tror att hela världen konspirerar mot dig och mot vätgasbranschen?

Nej, jag tror energibranschen är låst i gamla ekonomiska strukturer som trivs bra med hur det är. Så var det med IBM, så var det med Kodak, så var det med fossilbilar, bara för att ta några exempel. Ibland måste sånt skakas loss helt enkelt.

Befintliga strukturer är alltså den mest troliga förklaringen hittills - tills någon lyckas presentera en ännu mer trolig förklaring förstås, men det har inte hänt ännu.

Skrivet av martinot:

Du tror däremot att kärnkraft är en scam för att lura dig?

Kärnkraft är inte lönsam utan skattemedel. Varje gång Vattenfall frågas om det är det typ det första de säger, otaliga miljarder i subsidier måste garanteras av politikerna innan de ens bemödar sig om att skriva en powerpoint i ämnet.

Med respekt för trådämnet går jag inte in på detaljer här, men läs själv om ex. Sellafield i UK, EDF i Frankrike och kostnaderna för Asse II i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Om det är anläggningen i Mariestad du syftar på så har den aldrig fungerat.
Grejerna finns där men den producerar inget och har aldrig gjort, så vitt jag vet.
Tankstationen är i bruk, men tankas i sin tur av tankbilar.

Du tänker på anläggningen som man valt att bygga i en något så obegripligt att man inte tror det är sant, förskola?

https://skattebetalarna.se/85-miljoner-for-ett-vatgasdagis-ut...

Jag kan inte försvara just det beslutet, men konceptet har ju fungerat både på macken och i upphovsmannens egna villa.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/folj-med-till-varldens-f...

https://www.energi.se/artiklar/2024/november---2024/nu-ar-han...

Det känns för mig helt självklart att pilotanläggningar av den här sorten borde byggas som kraftverk på rimligt avstånd från bebyggelse, men jag ser inga indikationer på att det inte fungerar.

Vi har lämnat trådämnet rejält.

Permalänk
Hedersmedlem

Angående vätgas så tror jag att vi alla är rörande överens om att vätgas inte är något som fungerar i stor skala för personbilar just nu. Tekniken är helt enkelt inte mogen, och det är möjligt att den aldrig mognar. Det finns potential, men det i sig är inte tillräckligt.

Batteribilar finns här och nu, och jag vill påstå är till och med en hyfsat mogen teknik vid det här laget. Det finns inkrementella förbättringar att göra, men inget revolutionerande, på personbilssidan. Till och med långtradare börjar ställa om till eldrift, även om i ganska liten skala hittills. Tekniken är redo i allt väsentligt, det handlar bara om optimering och tillväxt. Detsamma kan inte sägas om vätgas.

Detta till trots finns det problem som behöver lösas som inte vätgas löser. Flyg till exempel kommer sannolikt aldrig kunna vara batteridrivet i någon större utsträckning (förutom t.ex. skol- eller nöjesflygplan, eller flyg för väldigt korta avstånd), utan kommer behöva någon form av bränsle, och det vore ju bra om vi kunde framställa bränsle av överskottsel, då det löser två flugor i en smäll. Men det bygger så klart på att vi bygger ut ännu mer elproduktion först, så att det finns mer överskott att ta av, och på att tekniken att framställa och använda bränslen från el mognar. Om det innebär vätgas, eller något annat e-bränsle, är omöjligt att säga idag.

Om vätgas är en bensinmack som kostar 1 kr/litern, så är den 1 000 000 km bort. Vi måste komma dit först, på bästa möjliga sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok. En (1) vecka. Enbart för Sverige. Trots att vi tar hela världens samtliga batterier.

Hållbart!

Dina siffror var antagligen från 2022. Mot slutet av det här året är vi uppe i 3 veckor, det går snabbt nu! Det är högre än den faktiska globala efterfrågan. Nu finns det förstås inget behov av att försörja hela Sveriges elförbrukning under flera dagars tid mha batterier så det är mer en rolig grej att veta snarare än någon relevant siffra.
Den stora fördelen är att det går snabbt att bygga ut, det går till och med att bara placera ut några containrar om behovet finns imorgon. Det är svårslaget. Sen att det inte blir några lokala utsläpp är rätt trevligt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att ladda en elbil behöver, som någon annan skrev i tråden, inte dra mer än en spis under laddning. Att ladda sin elbil på natten är inte mer påfrestande på elnätet än att laga middag på kvällen. Enda skillnaden är när på dygnet det sker, och man oftast inte har igång spisen flera timmar på raken.

Skulle det dessutom vara ett problem så är det inte, rent principiellt, svårt att låta laddarna kommunicera med elbolaget så att elbilsladdningen kan begränsas i hastighet eller helt stoppas under perioder med extra hög belastning. Det här finns redan, i form av t.ex. Tibber Grid Rewards, där elbilsägare kan få betalt för att stoppa laddningen under perioden där elnätet behöver balanseras. Det här är så klart inte granulärt på nivån av det lokala elnätet, men det finns ingen anledning att sådan teknik inte kan implementeras, om behovet skulle finnas.

Det finns nästan inga hushåll som inte har tillräckligt med el framdraget för att ladda en elbil nattetid. Det är ett ickeproblem.

Jag håller med och tycker inte det pratas tillräckligt om den effektivisering och innovation som sker hela tiden.

LED-lampor, energisnålare fordon och vitvaror, smarta värmepannor, solpaneler, bättre batterier. Många bäckar små blir en flod.

Även effektstyrning och energilagring finns det mycket att hämta genom att "bara" göra kraftverken, produkterna i hemmet och elnätet "smartare" så att man kan spara upp energi till peakarna på dagen då den används. Jag skriver "bara" inte för att det är lätt eller billigt, men det är något vi kan göra med dagens teknologi och mjukvara (även AI?) om viljan finns.

Det kanske inte finns någon perfekt lösning på problemet med lagring av förnybar energi. Men i framtiden kanske vi inte behöver lagra så stora mängder eller perioder om allt bara används mer effektivt. Då kanske vi har råd att kosta på oss vätgaslagring, kärnkraft, biodiesel, eller något annat om vintern när det är vindstilla och molningt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vlademil:

Det kanske inte finns någon perfekt lösning på problemet med lagring av förnybar energi. Men i framtiden kanske vi inte behöver lagra så stora mängder eller perioder om allt bara används mer effektivt.

Det kommer aldrig finnas någon perfekt lösning för att lagra energi. Allt innebär förluster. Frågan är om man kan göra det tillräckligt effektivt för att det ska vara lönsamt!

Skrivet av Vlademil:

Då kanske vi har råd att kosta på oss vätgaslagring, kärnkraft, biodiesel, eller något annat om vintern när det är vindstilla och molningt.

Eller bränna fossila bränslen för all del, vilket är hur vi löser problemet idag. I Sverige är redan idag den stora merparten av elproduktionen fossilfri, även om vi kanske behöver bränna lite fossila bränslen några få dagar här och där, för att komplettera.

Problemet med fossila bränslen är att använda dem till vardags, hela tiden, och att vi därmed överanvänder dem. Att använda dem som en reserv gör att skadan de gör är betydligt mer hanterbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Kärnkraft är inte lönsam utan skattemedel.

Precis som vindkraften då tänker du? Men denna ska det såklart ösas skattepengar på år efter år.

Har precis köpt min första Hybridbil och med tanke på dagens situation känns det som det absolut bästa beslutet. Helt klart nöjd såhär långt och det är möjligt att det blir en ren batteribil inom nått årtionde

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det kommer aldrig finnas någon perfekt lösning för att lagra energi. Allt innebär förluster. Frågan är om man kan göra det tillräckligt effektivt för att det ska vara lönsamt!

Eller bränna fossila bränslen för all del, vilket är hur vi löser problemet idag. I Sverige är redan idag den stora merparten av elproduktionen fossilfri, även om vi kanske behöver bränna lite fossila bränslen några få dagar här och där, för att komplettera.

Problemet med fossila bränslen är att använda dem till vardags, hela tiden, och att vi därmed överanvänder dem. Att använda dem som en reserv gör att skadan de gör är betydligt mer hanterbar.

Precis, och det jag menar är att lönsamheten kanske blir rimlig när den inte behöver skalas upp på lika stor skala som idag.

Kärnkraft står lite inför liknande vägval idag: Bygger du en jätteanläggning med flera reaktorer är det jättedyrt och då får du fan se till att använda den fullt ut hela sin livslängd. Det är ett stort ekonomiskt och politiskt åtagande. Eller bygger du flera mindre reaktorer där de verkligen behövs och använder dem kanske inte fullt ut hela året?

Det enda problemet med fossila bränslen är inte bara föroreningen, utan att det till skillnad från förnybart kommer bli dyrare och dyrare ju mindre vi har kvar... Så jag har svårt att se en framtid för det (på lång sikt, tänk 50-100 år) förutom i väldigt specifika fall, om inte något oväntat händer.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Precis som vindkraften då tänker du? Men denna ska det såklart ösas skattepengar på år efter år.

Vindkraften har ju fördelen att man får strömmen ganska direkt efter man har betalat, och när vi inte längre vill betala är det bara att sluta. Vi betalar inget för Gustav Vasas väderkvarnar i dag, hade han byggt kärnkraftverk däremot...

Skrivet av Mizccc:

Har precis köpt min första Hybridbil och med tanke på dagens situation känns det som det absolut bästa beslutet. Helt klart nöjd såhär långt och det är möjligt att det blir en batteribil inom nått årtionde

Jag är på min tredje rena batteribil och räknar med att jag betalat för mitt sista droppe motorolja i detta jordelivet, men jag förstår varför hybrider lockar i övergångsfasen.

Det jobbigaste scenariot vi kan landa i är väl om det blir 50-50 fossil vs el. Mackar kommer behövas men det kommer inte finnas försäljningsvolym så det går runt. 50 kr litern för bensin 2030?

Det är ju historiskt intressanta tider vi lever i, just denna utvecklingen är ju rätt rolig att följa (till skillnad från mycket annat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du tänker på anläggningen som man valt att bygga i en något så obegripligt att man inte tror det är sant, förskola?

https://skattebetalarna.se/85-miljoner-for-ett-vatgasdagis-ut...

Jag kan inte försvara just det beslutet, men konceptet har ju fungerat både på macken och i upphovsmannens egna villa.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/folj-med-till-varldens-f...

https://www.energi.se/artiklar/2024/november---2024/nu-ar-han...

Nej, jag tänkte på macken, och nej den fungerar inte.
Den tankas som sagt från tankbil. En gång för något år sedan lyckades man tanka i fel gas (hur man nu lyckas med det) och sabbade ett antal vätgasbilar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Svepande generalliseringar om politisk affilitet och åsikt kombinerat med att inlägget i sig inte handlar om trådämnet = raderat.

Åter till ämnet, elbilar vs bränslebilar.
Tråden handlar inte om Parti-röstnades åsikter om subventioneringsdisonans kärnkraft vs vindkraft.

/D, - Mod

Ps. Jag påminner om forumregel §1.7 Ds.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Nej, jag tänkte på macken, och nej den fungerar inte.

Du kanske tänker på att macken fanns innan den blev självförsörjande? Invigdes 2017 och blev självförsörjande 28 maj 2019 står det ju bl a här:

https://www.elinstallatoren.se/2019/05/nu-fixar-off-grid-mack...

Hiittar inga källor som säger att det inte fungerade, tvärsom har ju konceptet nu använts på flera ställen redan.

Tekniskt verkar det alltså inte vara några större problem att skapa meningsfulla mängder vätgas på detta sättet, men det borde givetvis inte byggas mackar.

För att återgå lite till ämnet så är ju vätgasbilar utkonkurrerade av batteribilar, även för lastbilar vilket ju var sista hoppet vad jag förstår. Det kommer inte ändras även om man bygger hundratals vätgasmackar nu. När man vant sig av med att behöva tanka lockar det inte oavsett vad det är man tankar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AlixSPQR:

Fast de tullar som infördes är kompensation för otillbörligt statligt stöd till kinesiska elbilstillverkare, inga strafftullar för att hindra försäljning av dem, vilket var vad jag menade.

Det finns inget som heter "otillbörligt statligt stöd". De flesta länder, inklusive de här i Europa, gynnar ju industrier de anser "viktiga för landet" mer eller mindre.

Är ju ingen hemlighet att kinesiska staten valt att subventionera utveckling av elbilar i kina, det då man såg att det kommer bli en viktig marknad samtidigt som man hade insikten att man aldrig skulle komma ikapp väst på ICE-sidan.

Hur stor den subventionen är vet vi egentligen inte. Det som väst har en gissningar från lite tankesmedjor. Om jag förstår EUs position i detta har man försökt basera tullarna på dessa uppskattningar, det för att kunna hävda att man bara följer existerande överenskommelser för global handel. USA skiter fullständigt i det, deras tullar är specifikt för att helt hindra kinesiska elbilar att komma in på marknaden.

Sättet EU gjort det har vad jag förstår det som gjort att kina gått till WTO med klagomål. Så detta är inte avgjort än.

Men allt ovan är för den här diskussionen rätt irrelevant. "Marknaden" kommer ur alla praktiska hänseenden skita fullständigt i varför ett bilmärke är billigare än ett annat. Man kommer i de flesta fall köpa det som är billigast och som uppfyller kraven.

Vill också påpeka att det är min övertygelse kring hur "marknaden" kommer agera, inte vad jag anser är rätt/fel (det är i detta kontext helt irrelevant).

BYD har ju passerat Tesla som världens största elbiltillverkare och kina som nation har passerat japan som världens största bilexportör. Oavsett vad man tycker kommer vi framåt få se fler kinesiska elbilar på vägarna, det kan öka väldigt snabbt givet att så här långt är de bara just kinabilarna som uppnått "billigare än motsvarande ICE".

Skrivet av martinot:

Problemet med både vätgas och batterier är att det är för svårt och dyrt för att spara elektriciteten i långa perioder. Man skulle ju önska att det vore annorlunda. Idéen är bra som koncept, men i praktiken så håller det inte när man skall ha det i en industriell skala. Är långt ifrån gratis, utan tvärt om enormt dyrt. Kostnaden och platsen är de största problemen.

Skulle man ta precis alla batterier, ifrån alla elbilar i hela världen som gjorts under ett år, så skulle de bara räcka åt spara en kvart av jordens elproduktion.

Skulle vi använda hela världens produktion av batterier under ett år (för elbilar, telefoner, datorer, allt) till endast energilagring i Sverige, så skulle det räcka till lagring av elen i ca 3 dygn. Blir ingen lagring från sommar till vinter att tala om då.

https://youtu.be/R8HUfmUCZEY?t=3325

https://youtu.be/HIVmSewHqMY

Det som är bra med batterier, som tex. de som sitter i bilar, är för att hjälpa till med frekvensreglering av elnätet. Där är ju en fördel med elbilar för att hjälpa till att stabilisera elnätet.

Gillar Sabine Hossenfelders YT-kanal skarpt. Men man får ha med sig att hon må vara forskare, men hon är forskare i teoretiskt fysik och här uttalar hos sig rätt tvärsäkert inom en problemdomän där man nog bör lyssna på en forskare inom kemiteknik istället. Givet andra påståenden hon gjort har nog "normal kunskap" i kemi givet att hon är naturvetare på forskningsnivå, men får känslan av att hon knappast är någon klippa på kemiteknik...

Man är fullt medveten om att det är tekniskt väldigt utmanande att lagra ren vätgas i stora mängde under högt tryck. Länge hade man inte någon bra lösning, men här får man komma ihåg att på många sätt kan man jämföra utvecklingen kring vätgaslagring idag med var litiumbatterier var på 80-, 90-talet (t.ex. LFP var på forskningsnivå i slutet på 90-talet).

Bara de senaste 5 åren har man gjort rätt stora genombrott inom hydrolys av vatten, det så sent som 2022. Ovanpå det har man gjort också gjort genombrott kring att använda havsvatten istället för färskvatten, något som är väldigt värdefullt för att kunna göra elektrolys av vätgas på vindkraftverk långt ute till havs (det blir snabbt dyrare att dra kablar till sådana anläggningar ju längre ut från land de är, kan man göra vätgas kan man istället hämta med båt!).

Man har också gjort genombrott i att konvertera vätgas till ammoniak. Det har massor med fördelar för lagring av vätgas då vi redan har stor erfarenhet av att använda, pumpa och lagra ammoniak (används väldigt mycket inom jordbruk). Ammoniak blir också en vätska vid relativt lågt tryck -> trivialt att hålla i en behållare jämfört med vätgas + långt högre energi / m³.

Vi kommer få storskalig vätgaslagring. Det är inte längre frågan om utan bara när och hur mycket. I USA kommer man i år ta en vätgasanläggning i drift där man kan lagra upp till 300 GWh.

D.v.s. en enda vätgasanläggning kommer ha en kapacitet motsvarande ca 10 % av världens totalt samlade kapacitet av batterier.

Båda teknikerna behövs, för lagring är att jämföra batterier och vätgas lite som att jämföra en elbil med Forsmark för elproduktion, det är helt olika skalor!

Frågetecknet är om man även kommer använda vätgas i bilar. Det kommer användas i tyngre fordon, huruvida det kommer användas i bilar beror på hur stor produktionen blir i slutändan. Oavsett lär det vara 20-40 år bort.

Vätgas har en rad miljömässiga fördelar över batterier. De stora problemen vi har med batterier idag är primärt

Man (typ politikerna) blev lite tagna på sängen av att elektrolyten som används innehåller stora mängder "forever chemicals", något som uppdagades när EU införde totalförbud mot "forever chemicals" för något år sedan och man fick ge elbilar ett undantag då det annars skulle finnas noll modeller som fick säljas inom EU. Det finns ingen lösning på detta problem, inte ens i labb. Man _hoppas_ kunna ha en bra lösning om 10-20 år. Vätgas går att tillverka med sol/vind + havsvatten.

Att återvinna batteriet är något som EU har som hårt krav. Det går inget vidare, bara ca 5 % av alla litiumbatterier återvinns just nu. Detta kan kännas som en "no-brainer", men att använda material från återvunna batterier är mycket dyrare än bara gräva upp mineralerna ur gruvor. Att återvinna är lite som att man tar kakan man bakade igår för att baka en ny kaka idag, i teorin finns allt man behöver där men det är långt dyrare/krångligare att återvinna jämfört med att fixa en ny batch ägg, mjölk, mjöl etc. Vätgas är trivialt att "återvinna".

Skrivet av 0cool:

Vindkraften har ju fördelen att man får strömmen ganska direkt efter man har betalat, och när vi inte längre vill betala är det bara att sluta. Vi betalar inget för Gustav Vasas väderkvarnar i dag, hade han byggt kärnkraftverk däremot...

Jag är på min tredje rena batteribil och räknar med att jag betalat för mitt sista droppe motorolja i detta jordelivet, men jag förstår varför hybrider lockar i övergångsfasen.

Det jobbigaste scenariot vi kan landa i är väl om det blir 50-50 fossil vs el. Mackar kommer behövas men det kommer inte finnas försäljningsvolym så det går runt. 50 kr litern för bensin 2030?

Det är ju historiskt intressanta tider vi lever i, just denna utvecklingen är ju rätt rolig att följa (till skillnad från mycket annat).

Det lär inte bli några 50 kr/l 2030. Gör man tankeexperimentet att 100 % av all nybilsförsäljning från och med idag är elbilar samt att försäljningen ersätter de bilar som skrotas (snittlivslängd på strax under 20 år).

2030 kommer det då ändå bara vara ca 30 % av alla bilar i trafik som är elbilar. Det samtidigt som oljeproduktionen slog nytt rekord förra året. Bensin har väl inte varit så billig som det är nu på väldigt länge. Har för mig att en liter gick på ca 12 kr/l när jag fick körkort 1991, med inflation är det klart billigare idag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du kanske tänker på att macken fanns innan den blev självförsörjande? Invigdes 2017 och blev självförsörjande 28 maj 2019 står det ju bl a här:

https://www.elinstallatoren.se/2019/05/nu-fixar-off-grid-mack...

Hiittar inga källor som säger att det inte fungerade, tvärsom har ju konceptet nu använts på flera ställen redan.

Tekniskt verkar det alltså inte vara några större problem att skapa meningsfulla mängder vätgas på detta sättet, men det borde givetvis inte byggas mackar.

Nej igen, jag tänker på den vätgasstation som står där nu. Efter ett tag drabbades den av gasläckage och den egna produktionen lades ner.
https://www.nyteknik.se/energi/de-hyllades-som-visionarer-sedan-kom-bakslagen/4256264

Från https://skattebetalarna.se/85-miljoner-for-ett-vatgasdagis-utan-funktion/
"Ett gasläckage ledde dock till att produktionen stoppades, och idag levereras vätgasen istället med lastbil från ett externt gasbolag.
“Men det är inte många bensinstationer som producerar sin egen bensin heller” svarade den kommunala hållbarhetschefen när jag frågade honom om saken."

Kommunen slutar med vätgas.
https://www.mariestadstidningen.se/2024/06/14/kommunen-slutar-med-vatgas-forhandlar-med-privat-aktor-927f7/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Nej igen, jag tänker på den vätgasstation som står där nu. Efter ett tag drabbades den av gasläckage och den egna produktionen lades ner.

Aha då är jag med, tyckte du sade att den aldrig hade fungerat vilket var lite oroväckande, i så fall kunde man ju misstänka att själva tekniken var en bluff.

Att den brakade sönder och det inte finns någon ekonomi i att fixa den köper jag utan problem, när den byggdes fanns det ju en teoretisk möjlighet att det kunde bli ett relevant antal vätgasbilar på vägarna om några år, men det gör det knappast längre.

Att nästa steg blev en förskola istället för säg ett 1MWh-lager utanför stan kan man ju fundera lite kring men inte i denna tråden.

Permalänk
Medlem

Känns som att diskussionen är lite off topic?

Citat:

Tänker att vi kan diskutera för och nackdelar mellan Elbilar och bränsledrivna bilar då det ofta uppstår diskussioner i Elbilstråden som inte hör hemma där.

Exempel på topics:
Kostnadskalkyler (fasta och löpande kostnader),
Räckvidd (WLTP vs erfarenheter i olika väderlek),
Dragvikt (Kan jag dra husvagnen? Hur påverkas räckvidden?)

Dold text

Jag velar mellan diesel och elbil, planen är att köpa begagnat.
Använder bil 2-3ggr per vecka för kortare turer, med en längre tur per månad. Det blir högst 100 mil/mån i snitt. Bränslekostnad överskuggas fort av värdeminskning och är i paritet med försäkringskostnaden, så det jag försöker välja är egentligen en bil som uppfyller praktiska krav och håller god kvalitet.

Villhöver ha stor kombi eller SUV, 4wd, dragkrok och gärna lite högre markfrigång.
SUV är ingen biltyp jag gillar. Helst hade jag haft en av de lite höjda kombi-versionerna som heter Cross Country, Alltrack, Allroad osv.

Det hade också kunnat funka med en Model Y. Nu blev jag rätt besviken på utseendet på den nya facelift.
Jag upplever dock att kvaliteten verkar bristfällig, med länkarmar som är slut innan bilen gått 10k mil, glastak som spricker, värmepumpar som havererar, rostproblem, känslig lack. Nu har de generös garanti så kanske kan plocka upp någon lätt begagnad så har man mer garanti kvar och kan köra flera år bekymmersfritt...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av glemmy:

Känns som att diskussionen är lite off topic?

Dold text

Jag velar mellan diesel och elbil, planen är att köpa begagnat.
Använder bil 2-3ggr per vecka för kortare turer, med en längre tur per månad. Det blir högst 100 mil/mån i snitt. Bränslekostnad överskuggas fort av värdeminskning och är i paritet med försäkringskostnaden, så det jag försöker välja är egentligen en bil som uppfyller praktiska krav och håller god kvalitet.

Villhöver ha stor kombi eller SUV, 4wd, dragkrok och gärna lite högre markfrigång.
SUV är ingen biltyp jag gillar. Helst hade jag haft en av de lite höjda kombi-versionerna som heter Cross Country, Alltrack, Allroad osv.

Det hade också kunnat funka med en Model Y. Nu blev jag rätt besviken på utseendet på den nya facelift.
Jag upplever dock att kvaliteten verkar bristfällig, med länkarmar som är slut innan bilen gått 10k mil, glastak som spricker, värmepumpar som havererar, rostproblem, känslig lack. Nu har de generös garanti så kanske kan plocka upp någon lätt begagnad så har man mer garanti kvar och kan köra flera år bekymmersfritt...

Givet du kör rätt lite per år: är vare sig diesel eller elbil ett vettigt val? Borde inte en bensinbil passa bäst?

När jag räknande lite på privat bilköp var det svårt att få ihop ekvationen med elbil på körsträckor under 2500 mil per år. Det om man jämför bilar av liknande årsmodell. Med ICE har man också valet av äldre bilar som kan ha väsentligt bättre ekonomi (förutsätter ju att bilen är korrekt servad, kör en 19 år gammal bil nu som fortfarande har "normala" servicekostnader per år).

Idag finns ju elbilar med "normal nivå" på hästkrafter och därmed försäkring därefter. För en dragbil vill du säkert ha mer kraft, problemet med t.ex. Tesla är ju att de blir löjligt dyra att försäkra efter 3 år när man måste ha helförsäkring (de som har Tesla 3/Y här betalar rätt mycket per månad vad jag betalar per år för min Subary Legacy, ska dock tilläggas att det är något märkligt med just den modellen för redan som ny var den otroligt billig att försäkra, halva priset mot Volvo S80 vi hade innan).

Vi vet ju en hel del mer idag om EVs jämfört med bara ett par år sedan. En positiv sak är att man rätt mycket kan skita fullständigt i hur mycket man kör per år (mer än slitdetaljer, men det gäller oavsett biltyp). Milen ger en viss påverkan på batterikapacitet, men det är i sammanhanget försumbart vilket än mer gör det ett bra val för den som kör väldigt mycket!

Det trista är att kalendertid påverkar batteriet rätt mycket. Tycker det gör det rätt svårt att värdera elbilar som blivit 5 år eller mer när man får räkna med att ett NMC batteri kommer börja försämras rejält efter 10-15 år. LFP är bättre ur den synvinkeln, här är förväntad livslängd 15-20 år.

Här beror det ju på hur länge du brukar behålla dina bilar. För egen del har de bilar vi köpt privat typiskt använts under rätt många år, de flesta har passerat 10 år innan de bytts ut vilket känns sådär med bilar med NMC-batteri...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: tack för vettig input. Håller med dig angående drivmedel, men anledningen till diesel är att det knappt finns något annat än dieselbilar eller hybrider på modellerna jag kollar på (stora kombi, kan vara speciellt pga Norge). Finns några japanska men tycker inte de har lika vassa drivlinor som tyskarna och svårt att hitta 4wd (förutom Subaru, men är stor motståndare till CVT-växellådor).

Har nog tänkt att behålla 5-7 år tills utbudet av vettiga elbilar blivit lite större och man har mer historik vilka bilar som håller bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Alling:

Länka gärna åtminstone någon källa när du hänvisar till konkreta händelser på det sättet, så blir diskussionen bättre för alla.

Personliga anekdoter är svåra att länka. Men en enkel Google sökning gav resultat: https://www.google.com/search?q=elbolag+nekar+solcellsinstall...

Jobbar f.ö med elinstallation och solpaneler.

Skrivet av pv2b:

Att ladda en elbil behöver, som någon annan skrev i tråden, inte dra mer än en spis under laddning. Att ladda sin elbil på natten är inte mer påfrestande på elnätet än att laga middag på kvällen. Enda skillnaden är när på dygnet det sker, och man oftast inte har igång spisen flera timmar på raken.

Skulle det dessutom vara ett problem så är det inte, rent principiellt, svårt att låta laddarna kommunicera med elbolaget så att elbilsladdningen kan begränsas i hastighet eller helt stoppas under perioder med extra hög belastning. Det här finns redan, i form av t.ex. Tibber Grid Rewards, där elbilsägare kan få betalt för att stoppa laddningen under perioden där elnätet behöver balanseras. Det här är så klart inte granulärt på nivån av det lokala elnätet, men det finns ingen anledning att sådan teknik inte kan implementeras, om behovet skulle finnas.

Det finns nästan inga hushåll som inte har tillräckligt med el framdraget för att ladda en elbil nattetid. Det är ett ickeproblem.

Inte idag nej, men som sagt om alla ska köra elbil är det en annan fråga. Elpriserna kommer dessutom med största sannolikhet bli dyrare i framtiden och att jämföra en elbil med spis är väl lite sådär? Alltså en spis har du igång kanske 20-60 minuter i normala fall, och då på dagen. Tänk flera miljoner bilar som laddar på natten på vintern när det är kallt och värmen i huset också ska kämpa på.

Jag kanske formulerade mig fel, menar inte kablarna som direkt matar ditt hus, utan för området, och längre tillbaka. Vi har absolut inte ett elnät gjort för att alla ska maxa sina huvudsäkringar samtidigt.

Vad gäller Tibber Rewards har jag svårt att tro att det blir någon vidare ersättning i framtiden när fler ska dela på det. Känner flera med checkwatt och det gick ju åt helvete, knappt några pengar där alls. Täcker inte ens investeringen, och då lånar man ut sitt batteri. Allt snack om att man ska använda elbilarnas batteri för att stödja nätet är ju också intressant, hur påverkar det batterierna egentligen på sikt?

Skrivet av 0cool:

Det är argumentet ja, men det har inte behövts vare sig hos oss eller någon annan jag känner som har elbil heller.

Av en anekdot kan man inte dra slutsatser men när SCB visar att vi numera använder mycket mindre el än vi använde på 80-talet känns det ju som att elnätet kanske redan är dimensionerat så det räcker ett tag. Och det är ju inte ett olösligt problem om vi behöver mer heller, det finns ju massor med nya lösningar för lokal produktion inte minst.

Att elbilar kommer öka elförbrukningen är jag med på men att vi skulle vara nära någon problemgräns följer ju inte automatiskt.

Personligen lutar jag mot att "elproblemet" egentligen beror på att det tjänas en massa pengar på att sälja el till Tyskland och att det är ett politiskt/ekonomiskt problem, inte tekniskt.

Kanske för ett antal år sedan men 2024 var väl förbrukningen på 158TWh medan på 80-talet låg det på mellan 130-140TWh.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube