Tjena! Fick en begagnad dator som present, den fungerade felfritt i ett halvår tills den helt plötsligt började starta om sig själv slumpmässigt. Ingen BSOD. Ibland kan jag spela ett spel i flera timmar utan problem, ibland blir det omstart direkt jag startar samma spel. Ibland omstart när jag kollar youtube.
Det värsta är att datorn ibland hamnar i en "reboot loop" som kan vara i flera timmar! Datorn ska ladda skrivbordet så blir det omstart. När den är färdig med "reboot loop" kan datorn funka bra resten av dagen.
Temperaturen på CPU eller GPU är inte problemet, har noga hålit koll på dessa när jag spelat.
Min lösning är att jag kör i power saver mode. Datorn har inte startat om sig själv en enda gång när den körs i detta läge. Dock tar prestandan en rejäl smäll i detta läge, så det är ju såklart inte jättekul.
Har provat ominstallera windows, bytt ut nätagg, provat med olika RAM, uppdaterat alla drivrutiner, dammat ur datorn men detta har ej löst problemet.
Vad tror ni det kan vara? Är Windows installerat på en "kass" SSD? Moderkortet trasigt? CPUn? Behöver BIOS uppdateras?
Jag är tacksam för all hjälp.
Operating System: 64-bit (10.0, Build 19045) (19041.vb_release.191206-1406) Windows 10 Pro
BIOS: 2901 (type: UEFI)
Processor: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor (16 CPUs), ~3.6GHz
Memory: 32768MB RAM
Available OS Memory: 32694MB RAM
Page File: 6305MB used, 31253MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 12
Card name: NVIDIA GeForce GTX 1080
Manufacturer: NVIDIA