Min resa med Linux som daglig windows användare

Permalänk
Medlem

Ang. problem med Logitech:s USB-donglar... det finns en anledning till att de skickar med en USB-förlängningskabel för att få dongeln en bit från chassiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Ang. problem med Logitech:s USB-donglar... det finns en anledning till att de skickar med en USB-förlängningskabel för att få dongeln en bit från chassiet.

Jag har då aldrig fått med en förlängningskabel med mina logitech-möss som har donglar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har då aldrig fått med en förlängningskabel med mina logitech-möss som har donglar..

Skumt, min bild är att det brukar följa med. Beställde en G305 nyligen och då var det med en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Skrivet av breakman:

Skumt, min bild är att det brukar följa med. Beställde en G305 nyligen och då var det med en...

Jag har köpt ett par trådlösa logitechmöss, men inte fått med någon heller. Men nu när jag kollar så ser jag att min senaste, Logitech 602, inte använder bluetooth utan har en "nano-mottagare" som går på 2,4Ghz. det är en pytteliten USB-kontakt och inte en "dongel" i traditionell mening.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har köpt ett par trådlösa logitechmöss, men inte fått med någon heller. Men nu när jag kollar så ser jag att min senaste, Logitech 602, inte använder bluetooth utan har en "nano-mottagare" som går på 2,4Ghz. det är en pytteliten USB-kontakt och inte en "dongel" i traditionell mening.

Jag har två paket med tangentbord K800 och mus Performance MX med Unifying receiver/Bluetooth 4.0. Med dessa ingick förlängningkabel. Förlängningskabeln är nödvändig, även i Windows, i vissa situationer.

Funkar fint med vänster- höger- och mittklick, samt med scrollhjul i Ubuntu 24.04. Jag har inget behov av fler funktioner, så jag har inte testat något annat.

Unifying receiver har firmware-uppgraderingar via fwupd, så utmärkt Linux-stöd på den fronten alltå.

Jag har även en MX Master 2 liggande, oklart om jag testat den med Linux, men eftersom även den kör Unifying receiver så har jag svårt att se att det skulle fungera dåligt.

Logitechs receivers är ju en jäkla djungel: RF, Fast RF, Bluetooth, Unifying, 2.4 GHz, Quad 2.4GHz, Bolt.... Jag kör även en gammal (billig!) K260/M210-kombination från soffan efttersom det är batterisnålt. De produkterna står inte med på Wikipedia, så det är lite oklart vad 820-003408 är för receiver, nätet tycks hävda att det är Bluetooth. Funkar fint i Linux gör den i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har två paket med tangentbord K800 och mus Performance MX med Unifying receiver/Bluetooth 4.0. Med dessa ingick förlängningkabel. Förlängningskabeln är nödvändig, även i Windows, i vissa situationer.

Funkar fint med vänster- höger- och mittklick, samt med scrollhjul i Ubuntu 24.04. Jag har inget behov av fler funktioner, så jag har inte testat något annat.

Unifying receiver har firmware-uppgraderingar via fwupd, så utmärkt Linux-stöd på den fronten alltå.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har även en MX Master 2 liggande, oklart om jag testat den med Linux, men eftersom även den kör Unifying receiver så har jag svårt att se att det skulle fungera dåligt.

Logitechs receivers är ju en jäkla djungel: RF, Fast RF, Bluetooth, Unifying, 2.4 GHz, Quad 2.4GHz, Bolt.... Jag kör även en gammal (billig!) K260/M210-kombination från soffan efttersom det är batterisnålt. De produkterna står inte med på Wikipedia, så det är lite oklart vad 820-003408 är för receiver, nätet tycks hävda att det är Bluetooth. Funkar fint i Linux gör den i alla fall.

Ja, det verkar vara rena djungeln. Men som jag tidigare skrivit så verkar inte ens 2,4Ghz vara immun mot störningar. När jag flyttade den från baksidan av datorn (trots att den bara står dryga metern från själva musen) till en USB-hub strax under skärmen så blev det bättre mottagning så inga störningar störde. Enda jag ser vara emellan USB-stickan och musen är mina högtalare Audioengine A2+ (som i sig har bluetooth (och aptX om det har nånting med saken att göra?) om man vill använda det) och de verkade störa signalen. Så de fungerar i Linux utan problem nu. Kommer inte ihåg om det var samma problem i Windows dock, eftersom jag sällan startar den nuförtiden. Men logiskt sett borde det väl ha varit samma problem.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Jag personligen hade bäst upplevelse med Debian och XFCE. Inget annat fungerar så bra som Debian, till och med med Nvidia fungerar det, dock är jag lite trött på Nvidia-drivrutiner och att dom är rätt omoderna, men jag skulle säga att dom duger.

Permalänk
Medlem

Jag kör MXLinux på min bärbara med hybrid intel/nvidia-grafik, funkat rätt så bra, och enkelt att installera nvidia-drivisarna med deras program (I MX).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vill bara slå ett slag för CachyOS. Har kört Mint ett tag, men det blev med tiden väldigt bloated, och mycket var knepigt att konfigurera så fort man gick utanför ramarna av konfigurerbarheten. Och det fanns en hel del begränsningar i konfigurerbarheten, även om Cinnamon ska vara rätt konfigurerbart. Och när man stötte på problem fanns sällan lösningar att finna. Googlade man problemen så fick man bara massa svar på dummare frågor som det spammats med, som gjorde att om det fanns en lösning på problemet i något forum så drunknade det i annat. Och den mesta information var duktigt utdaterad och flera år gammal.
Att Mint är baserad på Ubuntu som i sin tur är baserad på Debian som går hårt in på att vara "stable release" gör att man ligger flera år efter på mjukvaran ofta. Och det i sin tur gör det knappast så "stable" alla gånger.

Testade Fedora, men det strulade med ett knepigt fel, och när det strulade där fanns inga svar att finna. Gick sedan över till EndeavourOS som är Arch-baserad, och oj vad bra allt blev. Man lär sig lätt då det finns grymt bra dokumentation och allt flyter mycket bättre och smärtfriare. Finns alltid aktuella svar i Wikis och forum.
Nu finns också bra nVidia drivisar så man kan köra Wayland med Hyprland och datorn är helt magiskt rapp och smidig att arbeta med. Grymt härligt att ha spel som bara flyter på och att man kan sömlöst hoppa runt mellan skrivbord smidigare än någon annanstans. Att man kan få till extremt smidig fönsterhantering underlättar allt ytterligare.

CachyOS är också Arch-baserat, och med blodad tand har jag provinstallerat det och ämnar nu lägga över det på min snabba M.2-disk. Där kan man lätt välja att ha sina program kompilerade med flaggor för senaste processorarkitekturerna, så det är oslagbart i prestanda. I de fall det inte når högst FPS så har man ändå stabilast FPS och mest flyt och rapphet. Användargränssnittet är som att datorn är 10 år nyare jämfört med gamla trötta Mint eller Windows. Riktig plåga att använda windowsbaserade jobbdatorn numera.

CachyOS har massa hjälp för att få in senaste drivare och optimeringar för att man lätt ska få till sin spel-anpassade linux-dist. Minst lika lätt som andra spelinriktade distros. Med Lutris samlar man lätt sina spel från olika stores som Steam, Epic, GOG osv. Även gamla DOS-spel och windows-spel man sparat på disk sedan 20-30 år. Bara att tuta och köra i princip.

Man lär sig snabbt konfigurationen i config-filer för att skräddarsy sitt linux så snart man lämnar den överförenklade och instängande hjälpen man får i Mint, Ubuntu osv.

Kanske översäljer det hela lite. Men det är nästan oförskämt vad bra allt har blivit sedan jag bytte till Arch-baserade distros. Och jag är inte någon kodknackare eller superavancerad användare. Så tycker definitivt att man ska prova, åtminstone i en virtuell maskin. Tyvärr fungerar inte Hyprland i virtuella maskiner, i alla fall inte utan GPU-passthrough.

De som klagar på bristerna med användarutvecklade OS påpekar spretigheten i utvecklingen. Fördelen är att man kan välja vilka russin man vill plocka ur kakan. Om man mot förmodan har koll på vad jag brukar skriva så vet man att jag har ganska starka preferenser, och gillar inte när någon dummar till saker. Men till och med jag kan få allt exakt som jag vill i minsta detalj mer eller mindre.

Så, kan bara rekommendera att prova!

Tackar Du övertygade mig. Nu är jag en Linux och kommer aldrig att ha att göra med en Windows dator att göra mer. 🤮

Skrivet av Qn1f3:

Är i transitionslandet själv och har över flera år testat olika distar, nu är det oerhört nära att skära banden helt.

Den distribution jag har fastnat för är Nobara.

Jag vässar kniven åt Dig så att banden går av en gång för alla.
Byt och njut på Ditt Windows Slut 🔚.

Skrivet av razerrazer:

Kastade ut Windows helt för 10 år sedan, kommer inte att återgå till Windows igen.
Som du nämner så hade jag problem med Nvidia, bytte bara ut kortet till ett ATI istället sedan dess inga som helst problem.

Jag är helt enig med Dig... Att ha Windows är som att bo i samma hus 🏡 som svärmor: Det funkar men när allt börjar med att jävlas, då förlorar man tid med att diskutera med Windows (uppdatera 🔄 förlora tid, blotad svärm...jag menar systemet som sådant)...

Nu funkar allt smärtfritt. ❤️ Lit...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Datorn är lika lugn och fin som en sovande bäbis efter Lunch...trots att Lunchen var likadan som Frukosten...

Helt Unbelievable...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Fedora släppte precis en migreringsguide för att gå från Windows till Fedora:
https://fedoramagazine.org/migration-guide-from-windows-to-fe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Datorn är lika lugn och fin som en sovande bäbis efter Lunch...trots att Lunchen var likadan som Frukosten...

Visst är det underbart! Min laptop med Ubuntu 24.04.1 LTS kan vara i standby i veckor, medan Windows gärna äter upp batteriet öven en natt även i "avstängt" (läs modern standby) läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Visst är det underbart! Min laptop med Ubuntu 24.04.1 LTS kan vara i standby i veckor, medan Windows gärna äter upp batteriet öven en natt även i "avstängt" (läs modern standby) läge.

Absolut det är super underbart. Precis som Du säger så äter windows upp en massa resurser (aka spying) och varför ska "Du/Vi" vara tvugna att använda ett OS som är designat för att till 70% skicka data till Microsoft och som lök på laxen så är allt till din administrativa och operativa nackdel (dyrare dator, eftersom Win äter mycket resurser, Win styr dig mer än vad Du styr Win etc.) ehuru Linux där kan du anpassa (nästan) vad du vill när du vill.

Skönt och avkkopplande är ord som passar i detta sammanhang.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Absolut det är super underbart. Precis som Du säger så äter windows upp en massa resurser (aka spying) och varför ska "Du/Vi" vara tvugna att använda ett OS som är designat för att till 70% skicka data till Microsoft och som lök på laxen så är allt till din administrativa och operativa nackdel (dyrare dator, eftersom Win äter mycket resurser, Win styr dig mer än vad Du styr Win etc.) ehuru Linux där kan du anpassa (nästan) vad du vill när du vill.

Skönt och avkkopplande är ord som passar i detta sammanhang.

Alltså: Linux blir inte mer attraktivt om man överdriver/ljuger om dess fördelar eller konkurrensens nackdelar.

Om 70% av vad Windows gjorde var att skicka data till Microsoft hade det märkts.
Windows har en del mer overhead än många Linuxdistributioner för en del operationer. I vardagligt bruk kan det märkas, men det är inte säkert, beroende på vad du gör. Vad gäller energieffektivitet kan det ofta vara bättre optimerat än Linux; särskilt om vi talar om hårdvara som inte tillverkas av någon som uttryckligen stöder Linux.

Du kan ta större kontroll över Linux än du kan över Windows, men hur många gör det i verkligheten? De flesta är nöjda med att installera de program de behöver och använda dem, och det är om du frågar mig som det bör vara. Det finns distributioner som kräver av dig att du tar mer kontroll över systemet, men de betraktas normalt sett som operativsystem för dem som har datorn som huvudhobby, inte som något du presenterar som ett insäljningsargument för Linux på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Även Archlinux-baserade som konverterade mig till 100% Linux.

Började med Arch, men det var ganska volatilt när jag körde det, hände en gång i halvåret att jag uppdaterade med fel tajming och just då var det trasigt paket och datorn bootade inte. Fanns ju alltid instruktioner om hur man löste problemet, men blev lite less att den pajjade när jag inte "gjort något"

Gick över till Manjaro och är extremt nöjd, den känns up-to-date och inte kraschat en enda gång sedan dess (10 år?)

Permalänk
Medlem

Bästa kollega. :) Look...

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Alltså: Linux blir inte mer attraktivt om man överdriver/ljuger om dess fördelar eller konkurrensens nackdelar.

Om 70% av vad Windows gjorde var att skicka data till Microsoft hade det märkts.
Windows har en del mer overhead än många Linuxdistributioner för en del operationer. I vardagligt bruk kan det märkas, men det är inte säkert, beroende på vad du gör. Vad gäller energieffektivitet kan det ofta vara bättre optimerat än Linux; särskilt om vi talar om hårdvara som inte tillverkas av någon som uttryckligen stöder Linux.

Du kan ta större kontroll över Linux än du kan över Windows, men hur många gör det i verkligheten? De flesta är nöjda med att installera de program de behöver och använda dem, och det är om du frågar mig som det bör vara. Det finns distributioner som kräver av dig att du tar mer kontroll över systemet, men de betraktas normalt sett som operativsystem för dem som har datorn som huvudhobby, inte som något du presenterar som ett insäljningsargument för Linux på skrivbordet.

Hej. Jag vill förstås inte sitta här och ljuga eller överdriva. Visst det går säkert att Nitpick:a över mitt uttalande. Jag håller med: 70% var med all säkerhet överdrivet.

Jag (helt ärligt) Hör inte datorn alls. När jag hade Windows så lät det alltid om OS:et, det var alltid något ski...strunt som poppade upp eller någon uppdatering som man inte vill ha eller saker som är, helt enkelt osmidiga med Windows. Med detta menar jag att jag alltid (via program eller Key Registry) fick tweek:a datorn för att man skulle bil av med - vad jag anser är - skräp eller onödiga processer som gör livet surt för MIG som användare. Jag hade ett H#lv#gte med en Bluetooh card att få det att fungera i Windows men i Linux har det fungerat från start. Men OKEJ, annektdoter finns det ju tusentals av.

Men jag blev så LEDSEN när Windows raderade bort en del dokument (fy fan vad jag hade slitit för att få de dokumenten skapade) jag grät lite...så...jag tyckte att The Båttom var nådd... Okej, om OS:et är för "de flesta" för att de är nöjda med vad de har. Men jag hoppas att Du kan se min POW, att för mig så var Windows som en svärmor från helvetet, det var alltid något som strulade (t.e.x. om man vill installera något så dyker den där J"#vla brandväggen upp och klagar, fast man har avaktiverat The wall under tiden man gör det man gör). Visst jag är ingen Super Uber Smart IT tekniker MEN jag tycker att Windows är en tragedi: visst det fungerar säkert för de flesta, men samtidigt så, ja man behöver inte gå på Ridskolan i Wien för att få ha rätt att säga Nej Tack Till Hästen, även om man inte är en Expert.

Så jag beklagar om jag målade med Bred Pensel. För jag orkade inte specificera ALLT som jag inte tycker är bra med Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid finnas folk som blir "nyfrälsta" och bara kommer med positiva ord, jag har själv gjort det när jag var ung. Och då var inte distributionerna lika finslipade som de är nu, inte på långa vägar. =D

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

...
Vad gäller energieffektivitet kan det ofta vara bättre optimerat än Linux; särskilt om vi talar om hårdvara som inte tillverkas av någon som uttryckligen stöder Linux.

När körde du Linux på en någorlunda modern laptop sist?

När krävde ovan nämnda laptop senast en omstart efter en uppdatering av systemet?

Hur ser samma förlopp ut i Windows på en liknande laptop?

Själv kör jag Windows 10 LTSC resp. Ubuntu 24.04.2 LTS på samma laptop från 2019 här.

Visst kan Windows ge en nära nog lika tyst och behaglig upplevelse som Linux, men en omstart går aldrig att undvika (såvida du inte helt ignorerar säkerhetsuppdateringarna).

Ang. datorer som hobby, så trodde jag att det var ett av skälen till att man hänger på just Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

När krävde ovan nämnda laptop senast en omstart efter en uppdatering av systemet?

Själv kör jag Windows 10 LTSC resp. Ubuntu 24.04.2 LTS på samma laptop från 2019 här.

Visst kan Windows ge en nära nog lika tyst och behaglig upplevelse som Linux, men en omstart går aldrig att undvika (såvida du inte helt ignorerar säkerhetsuppdateringarna).

Ang. datorer som hobby, så trodde jag att det var ett av skälen till att man hänger på just Sweclockers

windows, kräver omstart ungefär en gång i månaden. Fedora 41 som jag kör kräver nästan varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

windows, kräver omstart ungefär en gång i månaden. Fedora 41 som jag kör kräver nästan varje dag.

Påminn mig om att aldrig köra Fedora. Verkar nästan vara en feature där I Ubuntu går även kärnan att patcha live om jag vill.

I Windows kör jag med Windows Update avstängt privat, så att den håller sig lugn och fin

Permalänk
Skrivet av walkir:

Skrivet av walkir:

Påminn mig om att aldrig köra Fedora. Verkar nästan vara en feature där I Ubuntu går även kärnan att patcha live om jag vill.

Du kan live-patcha kärnan i en del Linuxdistributioner, men alla processer som är igång kommer inte bli uppdaterade förrän de startats om, så i praktiken får du ju på ett eller annat sätt neretid ändå, om du vill ha säkerhetsuppdateringar. En omstart är i de flesta fall det enkla sättet att lösa detta på.
Vad !Windows ger i jämförelse med Windows är att du kan välja själv när och hur dessa uppdateringar installeras.

EDIT: dnf-kommandot i Fedora fungerar liknande som apt, men väljer du att installera uppdateringar via GUI vill Fedora att du startar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I Windows kör jag med Windows Update avstängt privat, så att den håller sig lugn och fin

Det är ju absolut inget fel på Fedora, speciellt inte om man jämför med Ubuntu. Jag tror mest att Fedora ber om att man startar om efter att man uppdaterat men det är ju knappast ett krav att göra det mer än på andra distros. Det är väl mest om man uppdaterar kerneln som det kan vara bra att starta om, även om man nu kan göra det live på vissa system. Jag har nog dock installerat både en och två och kanske tre nya versioner mellan mina omstarter, men då släpps det ju minorreleaser ganska ofta känns det som)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är ju absolut inget fel på Fedora, speciellt inte om man jämför med Ubuntu.

Jag jämför med CentOS och RHEL Professionellt så har Fedora mest gett mig huvudvärk.

Har hittills aldrig haft några större problem med Ubuntu privat, men förstår att man kan ha invändningar mot hur Canonical rör runt i grytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag jämför med CentOS och RHEL Professionellt så har Fedora mest gett mig huvudvärk.

CentOS har jag ingen erfarenhet av men att jämföra med RHEL blir ju lite äpplen och päron. RHEL ligger väl fortfarande på kernel 5 t.ex. så det är väl inte så konstigt att det blir få uppdateringar som kräver omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Meh. Kolla ändringsloggarna om saker behöver startas om.
Kan ju vara bra att starta om uppdaterad mjukvara som haft större säkerhetshål t.ex.
Är uppdateringen i t.ex en mjukvara som du inte använder så är det ju ingen orsak att starta om förutom att du sparar lite lagringsutrymme och minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Innan jag började stänga av datorn om nätterna då och då, brukade jag ha datorn på i flera veckor, om inte månader, utan några som helst problem. Till och med efter en systemuppdatering (kernel, dock ej rekommenderat att vänta såpass länge). Använder EndeavourOS Xfce. Tur att jag höll mig borta från Fedora Skulle inte palla starta om datorn nästan varje dag.

Ändrade "över nätterna" till "om nätterna"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Inte upplevt det här med att Fedora "kräver" omstart. Du skrämmer ju upp folket här ser du väl. Vill du förtydliga dig lite?

Permalänk
Skrivet av meteor:

Inte upplevt det här med att Fedora "kräver" omstart. Du skrämmer ju upp folket här ser du väl. Vill du förtydliga dig lite?

Som tidigare nämnt: Fedora är (vad jag vet) unikt i Linuxvärlden med att utföra sina uppdateringar som del av en omstart, om man sköter dessa med standardverktygen som finns i GUI:t. Finns det systemuppdateringar tillgängliga är förslaget som ges att starta om datorn och installera dem.

Ingenting tvingar en att göra detta inom en viss tid eller liknande, och som jag påpekar kan man precis som i andra distributioner köra pakethanteraren manuellt från kommandoraden utan att starta om datorn om man vill - men precis som i övriga Linuxar uppdaterar inte detta gående processer, utan enkelt uttryckt tar uppdateringen full effekt först när datorn startats om - vilket är varför Fedora föreslår en omstart vid uppdatering i första taget.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt: Fedora är (vad jag vet) unikt i Linuxvärlden med att utföra sina uppdateringar som del av en omstart, om man sköter dessa med standardverktygen som finns i GUI:t. Finns det systemuppdateringar tillgängliga är förslaget som ges att starta om datorn och installera dem.

Ingenting tvingar en att göra detta inom en viss tid eller liknande, och som jag påpekar kan man precis som i andra distributioner köra pakethanteraren manuellt från kommandoraden utan att starta om datorn om man vill - men precis som i övriga Linuxar uppdaterar inte detta gående processer, utan enkelt uttryckt tar uppdateringen full effekt först när datorn startats om - vilket är varför Fedora föreslår en omstart vid uppdatering i första taget.

Då förstår jag hur ni menar. I mina ögon är det hälsosamt att starta om datorn vid systemuppdateringar men är man i behov av upptid så kanske man ska köra Fedora server istället för Desktop. Eller något annat distro, visst.

Permalänk
Skrivet av meteor:

Då förstår jag hur ni menar. I mina ögon är det hälsosamt att starta om datorn vid systemuppdateringar men är man i behov av upptid så kanske man ska köra Fedora server istället för Desktop. Eller något annat distro, visst.

Som sagt: det finns ett konkret motsatsförhållande mellan uppetid och uppdateringar nästan hur man än gör, det är bara att Fedora är tydligare med detta än nästan alla andra distributioner.
Vill du vara proffsig, gör en bedömning av de uppdateringar som kommer, och installera bara uppdateringar som påverkar just din miljö. Men konsten att få bra uppetid i modern tid är att köra minimala serversystem med tillräcklig redundans för att den totala tjänsteleveransen inte ska bli lidande medan man plockar ner enstaka servrar för uppdatering.