RTX 5060 Ti ryktas få både 8 GB- och 16 GB-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

8gb och 16gb kommer vara lika ”framtidsäkert” då jag killgissar hårt att det är en 128-bitars minnesbuss. Det betyder att 4k spel idag inte är aktuellt med hög grafik… den dagen 1080p spel behöver 16gb ram kommer detta kortet endast kunna tjäna dig i MS röj, alternativt som dörrstop

Jag har ett par fotoredigeringapogram med ai-funktioner som kräver minst 12gb. Blev glatt överraskad att mina 3060 hade det, och hade känt mig lite sur om ett nyare 4060 hade varit tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Känns bra att man valde Arc B580 nu när jag byggde ny burk.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Däremot hade det väl varit lite konstigt om 5060/5060 Ti bara fanns i 16GB versioner, medan 5070 blir 12GB.
Så 5060 blir "bättre"

Överlag verkar ju hela RTX 5000 serien vara copy och paste på RTX 4000 serien.
Att de kör med samma namn, förutom 5000 istället för 4000 och samma minnesbussar och minnesmängd som motsvarande 4000 kort.
Det som har hänt är att korten istället fått GDDR7 istället som ger mer minnesbandbredd.
Undantaget är RTX 5090 som har både bredare minnesbuss och mer minne än RTX 4090.

De har ju ryktats om att det under RTX 5000 seriens livstid kommer en refresh som kommer köra med 3GB minneschip istället för 2GB. Vilket i så fall blir +50% minnesmängd vid samma minnesbuss.

Kan bli en refresh serie i stil med
RTX 5060 Refresh 12GB
RTX 5070 Refresh 18GB
RTX 5070 Ti Refresh 24GB
RTX 5080 Refresh 24GB

Men troligtvis kommer inte de förrän 2026.
De kommer väl inte heller heta just Refresh utan kanske Super eller något annat Nvidia tycker låter bra.

Varför inte bara behålla namnet och kalla lanseringsversionerna något annat tex RTX 5060 Meh 8GB

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Jag har ett par fotoredigeringapogram med ai-funktioner som kräver minst 12gb. Blev glatt överraskad att mina 3060 hade det, och hade känt mig lite sur om ett nyare 4060 hade varit tillräckligt.

Ja, 3060 var juh väldigt populärt (äger själv 2st). När 4060 8gb kom så kändes det direkt att detta var "kunden får nöjja sig, vi kunde valt en bättre väg, men nej!"

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

8GB 5060 kommer flaskhalsas innan gpu'n får sträcka på fötterna... direkt e-waste.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Antar att 4060 mest är för att kolla på youtube? Behövs kanske inte så mycket vram då

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Känns bra att man valde Arc B580 nu när jag byggde ny burk.

Du gjorde helt rätt

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag förstår inte riktigt hysteriken och gråtandet runt 8gb kort om de nu också lanserar 16gb version.

Köp 16gb versionen och sluta klaga. Men när det väl kommer till saken ser man att mer vram endast hjälper i vissa spel/inställningar och då börjar man genast överväga ifall det är värt de extra pengarna, vilket betyder att billigare med lägre vram fortfarande är relevant.

Tänk på också att 50 serien verkar ha mindre upplyft generellt än 40 serien hade. Så länge inte xx60 korten uppgraderas i spec så blir de knappast märkbart snabbare än förra generationens kort ändå. Bara att glömma helt ärligt. Inte undra på varför folk betalar över 4-4.5k för begagnade rx 6800 igen, även om de fanns för 4k nytt något år sedan..

Problemet är att många personer är inte insatta i hur mycket VRAM spelar roll i moderna spel så det är stor risk att folk går på den billigare modellen och får en klart sämre spelupplevelse och kortare livslängd på kortet.
Så för vår del som hänger på Swec är det såklart en petitess men det kommer vara störigt för många normalanvändare därute.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv

5060Ti med 8GB är som att släppa 5080 med 16GB

Permalänk
Medlem

12gb som minimum för ett kort som 5060, som gissningsvis kostar 4-5000, betydligt mer än B580 med 12gb för en lägre prislapp

Så, öppet mål för Intel och AMD i prisklassen? Gissar vi ser att 5060 har sålt mer än alla andra mer prisvänliga och bättre rustade kort ändå, tråkigt nog

Edit: ja, att 5070 bara har 12 är egentligen den stora nyheten också, och att 5060 TI kommer säljas med 8gb så många kommer få en undermålig produkt när man köper den billigare versionen lite dumsnålt. Egentligen inte, Vilken generation var Nvidia inte snåla med vram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

12gb som minimum för ett kort som 5060, som gissningsvis kostar 4-5000, betydligt mer än B580 med 12gb för en lägre prislapp

Så, öppet mål för Intel och AMD i prisklassen? Gissar vi ser att 5060 har sålt mer än alla andra mer prisvänliga och bättre rustade kort ändå, tråkigt nog

Förstår liksom inte vad problemet är dom hade ju ingen problem med att ha 12GB på RTX 3060 och det var liksom 4 år sen.
Dom måste ju göra detta för få så kort livslängd som möjligt på deras kort vilket "tvingar" folk att uppgradera varje generation.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förstår liksom inte vad problemet är dom hade ju ingen problem med att ha 12GB på RTX 3060 och det var liksom 4 år sen.
Dom måste ju göra detta för få så kort livslängd som möjligt på deras kort vilket "tvingar" folk att uppgradera varje generation.

3060 skulle ha 6gb troligen, men man byggde om kortet till svar mot AMD. 8gb blir då en "uppgradering" på vissa sätt. Blir intressant också om man måste uppgradera för prestandan varje generation, för 8gb räcker inte, och nästa kort har 8gb också? Är konsumenten bara inte medveten om vram och hur det påverkar kanske, förklarar nog en del såklart

Permalänk
Medlem

8GB VRAM räcker inte i dagens spel. Grafikkort som kommer ut nu ska inte ens ha 8GB. Minst 12GB. Finns även en bra video nedan från Hardware Unboxed. Men visst vill man ha dålig upplevelse när man spelar så bara köra 8GB VRAM kort.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Om gapet i pris är mer än 50$ så är ju 16GB inte speciellt attraktiv ändå, vilket vi såg med 4060Ti. I bästa fall får vi se 16GB för 400$ men det mest troliga är väl 450$. Det bästa och mest rimliga hade varit om 5060Ti använde GB205 och på så vis kunde haft 12GB.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om gapet i pris är mer än 50$ så är ju 16GB inte speciellt attraktiv ändå, vilket vi såg med 4060Ti. I bästa fall får vi se 16GB för 400$ men det mest troliga är väl 450$. Det bästa och mest rimliga hade varit om 5060Ti använde GB205 och på så vis kunde haft 12GB.

Ja, det finns något att säga om pris/prestanda. Nvidia har tagit ett premium för vram specifikt. Om alternativet är 8gb, och en undermålig upplevelse, eller 16gb till överpris, jag hade ändå inte kunnat köpa ett kort med 8gb. Har jag inte råd med 12 eller 16 så hade jag bara väntat på en rea istället för att köpa ett kort som låser mig till 8gb i flera år framåt

4060 TI med 8 eller 16gb, så har båda korten varit dåliga köp mestadels av tiden tyvärr. Med en prisskillnad på 5-600 mellan 8gb och 16gb så känns 16gb idag ändå som ett enkelt val om man nu prompt vill ha ett 4060 TI (5500 mot 6000 ca). Det är också Nvidias billigaste kort med mer än 8gb vram. Det finns 3060 också för halva priset med 12gb, men bortsett från det har jag såklart helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

8GB VRAM räcker inte i dagens spel. Grafikkort som kommer ut nu ska inte ens ha 8GB. Minst 12GB. Finns även en bra video nedan från Hardware Unboxed. Men visst vill man ha dålig upplevelse när man spelar så bara köra 8GB VRAM kort.

Vad många missar är också att det inte bara är spel som använder VRAM. På min dator just nu så drar t.ex. firefox några hundra MB, Slack tar ~100MB, Steam tar ~100MB, o.s.v., samt att alla öppna fönster drar en del av att bara existera vilket blir en hel del med 4K-upplösning. Det är inte ovanligt att 2-3GB av mina 8GB VRAM används redan innan jag öppnat något spel.

Nu är jag förstås något av ett extremfall som alltid har flera virtuella skrivbord med mängder av fönster öppna, men även mer normala användare har ju i alla fall ofta någon webbläsare, Steam, o.s.v. igång i bakgrunden när de spelar. Så situationen är i praktiken ofta värre än vad såna där tester visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad många missar är också att det inte bara är spel som använder VRAM. På min dator just nu så drar t.ex. firefox några hundra MB, Slack tar ~100MB, Steam tar ~100MB, o.s.v., samt att alla öppna fönster drar en del av att bara existera vilket blir en hel del med 4K-upplösning. Det är inte ovanligt att 2-3GB av mina 8GB VRAM används redan innan jag öppnat något spel.

Nu är jag förstås något av ett extremfall som alltid har flera virtuella skrivbord med mängder av fönster öppna, men även mer normala användare har ju i alla fall ofta någon webbläsare, Steam, o.s.v. igång i bakgrunden när de spelar. Så situationen är i praktiken ofta värre än vad såna där tester visar.

Mitt grafikkort använder alltid 2gb vram även fast inge spel är på jag antar att det är SAM/ReBAR som tar upp det som buffert så om man har det på så har man egentligen bara 6GB användbar vram om jag förstått det rätt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skrivet av Felixark:

Mitt grafikkort använder alltid 2gb vram även fast inge spel är på jag antar att det är SAM/ReBAR som tar upp det som buffert så om man har det på så har man egentligen bara 6GB användbar vram om jag förstått det rätt.

Precis. Så 8GB VRAM är inte försvarbart 2024-2025. Så riktigt snålt av nvidia att ens erbjuda kort med 8GB. 12GB bör vara MINST, och även det är lite snålt när man ser på den mängden AMD erbjuder på sina kort. Tycker iaf 5070 och uppåt skulle ha minst 16GB och alla 50-kort under 5070 borde ha minst 12GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Antar att 4060 mest är för att kolla på youtube? Behövs kanske inte så mycket vram då

Ja. Nya MS Röj kräver 9GB har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Precis. Så 8GB VRAM är inte försvarbart 2024-2025. Så riktigt snålt av nvidia att ens erbjuda kort med 8GB. 12GB bör vara MINST, och även det är lite snålt när man ser på den mängden AMD erbjuder på sina kort. Tycker iaf 5070 och uppåt skulle ha minst 16GB och alla 50-kort under 5070 borde ha minst 12GB.

Undra om de kommer göra något 5050 eller 5040 eller 5030 med 6GB VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Varför gnälla om dom nu släpper en 16GB också ?
Jag ser inte hur man kan gnälla över detta.
12 GB på 4070 där är väl lite gnäll befogat.

Sen var är fsktan om att 4060 var sämre än föregångaren pga minnet ? Det är väl snarare det att kortet är strypt, ex 128 bit

Skrivet av AkUs:

8gb och 16gb kommer vara lika ”framtidsäkert” då jag killgissar hårt att det är en 128-bitars minnesbuss. Det betyder att 4k spel idag inte är aktuellt med hög grafik… den dagen 1080p spel behöver 16gb ram kommer detta kortet endast kunna tjäna dig i MS röj, alternativt som dörrstop

Det har inte varit så historiskt sett. Argumentet för att köpa Nvidia 3000-serien istället för AMDs 6000-serie var mest att den hade bättre RT. Eftersom de korten släpptes i en tid när väldigt få spel faktiskt använde det, så handlade det mer om att de var mer "framtidssäkra" Så har det verkligen inte blivit (se specifikt 1440p):

https://www.sweclockers.com/test/40202-indiana-jones-and-the-...

Skrivet av Chromatic:

Nej, 4060 är för spel i 1080p. För Youtube kan man använda integrerad grafik.

Skrivet av Syglarn:

3060 skulle ha 6gb troligen, men man byggde om kortet till svar mot AMD. 8gb blir då en "uppgradering" på vissa sätt. Blir intressant också om man måste uppgradera för prestandan varje generation, för 8gb räcker inte, och nästa kort har 8gb också? Är konsumenten bara inte medveten om vram och hur det påverkar kanske, förklarar nog en del såklart

Oklart om 3060 skulle ha haft 6GB. 2060 och 1060 hade ju det bägge två, så visst är det möjligt att de ändrade sig sent, men i grund och botten så är hela minneshistorien på 3000-serien ett resultat av felbeslutet att köra GDDR6X i 3080. GDDR6X fanns inte i 2GB-chip, vilket gjorde att för att få rimligt med minne i den modellen hade man fått göra en dubbelmacka. Nvidia valde 10GB GDDR6X istället för 20GB GDDR6 (eller en dyrare dubbelmacka och 20GB GDDR6X) och det var felbeslutet. Detta ledde till att 3070 bara fick 8GB trots att den hade GDDR6, för hade den fått 16GB hade folk valt 3070 över 3080. Det är 3070 som verkligen lider av att den har för lite minne, för det är i övrigt ett bra kort som hade kunnat leva länge (3060 är inget speciellt bra kort...)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det gör de säkert, runt 2027 eller så - på samma sätt som de släppte 6GB 3050 i Februari 2024 när 4060 redan varit ute ett halvår.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Skulle inte förvåna mig. Inget förvånar mig längre med girigheten som heter nvidia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

8GB håller inte som entry länge. Måste upp på minst 12 helst 16 för 60-klass korten och motsvarande modell för AMD.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Sen får du ju komma ihåg att GDDR7 har typ dubbla bandbredden GDDR6X har, så 128-bit 5060Ti 16GB kommer ha mer VRAM och mer bandbredd än 4070 Ti, med prestanda som förmodligen inte ens matchar 4070.

Bandbredd kommer absolut inte vara en flaskhals för 5060Ti som det var för 4060Ti, även om de stannar på 128-bitars buss. Det är 6000-serien jag är orolig för. Håller de sig till 128-bit med 50-60% bättre prestanda kommer vi få problem igen. 60-serien måste verkligen återgå till 192-bit, eller i vart fall 160-bit efter 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Sen får du ju komma ihåg att GDDR7 har typ dubbla bandbredden GDDR6X har, så 128-bit 5060Ti 16GB kommer ha mer VRAM och mer bandbredd än 4070 Ti, med prestanda som förmodligen inte ens matchar 4070.

Bandbredd kommer absolut inte vara en flaskhals för 5060Ti som det var för 4060Ti, även om de stannar på 128-bitars buss. Det är 6000-serien jag är orolig för. Håller de sig till 128-bit med 50-60% bättre prestanda kommer vi få problem igen. 60-serien måste verkligen återgå till 192-bit, eller i vart fall 160-bit efter 5000-serien.

Första generationen GDDR7 som 5000-serien använder är bara ca 30% snabbare än GDDR6X. 5080 använder t.ex. 30 GT/s-minnen (960 GB/s) medan 4080 Super använder 23 GT/s (736 GB/s).

4060 Ti använde dock långsammare minnen på 18 GT/s, så om de kör samma minnen på 5060 Ti som på 5070 (28 GT/s) så skulle det i alla fall komma nära 4070 Ti i bandbredd. Men risken är väl att de kör långsammare minnen på 60-korten igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det har inte varit så historiskt sett. Argumentet för att köpa Nvidia 3000-serien istället för AMDs 6000-serie var mest att den hade bättre RT. Eftersom de korten släpptes i en tid när väldigt få spel faktiskt använde det, så handlade det mer om att de var mer "framtidssäkra" Så har det verkligen inte blivit (se specifikt 1440p):

https://www.sweclockers.com/test/40202-indiana-jones-and-the-...

Nej, 4060 är för spel i 1080p. För Youtube kan man använda integrerad grafik.

Oklart om 3060 skulle ha haft 6GB. 2060 och 1060 hade ju det bägge två, så visst är det möjligt att de ändrade sig sent, men i grund och botten så är hela minneshistorien på 3000-serien ett resultat av felbeslutet att köra GDDR6X i 3080. GDDR6X fanns inte i 2GB-chip, vilket gjorde att för att få rimligt med minne i den modellen hade man fått göra en dubbelmacka. Nvidia valde 10GB GDDR6X istället för 20GB GDDR6 (eller en dyrare dubbelmacka och 20GB GDDR6X) och det var felbeslutet. Detta ledde till att 3070 bara fick 8GB trots att den hade GDDR6, för hade den fått 16GB hade folk valt 3070 över 3080. Det är 3070 som verkligen lider av att den har för lite minne, för det är i övrigt ett bra kort som hade kunnat leva länge (3060 är inget speciellt bra kort...)

Absolut, jag spekulerar här och vet inte till 100%. 3060 hade aldrig en offentlig 6gb-version vad jag vet som man byggde om. Att 3060 fick 12gb, och 3060 TI och 3070 bara fick 8gb, när tidigare generationer av xx60 hade 6gb, så mer ett antagande. Samtidigt får uppföljande generation 8gb, precis som 4060 TI, som sen fick en 16gb-version kul nog

Att 3060 fick 12 sticker ut, och vill ha för mig något med AMDs släpp precis innan 3060 fick Nvidia att ändra sin release och jobba om kortet. 3060 TI hade redan släppts och kunde inte ändras då... Minnet är bra men kort! Övertygad om att 3060 inte skulle ha 12gb hur som, men GDDR6X stökade säkert till det hela också och allt bara var dålig framförhållning av Nvidia

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dessa också kommer köra pci-e x8 eller om de blir x16?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Någon som vet om dessa också kommer köra pci-e x8 eller om de blir x16?

Nästan säkerligen x8 tyvärr. Sjukt dumt tycker jag när AM4 fortfarande är relevant och B450 bara har PCIE 3.0, men det får man väl leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Första generationen GDDR7 som 5000-serien använder är bara ca 30% snabbare än GDDR6X. 5080 använder t.ex. 30 GT/s-minnen (960 GB/s) medan 4080 Super använder 23 GT/s (736 GB/s).

Japp, och man skall nog inte förvänta sig dubbel prestanda från GDDR7 någonsin. Den centrala ändringen är att man har gått till PAM3, vilket ger 1,5 bitar per cykel till skillnad från 1 bit per cykel tidigare. Det är alltså 50% snabbare som man siktar på i första hand.

Varför inte då PAM4, som GDDR6X hade? Tja, titta på vilken bandbredd GDDR6X kom upp i. Inte sjutton var det dubbelt mot GDDR6.

Skrivet av Syglarn:

Absolut, jag spekulerar här och vet inte till 100%. 3060 hade aldrig en offentlig 6gb-version vad jag vet som man byggde om. Att 3060 fick 12gb, och 3060 TI och 3070 bara fick 8gb, när tidigare generationer av xx60 hade 6gb, så mer ett antagande. Samtidigt får uppföljande generation 8gb, precis som 4060 TI, som sen fick en 16gb-version kul nog

Att 3060 fick 12 sticker ut, och vill ha för mig något med AMDs släpp precis innan 3060 fick Nvidia att ändra sin release och jobba om kortet. 3060 TI hade redan släppts och kunde inte ändras då... Minnet är bra men kort! Övertygad om att 3060 inte skulle ha 12gb hur som, men GDDR6X stökade säkert till det hela också och allt bara var dålig framförhållning av Nvidia

Att köra 2GB-kretsar GDDR6 kostade egentligen inget extra för Nvidia. Att 3070 inte fick dem var bara för att den hade dödat 3080 om den hade fått 16GB. Jag misstänker starkt att 6GB minne hade fått 3060 att prestera klart sämre än PS5 på samma spel även om man körde DLSS2, eftersom i princip alla PS5-spel behöver mer än 6GB minne. Den jämförelsen ville Nvidia nog undvika - x60-serien är deras storsäljare traditionellt sett - så då fick det bli 12GB.

Visa signatur

5900X | 6700XT