Permalänk
Skrivet av zer0diabetes:

https://njal.la/

Endast 1 client.

Jag har haft den förut och nöjd.

VPN
Can I have free VPN?
No, unfortunately we cannot offer that.

How many connections can I have?
Our VPN service only includes one connection at a time.

What ports are open?
All ports, besides outgoing connections on port 25.

Which should I choose: OpenVPN or Wireguard?
With WireGuard you have less overhead and should be able to use more bandwidth, use it if you can. OpenVPN is available on more platforms like routers and older operating systems.

My VPN connection is very slow or have other problems, what should I do?
Please reboot your computer/phone and try again before creating a support ticket. Please attach the log file from your VPN software to the support ticket to help us troubleshoot.

Din information hittar jag på deras server-tjänst. Är ingen server-tjänst jag vill köpa. Utan det likt opvn har som tillägg dvs fast publik ipv4 med öppna portar för VPN, inte VPS-server. på vpn-tjänsten ser jag bara följande info:

Why Njalla VPN?
Real Privacy
We hide your real IP behind one of ours.

This means your online activity can't be connected to your identity by internet service providers, governments or other snooping organisations.

It’s like a condom - for your internet.

Safe connections
Our VPN directs your online activities through an encrypted VPN tunnel.

Your passwords, credit card details, nudes, etc stays encrypted. On your internet at home or from everywhere else in the world.

You can select between both WireGuard and OpenVPN technologies to connect - what ever fits your need.

Experience
We started our VPN service in 2009, so we've been around longer than most VPN providers.

The reason for starting it was because we didn't know who ran the other services. Some turned out to be honey pots.

Our reputation stands out and we're proud of that.

Permalänk

Spännande. OVPN har fått en uppdaterad hemsida. Man märker ganska snabbt på svenska sidan att det inte längre är som det brukar vara
https://www.ovpn.com/sv

Permalänk
Skrivet av KaiserWilhelm:

Spännande. OVPN har fått en uppdaterad hemsida. Man märker ganska snabbt på svenska sidan att det inte längre är som det brukar vara
https://www.ovpn.com/sv

Därför jag avstår OVPN och koppla mot AzireVPN.

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Därför jag avstår OVPN och koppla mot AzireVPN.

Återstår att se hur länge AzireVPN är ett rimligt alternativ sedan de blev uppköpta av MalwareBytes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Återstår att se hur länge AzireVPN är ett rimligt alternativ sedan de blev uppköpta av MalwareBytes.

Bra att du nämner det! Inte många vet om det. Bara Mullvad som återstår som egen ägare.

Permalänk

Mullvad samarbeta med FireFox VPN. Men vet inte dock Brave också?

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

MalwareBytes hyr servrar av Mullvad. Så frågan är hur det blir med AzireVPN. Blir det egna servrar eller kommer man hyra från Mullvad här med? Och vilka uppgifter sparas? Mullvad sparar inga, men det säger inget om Azure/MalwareBytes.

Skrivet av zer0diabetes:

Mullvad samarbeta med FireFox VPN. Men vet inte dock Brave också?

Nej, Firefox samarbetar med Mullvad då Firefox hyr servrar från Mullvad. Men det säger ingenting om huruvida Firefox samlar in uppgifter eller inte. Mullvad gör det dock inte.

Bryr man sig om säkerhet samt anonymitet finns det bara en enda VPN-leverantör kvar i världen att välja, och det är Mullvad.

Permalänk
Medlem

Kikade på Allabolag.se och såg att David Wibergh sedan 2024-11-14 avgått som styrelseordförande. Är han fortfarande VD i bolaget?

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaLy:

Kikade på Allabolag.se och såg att David Wibergh sedan 2024-11-14 avgått som styrelseordförande. Är han fortfarande VD i bolaget?

Har ingen direkt insikt, men om man söker på honom så kommer då även då Linkedin med och där står det ett slutdatum på OVPN-jobbet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har ovpn idag och tycker ändå tjänsten fungerar vad jag märkt.
Vet att ett annat bolag har köpt upp dem och jag kände där och då en otrygghet att använda ovpn men samtidigt så skall det ju inte loggas någonting då dem inte ens kör systemet med hårddiskar så om någon kunnig vore det bra att utbilda mig hur jag skulle vara osäker med att använda deras tjänst, köpt flera år på black friday dagarna, hade bytt tidigare när ägarbytet skedde om jag inte hade haft tid kvar men nu är jag fast i båten och undrar hur risky det egentligen är.
Jag använder mig framförallt utav ipv4 tjänsten dvs fast ip så jag enkelt kan komma åt mina servrar utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Har ovpn idag och tycker ändå tjänsten fungerar vad jag märkt.
Vet att ett annat bolag har köpt upp dem och jag kände där och då en otrygghet att använda ovpn men samtidigt så skall det ju inte loggas någonting då dem inte ens kör systemet med hårddiskar så om någon kunnig vore det bra att utbilda mig hur jag skulle vara osäker med att använda deras tjänst, köpt flera år på black friday dagarna, hade bytt tidigare när ägarbytet skedde om jag inte hade haft tid kvar men nu är jag fast i båten och undrar hur risky det egentligen är.
Jag använder mig framförallt utav ipv4 tjänsten dvs fast ip så jag enkelt kan komma åt mina servrar utifrån.

Någon mer kunnig kan säkert svara bättre, men det enda jag med min ringa kunskap och fantasi kan tänka mig är att OVPN kanske rakt av ljuger om att de inte för loggar. Kanske loggar de inte för att lämna ut till myndigheter eller antipirater, utan för intern kartläggning av användare som de sedan använder på något illasinnat sätt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Någon mer kunnig kan säkert svara bättre, men det enda jag med min ringa kunskap och fantasi kan tänka mig är att OVPN kanske rakt av ljuger om att de inte för loggar. Kanske loggar de inte för att lämna ut till myndigheter eller antipirater, utan för intern kartläggning av användare som de sedan använder på något illasinnat sätt.

Mm man skulle kunna tro dem skulle göra detta men funderar på om ett så pass fint vinstdrivande företag skulle svika sina kunder på detta sättet.
Skulle jag vara ägare av bolaget tex och vara i den sitsen som köparen är hade jag nog bara låtit allt vara och låtit pengarna rulla in.
Skulle ovpn "skvallra" på någon får nog allmänheten reda på detta och då är deras varumärke nere och årliga miljonvinster försvunna tänker jag mig ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Mm man skulle kunna tro dem skulle göra detta men funderar på om ett så pass fint vinstdrivande företag skulle svika sina kunder på detta sättet.
Skulle jag vara ägare av bolaget tex och vara i den sitsen som köparen är hade jag nog bara låtit allt vara och låtit pengarna rulla in.
Skulle ovpn "skvallra" på någon får nog allmänheten reda på detta och då är deras varumärke nere och årliga miljonvinster försvunna tänker jag mig ☺️

Lite så tänker jag också efter den initiala oron jag hade när de sålde den. Jag har använt OVPN sen 2020 för att jag i princip aldrig stöter på captchas - förutom på OVPNs egna sida när man ska logga in(!?) De påstår att det är "för kundens säkerhet" som de stör betalande användare med skiten. Det infördes efter att de blev uppköpta. Men som tur är så behöver jag sällan logga in hos dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mullvad är tyvärr allt fler Captchas osv och min "undantagslista" i brandväggen växer sig allt längre. Testade köra AzireVPN men även där verkar det vara liknande problem, åtminstone med Stockholmsnoden. Azires övriga i Sverige verkar mindre blockade men har för dålig kapacitet.

Dags att testa OVPN igen som iaf på den tiden det begav sig hade rätt lite problem med block osv men men vet inte om det kanske förändrats sen dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Mullvad är tyvärr allt fler Captchas osv och min "undantagslista" i brandväggen växer sig allt längre. Testade köra AzireVPN men även där verkar det vara liknande problem, åtminstone med Stockholmsnoden. Azires övriga i Sverige verkar mindre blockade men har för dålig kapacitet.

Dags att testa OVPN igen som iaf på den tiden det begav sig hade rätt lite problem med block osv men men vet inte om det kanske förändrats sen dess?

Jag har använt OVPN i många år och har sällan råkat ut för Captchas, faktiskt den som haft minst av alla VPN jag testat enligt min erfarenhet och därför jag hängt kvar med dem. Men upplever på senare tid att det har ökat. Även om det nu är långt ifrån Mullvads nivå. Faktum är att OVPN själva använder captcha när man ska logga in på sitt eget konto sen en tid tillbaka! vilket är lite bisarrt kan jag tycka. Som svar säger de att det är för "användarnas säkerhet".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har använt OVPN i många år och har sällan råkat ut för Captchas, faktiskt den som haft minst av alla VPN jag testat enligt min erfarenhet och därför jag hängt kvar med dem. Men upplever på senare tid att det har ökat. Även om det nu är långt ifrån Mullvads nivå. Faktum är att OVPN själva använder captcha när man ska logga in på sitt eget konto sen en tid tillbaka! vilket är lite bisarrt kan jag tycka. Som svar säger de att det är för "användarnas säkerhet".

Catchas vid inloggning osv kan jag ha en viss förståelse för och även kan tycka är rätt bra, eller snarare, det kanske behövs numera som skydd. Att däremot typ inte ens kunna nå Skatteverket.se osv är mindre kul, dvs inte ens så att man får chansen att lösa någon Captcha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Catchas vid inloggning osv kan jag ha en viss förståelse för och även kan tycka är rätt bra, eller snarare, det kanske behövs numera som skydd. Att däremot typ inte ens kunna nå Skatteverket.se osv är mindre kul.

Antar att captchas är det enklaste för alla som inte använder lösenordshanterare som Bitwarden där man med ett musklick fyller i TOTP, vilket jag finner mer behagligt

Jag har inte haft några problem med "viktiga" sajter, än i alla fall. Man kan ju tycka att skatteverket och andra där man måste logga in med Bankid kunde hålla sig borta från captchas om det nu är så att de har det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Antar att captchas är det enklaste för alla som inte använder lösenordshanterare som Bitwarden där man med ett musklick fyller i TOTP, vilket jag finner mer behagligt

Jag har inte haft några problem med "viktiga" sajter, än i alla fall. Man kan ju tycka att skatteverket och andra där man måste logga in med Bankid kunde hålla sig borta från captchas om det nu är så att de har det.

Vet inte riktigt om man vill ha sin 2FA i samma program eller ens på samma enhet som lösenorden, men kanske är jag som är gammaldags Fast det löser väl inte Captchas-problemet i sig eller syftade du på något annat än 2FA?

Utgår ifrån att det handlar om att skydda sig mot bottar, attacker osv, typ någon form av rate limiter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte riktigt om man vill ha sin 2FA i samma program eller ens på samma enhet som lösenorden, men kanske är jag som är gammaldags Fast det löser väl inte Captchas-problemet i sig eller syftade du på något annat än 2FA?

Utgår ifrån att det handlar om att skydda sig mot bottar, attacker osv, typ någon form av rate limiter.

Jag tänker som så att det löser sig på så vis att sajten väljer att använda TOTP istället för captchas.

Nä, du är inte gammaldags, har sett många säga samma sak men aldrig hört om att det faktiskt hänt att farhågorna besannats. Men visst, hackar nåt bus min dator utifrån och tar kontroll över den så får de ju tillgång till allt, inklusive Bitwardens alla lösenord osv. om jag har loggat in i den. Men jag tar den ytterst minimala risken för bekvämlighetens skull

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag tänker som så att det löser sig på så vis att sajten väljer att använda TOTP istället för captchas.

Nä, du är inte gammaldags, har sett många säga samma sak men aldrig hört om att det faktiskt hänt att farhågorna besannats. Men visst, hackar nåt bus min dator utifrån och tar kontroll över den så får de ju tillgång till allt, inklusive Bitwardens alla lösenord osv. om jag har loggat in i den. Men jag tar den ytterst minimala risken för bekvämlighetens skull

Nu har jag inte kört Bitwarden på länge men tänker att 2FA biten väl blir rätt meningslös om den kommer från samma program och enhet som plockat fram det förhoppningsvis säkra lösenordet. Detsamma gäller väl även för typ 2FA via mail osv ska sägas....men sen är det ju som alltid frågan vad alternativen är...best practice säkerhet tenderar som bekant att kunna vara PITA i längden

Men det kanske är en diskussion som inte har så mkt med just OVPN eller ens VPN att göra

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått över från OVPN som jag kört med i 6år till Mullvad så kan jag säga att mullvad är rätt bedrövligt.

Får byta noder flera gånger om dagen ibland för att få det att funka hjälpligt. Ibland funkar inte Apotea, BankID, Facebook, youtube osv osv.

Och varje dag får man sitta och försöka trycka på rätt jävla bilder när man skall markera en motorcykel och skit 😂

Köpte mullvad hos Inet för 349... Kanske blir till att gå tillbaka till OVPN istället nu när man testat.
Dock är Mullvads Android app bra mycket bättre än OVPN så där är dom bättre iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Efter att ha gått över från OVPN som jag kört med i 6år till Mullvad så kan jag säga att mullvad är rätt bedrövligt.

Får byta noder flera gånger om dagen ibland för att få det att funka hjälpligt. Ibland funkar inte Apotea, BankID, Facebook, youtube osv osv.

Och varje dag får man sitta och försöka trycka på rätt jävla bilder när man skall markera en motorcykel och skit 😂

Köpte mullvad hos Inet för 349... Kanske blir till att gå tillbaka till OVPN istället nu när man testat.
Dock är Mullvads Android app bra mycket bättre än OVPN så där är dom bättre iaf.

Håller helt med i vad du säger. Tyvärr så fungerar OVPN oroväckande bra för att man ska kunna hålla sig ifrån dom. ProtonVPN har en liknande funktion gällande streaming. Men dom är fan betydligt värre en Mullvad.

Permalänk
Medlem

Testat att dra upp en WG länk nu till OVPN i routern för att utvärdera, verkar så här långt fungerar rätt hyfsat men får väl ge det några dagar. Deras guider för att konfigurera routers verkar utdaterade/felaktiga numera, t.ex. guiden för WG i OpenWRT router är inte uppdaterad sen 2021 och dessutom fungerar inte flera av alternativen i guiden. Vet inte om det är en generell trend sen uppköpet, sett att det klagats en del på support osv. men förmodligen ingenting jag själv lär nyttja så länge inte hela kontot havererat eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Testat att dra upp en WG länk nu till OVPN i routern för att utvärdera, verkar så här långt fungerar rätt hyfsat men får väl ge det några dagar. Deras guider för att konfigurera routers verkar utdaterade/felaktiga numera, t.ex. guiden för WG i OpenWRT router är inte uppdaterad sen 2021 och dessutom fungerar inte flera av alternativen i guiden. Vet inte om det är en generell trend sen uppköpet, sett att det klagats en del på support osv. men förmodligen ingenting jag själv lär nyttja så länge inte hela kontot havererat eller så.

Har testat köra OVPN nu i lite mer än en vecka och måste något motvilligt erkänna att det fungerat över förväntan så här långt. Bra hastigheter (bottnar i princip ut mitt 1000/1000 underliggande bredband) och väldigt få captchas och så. Har redan alternativ routing uppsatt i routern för Netflix osv så där har jag inte kunnat märka i vilken mån OVPN kan runda dessa, dom har väl någon form av extratjänst för det som iaf tidigare fungerade hyfsat. Enda jag märkt är att jag stundtals upplever DNS uppslagningar som lite långsammare än vad dom borde vara, men har eg inte gjort någon större felsökning kring det och vad som verkligen orsakar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Hotspot Shield, alltså köparen, har ju inte världens bästa rykte. Den är också USA-baserad, vilket inte heller är så populärt bland VPN-kunder.

Det är bortom allt rimligt tvivel att NSA kräver en bakdörrsaccess till VPN med USA-baserade ägare och det gäller även för "five eyes" och de ligger troligen på alla NATOländer om liknande. Det är inte paranoia utan en analys utifrån mentaliten hos den här organisationen. Använder du gmail, hotmail osv så har de redan en metadata och personlighetsprofil på dig baserat på innehållet i dina email och vem du skickar dem till. Sedan kan de länka detta till din facebook eller myspace och få mycket mer. Det här kommer ursprungligen från DARPAs projekt "lifelog" som senare blev Facebook.

Uppfinnandet av AI-verktyg ger möjligheten att tröska igenom enorma mängder information helt automatiskt. Iden är att någon amerikan ska kunna trycka på en knapp och få upp en personlighetsprofil över vem som helst i hela världen.

Permalänk
Medlem

Något märkligt jag märkt med OVPN, jag verkar byta extern IP adress rätt ofta även på samma "session". Det är alltid små ändringar av typen XXX.XXX.XXX.138, XXX.XXX.XXX.139, XXX.XXX.XXX.140 och så snurrar det mellan dom. Inte i sig något större problem, så länge man inte av någon anledning whitelistat IP adressen någonstans. Osäker på om detta är en bug eller en feature då jag inte undersökt det i detalj ännu, multi hop osv antar jag inte är något som borde finnas ifall man kör WG via OpenWRT. Någon som märkt samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Något märkligt jag märkt med OVPN, jag verkar byta extern IP adress rätt ofta även på samma "session". Det är alltid små ändringar av typen XXX.XXX.XXX.138, XXX.XXX.XXX.139, XXX.XXX.XXX.140 och så snurrar det mellan dom. Inte i sig något större problem, så länge man inte av någon anledning whitelistat IP adressen någonstans. Osäker på om detta är en bug eller en feature då jag inte undersökt det i detalj ännu, multi hop osv antar jag inte är något som borde finnas ifall man kör WG via OpenWRT. Någon som märkt samma sak?

Jag har nu inte märkt, men har i och för sig inte hållt någon koll på det, att IP-numret byts ut under en session, men den byts ofta mellan sessionerna. Jag använder nu inte appen utan har i Linux nätverkshaterare bara importerat WG-konfigurationsfilerna för några enstaka stockholmsservrar som jag skiftar emellan ibland. I alla fall IPv4-adressen, men antar att det även gäller IPv6-adressen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har nu inte märkt, men har i och för sig inte hållt någon koll på det, att IP-numret byts ut under en session, men den byts ofta mellan sessionerna. Jag använder nu inte appen utan har i Linux nätverkshaterare bara importerat WG-konfigurationsfilerna för några enstaka stockholmsservrar som jag skiftar emellan ibland. I alla fall IPv4-adressen, men antar att det även gäller IPv6-adressen

Kör WG mot OVPN i routern (OpenWRT) och enligt loggarna där så är det samma session sen jag senast manuellt startade om den vilket gör det hela lite märkligt. Multihop hade jag tydligen inte ens aktiverat på mitt provkonto så det lär det knappast bero på.

Edit:

Nu har min utgående IP adress hunnit bytas igen, men alltid inom samma subnet då och i linje med den OVPN node som jag är uppkopplad via. Testat att maila deras support nu om det för att se vad jag får för svar, det kan ju faktiskt vara en feature också då det inte är utan fördelar med en IP adress som inte är allt för statisk.

Permalänk
Medlem

Supporten på OVPN känns som mer som en tidig version av ChatGPT så här långt, verkar mest vara någon som klistrar in standardsvar utan att direkt förstå något av vare sig frågorna eller svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Supporten på OVPN känns som mer som en tidig version av ChatGPT så här långt, verkar mest vara någon som klistrar in standardsvar utan att direkt förstå något av vare sig frågorna eller svaren.

Som alla andra företag idag , support kostar pengar , först när uppsägningarna drar iväg så görs det nåt åt det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j