Tack för utförlig beskrivning! Och det är lite roligt att fler än jag yrar om mobiler i den här tråden
Bara för skojs skull provade jag skapa en passkey hos Google för ett av mina konton där nu. De säger då:
"Med nycklar kan du logga in på Google-kontot på ett säkert sätt med bara ditt fingeravtryck, ansikte, skärmlås eller en säkerhetsnyckel. Nycklar och säkerhetsnycklar kan även användas som ett andra steg när du loggar in med lösenordet. Se till att dina skärmlås är privata och säkerhetsnycklar säkra, så att bara du kan använda dem."
Fattar fortfarande inte hur det skulle fungera på min dator hemma? Där har jag ingen pinkod, ingen fingeravtrycksläsare, ingen kamera, inget lösenord, inget skärmlås - det är bara att trycka på strömknappen och börja "spela data". Nu gjorde jag det från jobbdatorn som har allt det där och nu har jag tydligen en passkey kopplad till den utan att de berättat för mig hur det fungerar - jag tryckte bara på "Skapa nyckel" och så gjordes det åt mig utan vidare instruktioner om hur den används 🤷♂️ Bitwarden dök upp och frågade om vilket konto jag ville knyta nyckeln till. Har den skapat ytterligare en rad på mitt Google-konto i Bitwarden? Vad var i så fall allt snack om biometri och fingeravtryck om det bara är en rad i Bitwarden?
Jag försöker inte ens spela dum nu - jag förstår uppriktigt sagt inte vad det är jag har gjort när jag skapade nyckeln. Eller ja, rent tekniskt förstår jag med hjälp av din hjälp. Men jag förstår inte hur det påverkar min autentiseringsresa för det här kontot när jag kommer hem från jobbet. Så nu har jag istället raderat nyckeln igen. Det skapade bara osäkerhet och en känsla av "vad händer om jag inte kan logga in?". Jag gissar att Bitwarden hade klivit in och löst saken, men återkopplingen mot "fingeravtryck, ansikte, skärmlås eller en säkerhetsnyckel" är väldigt otydlig. Har jag skapat en säkerhetsnyckel och lagt den i Bitwarden-valvet? Ser i så fall inte vad det är för skillnad på det och att ha användarnamn och lösenord där Och fattar inte hur jag ska gå tillväga när jag loggar in på YouTube på TV:n i vardagsrummet, för den stödjer ju inte Bitwarden. Landar det då i att jag måste ha tillgång till en enhet med mitt Bitwarden på?