Anmäl dig till Roborock Challenge!

TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Aldrig stött på detta, varken på panasonic oleden här, eller LGc3 som vi har nu. Hade stört mig satan på det😮

Skoja inte. Vart svinnöjd med tvn i övrigt.
Sedan ögonen första gången fick syn på linjerna under en snöig scen så går de knappt att missa längre. Vilket gör det hela värre.

Provat en pixel refresh vilket inte gjorde någon skillnad. Läste något tips om att pumpa hdr-kontent på intensivläget en längre stund innan refresh. Så det får jag roa mig med ikväll i väntan på nästa svar från LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Skoja inte. Vart svinnöjd med tvn i övrigt.
Sedan ögonen första gången fick syn på linjerna under en snöig scen så går de knappt att missa längre. Vilket gör det hela värre.

Provat en pixel refresh vilket inte gjorde någon skillnad. Läste något tips om att pumpa hdr-kontent på intensivläget en längre stund innan refresh. Så det får jag roa mig med ikväll i väntan på nästa svar från LG

Hur gammal är den? Nya paneler tar tid att mjuka upp.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hur gammal är den? Nya paneler tar tid att mjuka upp.

Bott hos mig en knapp månad, men då har jag även varit bortrest en vecka.

Dock köpt från gigantens outlet, så vet inte riktigt hur historiken dessförinnan ser ut. Hade förutsatt att det skulle finnas ett räkneverk för på-timmar men något sådant har jag inte hittat i menyerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Dock köpt från gigantens outlet, så vet inte riktigt hur historiken dessförinnan ser ut. Hade förutsatt att det skulle finnas ett räkneverk för på-timmar men något sådant har jag inte hittat i menyerna

Sånt där hade jag inte accepterat själv, speciellt inte på en premium tv som G serien ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

100h brukar vara då panelen verkligen har satt sig. De största förändringarna sker de första 10h ungefär.

Angående att det är en outlet produkt, där har du nog svaret till varför den var returnerad. OLED TV är riktigt lurigt att köpa på outlet om man inte har stenkoll. Det går nästan heller aldrig att reklamera dessa felen då tillverkare hävdar att det är inom spec. Panellotteri suger. :/

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Sånt där hade jag inte accepterat själv, speciellt inte på en premium tv som G serien ska vara.

Nej det var lite det jag tänkte med.
Tänkte också att lg erbjuder ju 5 års garanti så det är la inga kymmer! Så vart lite paff när de tyckte det var inom spec.
Också lite irriterad på att de önskar bild/film utan någon möjlighet att ladda upp okomprimerat material. Enbart per mail, komprimerat satan.

Kan ju alldeles säkert returnera den till giganten, men då priset var lägre än normalt lär det inte gå att få till ett byte.

Var så nöjd med att äntligen slippa leta tv-apparater.
Men går det inte att lösa på annat vis så finns det nog inte så mycket alternativ.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bandningsproblematik och varierande uniformitet är vanligt på alla displayer och det varierar från exemplar till exemplar både hur mycket/litet det förekommer och exakta formen på banden. Du drog nog en nitlott.

Ge det ett tag till och dokumentera. Tdigare har varit problem som kan mildras och det finns exempel där det inte blivit bättre, utan sämre. Går det åt fel håll kontaktar du ÅF eller LG och beskriver problemet med hjälp av bilderna. LG har en renommé om att faktiskt åka ut och byta till ny panel inom garantitiden för ojämnheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

100h brukar vara då panelen verkligen har satt sig. De största förändringarna sker de första 10h ungefär.

Angående att det är en outlet produkt, där har du nog svaret till varför den var returnerad. OLED TV är riktigt lurigt att köpa på outlet om man inte har stenkoll. Det går nästan heller aldrig att reklamera dessa felen då tillverkare hävdar att det är inom spec. Panellotteri suger. :/

Jo jag börjar ana det, först tänkte jag att det var en demoprodukt från butik. Den hade nämligen fot och enda tecknen på användning jag kunde se på den väl hemma var vad som liknade en tejprest på baksidan av tvn där de brukar hänga fjärren.
Men börjar luta mer åt att någon kanske skickat tillbaka den.

Kunnig eller inte hade dock inte spelat någon roll, fick varken packa upp eller provstarta den innan köp.

Men det innebär ju även att jag kan reklamera den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Nej det var lite det jag tänkte med.
Tänkte också att lg erbjuder ju 5 års garanti så det är la inga kymmer! Så vart lite paff när de tyckte det var inom spec.
Också lite irriterad på att de önskar bild/film utan någon möjlighet att ladda upp okomprimerat material. Enbart per mail, komprimerat satan.

Kan ju alldeles säkert returnera den till giganten, men då priset var lägre än normalt lär det inte gå att få till ett byte.

Var så nöjd med att äntligen slippa leta tv-apparater.
Men går det inte att lösa på annat vis så finns det nog inte så mycket alternativ.

Du har ju blackfridaypriser iaf fram till den 19:e har jag för mig det stod på EGs senaste spam-mail ja fick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Såhär kan du kolla hur länge TVn varit på:

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Nu har jag lärt mig ett nytt begrepp.
Oled banding…
Varför är det ingen som pratar om detta? Alla bara hypar oled till skyarna.

Min LG G3 är ohyggligt irriterande att titta på pga ca 50cm långa mörka linjer från panelens centrum och nedåt.

LG hävdade att detta var inom spec o helt normalt. Inget de reparerar.
Så googlade runt lite och stötte på begreppet banding vilket verkar stämma rätt bra med fenomenet jag ser.

Ni andra som hyllar oled, är detta något ni bara finner er i? För jag upplever att filmer blir så gott som otittbara, vilket jag inte upplevt med tidigare billiga apparater, då jag antar att hela bilden varit dassig istället? 😂

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Så där illa är verkligen inte normalt och tror de kommer godkänna ett panelbyte.

Hur ser det ut om du gör en 5% grayscale? Finns youtube-klipp man kan testa att köra i fullskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Såhär kan du kolla hur länge TVn varit på:

Yes, hittade det där på Reddit med. Tänkte ge mig på att prova när tillfälle ges. Inte sett om det funkar på webos24, det talades om att möjligheten togs bort vid nån tidigare uppdatering.

Skrivet av medbor:

Så där illa är verkligen inte normalt och tror de kommer godkänna ett panelbyte.

Hur ser det ut om du gör en 5% grayscale? Finns youtube-klipp man kan testa att köra i fullskärm

Ah skall kika lite olika testbilder. Bara provat helvitt än så länge då det var vid en snöscen jag såg det första gången.

Syns tydligt på vitt, men svårt att ta bild på 😅

Som nämnt har jag redan pratat med LG och de hävdade att det var helt enl spec. Dock skickat filmklipp nu så får vi väl se vad de tycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Nu har jag lärt mig ett nytt begrepp.
Oled banding…
Varför är det ingen som pratar om detta? Alla bara hypar oled till skyarna.

Min LG G3 är ohyggligt irriterande att titta på pga ca 50cm långa mörka linjer från panelens centrum och nedåt.

LG hävdade att detta var inom spec o helt normalt. Inget de reparerar.
Så googlade runt lite och stötte på begreppet banding vilket verkar stämma rätt bra med fenomenet jag ser.

Ni andra som hyllar oled, är detta något ni bara finner er i? För jag upplever att filmer blir så gott som otittbara, vilket jag inte upplevt med tidigare billiga apparater, då jag antar att hela bilden varit dassig istället? 😂

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hur länge har du haft tvn? Jag hade lite badning i början på min gamla C7 men det gav sig efter något år eller så. Tvn behövde köras in ganska rejält. Kanske är samma på nya paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Lite nyfiken på om Philips kommer med nya modeller framöver med LGs nya panel...

Har de ju gjort varje år så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du bör helt klart sikta på en Samsung Q80-modell för att behålla det du har och förbättra det du vill få bättre.

Blev en Q80D 75" och är riktigt nöjd.
Tog lite tid från e-ville dock, men när den väl skickats gick det smidigt.

Ett plus är att vi inte behövde flytta befintligt TV-fäste. 👌🏼

Permalänk
Medlem

Idag fick vi ny panel pga inbränningar och inte banding 🙃 gällde att få tag på rätt person på LG så gick det riktigt fort och smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Idag fick vi ny panel pga inbränningar och inte banding 🙃 gällde att få tag på rätt person på LG så gick det riktigt fort och smidigt.

Då var min och flera andras känsla rätt tillslut, och min känsla för LG i service-ärenden är oförändrad och positiv

Skönt att det gick över!

Permalänk
Skrivet av edson:

Ingen expert på Philips TV men ovan modell kommer väl med Philips egna TV OS som brukar benämnas just ”Philips Smart-TV” eller ibland "SAPHI". Dvs inte Android.

För Allente via fiber så lär det krävas en app, right?
Högst tveksamt att Allente-appen finns till detta OS och om inte måste du lösa det med extern box, typ Chromecast eller Apple TV där den appen finns att ladda ner.

Allente verkar även ha en egen TV-box som du kan koppla in via HDMI och då är det såklart inga konstigheter och "plug and pray":
https://www.allente.se/boxar/allente-1/

Om du med "vanlig TV" menar marksänd TV via antenn så bör det vara "ja" på den frågan, även via kabel (Tele2).

Bara uppdaterar att Allente funkar (nästan) smärtfritt på Philips 9008. Det går att välja vilken fjärr av tv eller allenteboxens.
Allente i sig är sämre än tv'n. En ominstallation per månad krävs för att Allente ska funka, men tv'n har tydliga och snabba menyer.
Oavsett om det är andriod eller ej, så är det lika enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.