Återförsäljarens tips om smälta RTX 5000-kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Fina tips ovan, har kommit till dom självutnämnda ingenjörerna hos Nvidia.

Min Fluke 37 från '89 mäter konduktans, vilket är inverterad resistans. ( = ledningsförmåga ! )

Förklara hur detta kan hjälpa oss med dom nya korten som lanserats och finns ute.

TVÅ fläktar klarar biffen. EN i vardera änden av strömkontakter till kortet. Växla om till PCIe4.
Be till Gud, att Nvidia inte klantar till det ytterligare med nya driv-rutiner.

Är det fortfarande rekommenderat att köra PCIe4 fast det har kommit nya drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är det fortfarande rekommenderat att köra PCIe4 fast det har kommit nya drivrutiner?

Vet ej, har inte testat det nya.
Det senaste, enligt TPU, är att gå tillbaka till..
" 566.36 seems stable at least."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast vi som faktiskt bråkar om just sådana uppenbara saker i yrket (byggbranschen) vet att står det inte i standarder/regelverk/krav/lagar så finns inget ansvar att det måste finnas... Oavsett hur uppenbart man tycker att det är 😬

precis som det idiotiska man började med att uttag i lägenheter nu är förgreningspunkter så det går in 4 kablar+ VU. Inget fel enligt standarden men helt idiotiskt.

Det naiva beslutet kommer leda till en ny standard (förhoppningsvis) som kräver något skydd av kablaget, vart det hamnar får vi vänta och se

Ok, men det handlar inte om någon juridisk tvist detta, det handlar om förtroende.

De flesta (som öht är insatta i området) gör kopplingen: Nvidia-kort i lådan leder till smälta kablar -> Nvidia har fuckat upp. Netto negativt för Nvidia, garanterat något man vill undvika.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

20mR shunt på grafikkortet kan lastbalansera passivt men lite stort R stor förlust
är det 2mR dom har använt på en del kort?
<Uppladdad bildlänk>

Jepp R002 har jag sett står skrivet på komponenterna vilket betyder 2mOhm.
Som du säger så är 20m på tok för stort, upp till 2W värme per pinne vid full last är för mycket för komponenterna att hantera, blir helt orimligt stora komponenter för att hantera värmen, rentav lokala kylflänsar.
Kanske att 5m hade kunnat gå.

Men nä generellt behövs nog aktiv balansering för att hantera detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Jepp R002 har jag sett står skrivet på komponenterna vilket betyder 2mOhm.
Som du säger så är 20m på tok för stort, upp till 2W värme per pinne vid full last är för mycket för komponenterna att hantera, blir helt orimligt stora komponenter för att hantera värmen, rentav lokala kylflänsar.
Kanske att 5m hade kunnat gå.

Men nä generellt behövs nog aktiv balansering för att hantera detta.

Om vi gör kabeln till en shunt (längre kabel) så kan värmen avledas utan problem.
Frågan är hur stort spänningsfall GPU kan hantera?

Jag påstår att vi inte kan ha en kort kabel under typ 2,5dm och inga shuntar på GPU PSU, den normala skillnaden i kontaktresistans i kontakterna kommer att leda till för stora obalanser i strömmen.
Jag kan ha fel men det borde undersökas på ett seriöst sätt.
5090 har inte en enda shunt i parallellkopplingen (bara efter), om det jag har sett stämmer.

600W ger 8,3A och vi bör inte gå över 9A, klarar vi det med endast bra kontakter på kablarna?

För att göra det ännu mer komplicerat, vi borde även titta på returströmmen vilken väg tar den, går den även via moderkort eller via monteringsplåten på GPU.
Ju mer ström en dator drar ju mer problem kommer att uppstå med nuvarande standard.

Lastbalansering löser + kablarna men - är fortfarande byglade vilket kan orsaka problem.

Permalänk
Medlem

Kort kabel det jag varnar för

Kabeln är kort, det kan även vara klen kabel och dåliga kontakter.
Det är just en så kort kabel som teoretiskt får obalanserad ström.
Det är nästan bara kontakterna som bestämmer strömfördelningen.

Permalänk
Skrivet av Friamannen:

Ok, men det handlar inte om någon juridisk tvist detta, det handlar om förtroende.

De flesta (som öht är insatta i området) gör kopplingen: Nvidia-kort i lådan leder till smälta kablar -> Nvidia har fuckat upp. Netto negativt för Nvidia, garanterat något man vill undvika.

Det är såklart ansvar kan flyttas om det inte finns juridiskt ansvar. Bara pöbeln med högafflar reagerar utan fakta.

Sen kan lastbalansring aldrig ersätta skydd för kabeln. Kabeln kan I teorin fortfarande smälta med balansering, om den fallerar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

För att göra det ännu mer komplicerat, vi borde även titta på returströmmen vilken väg tar den, går den även via moderkort eller via monteringsplåten på GPU.
Ju mer ström en dator drar ju mer problem kommer att uppstå med nuvarande standard.

Returströmmen går i samma kabel, så exakt samma sak kan hända där. Svårlöst.
För mig är det enda vettiga långsiktiga att man antingen går upp till 24V eller 48V bus, eller sätter in en rejäl tvåpolig kabel (exempel) för att lösa problemet om man ska envisas med extrema strömmar på 12V.

Det är såklart ansvar kan flyttas om det inte finns juridiskt ansvar. Bara pöbeln med högafflar reagerar utan fakta.

Sen kan lastbalansring aldrig ersätta skydd för kabeln. Kabeln kan I teorin fortfarande smälta med balansering, om den fallerar

Begriper faktiskt inte vad du menar längre. Ansvar kan flyttas. Juridiskt ansvar. Pöbel. Högafflar. Fakta. w00t
Om vi tar det sista bara: Vad är det för fakta som saknas menar du?
Tycker det är väl belagt att Nvidia tidigare haft en design för att mitigera dessa risker, som man nu bantat bort. Det finns till och med bildbevis.
Men du kanske har... alternativa fakta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

För mig är det enda vettiga långsiktiga att man antingen går upp till 24V eller 48V bus, eller sätter in en rejäl tvåpolig kabel (exempel) för att lösa problemet om man ska envisas med extrema strömmar på 12V.

Begriper faktiskt inte vad du menar längre. Ansvar kan flyttas. Juridiskt ansvar. Pöbel. Högafflar. Fakta. w00t
Tycker det är väl belagt att Nvidia tidigare haft en design för att mitigera dessa risker, som man nu bantat bort. Det finns till och med bildbevis.

Han menar att eftersom psu inte är avsäkrade på varje kabel (något de aldrig varit) så är det ju självklart deras fel att kablarna nu smälter när Nvidia tagit bort sin balansering.
(Han hänvisar till standarder som egentligen inte rör psu för vems "ansvar" det är)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av Friamannen:

Yes ni gafflar att det är Nvidias fel enbart. Som pöblen med högafflar I frankenstein 😉

Jag har sagt det tidigare, både psu och gpu följer atx och pcie cem 5.1. Om ingen av dem kräver lastbalansering på gpu (som dessutom inte ens är ett skydd för kabeln) så kan nvidia tag bort det utan att ha ansvar för att kabeln smälter. Det vi kan se, då ingen av oss vill betala för pcie cem handboken är att det finns krav för <6mOhm mellan kablar samt max belastning per 12V par (9.5A)

Skrivet av sweisdapro:

Han menar att eftersom psu inte är avsäkrade på varje kabel (något de aldrig varit) så är det ju självklart deras fel att kablarna nu smälter när Nvidia tagit bort sin balansering.
(Han hänvisar till standarder som egentligen inte rör psu för vems "ansvar" det är)

Jo så klart atx 3 gäller psu eller vilken standard följer dem? Pcie cem lär de också följa då den är kontatdonens standard.

Sen kan lastbalansering ALDRIG ersätta en säkring för skydd av kabel. Kabeln kommer fortfarande smälta om balanseringen fallerar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Yes ni gafflar att det är Nvidias fel enbart. Som pöblen med högafflar I frankenstein 😉

Jag har sagt det tidigare, både psu och gpu följer atx och pcie cem 5.1. Om ingen av dem kräver lastbalansering på gpu (som dessutom inte ens är ett skydd för kabeln) så kan nvidia tag bort det utan att ha ansvar för att kabeln smälter. Det vi kan se, då ingen av oss vill betala för pcie cem handboken är att det finns krav för <6mOhm mellan kablar samt max belastning per 12V par (9.5A)

Jo så klart atx 3 gäller psu eller vilken standard följer dem? Pcie cem lär de också följa då den är kontatdonens standard.

Sen kan lastbalansering ALDRIG ersätta en säkring för skydd av kabel. Kabeln kommer fortfarande smälta om balanseringen fallerar

Perfekt, kan du peka på var i atx 3/3.1 det står om att psu ska vara avsäkrad och/eller balanserande per pin?
Finns inte detta krav så är det helt irrelevant att du håller på om att det är matande sida som ska vara avsäkrat.

Vi återkommer ALLTID till att det i slutändan är nvidia som har ändrat något i ett befintligt system där resultatet blir obalans i strömmen, och smälta kablar.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Perfekt, kan du peka på var i atx 3/3.1 det står om att psu ska vara avsäkrad och/eller balanserande per pin?
Finns inte detta krav så är det helt irrelevant att du håller på om att det är matande sida som ska vara avsäkrat.

Vi återkommer ALLTID till att det i slutändan är nvidia som har ändrat något i ett befintligt system där resultatet blir obalans i strömmen, och smälta kablar.

Jag har aldrig påstått att det finns, utan att det BÖR.
och oavsett om de har ändrat sin krets så har de inte gjort fel. Om de följt pcie cem, vilket mycket tyder att de gjort.
Det finns dock krav i pcie cem om max ampere per pin och mOhm per pin I kabeln.

Strömbegränsning i resten av samhället sköts av säkringar. Kabeln kan fortfarande brinna med lastbalansering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig påstått att det finns, utan att det BÖR.
och oavsett om de har ändrat sin krets så har de inte gjort fel. Om de följt pcie cem, vilket mycket tyder att de gjort.
Det finns dock krav i pcie cem om max ampere per pin och mOhm per pin I kabeln.

Strömbegränsning i resten av samhället sköts av säkringar. Kabeln kan fortfarande brinna med lastbalansering.

Där har vi det igen, hänvisning till standarder/regleringar som inte rör Psu/gpu. Helt irrelevant i frågan, oavsett hur rätt du har om att det borde finnas.

Och då står vi där igen, Nvidia har ändrat på en design, med PSU som fungerar som de alltidTM har gjort.
Att "ingen av dem gjort fel" enligt atx/PCIe standard gör ju att vi måste leta efter någon att skylla på UTANFÖR vad standarden säger, vilket då naturligt hamnar på den part som har ändrat sitt beteende/process.
Det är inte jättesvårt att se varför egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inför jag en komponent i ett befintligt system med på förhand helt kända risker, utan att på något sätt mitigera för dessa risker, rentav banta bort dessa mekanismer som jag tidigare har haft. Jadu, det ser ju inte bra ut.
Det är ju Nvidia som stoppar in ett 600W-värmeelement i systemet, ingen annan

Du snackade tidigare om byggbranschen som du verkar i. Om du kommer hem och ska bygga i ett 60-talshus. Det är t.ex. dålig bärighet i konstruktionen, risk för ras med en ny konstruktion som önskas, tutar du bara på med ditt arbete och säger att 60-talsbyggarna har ansvaret eller? Hänvisar till Boverkets Byggregler eller annan branschstandard 2025? Kanske rentav en framtida standard som inte finns?

Men äsch, jag ger nog upp med att bemöta dig mer nu, det krävs nog mer än gafflar verkar det som.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Friamannen:

Inför jag en komponent i ett befintligt system med på förhand helt kända risker, utan att på något sätt mitigera för dessa risker, rentav banta bort dessa mekanismer som jag tidigare har haft. Jadu, det ser ju inte bra ut.
Det är ju Nvidia som stoppar in ett 600W-värmeelement i systemet, ingen annan

Du snackade tidigare om byggbranschen som du verkar i. Om du kommer hem och ska bygga i ett 60-talshus. Det är t.ex. dålig bärighet i konstruktionen, risk för ras med en ny konstruktion som önskas, tutar du bara på med ditt arbete och säger att 60-talsbyggarna har ansvaret eller? Hänvisar till Boverkets Byggregler eller annan branschstandard 2025? Kanske rentav en framtida standard som inte finns?

Men äsch, jag ger nog upp med att bemöta dig mer nu, det krävs nog mer än gafflar verkar det som.

Inom just el så anpassar man installation beroende på vad som görs och ändrar regelverket därefter faktiskt.

För rent krasst så påpekar man till kund att det ser knas ut, säger han ok så tar han över ansvaret.

Men är det fara för liv eller egendom så kan man vägra

Visa signatur