Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Val av processor vid nybygge

Hej på er,

Veckorna framöver så ska i princip hela burken uppdateras då mitt gamla Vega 64 börjar ha svårt att hänga med i moderna titlar..

Har bygget i princip färdigt men kan inte bestämma mig kring val av processor och tänkte ställa frågan öppet;

Först landade valet på 7800X3D, rent prestamässigt kändes det som ett självklart val. När man börjar läsa på lite mer kring priset så känns den dock helt vansinnigt överprisad i dagsläget?

Ett alternativ som jag tittat på är att istället köra på 7900X, som ligger en tusenlapp under i pris.

Fullt medveten om att AMD kommer släppa nya enheter här inom kort, men av vad jag läst så tror jag inte att någon av dem kommer vara inom min budget oavsett.

Vad säger ni, värt att sikta lite lägre eller bara bita i det sura äpplet och betala dagspriset för en 7800X3D?

Kommer främst spela i 1440P och är de flesta nya släppen + en ständig dos WoW som rullar.

Permalänk
Medlem

I de allra flesta spelen kommer inte 7900x'ens 12kärnor hjälpa. Kan like gärna köpa 7700x, inte minst för wow, eller t.o.m 7600x (även 7600 och 7500f) för en stor del av prestandan. 7800x3d presterar bättre än 7900x i princip i alla spel, förutom några enstaka eg. simulationsspel som belastar alla kärnorna ganska mycket.

7800x3d ska absolut inte köpas nytt från butik, då är det 9800x3d som gäller. Vilket också är dyrt men det är verkligen topp prestanda som finns för spel just nu.

Men för c.a 3500kr kanske 7800x3d är värt begagnat för någon, jag skulle dock rekommendera 7600x/7600/7500f runt 2000kr eller under helst (spelar såklart roll på ifall från butik samt modell)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

I de allra flesta spelen kommer inte 7900x'ens 12kärnor hjälpa. Kan like gärna köpa 7700x, inte minst för wow, eller t.o.m 7600x (även 7600 och 7500f) för en stor del av prestandan. 7800x3d presterar bättre än 7900x i princip i alla spel, förutom några enstaka eg. simulationsspel som belastar alla kärnorna ganska mycket.

7800x3d ska absolut inte köpas nytt från butik, då är det 9800x3d som gäller. Vilket också är dyrt men det är verkligen topp prestanda som finns för spel just nu.

Men för c.a 3500kr kanske 7800x3d är värt begagnat för någon, jag skulle dock rekommendera 7600x/7600/7500f runt 2000kr eller under helst (spelar såklart roll på ifall från butik samt modell)

Tack för input!

Mycket bra tips med 7600X måste jag säga, känns som att den ligger väldigt väl till i pris. Kan ju alltid uppgradera framåt därifrån om den blir en flaskhals

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits och det slutade med en 7600x3d då den ligger nära 7800x3d i prestanda , visst 2 kärnor mindre men jag tror inte det kommer spela någon roll på länge, kostade 4100:- ca på proshop.

Visa signatur

Asus TUF B650 plus wifi - Ryzen 7600x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 6000Mhz - Corsair Rmx 850w - Phanteks XT Pro Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Tack för input!

Mycket bra tips med 7600X måste jag säga, känns som att den ligger väldigt väl till i pris. Kan ju alltid uppgradera framåt därifrån om den blir en flaskhals

I princip ingen skillnad på 7600 och 7600X. Och inte heller 7500f. Betala inte extra för X:et.

Permalänk
Medlem

Fortfarande dyr men x3d till ett lite mer humant pris.

https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-5-7600X3D-Tray-CPU-6-kae...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon tipsat om det men kör på en 7600X. Lågt pris och mycket bang for the buck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fortfarande dyr men x3d till ett lite mer humant pris.

https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-5-7600X3D-Tray-CPU-6-kae...

Bra tips! X3D-varianterna ska ju dessutom vara bra för tex WoW som spelas mycket

Skrivet av Brambas:

Vet inte om någon tipsat om det men kör på en 7600X. Lågt pris och mycket bang for the buck.

Tack för input!