Anmäl dig till Roborock Challenge!

Mycket problem stationär dator (huvudsakligen löst efter byte av minne)

Permalänk
Viking
Skrivet av sTEAK-_-:

Den slutar ju på 32, bara den med 64 finns med i QVL? Vad är skillnaden? Antar att det är 32 eller 64GB varianter, det borde väl inte spela någon roll?

Jämför du artikelnumret hos inet med bilden jag länkade ovanför så ser du att det är exakt samma.
Du kanske har sorterat på 32GB på QVL, då försvinner alla 2x16GB-kit.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jämför du artikelnumret hos inet med bilden jag länkade ovanför så ser du att det är exakt samma.
Du kanske har sorterat på 32GB på QVL, då försvinner alla 2x16GB-kit.

Precis, tack för hjälpen.
Beställde hem ett par:
https://www.inet.se/produkt/5306760/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Förhoppningsvis hjälper det med de andra problemen också. Antar att det bara är att byta minnena, man behöver inte en ren installation av Windows eller?

Visa signatur

MOBO: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | GPU: Asrock Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming OC 24GB | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylning: Thermalright Peerless Assassin 120 | Skärm: 42" OLED 4K LG C3 | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder V2 X Hyperspeed | SSD: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | PSU: NZXT C1000 1000W ATX 3.1 | Chassi: be quiet! Shadow Base 800 FX | OS: Windows 11 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Viking
Skrivet av sTEAK-_-:

Beställde hem ett par:

Förhoppningsvis hjälper det med de andra problemen också. Antar att det bara är att byta minnena, man behöver inte en ren installation av Windows eller?

Nej, det behövs inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Du kan testa ditt system med OCCT när du har din Xmp-profil aktiverad.
Där kan du välja att köra separata test på minnet och cpu, samt kombinerat test på minnet och cpu.
Får du fel på minnet så gå in och sänk hastigheten manuellt i biosen och kör samma test tills det går igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Beställde hem ett par:

Det beror på, efter du bytt minnena till kompatibla bör du köra SFC/Scannow för att verifiera de mest kritiska Windows filerna, installerar man Windows med inkompatibla minnen kan huvudvärk kvarstå (erfarenhet från Ryzen byggen i synnerhet).

I det absolut värsta fallet blev jag tvungen att helt formatera en dator för att bli av med problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det beror på, efter du bytt minnena till kompatibla bör du köra SFC/Scannow för att verifiera de mest kritiska Windows filerna, installerar man Windows med inkompatibla minnen kan huvudvärk kvarstå (erfarenhet från Ryzen byggen i synnerhet).

I det absolut värsta fallet blev jag tvungen att helt formatera en dator för att bli av med problem.

Formaterade datorn igår. Kanske blir det tredje gången på en vecka då hehe...

Visa signatur

MOBO: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | GPU: Asrock Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming OC 24GB | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylning: Thermalright Peerless Assassin 120 | Skärm: 42" OLED 4K LG C3 | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder V2 X Hyperspeed | SSD: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | PSU: NZXT C1000 1000W ATX 3.1 | Chassi: be quiet! Shadow Base 800 FX | OS: Windows 11 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Testa att avinstallera MSI Afterburner, den kan ställa till det med Adrenalin, har jag läst, och erfarat sedan tiden med ett 5700xt.
Behöver inte vara dina minnen.
Många med AM5 verkar ha problem med strömspar läget och svartskärm, just i kombination med 7900XTX och 7800/9800 cpu.

Det många rekar är att stänga av NX/PSS c-states i bios och se om det hjälper.
Eller att skippa steömspar och stänga av datorn istället.
Fast det alternativet känns inte applicerbart då du vill somna framför datorn med nån film typ 🙂

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Testa att avinstallera MSI Afterburner, den kan ställa till det med Adrenalin, har jag läst, och erfarat sedan tiden med ett 5700xt.
Behöver inte vara dina minnen.
Många med AM5 verkar ha problem med strömspar läget och svartskärm, just i kombination med 7900XTX och 7800/9800 cpu.

Det många rekar är att stänga av NX/PSS c-states i bios och se om det hjälper.
Eller att skippa steömspar och stänga av datorn istället.
Fast det alternativet känns inte applicerbart då du vill somna framför datorn med nån film typ 🙂

Det har förmodligen med minnet och göra då den röda LED lampan för dram tänds, och går inte boota utan clear cmos. Nya minnen kommer förmodligen imorgon så får se om det hjälper. Och hade gärna stängt av datorn men jag somnar ju till videos och då verkar bara viloläge vara det enda som finns. Kanske kan man leta fram någon inställning i Windows för att stänga av istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du prövat testa ditt system med OCCT när du har din Xmp-profil aktiverad.
Där kan du välja att köra separata test på minnet och cpu, samt kombinerat test på minnet och cpu.
Får du fel på minnet så gå in och sänk hastigheten manuellt i biosen och kör samma test tills det går igenom.

Permalänk
Medlem

Du kan ska ändra rubriken till något som stämmer, Det verkar ju inte bero på ditt grafikkort.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Vart ser ni att jag skyller på AMD och GPU, tråkig attityd..
Tack vare tråden har jag fått hjälp och kommit fram till att det är RAM-minnerna som är orsaken till krascherna och som kanske är orsaken till de andra GPU-relaterade problemen jag också har.

Tror han syftar på trådtiteln "Mycket problem 7900 XTX" och att tråden ligger i "radeon", så det är ju det första man ser...

Men bra det lösta sig, det där med minnen kan ställa till det ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du kan ska ändra rubriken till något som stämmer, Det verkar ju inte bero på ditt grafikkort.

Med minnen som är inkompatibla eller för hög spec för processorns minneskontroller får man problem som pekar på grafikkortsdrivrutiner bland annat. Ju mer man tittar in i det ju mer felkoder/loggar pekar på just grafikkort först då de är mer känsliga för ostabilt ram från erfarenhet.

Även om man kör memtest86+ i en hel vecka kan varje individuellt minne passera testerna utan problem och fel. Vilket får en att rycka i håret ännu mer. För det är inte minnena som är ostabila och felar, det är minneskontrollern i procesorn när resten av datorn är under last som felar.

Permalänk
Medlem

Med minnen som är inkompatibla eller för hög spec för processorns minneskontroller får man problem som pekar på grafikkortsdrivrutiner bland annat. Ju mer man tittar in i det ju mer felkoder/loggar pekar på just grafikkort först då de är mer känsliga för ostabilt ram från erfarenhet.

Även om man kör memtest86+ i en hel vecka kan varje individuellt minne passera testerna utan problem och fel. Vilket får en att rycka i håret ännu mer. För det är inte minnena som är ostabila och felar, det är minneskontrollern i procesorn när resten av datorn är under last som felar.

Ok, men det är ju fortfarande inget fel på grafikkortet. grundproblemet är ju fortfarande inkompatibla minnen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Vart ser ni att jag skyller på AMD och GPU

Rubriken på denna tråd.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Ok, men det är ju fortfarande inget fel på grafikkortet. grundproblemet är ju fortfarande inkompatibla minnen.

Han skapade tråden för att han behövde hjälp med kraschande grafikkort, det är ett vanligt problem och folk springer ofta i cirklar och söker efter "grafikkort problem" eller "amd problem" "grafikkort kraschar" etc. Inte att minneskontrollern inte pallar med för högt klockade minnen och trots att memtest går felfritt blir data korrupt och drivrutiner kraschar.

Att döpa tråden till ostabilt minne och flytta den till en annan forumdel gör skada mot forumet och kunskap, inte nytta. Då man döljer problemet och lösningen för andra som söker efter liknande problem med grafikkort. För ja drivrutinskrascher för grafikkortet är oftast det mest noterbara symptomet i sådana fall.

Permalänk
Skrivet av sTEAK-_-:

Beställde hem ett par:

Har du fått hem sakerna och kört igång datorn? Tala gärna om hur det går

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp/Asgard v3. Hörlurar: Sennheiser HD 6XX och Beyerdynamic DT 1770 Pro

Permalänk
Medlem

Han skapade tråden för att han behövde hjälp med kraschande grafikkort, det är ett vanligt problem och folk springer ofta i cirklar och söker efter "grafikkort problem" eller "amd problem" "grafikkort kraschar" etc. Inte att minneskontrollern inte pallar med för högt klockade minnen och trots att memtest går felfritt blir data korrupt och drivrutiner kraschar.

Att döpa tråden till ostabilt minne och flytta den till en annan forumdel gör skada mot forumet och kunskap, inte nytta. Då man döljer problemet och lösningen för andra som söker efter liknande problem med grafikkort. För ja drivrutinskrascher för grafikkortet är oftast det mest noterbara symptomet i sådana fall.

MVP!

Skrivet av crowlegend:

Har du fått hem sakerna och kört igång datorn? Tala gärna om hur det går

Får förmodligen hem imorgon, återkommer då, fått clear:a CMOS några gånger till men inga krascher (krascherna berodde förmodligen på XMP). Går att spela BG3 4k med högsta settings med minnena men det är förmodligen inte optimalt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Jo märkte nu i BIOS att XMP 1: 7600, 2: 7400 och 3: 7200 så helt fel, har inte ens tänkt att det ska vara EXPO ens... Jävlar vilket misstag, köpte detta p.g.a rea förra året och att en annan användare på forumet sa att det inte var några problem att använda. Antar att det är bättre att byta ut dessa...

Du kan testa ställa in dessa inställningar i bios och se om det hjälper. Low effort timings för 6000 MT/s.
https://www.patreon.com/posts/low-effort-rank-77403831

Kan tillägga att tRAS inte fungerar som tänkt på AM5 så kan sätta den till 126 utan att tappa prestanda för bättre stabilitet.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Du kan testa ställa in dessa inställningar i bios och se om det hjälper. Low effort timings för 6000 MT/s.
https://www.patreon.com/posts/low-effort-rank-77403831

Kan tillägga att tRAS inte fungerar som tänkt på AM5 så kan sätta den till 126 utan att tappa prestanda för bättre stabilitet.

Nya minnen är på väg så blir inget mer pillande i BIOS tills de har kommit

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@sTEAK-_-

Ta bort OpenRGB, och signalrgb.

Hade samma problem när jag skulle ändra färg på mitt Asus 7900xtx tuf och problemen försvann när jag tog bort dessa program.

Kan tillägga att problematiken kom när jag installerade de

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@sTEAK-_-

Ta bort OpenRGB, och signalrgb.

Hade samma problem när jag skulle ändra färg på mitt Asus 7900xtx tuf och problemen försvann när jag tog bort dessa program.

Kan tillägga att problematiken kom när jag installerade de

Har tagit bort de alla redan. Någon tipsade om en liten knapp på grafikkortet som kunde stänga av LED.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sTEAK-_-:

Har tagit bort de alla redan. Någon tipsade om en liten knapp på grafikkortet som kunde stänga av LED.

Mitt Powercolor har en switch för det också, samt bios switch. Bios oc eller silent, fick fler fps med silent så... antagligen cpu som bromsar, 5800X.

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp/Asgard v3. Hörlurar: Sennheiser HD 6XX och Beyerdynamic DT 1770 Pro

Permalänk
Medlem

Fått hem minnena och installerat samt spelat Cyberpunk 2077 på höga inställningar utan krascher. Dock fick jag clear:a cmos idag igen efter att jag somnat till datorn igår och den gått i vilosparläge.. Det blir blackscreen och fläktarna går på högsta varv, precis som när man startar datorn. Har senaste drivrutiner till MB, GPU, BIOS. Fattar inte varför den hänger sig i boot efter den har legat i viloläge. Finns det någon logg eller liknande man kan titta i? När jag clear:at cmos så startar datorn upp som vanligt och jag kommer till YT-klippet jag somnat till

Har kikat på manualen nu och har inte insett att det är 4 olika lampor. En lyser nämligen rött vid boot. Ska kika nästa gång det hänger sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Fått hem minnena och installerat samt spelat Cyberpunk 2077 på höga inställningar utan krascher. Dock fick jag clear:a cmos idag igen efter att jag somnat till datorn igår och den gått i vilosparläge.. Det blir blackscreen och fläktarna går på högsta varv, precis som när man startar datorn. Har senaste drivrutiner till MB, GPU, BIOS. Fattar inte varför den hänger sig i boot efter den har legat i viloläge. Finns det någon logg eller liknande man kan titta i? När jag clear:at cmos så startar datorn upp som vanligt och jag kommer till YT-klippet jag somnat till

<Uppladdad bildlänk>
Har kikat på manualen nu och har inte insett att det är 4 olika lampor. En lyser nämligen rött vid boot. Ska kika nästa gång det hänger sig

Det är förövrigt inte Clear CMOS jag klickat på tydligen. Det är "RST_SW". Quick button

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

<Uppladdad bildlänk>

har du senaste drivrutiner till ditt moderkort?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

har du senaste drivrutiner till ditt moderkort?

Yes, jag skrev ju det :S Tankade hem GCC och alla drivers där igenom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spännande, så för att klargöra. Var det samma beteende tidigare med gamla minnena med EXPO(XMP) avstängt?

Om icke lutar det fortfarande mot datakorruption som leder till klassiska kraschen av grafikkortets drivrutiner.

Pushar man gränserna av minneskontrollern (förlorat kisel-lotteriet) kan det behövas memory trimming varje boot av systemet. Och eller, har du fastboot påslaget så nya minnena ej har trimmats in? Fastboot bör alltid vara avstängt.

Permalänk
Medlem

Prova stäng av "Fast Boot" i UEFI/BIOS om det inte redan är gjort så att UEFI/BIOS detekterar all hårdvara korrekt under uppstart.

Permalänk
Medlem

Am5 Platform är känd för boot problemen.
Jag byte min moderkortet till en annan och det löste min bekymmer.
Rekomenderar dock inte att överstiga 6000 med expo.
6000 är ju typ expos sweetspot, använd typ en cl30 eller cl32 Helst lägre.

Att det bara händer efter sleepmodr har jag läst mycket om, oftast strular dom med minne och även GPU.

Ser om systemet blir mer stabil om du clocker dom till 6000

Permalänk
Medlem

Spännande, så för att klargöra. Var det samma beteende tidigare med gamla minnena med EXPO(XMP) avstängt?

Om icke lutar det fortfarande mot datakorruption som leder till klassiska kraschen av grafikkortets drivrutiner.

Pushar man gränserna av minneskontrollern (förlorat kisel-lotteriet) kan det behövas memory trimming varje boot av systemet. Och eller, har du fastboot påslaget så nya minnena ej har trimmats in? Fastboot bör alltid vara avstängt.

Ja, det hände med gamla minnena också. Med XMP avstängt. Nu har det funkat med Quick Button knappen på MB för att komma in i datorn igen men nästa gång det händer ska jag kika vilken Status LED lampa som lyser. FastBoot är avstängt och har aldrig varit igång. Nya minnena är testa både med och utan EXPO, just nu kör jag EXPO och på 6000Mhz.

Skrivet av Viita:

Prova stäng av "Fast Boot" i UEFI/BIOS om det inte redan är gjort så att UEFI/BIOS detekterar all hårdvara korrekt under uppstart.

Fast Boot är avstängt, har aldrig varit igång.

Skrivet av Cruxxy:

Am5 Platform är känd för boot problemen.
Jag byte min moderkortet till en annan och det löste min bekymmer.
Rekomenderar dock inte att överstiga 6000 med expo.
6000 är ju typ expos sweetspot, använd typ en cl30 eller cl32 Helst lägre.

Att det bara händer efter sleepmodr har jag läst mycket om, oftast strular dom med minne och även GPU.

Ser om systemet blir mer stabil om du clocker dom till 6000

Har just nu nya minnen på 6000 med EXPO CL30. Kanske är det moderkortet som strular, who knows. Ska kolla och se vad Status LED lampar visar nästa gång jag måste klicka på Quick button knappen igen för att boota korrekt.

Visa signatur