Samsung avtäcker ny SSD med upp till 8 TB kapacitet

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker ny SSD med upp till 8 TB kapacitet

Lagringsenheterna på 1, 2 och 4 TB släpps den 18 mars.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Allt jag bryr mig om är garanti, hållbarhet, storlek och pris.
Hastighet är mer meh för MIG.
Det är dags att 8TB blir vanligare så priset går ned på alla.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

50% mer effektiv, 100% mer prestanda, dvs kommer fortfarande dra 33% mer ström. M.2 SSD:er blir redan rätt varma och throttlar, så det krävs allt större kylare i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Allt jag bryr mig om är garanti, hållbarhet, storlek och pris.
Hastighet är mer meh för MIG.
Det är dags att 8TB blir vanligare så priset går ned på alla.

Angående garanti/hållbarhet verkar de iaf säga 5 år eller TBW: 4800 på 8TB-modellen. Och att det är Samsung V NAND TLC (V8)

Pris: dyyyyrt, förmodar jag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ajp_anton:

M.2 SSD:er blir redan rätt varma och throttlar, så det krävs allt större kylare i framtiden.

”1TB till 4TB-modellerna är utrustade med en 8,8mm tunn kylfläns som möjliggör bättre värmereglering och förhindrar överhettning. 8TB-modellen kommer med en 11,25mm kylfläns.”

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Samsung ligger lite efter vad gäller garanterad skrivtålighet. Möjligt att man kanske är mer försiktiga med sina siffror, men man kunde förväntat sig framsteg nu när TLC tillverkats i många år och blivit standard.

Permalänk

Det var inte länge sedan folk sa att de inte kunde fantasiera om datalaster med bättre behov än sata.

Det som har hänt idag är att finns hårdvara för "konsumentdatorer" som är superkraftiga, priset kan dock inte liknas konsumentpriser.
T.ex förr några år sedan pratade några om att äntligen bygga deras drömdator för 40 000kr som hade allt. Idag, ja det blir ett riktigt grymt grafikkort, men ska du inte ha mer?

Nå just denna 8TB ssd ser jag till företagsdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

50% mer effektiv, 100% mer prestanda, dvs kommer fortfarande dra 33% mer ström. M.2 SSD:er blir redan rätt varma och throttlar, så det krävs allt större kylare i framtiden.

snart får det bli delta-fläktar i laptops

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att den drar så pass lite ström att den går att använda. PCIE5-SSD:s verkar ju dra nämre 15W i load och det är svårt att kyla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Samsung påstår även att den nya SSD:n är 49 procent mer energieffektiv än sin föregångare

...

De rekommenderade priserna är 2 099 kronor för 1 TB-varianten, 3 099 kronor för 2 TB och 5 699 kronor för 4 TB. Dessa SSD:er släpps den 18 mars.

Kollar jag på Inet så kostar en
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB - 1 989 kr
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB med värmespridare - 2 179 kr

Medan då, enl artikeln så är en 9100 PRO 2TB nästan 1000kr dyrare mot 990 PRO med värmespridare eller lite mer än 1000kr dyrare än 990 PRO utan värmespridare.

Om prisskillnaden hade varit mindre så hade man kunnat sätta 9100 PRO även i datorer som inte har PCIe 5.0 stöd om de blir energieffektivare/svalare.
Eller ja man kan ju göra det ändå.
Men känns lite svårt att motivera prisskillnaden om man inte drar nytta av prestandan.

Permalänk
Medlem

PCIe 5.0 prestandan är ju främst marknadsföring och teoretiska siffror.
Det som är mer intressant är 4K och latenser, alltså hur snabb disken är vid praktisk användning.
Men även inte minst stabilitet och vilka funktioner/förbättringar för det som tillkommit (om några).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Hoppas verkligen att den drar så pass lite ström att den går att använda. PCIE5-SSD:s verkar ju dra nämre 15W i load och det är svårt att kyla.

Den länkade sidan i artikeln listar specifikationerna, de drar 7-9W beroende på modell enligt Samsung.

Men det är oklart om det är i genomsnitt eller max, är det max så ligger de på ungefär samma förbrukning som 990 PRO men är det genomsnitt så ligger de någon watt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå just denna 8TB ssd ser jag till företagsdatorer.

Kanske till laptops som ska kunna användas även på ställen det inte finns uppkoppling eller ställen med dålig uppkoppling.

Men annars för stationära datorer med fast nätverk och tillgång till företagets servrar så är det frågan om man vill ha så mycket lokal lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den länkade sidan i artikeln listar specifikationerna, de drar 7-9W beroende på modell enligt Samsung.

Men det är oklart om det är i genomsnitt eller max, är det max så ligger de på ungefär samma förbrukning som 990 PRO men är det genomsnitt så ligger de någon watt högre.

Det är ju typ samma som en hel laptop drar vid låg aktivitet… helt galet högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

PCIe 5.0 prestandan är ju främst marknadsföring och teoretiska siffror.
Det som är mer intressant är 4K och latenser, alltså hur snabb disken är vid praktisk användning.
Men även inte minst stabilitet och vilka funktioner/förbättringar för det som tillkommit (om några).

Jamen precis. De här skriv/läs siffrorna som är på specar är väldigt best case, inte genomsnittlig skriv/läs.

Men det ser väl sexigt ut i marknadsföring.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Enda jag bryr mig om för SSD nuförtiden är pris/GB (förutsatt att allt annat håller sig inom normen i alla fall). Högre hastighet är väl kul, men vet inte vad jag skulle utnyttja den till jämfört med vad som sedan länge redan varit möjligt med M.2, och jag är mer intresserad av att faktiskt kunna lagra det jag behöver. Inte ens med QLC kommer du ju under priser på 4-5x mekaniska diskar. Skulle t.o.m. nöja mig med SATA3 om de kunde ta fram SSD med kapacitet till priser som ens är i närheten av mekaniska, och det går väl alltid att köpa till en mindre M.2 om extra hastighet behövs för något specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var inte länge sedan folk sa att de inte kunde fantasiera om datalaster med bättre behov än sata.

Gäller väl sanningen att säga även idag. Med undantag för ren kopiering A till B ger NVME vs Sata inte mycket skillnad alls för en slutanvändare. Och de med större behov än så har ju kört med disklådor av olika slag sedan årtionden tillbaka.

Permalänk
Medlem

Behöver man 14 000 MB/s för nåt spel liksom ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

50% mer effektiv, 100% mer prestanda, dvs kommer fortfarande dra 33% mer ström.

Nä? "100% mer prestanda" betyder dubbelt så hög prestanda, "50% mer effektiv" halv effekt per prestanda. Alltså oförändrad effekt och oförändrad strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Behöver man 14 000 MB/s för nåt spel liksom ?

Nej.

Permalänk
Medlem

Välkommet, men med tanke på de problem jag haft med Samsungs ssd:er över åren så tänker jag INTE leka försökskanin:

840 EVO: drabbade både mig och sambon, nånting med att den väldigt snabbt förlorade data har jag för mig. Det var inte bara 840 EVO som drabbades av problemet heller. Korrigering: det var att det gick rent ofantligt segt att läsa data som inte hade skrivits nyligt. Firmwarebugg.

980 Pro: 14% reserved space har förlorats pga någon jävla firmwarebugg, och kan inte fås tillbaka. Hard Disk Sentinel rapporterar 39% health, vilket är överdrivet negativt, men förbannat irriterande.

990 Pro: måste köras i 100% permanent full power, annars blir det blåskärm var- eller varannan dag, varefter ssd:n inte ens hittas av uefi/bios så hela jävla datorn måste power-cyclas. Firmwarebugg?

Jag litar inte på Samsungs firmware.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Heja, Samsung ! ... men overkill till överpris.

Permalänk
Medlem

Absurb pris. 1tb TCL får man för 75€. Nåjaa, 5GB/s är väll slö.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Har själv haft 840 som hade problem med hastigheten. Men det var längesen.
Har idag både 970,980 och 990. Funkar bra

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Välkommet, men med tanke på de problem jag haft med Samsungs ssd:er över åren så tänker jag INTE leka försökskanin:

840 EVO: drabbade både mig och sambon, nånting med att den väldigt snabbt förlorade data har jag för mig. Det var inte bara 840 EVO som drabbades av problemet heller. Korrigering: det var att det gick rent ofantligt segt att läsa data som inte hade skrivits nyligt. Firmwarebugg.

980 Pro: 14% reserved space har förlorats pga någon jävla firmwarebugg, och kan inte fås tillbaka. Hard Disk Sentinel rapporterar 39% health, vilket är överdrivet negativt, men förbannat irriterande.

990 Pro: måste köras i 100% permanent full power, annars blir det blåskärm var- eller varannan dag, varefter ssd:n inte ens hittas av uefi/bios så hela jävla datorn måste power-cyclas. Firmwarebugg?

Jag litar inte på Samsungs firmware.

Tack för varningen. Jag har många SSDer från Samsung idag. Minst 6st i olika datorer. Det är dock 970 och 860 har jag för mig. Inte haft problem med dem, men kommer kolla hårt innan jag köper nästa.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen önskat att alla mina SSDer hade samma hastighet. Konverterade många TB virtualbox diskar till hyper-v och det tog en stund. Men det är sällan sådant ska göras. Någon av alla diskarna inblandad gick dock på SATA och där är man långt från nvme. Nästa moderkort vill jag nog ha stöd för 4 eller fler nvme.

Har funderat på ett kort som jag kan splitta pci med bifurication för fler fiskar diskar, men det är fan dyrt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Får hoppas att priserna på dessa dalar hyfsat snabbt som de gjorde på 990 Pro. Dollarn har iallafall rasat 62 öre mot kronan på 3 veckor.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Så vad är vitsen med dessa absurda hastigheter? Måste vara ytterst få konsumenter som lär ens ha behov av dom. Enda du kommer få är rejäl throttle och dom går varma som fasen utan rejäl kylning i chassi osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nä? "100% mer prestanda" betyder dubbelt så hög prestanda, "50% mer effektiv" halv effekt per prestanda. Alltså oförändrad effekt och oförändrad strömförbrukning.

"50% mer" av vad som helst är att multiplicera med 1,5. Om effektiviteten går upp med 50%, så betyder det att strömförbrukningen ska delas med 1,5, alltså gå ner med 33%. Det är skillnad på % upp och % ner.

Något kan vara 5x mer effektiv. Det betyder inte att den drar negativ ström, utan att den drar en femtedel av strömmen.

Detta gäller även något som ofta mäts i något där mindre är "bättre". Mer effektiv betyder mindre ström, men det är skillnad på om det är 50% mer av det ena, eller 50% mindre av det andra. Effektivitet kan ju också mätas i data per energi, och nu jämför vi "mer" mot "mer". 50% mer data per energi betyder 33% mindre energi per data.

Permalänk

Köpte 4TB, 990 Pro:n för 2700kr på BF och den nya 4TB, 9100 kostar 5700kr, så mer än dubbelt så dyr.
Det kostar att ligga på topp.