Nvidia gör rekordår igen – omsätter 1,3 biljoner kronor

Permalänk
Medlem

Det jag läser mellan raderna är att omsättningen för Gaming är 7% och att NVIDIA skiter i vad gamers klagar om priset. Vi är helt ovidkommande för dem. De kan skippa allt vad Gaming heter och klara sig fantastiskt ändå.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det här stämmer väl inte?

Diameter på enkrona: 2cm > 0,00002km
Avstånd till Pluto: 5 miljarder km
Antal enkronor till Pluto: 250 biljoner enkronor (5 miljarder/0,00002)

1,3/250 =0,0052 ~ 0,5% till Pluto

Dvs 5 millimeter av en sträcka på 1 meter, så stort är rymden 😝

Eller räknar jag fel haha

Skrivet av Solanum95:

Får det också till det, eller 1/6 av avståndet till solen

körde det via chatgpt som skrev följande:

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Det beror på att folk tydligen är beredda att betala även ockerpriser för datorhårdvara nu för tiden. Ingen prismedevetenhet alls.

har man något val? alla andra konkurrenter var är dem? inte i framkant iallafall. nvidia kan ta vilka priser de vill och folk köper, så varför skulle dem inte ta höga priser? dessutom tillverkar de väl hellre ai grejer och tar ordentligt bra betalt av företag än att lägga energin på billiga gaming gpuer

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Vad menar du? Bruttomarginalen landade på 75% för 2024. Den har gått ner konsekvent från Q1 där den låg på 78.4%, och den förväntas gå ner ytterliggare för Q1 i år till 70.6%.

Ja precis, nuvarande som i kvartalet vi är i just nu, för att sedan öka igen under året:

"Chief Financial Officer Colette Kress said Nvidia's adjusted gross margin is expected to be 71% in the current quarter. And it will be in the "low 70s" as Nvidia ramps Blackwell production.

"We expect a significant ramp of Blackwell in the first quarter," she said.

Nvidia's gross margins should return to the mid-70s later in the current fiscal year, she said."

De tror alltså på en återhämtning senare under året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

<Uppladdad bildlänk>

Den gör en miss:
2,535 -> 2535
Istället för 2.535

ChatGPT kan inte matematik eller göra noggranna resonemang

Permalänk

Är väl inte så konstigt när dom inte har klara konkurrenter på grafikmarknaden. Korten säljs direkt dom kommer in. Korten försvinner och vinsterna ökar. Finns ingen anledning att ändra ett vinnande koncept.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

De borde sluta göra grafikkort helt så att aktierna kan öka ännu mer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Ja precis, nuvarande som i kvartalet vi är i just nu, för att sedan öka igen under året:

"Chief Financial Officer Colette Kress said Nvidia's adjusted gross margin is expected to be 71% in the current quarter. And it will be in the "low 70s" as Nvidia ramps Blackwell production.

"We expect a significant ramp of Blackwell in the first quarter," she said.

Nvidia's gross margins should return to the mid-70s later in the current fiscal year, she said."

De tror alltså på en återhämtning senare under året.

Åhh, "återhämtning" från bruttomarginaler runt 70%. Fick mig att le lite, det måste jag medge.

Annars motsvarar Nvidias omsättning ca 1/5 av Sveriges samlade BNP. Helt galet!

Permalänk
Medlem

Ja aktieägarna är väl de som är nöjda nu iaf, synd man inte hoppa på tåget för några år sedan. Undrar hur länge de kommer stiga i värde, blev en liten nedgång när kinas AI kom men det va bara kortvarigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Åhh, "återhämtning" från bruttomarginaler runt 70%. Fick mig att le lite, det måste jag medge.

Annars motsvarar Nvidias omsättning ca 1/5 av Sveriges samlade BNP. Helt galet!

Ja det är helt galna summor haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

<Uppladdad bildlänk>

Så bra funkar "AI"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vinsten kommer INTE pga av gamer grafikkort!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Enligt "gaming" så gör de en mindre vinst än föregående år. Det är på sätt å vis bra för oss gamers tänker jag. Jag skulle vilja jämföra detta med amd:s dito för att se ifall amd:s lägre priser kan ha snott åt sig lite marknadsandelar, men givetvis kan det också ha å göra med att komsumtionen över lag gått ner pga lågkonjunkturen vi befinner oss i. Men som sagt; jag hoppas att Nvidias prisbild har kommit till bristningsgränsen så att Nvidia möjligt kan skruva ner priserna ett hack eller två till nästa generation.

Har du sett siffror på att marginalerna/vinsten på gaming minskar eller baserar du detta på omsättning som på kvartalsbasis minskade med 22% och årsvis med 11%. Om det senare är det inte alls bra för gamers eftersom det visar på att Nvidia alltmer visar sig ointresserade av att sälja spel-gpus. Gaming är nu bara 7% av datacenter och det verkar vara en nedåtgående trend. De verkar också i stort lägga ner produktionen av aktuell gpu-serie långt innan nästa generation släpps. För Nvidia är spelmarknaden nu marginaliserad och utgör bara 6.8% av de totala intäkterna.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är väl inte så konstigt när dom inte har klara konkurrenter på grafikmarknaden. Korten säljs direkt dom kommer in. Korten försvinner och vinsterna ökar. Finns ingen anledning att ändra ett vinnande koncept.

Grafikkortsmarknaden är väldigt liten del av nvidias business, tror någon skrev 7% ett par inlägg upp. Så det gör varken till eller från för dom.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Har du sett siffror på att marginalerna/vinsten på gaming minskar eller baserar du detta på omsättning som på kvartalsbasis minskade med 22% och årsvis med 11%. Om det senare är det inte alls bra för gamers eftersom det visar på att Nvidia alltmer visar sig ointresserade av att sälja spel-gpus. Gaming är nu bara 7% av datacenter och det verkar vara en nedåtgående trend. De verkar också i stort lägga ner produktionen av aktuell gpu-serie långt innan nästa generation släpps. För Nvidia är spelmarknaden nu marginaliserad och utgör bara 6.8% av de totala intäkterna.

Precis det jag också noterade längre upp.
Tror vi alla behöver ändra syn på NVIDIA. De har nu en helt annan agenda än att sälja grafikkort. Det är mer ett sammanträffande att de råkar sälja grafikkortskretsar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ändå är kursen röd. Folk var väl inte nöjda nog med siffrorna.

Kursen är inte röd men visst red är ingen raket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Det är därför jag skriver "tänker jag", eftersom jag inte har hela bilden framför mig. Trodde det framgick i min tes 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så bra funkar "AI"

AI (i form av chatgpt och copilot) har aldrig varit bra på matte (även om jag inte förstår varför, känns som det vore en smal sak att få en AI bra på) så jag hoppas ingen förlitar sig på deras matematiska förmåga, för de gör otroligt korkade misstag när man ber dom räkna... Det är att tolka och formulera text de är bra på idag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

AI (i form av chatgpt och copilot) har aldrig varit bra på matte (även om jag inte förstår varför, känns som det vore en smal sak att få en AI bra på) så jag hoppas ingen förlitar sig på deras matematiska förmåga, för de gör otroligt korkade misstag när man ber dom räkna... Det är att tolka och formulera text de är bra på idag.

För att AI i LLM form inte är logisk. Extremt förenklat så är det en autocorrect, det finns ingen inbyggd logik i en LLM.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av AmpRC:

Det jag läser mellan raderna är att omsättningen för Gaming är 7% och att NVIDIA skiter i vad gamers klagar om priset. Vi är helt ovidkommande för dem. De kan skippa allt vad Gaming heter och klara sig fantastiskt ändå.

Frågan är om det inte är Jensen som ser till att Nvidia fortfarande bryr sig om Gaming, det är deras beginnings och jag tror mannen är lite nostalgisk kring det området och faktiskt ett stort genuint intresse fortfarande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hur kul som helst.

nividia är där de är idag tack vare allt de dragit in på att sälja dgpu:er till spelare, något som de senare hjälpt till med genom att ge dem närapå monopol. nvidia hittar sedan en guldklimp, ai, och har numera mängder av egna sedelpressar.

Och hur betalar nvidia tillbaka för vad spelarna gett dem? Genom att ge dessa kort med låga priser? Nej, istället så <censurerat>, <censurerat>, <censurerat>, och <censurerat>, eftersom de viktigaste för dem är de själva och deras aktieägare.

Så, spelarna får de priser de förtjänar.

Eller det kanske handlar om att de inte har önskat att tomten och jensen skall komma med längre priser tillräckligt mycket? Önska hårdare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

för att sätta detta i perspektiv:
ifall du lade 1,3 biljoner enkronor bredvid varandra i en linje skulle du nå fram och tillbax till solen 169 gånger eller 4,3 gånger till pluto.
På ett ungefär.

Faktagranskning!
Detta är felaktigt. Baserat på att en krona är 25 mm bred så krävs det 5 984 miljarder enkronor för att nå fram till solen. Det vill säga 5,94 biljoner enkronor. Rymden än större än vad man kan tro!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Deras siffror visar att det är för lite konkurrens i området. Sjuka bruttomarginaler.
Får hoppas fler konkurrenter dyker upp, bra för både priset samt innovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det är därför jag skriver "tänker jag", eftersom jag inte har hela bilden framför mig. Trodde det framgick i min tes 😁

Okej

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

Om man nu får säga något positivt om Kina så är det att de är mästare på att reverse-engineera saker. Om ett par år är kineserna ikapp nVidia och då har vi konkurrens igen.

Sedan ska man komma ihåg att nVidia kan falla på en minut. Allt som krävs är att Kina invaderar Taiwan... eller att Apple plötsligt köper upp mer av TSMC:s kapacitet för att tillverka egen AI-hårdvara... eller för den delen en mycket kraftig jordbävning i Taiwan (vilket är mycket sannolikt inom de närmaste decennierna... kan ske när som helst)

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Faktagranskning!
Detta är felaktigt. Baserat på att en krona är 25 mm bred så krävs det 5 984 miljarder enkronor för att nå fram till solen. Det vill säga 5,94 biljoner enkronor. Rymden än större än vad man kan tro!

Den gamla enkronan är 25 mm bred, den nya är bara 19,5 mm bred. Så mer enkronor blir det. 1,66 biljoner till

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur kul som helst.

nividia är där de är idag tack vare allt de dragit in på att sälja dgpu:er till spelare, något som de senare hjälpt till med genom att ge dem närapå monopol. nvidia hittar sedan en guldklimp, ai, och har numera mängder av egna sedelpressar.

Och hur betalar nvidia tillbaka för vad spelarna gett dem? Genom att ge dessa kort med låga priser? Nej, istället så <censurerat>, <censurerat>, <censurerat>, och <censurerat>, eftersom de viktigaste för dem är de själva och deras aktieägare.

Så, spelarna får de priser de förtjänar.

Eller det kanske handlar om att de inte har önskat att tomten och jensen skall komma med längre priser tillräckligt mycket? Önska hårdare!

Skrivet av filbunke:

Den gamla enkronan är 25 mm bred, den nya är bara 19,5 mm bred. Så mer enkronor blir det. 1,66 biljoner till

Såpass! Det märks att jag inte handlar med kontanter längre. Haha!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det här stämmer väl inte?

Diameter på enkrona: 2cm > 0,00002km
Avstånd till Pluto: 5 miljarder km
Antal enkronor till Pluto: 250 biljoner enkronor (5 miljarder/0,00002)

1,3/250 =0,0052 ~ 0,5% till Pluto

Dvs 5 millimeter av en sträcka på 1 meter, så stort är rymden 😝

Eller räknar jag fel haha

Nejdå, du har rätt.
En enkrona är 19,5 mm, så det behövs 51,28 enkronor per meter (avrundat till 2 decimaler).
Avståndet till solen är 149 597 870 700 meter (ca 150 miljoner km).
Då får jag det till att det behövs 7 671 378 809 496 (ca 7,67 biljoner) kronor får att nå solen.
Så Nvidias omsättning i enkronor räcker "bara" ca en 1/6 av vägen till solen.
Men det är ju rätt bra det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är väl mångt och mycket en statistisk model.för vilket ord som skall komma härnäst efter föregående. Fancy autocomplete.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Faktagranskning!

jävla rymden