Skype går i graven den 5 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tror alla myndigheter använder det pga säkerhet och sekretess, eller något sånt. Var några år sedan frågan utreddes så minns inte detaljerna.

Poängen var att man kan köra helt interna servrar i avskilda/säkrade nät och man på så sätt kan säkerställa att Microsoft inte är inblandade i trafiken.
Svenska myndigheter övergår alltmer till Skiffer för känsliga konferenser.
https://skiffer.tutus.se/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Alltid ogillat Skype. Var ju den som tog död på den älskade MSN och var i sig aldrig bra att använda. Finns fortfarande inget som rår på MSN årgång typ 2009-2010 idag vad gällande funktioner (även om Signal så klart är kryptografiskt vida överlägset)

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Nu förstår jag varför Skype har varit så buggig länge, Microsoft har tydligen inte varit intresserad av rättningar. Synd, för jag har använt Skype hur länge som helst privat, med yngre o äldre släkt. Teams på jobbet. Blir väl Signal nu, efter att ha läst tråden här. Får se om det går att lära de ännu äldre hundarna att sitta 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Ok

Skrivet av evil penguin:

Har inget svar på din fråga, men jag tror inte artikelns ämne öht berör Lync/Skype for Business, det är ju ett helt separat djur som väl aldrig haft något att göra med Skype på ett tekniskt plan?

Båda är ju Microsoft-produkter. Eftersom MS bara rebrandade Lync så vet man aldrig

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

*harkling*...man kunde faktiskt ringa med ICQ som kom före MSN som köptes upp av Skype som köptes av Pyttemjuk, som nu alltså begravs.

*host*

Det var AOL (America online) som en gång i tiden köpte ICQ (inte MS).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Första VOIP jag använde var Roger Wilco runt millenieskiftet, vilket var fantastiskt kostnadsbesparande för telefonräkningen om man hade bredband och satt uppkopplad i spelsessioner många timmar i sträck. När skype kom var det tekniskt överlägset med bättre ljudkvalité och mer stabila uppkopplingar. Snart introducerade de möjligheten att ringa till telefoner från skype om man betalade som för ett lokalsamtal, vilket också var fantastiskt för utlandssamtal som annars kunde vara svindyra via telenätet, typ 10 kr/minut till Japan eller USA.

I och med Microsofts uppköp från ebay 2011 började det gå rejält utför med Skype, som vi snart övergav till förmån för först webex och sedan zoom som är det vi använder idag. Jag har provat discord men får nära epilepsianfall av det, trots att jag inte är epileptiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Alltid ogillat Skype. Var ju den som tog död på den älskade MSN och var i sig aldrig bra att använda. Finns fortfarande inget som rår på MSN årgång typ 2009-2010 idag vad gällande funktioner (även om Signal så klart är kryptografiskt vida överlägset)

Instämmer. Aldrig gillar Skype (varken innan eller efter att MS köpte de). Sunkigt användargränssnitt och ostabilt.

Lync (som riktigt påpekas är en helt annan kodbas/produkt) var däremot riktigt bra produkt för företag.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Båda är ju Microsoft-produkter. Eftersom MS bara rebrandade Lync så vet man aldrig

Nej, det är klart, de kan förstås ha ytterligare produkter de tänker skrota.
Just nu verkar de ju iaf bara prata om Skype (och hänvisa till Teams for consumers).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ja jag minns detta, Tre sålde (för 500 kr) detta abonnemang. Eftersom jag betalade 150 kronor för ett fast internet så tyckte jag att 500 var jättedyrt i förhållande till vad jag fick ut av bredbandet.

Jag betalade inte 500:-/månaden om det var det du menade. Jag tog det på någon deal så det var 49:-/månaden i två år givetvis med extremt låg data och betala för samtal/sms. Eftersom jag kunde skriva och ringa med Skype så betalade jag oftast 60-80:- i månaden.

Permalänk
Medlem

"Bolaget rekommenderar att användare övergår till Microsoft Teams" Hahahahahaha nej.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

*host*

Det var AOL (America online) som en gång i tiden köpte ICQ (inte MS).

Det vet jag inget om, MSN köpte inte ICQ det var inte så jag menade, MSN konkurrerade däremot ut ICQ med framförallt införandet av smileys på bred front.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Skype For Business dog 2021.

Inte riktigt. Lever kvar bland myndigheter och vissa företag än idag. Planerad EOL var september 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det vet jag inget om, MSN köpte inte ICQ det var inte så jag menade, MSN konkurrerade däremot ut ICQ med framförallt införandet av smileys på bred front.

Ok, då är jag med på vad du menade (var lite oklart skrivit, eller jag som läste lite för snabbt).

En annan fördel för MSN över ICQ, som jag då hade kört sedan starten (hade ett 6-siffrigt UIN och var nära att kunna få ett 5-siffrigt) var att det inte var fullt lika plottrigt UI de första åren (på slutet blev det dock en katastrof även det). Speciellt den inbyggda version i XP var ju grymt "clean" och lättviktig i resurser i jämförelse.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fagerstromc:

Inte riktigt. Lever kvar bland myndigheter och vissa företag än idag. Planerad EOL var september 2025.

Har förstått det.

Permalänk

Kommer det även att gälla Skype for business? Ultrasämst programvara som gärna hade fått dö i maj så min arbetsplats tvingas byta plattform. 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Kommer det även att gälla Skype for business? Ultrasämst programvara som gärna hade fått dö i maj så min arbetsplats tvingas byta plattform. 🤓

Helt olika produkter, bara med samma namn.

Teams är så oerhört mycket sämre än SkypeFB. Jag förstår inte riktigt hur MS tänker där. SkypeFB har jag aldrig haft problem med, förutom att den är dålig på att anpassa kvalitet i videomöten - den med sämst anslutning styr allas kvalitet, typ.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Kriminalvården?

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Helt olika produkter, bara med samma namn.

Teams är så oerhört mycket sämre än SkypeFB. Jag förstår inte riktigt hur MS tänker där. SkypeFB har jag aldrig haft problem med, förutom att den är dålig på att anpassa kvalitet i videomöten - den med sämst anslutning styr allas kvalitet, typ.

Instämmer 100%.

Använt både Zoom och numera Teams massor, men ingen av de två når upp till kvaliteten jag brukade ha förr i tiden på arbetsplatser med Lync / SkypeFB (som sagt många påpekat inte har något som helst att göra med Skype för konsmenter som läggs ner nu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Använder folk ens Skype längre efter Microsoft köpte upp?

Vet inte ens när jag själv använde det senast... evigheter...

Permalänk
Medlem

Använder skype på jobbet så vi får väl börja använda Google meet men det kräver en länk som man skickar ut till alla. Vill slippa sådant. Discord kan man ha möte utan att behöva meet länk? Kan man dela skärm och så? Annars tänkte vi på slack som vi betalar för men där verkar det som att man inte bara kan dra in personer i en huddle mer än den man ringer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Använder skype på jobbet så vi får väl börja använda Google meet men det kräver en länk som man skickar ut till alla. Vill slippa sådant. Discord kan man ha möte utan att behöva meet länk? Kan man dela skärm och så? Annars tänkte vi på slack som vi betalar för men där verkar det som att man inte bara kan dra in personer i en huddle mer än den man ringer upp.

Även om jag inte älskar Microsoft Teams så känns det som den rimliga efterföljaren om man tidigare använt Skype på en arbetsplats.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Synd, Skype är egentligen överlägset Discord...

Här känner jag att det krävs en rejäl motivering. Skype sist jag använde det känns som något hämtat ur forntiden.

Permalänk
Medlem

Vila i frid ännu en tjänst man inte har haft kunskap om att göra vinstdrivande

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kör Skype med kompis och päron. Pratade senast med min mamma på Skype igår. Började använda det när jag började universitetet 2008 och jag köpte en Skype-telefon hos 3 med ett abonnemang som gav mig oändlig användning med Skype. Var perfekt på den tiden när data var dyrt och gratis SMS/Samtal var lyx.

Den där lösningen kom jag ihåg. Hade samtidig en Nokie 5800 ( Nokia berömda iPhone dödare , kändes som en telefon man fick med i kalle anka & co ) ,vi den tidpunkt höll höll jag på och med lekte appar som gjorde att man kunde dela data över med telefonen med datorn, jag tyckte 3:e skype telefon var ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Använder folk ens Skype längre efter Microsoft köpte upp?

Använde det aldrig innan ivf. Skitprodukt från start långt innan MS köpte.

Skrivet av Viceroy:

Var länge sen jag använde Skype. Absolut ingen favorit och absolut ingen värdig ersättare till MSN Messenger eller Windows Live Messenger. Vad använder folk idag? Själv använder jag nog mest Facebook Messenger men den är heller ingen värdig ersättare till MSN Messenger. Det var bättre förr! ☹️

Ja, Skype för konsumenter (ej Lync som jag gillar bättre än Teams och Zoom) har alltid varit skit, mer eller mindre. WLM klart mycket smidigare.

I dag är det privat främst Facetime/Apple Messenger som jag använder för kommunikation med nästan alla nära och kära (väldigt få som kör Android). För bredare social kommunikation som inte är så seriös Facebook Messenger. För cross platform kommunikation WhatsApp eller Signal.

För arbete är det nästan uteslutande Teams och Slack som gällt på alla mina olika arbetsplatser de senaste åren.

Skrivet av underd0g76:

Tillbaks till IRC igen då!

Signal är väl en bättre ersättare för person-till-person-kommunikation tänker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är lite förbluffad över kommentarerna här.

Känns som nästan igen här använde Skype till att faktiskt ringa med? Dvs få samma prisnivå som lokalsamtal i hela världen.

Det var väl hela grundtanken med Skype? För allt annat så har det alltid funnits bättre tjänster.

Nu när det knappt finns några "landlines" kvar och nära nog all support är ersatt av chatbottar, så förstår jag att deras affärsidé inte längre håller.

Att stänga av möjligheten att köpa Skype-krediter dödade allt vid årsskiftet.

Lär inte få tillbaka ett öre av mina Skype-krediter, så tänkte använda mina 2-3 timmar av samtalsminuter med att ringa Microsofts kundtjänst

Edit:
För er som inte förstått skillnaden mellan Skype och Lync (Skype for Business):
https://support.microsoft.com/en-gb/skype/what-s-the-differen...

Permalänk

Kör med Matrix och då det är decentraliserat så kan vem som helst sätta upp sin egen Matrix server.

https://github.com/element-hq/synapse

Det finns också en mängd bryggor så man kan köra allt i samma klient med.

https://matrix.org/ecosystem/bridges/

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Gött.
Det jag har emot Skype är att det finns femhundraelva miljoner olika kommunikationstjänster.

Ett företag kan köra med Skype, de får ej använda Teams då det kan använda utländska servrar. Några där vill prata med folk på ett annat företag som använder Teams, dessa får ej installera Skype då det är förlegat och säkerhetsrisk på detta sätt. Okej, de väljer då att fysisk åka och träffar varandra. Ja, glöm att få göra resan på arbetstid, speciellt när det finns bra kommunikationstjänster som Teams eller Skype.
Det är lite godnatt yxskaft över det hela. Att Skype försvinner gör det bättre.

Permalänk
Medlem

Att rekommendera folk som vill ha en IM-klient eventuellt video-samtal att gå över till en hel sammarbetsplatform för organisationer känns väl sådär. Dom borde ha en teams lite lite lite-version då.
Däremot går det ju att göra mycket roligt skumt med teams med alla integrationer och konstigheter som finns.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Poängen var att man kan köra helt interna servrar i avskilda/säkrade nät och man på så sätt kan säkerställa att Microsoft inte är inblandade i trafiken.
Svenska myndigheter övergår alltmer till Skiffer för känsliga konferenser.
https://skiffer.tutus.se/

Dåligt utvecklad sida.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

<Uppladdad bildlänk>
Dåligt utvecklad sida.

Det är inte min sida. Du kan själv tipsa Tutus om buggen. Det går säkert att hitta en mailadress på deras hemsida.
Jag tänkte det var intressant att berätta om Skiffer eftersom det är en svenskutvecklad lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus