Permalänk
Medlem

Ni som haft denna apparat ett tag nu, hur upplever ni den idag sedan inköpet..skulle ni rekommendera köpa den idag?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ni som haft denna apparat ett tag nu, hur upplever ni den idag sedan inköpet..skulle ni rekommendera köpa den idag?

Jag köpte den vid lansering, bästa 1400kr jag någonsin lagt på en Android TV-enhet. Jag har haft Nexus Player, Mi Box 4k och Chromecast with Google TV 4k tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Enheten flyter på fint fortfarande.
Föredrar ju att ha internetkabel när man ska streama filmer speciellt 4K med Dolby Vision och Dolby Atmos.

WiFi med alla grannars interferenser bruka göra att det som tapps börja ladda mitt i filmen känns hackit på min gamla Chromecast with Google TV, men dessa problem har man nu fått bort i och med kabel anslutningen

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vad jag läst mig till har den inget stöd för TrueHD eller DTS passthrough. Värdelös produkt.

Shield TV är från 2015, snart 10 år gammal och fortfarande snabbare och har bättre ljudstöd än nya Google TV Streamer.

Tyvärr kommer det nog aldrig komma en ny, bra Android TV enhet och man blir tvingad till att köra apparna i TVn.

https://www.androidauthority.com/google-tv-streamer-removes-a...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Den funkar, kör WiFi, kör bl.a Atmos på en Marantz Cinema 50.

Har installerat Systemuppdateringen som kom förra året .

Imed jag byte hemmabio reciever för ca 2 veckor sen, där hade jag bättre koll på ljudformatet på displayen på min gamla hemmabio reciever Marantz NR 1711. Streamern är inkopplad i TV:ns HDMI port 4, så får ingen Info när jag trycker på recieverns "Info knapp" på fjärren. På den gamla recieverns display visade att Britbox appen körde DDSurround ljud, Britbox appen har Stereoljud. Vilket det visades på min 4K Chromecast Google TV.

Har satt Streamern på manuellt på "Välj ljudformat" å på "Ljudalternativ" - "Utdataformat" på Auto.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Även jag köpte den vid release och min har fungerat väldigt bra sen dag ett. Har hunnit beta av många 4K remuxer med DV vid det här laget och har faktiskt inte haft en enda buffer eller annat uppspelningsproblem hittills (Kodi).

Kom från Shield 2017 som nu är förpassad till ett skåp som Plex-server för musik endast.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk

Jag testade Google tv streamer med Tivimate men märker till min förvåning att bildkvaliteten är bättre på den gamla TVIP 605!
Samma kabel, samma provider, samma kanal.
Känns inte helt tillfredsställande!
Finns det nån annan box med bättre bildkvalitet som också kör Google tv, TVIP boxen gör ju inte det men vill helst ha en där man kan köra alla möjliga appar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Jag testade Google tv streamer med Tivimate men märker till min förvåning att bildkvaliteten är bättre på den gamla TVIP 605!
Finns det nån annan box med bättre bildkvalitet som också kör Google tv, TVIP boxen gör ju inte det men vill helst ha en där man kan köra alla möjliga appar också.

Valet av mediaspelare påverkar inte bildkvalitet. Det finns några olika anledningar till att du upplever skillnad i bildkvalitet, t.ex.:
- Lägre bitrate när du testade
- Du använde en annan ingång med andra bildinställningar på din TV
- Du använde t.ex. HDR istället för SDR och därmed andra bildinställningar på din TV
- Placebo

Du beskriver inte vad du menar med "bildkvalitet" men oavsett om du menar att det t.ex. är sämre färger, sämre skärpa, annorlunda ljusstyrka eller liknande så påverkar inte mediaspelaren detta. Google TV Streamer skickar t.ex. inte "andra färger" jämfört med någon annan mediaspelare.

Om du däremot menar att det är lägre bildkvalitet som i lägre upplösning, mindre detaljerat eller liknande så har det med bitraten på det du tittar på att göra och påverkas inte heller av valet av mediaspelare. Är hela gränssnittet lågupplöst så har du fel inställningar på mediaspelaren.

För att svara på om det finns något alternativ så har du bland annat Nvidia Shield.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Valet av mediaspelare påverkar inte bildkvalitet. Det finns några olika anledningar till att du upplever skillnad i bildkvalitet, t.ex.:
- Lägre bitrate när du testade
- Du använde en annan ingång med andra bildinställningar på din TV
- Du använde t.ex. HDR istället för SDR och därmed andra bildinställningar på din TV
- Placebo

Du beskriver inte vad du menar med "bildkvalitet" men oavsett om du menar att det t.ex. är sämre färger, sämre skärpa, annorlunda ljusstyrka eller liknande så påverkar inte mediaspelaren detta. Google TV Streamer skickar t.ex. inte "andra färger" jämfört med någon annan mediaspelare.

Om du däremot menar att det är lägre bildkvalitet som i lägre upplösning, mindre detaljerat eller liknande så har det med bitraten på det du tittar på att göra och påverkas inte heller av valet av mediaspelare. Är hela gränssnittet lågupplöst så har du fel inställningar på mediaspelaren.

För att svara på om det finns något alternativ så har du bland annat Nvidia Shield.

Jag testade genom att bara skifta HDMI kabeln mellan boxarna och körde samma kanal, samma leverantör och testade så fram och tillbaka och fick en klarare, renare och skarpare bild med boxen TVIP 605 än med Google tv streamer.
Det tycker jag är konstigt.
Skillnaden gäller just Iptv och där använde jag Tivimate på Google tv streamer och i den andra boxen används boxens egna så kallade portalläge.

Permalänk
Medlem

Deinterlacing fungerar inte på Google tv streamer.
https://www.googlenestcommunity.com/t5/Streaming/How-about-de...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Ok
Jag vet inte vad deinterlacing betyder. Antar det är någon form av bildförbättring?

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Och är det någonting som troligen lär åtgärdas genom uppdatering av systemet från Google tror du?

Permalänk
Medlem

Och är det någonting som troligen lär åtgärdas genom uppdatering av systemet från Google tror du?

Det vet man aldrig och man ska aldrig köpa en produkt baserat på funktioner som är utlovade. Google är kända för att lägga ner utvecklingen av sina produkter snabbt.

Nvidia Shield eller Apple TV är två kraftfullare alternativ.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det vet man aldrig och man ska aldrig köpa en produkt baserat på funktioner som är utlovade. Google är kända för att lägga ner utvecklingen av sina produkter snabbt.

Nvidia Shield eller Apple TV är två kraftfullare alternativ.

Nja, jag har en Chromecast som är minst 10 år gammal och till den kommer det fortfarande uppdateringar.
Den senaste uppdateringen gjorde så att den blev helt obrukbar, snyggt jobbat Google! 😅

Permalänk
Medlem

Nja, jag har en Chromecast som är minst 10 år gammal och till den kommer det fortfarande uppdateringar.
Den senaste uppdateringen gjorde så att den blev helt obrukbar, snyggt jobbat Google! 😅

Jag vet att Chromecast har funnits länge. Poängen kvarstår att man inte ska köpa produkter baserat på funktioner som utlovas komma senare, speciellt inte från Google eftersom dom är kända för att lägga ner produkter och tjänster snabbt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet att Chromecast har funnits länge. Poängen kvarstår att man inte ska köpa produkter baserat på funktioner som utlovas komma senare, speciellt inte från Google eftersom dom är kända för att lägga ner produkter och tjänster snabbt.

Nä precis, jag håller med dig och det känns högst osäkert om de kommer införa någon funktion för deinterlacing.
Hårdvaran kanske inte gör det möjligt?
Vad tror du?
Efter lite pill med inställningar så har jag dock fått boxen att fungera bra för mina behov.