Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

9900 kr för denna setup – värt att uppgradera eller vänta

Permalänk
Medlem

9900 kr för denna setup – värt att uppgradera eller vänta

Tjena!

Har haft uppgraderingssuget ett tag nu och snubblade precis över en dator för 9900 kr (invigningserbjudande Elgig), vilket känns som ett riktigt bra pris. Jag kan dessutom sälja mitt gamla grafikkort för ca 1000 kr till en vän, så det gör det ännu lite mer lockande.

Nuvarande setup:

Fractal Design R4 (köpt 2014)
EVGA Supernova G2 (köpt 2014)
i5 10600K (köpt 2020)
RTX 2070 (köpt 2020)
32GB DDR4 (köpt 2020)

Den nya datorn: länk elgiganten som säljs på invigningserbjudande i helgen.
Edit: Ser det är lite otydligt, men tänkte isf försöka köpa den på invigningserbjudanden här i helgen, se här.

Chassi: Corsair 3500X ARGB
GPU: Gigabyte RTX 4060 Ti 8GB
CPU: Ryzen 7 9700X
Kylning: Corsair Nautilus 240 AIO
Moderkort: Gigabyte B650 Gaming X AX V2
RAM: 32GB DDR5 6000MT/s
SSD: 2TB Kingston NV3
PSU: be quiet! PURE POWER 12 M 750W

Jag spelar mest WoW, CS och ibland en del AAA-RPGs på en 1440p 32" skärm. Har länge funderat på en uppgradering och egentligen tänkt sikta lite mer high-end och framtidssäkert, men nu när jag ser detta pris känns det svårt att motstå.

Så vad tycker ni?

Bra deal eller borde jag hålla i plånboken och satsa på något vassare längre fram?
Hur stor skillnad skulle jag märka från min nuvarande setup?
4060 Ti känns lite mellanklass – räcker den för 1440p ett par år framöver? Hade egentligen tänkt ett 4070 eller bättre på blackfriday till hösten.

Alla råd uppskattas, vill inte göra ett spontanköp jag ångrar! Speciellt nu när man "tappat" kunskapen om vad som är bra och mindre bra med åren. Efter snabb research är 4060ti inte något att hänga i granen "egentligen" och definitiv inte ett 8gb?

Permalänk
Medlem

Helt klart prisvärd.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Låter felprisad

edit* Står nu 19k i länken

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Låter felprisad

Invigningserbjudanden på elgiganten här i Stockholm, reklam överallt på här Swec.
Se här

Permalänk
Medlem

Första frågan är väl hur stor chans du har att nypa en över huvud taget? Lär ju vara köer och kamp om det mesta gissar jag...

Men OM du nu har möjligheten så är väl just grafikkortet den svaga punkten som du är inne på.
Risken finns väl att man känner man vill uppgradera det inom en halvsnar framtid, och då får du ju räkna bort att du lär tappa en del pengar på att byta det mot något kraftigare...
Samtidigt är det ett väldigt bra paketpris och resten lär hålla rätt länge!
Svårt läge

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Första frågan är väl hur stor chans du har att nypa en över huvud taget? Lär ju vara köer och kamp om det mesta gissar jag...

Men OM du nu har möjligheten så är väl just grafikkortet den svaga punkten som du är inne på.
Risken finns väl att man känner man vill uppgradera det inom en halvsnar framtid, och då får du ju räkna bort att du lär tappa en del pengar på att byta det mot något kraftigare...
Samtidigt är det ett väldigt bra paketpris och resten lär hålla rätt länge!
Svårt läge

Tänkte köa från tidig morgon Men jag hör dig, och är inne på samma spår. Då lutar opinionen mot att avvakta.

Permalänk
Medlem

Prisvärd? Hade utan tvekan inväntat rx 9060 och rtx 5060 och bara köpt ett grafikkort, skulle utan tvekan ge bäst uppgradering per krona!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Prisvärd? Hade utan tvekan inväntat rx 9060 och rtx 5060 och bara köpt ett grafikkort, skulle utan tvekan ge bäst uppgradering per krona!

Ah, in i nuvarande system? Flaskhalsar den inte min i5a?

Permalänk
Medlem

Frågan är om det går att deala med dem att byta grafikkortet mot något annat om du lägger till pengar emellan? Om de har någon nöjd kund/öppet köp eller liknande om man inte är nöjd med prestandan. Om du vill ha ett annat menar jag...

De verkar ju något som heter "bygg din egen dator".

(Jag minns att jag fick byta CPU till en bättre med pengar emellan en gång när jag köpt en dator för många år sedan. Men vet inte hur det fungerar nu för tiden.)

Permalänk
Medlem

Det är absolut en bra deal för 10k, även om man utgår ifrån att du ska sälja allt så är begagnatvärdet 10k minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falconr:

Invigningserbjudanden på elgiganten här i Stockholm, reklam överallt på här Swec.
Se här

Det förklarar saken

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Beror på vad för upplösning du spelar i och vilja spel.

8GB grafikminne bara på grafikkortet. Skulle varit minst 12GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Beror på vad för upplösning du spelar i och vilja spel.

8GB grafikminne bara på grafikkortet. Skulle varit minst 12GB.

Oavsett upplösning så hittar du inget bättre under 10k.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Oavsett upplösning så hittar du inget bättre under 10k.

Jag spelar i 1440p på en 32 skärm. Är väl mer osäkerheten i att jag inte har tänkt köpa nu, utan planerat vid black friday - tanken var då med ett starkare grafikkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av falconr:

Jag spelar i 1440p på en 32 skärm. Är väl mer osäkerheten i att jag inte har tänkt köpa nu, utan planerat vid black friday - tanken var då med ett starkare grafikkort...

Fick du tag i det du skulle köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Fick du tag i det du skulle köpa?

Det specifika erbjudandet blir tillgängligt först imorgon
(de flesta erbjudanden släpptes idag men vissa är lagda lördag o söndag)

Jag var på Kungsgatan idag ca kl 11 och kan bidra med lite personliga intryck:
Det var en liten kö ut på gatan när jag kom men flöt på ganska bra så jag var inne på typ 10 min.
Sen var det hyfsat mycket folk i gamingarean men var ändå ganska effektivt system med kölappar så jag tog en lapp direkt och gick sen runt och kollade vad jag egentligen ville shoppa.
En stund efter jag handlat så verkade det som det mattade av och blev lite lugnare, så inget jättetryck direkt?
Tyckte det flöt på rätt bra med tanke på omständigheterna

När jag var där så fanns det iallafall överlag tillgång till det mesta i komponentväg och Elgiganten builds mm!
Så om man kan ta sig dig någorlunda smidigt finns det nog hopp om att kunna få tag i det man vill - speciellt de byggen som släpps imorgon.

Själv blev det lite komponenter till kommande bygge, bland annat Samsung 990PRO 4TB för 2222kr, 64 GB 6000mhz CL 30 RAM för 1899 och lite Noctuafläktar för 200...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.