Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Byta gpu step by step?

Hejsan har införskaffat ett Sapphire X - Radeon RX 7900 XT GAMING OC 20GB PULSE och har för närvarande ett ASUS GeForce RTX 2060 6GB ROG STRIX GAMING OC. Funderar nu på om jag är rätt på saken med olika steg man bör ta när man byter gpu.

1: Starta datorn i felsäkert läge och sen köra DDU
2: Stänga av datorn och ta ur gamla kortet - in med nya
3: Starta datorn och ladda hem drivrutiner till nya gpun

Är det något mer eller på annat sätt man ska göra, kom gärna med förslag

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag bara avinstallera drivrutinerna helt vanligt och sen stoppa in nya kortet och installera nya drivers.
Körde ett tag både nvidia och amd drivers installerade och bytte mellan radeon och nvidia kort utan minsta problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Kolla så att ditt nätaggregat har nog med kräm för att försörja ditt nya kort, annars så verkar du ha läget under kontroll. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hejsan har införskaffat ett Sapphire X - Radeon RX 7900 XT GAMING OC 20GB PULSE och har för närvarande ett ASUS GeForce RTX 2060 6GB ROG STRIX GAMING OC. Funderar nu på om jag är rätt på saken med olika steg man bör ta när man byter gpu.

1: Starta datorn i felsäkert läge och sen köra DDU
2: Stänga av datorn och ta ur gamla kortet - in med nya
3: Starta datorn och ladda hem drivrutiner till nya gpun

Är det något mer eller på annat sätt man ska göra, kom gärna med förslag

Helt korrekt, kan vara smidigt att ladda ner installern för nya drivrutinen innan också ifall att

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Själv skulle jag bara avinstallera drivrutinerna helt vanligt och sen stoppa in nya kortet och installera nya drivers.
Körde ett tag både nvidia och amd drivers installerade och bytte mellan radeon och nvidia kort utan minsta problem.

Vill nog köra DDU för att få bort allt

Skrivet av Ludde:

Kolla så att ditt nätaggregat har nog med kräm för att försörja ditt nya kort, annars så verkar du ha läget under kontroll. Lycka till!

Har köpt ett Corsair RM850x V3 850W som är i datorn redan så bör funka. Tackar

Skrivet av norrby89:

Helt korrekt, kan vara smidigt att ladda ner installern för nya drivrutinen innan också ifall att

Okej vart får man tag i Amd´s drivare? Har bara kört med nvidia kort sen början. Sen vad heter Amd´s motsvarighet till nvidia app?

Permalänk
Medlem

Jag hade laddat ner AMD drivrutinen innan bytet så den ligger klar att installeras. Sen hade jag dragit ut nätverkskabeln vid bytet så att inte Windows får för sig att självmant installera någon gammal drivrutin.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej vart får man tag i Amd´s drivare? Har bara kört med nvidia kort sen början. Sen vad heter Amd´s motsvarighet till nvidia app?

https://www.amd.com/en/products/software/adrenalin.html

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

AMDs hemsida
https://www.amd.com/en/support/download/drivers.html
Du behöver inte ladda ner adrenaline, det följer med vid installation av drivrutinerna precis som nvidia app för nvidia.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Något kul hände mig när jag skulle köra ddu.

Har en färsk installation av Windows 11, gjorde stegen som ska göras för ddu, sätta Windows i felsäkert läge etc.
När datorn sen bootar så kommer jag till pin log in, där jag inte ens har möjlighet att skriva in pin, utan jag flashas tillbaka till ett felmeddelande och är således fast i en infinty loop eftersom datorn alltid kör felsäkert läge, och jag kan inte komma in för att ändra det.
Vet fortfarande inte hur jag ska ta mig ur de än

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag hade laddat ner AMD drivrutinen innan bytet så den ligger klar att installeras. Sen hade jag dragit ut nätverkskabeln vid bytet så att inte Windows får för sig att självmant installera någon gammal drivrutin.

Okej ska göra det

tackar

Skrivet av norrby89:

AMDs hemsida
https://www.amd.com/en/support/download/drivers.html
Du behöver inte ladda ner adrenaline, det följer med vid installation av drivrutinerna precis som nvidia app för nvidia.

tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Något kul hände mig när jag skulle köra ddu.

Har en färsk installation av Windows 11, gjorde stegen som ska göras för ddu, sätta Windows i felsäkert läge etc.
När datorn sen bootar så kommer jag till pin log in, där jag inte ens har möjlighet att skriva in pin, utan jag flashas tillbaka till ett felmeddelande och är således fast i en infinty loop eftersom datorn alltid kör felsäkert läge, och jag kan inte komma in för att ändra det.
Vet fortfarande inte hur jag ska ta mig ur de än

Hade liknande problem och hittade en lösning online efter lite googlande.

"Press shift and select restart then go to advanced settings then go to cmd then type bcdedit /deletevalue {default} safeboot then exit from cd then continue to windows 11 u can login now"

Hoppas det funkar!