Alienware AW2723DF - Flimmer vid låg uppdateringsfrekvens. (VRR)
Här har man gått o skaffat en rätt så okej 1440 IPS skärm.
Recension: https://www.displayninja.com/dell-alienware-aw2723df-review/
Allt var fröjd och prima ballerina tills nyligen. Skärmen börjar flimra när man använder VRR och står statiskt på 48 Hz.
(T.ex när man är ute i skrivbordet och inte gör något så sjunker VRR till 48Hz och stannar där tills något händer)
Läser runt på nätet och ser att det inte är ett helt ovanligt problem då många paneltyper inte är riktigt designade att köra så extremt låga bildfrekvenser under längre tider.
Var tillbaka i butiken och tittade på andra skärmar i samma prisklass. Det finns verkligen inga andra skärmar med lik bildkvalitet, upplösning och egenskaper. Allt annat är förvånansvärt en nedgradering på ett eller annat sätt. I regel med betydligt sämre IPS-paneler. Att utföra ett garantibyte med att skicka tillbaka till Dell (Ägare av Alienware) skulle ta på tok för långt tid.
Ett garantibyte kan bli det sura äpplet att bita i om det visar sig att flimret blir mycket sämre med tid, men jag tror inte det.
Jag har då bestämt mig att hålla kvar på skärmen och helt enkelt undvika att köra 48 Hz statiskt under längre tider.
Närt jag inte spelar eller använder andra 3D applikationer så behövs inte VRR (Freesync) vara påslagen, och kan därför helt enkel ställa in fast 240 eller fast 280 Hz uppdateringsfrekvens. (Varför jag kör 240 Hz i vissa fall är för att det är jämt delbart med 60, som de flesta videoformaten använder. Därav inget mikro-stutter)
Men i spel och andra 3D applikationer så vill man använda VRR / Freesync.
Problemet: Man behöver växla mellan fast frekvens och VRR beroende på om man jobbar eller spelar.
(Ja. Vi kallar det jobbar. Vi alla vet vad som egentligen görs, men låt os kall det "jobbar". 'nuf said. Stop judging me! )
Lösning 1: Fortsätta som jag just nu gör: Manuellt slå på/stänga av VRR.
Lösning 2: Bara använda 240/280 Hz och sluta använda VRR.
Lösning 3: Manuellt ställa in en snävare VRR-område och därmed undvika det allra lägsta frekvensområdet panelen ändå inte klarar av.
Jag tänker mig lösning 3. och... ja... det finns sätt att göra det på.
I korta drag: Ladda ner skärmens EDID-data till en fil och använda en EDID-redigerare för att ställa in ett snävare frekvensområde.
Istället för 48-280 Hz tänker jag att området kan bli 60-280 Hz istället. 60 Hz och uppåt så existerar inte flimmer-problemet.
Det är här jag stöter på patrull: Skärmens integrerade EDID-data är korrupt och kan därför inte användas.
Det går att "reparera" korrupta EDID-data med mjukvara. men då stöter jag på nästa problem: En reparerad icke korrupt EDID fungerar inte på bildskärmen. Den slocknar med ett "unsupported mode" felmeddelande.
Det tyder på att den här skärmen har unika inställningar i EDID-datat som inte följer EDID-standarden. Det är tyvärr rätt vanligt att tillverkare av paneler/bildskärmar "missbrukar" EDID-datat och inkluderar en massa jox som inte skall finnas där, men ändå krävs för att skärmen skall fungera, alternativt att de formaterar allt på ett sätt som inte följer standarden.
Så... jag vänder mig till er. Vad kan jag göra? Ser helst lösning 3, men... vilka EDID-verktyg finns det som kan respektera korrupta EDID men ändå ändra på vissa värden och lämna resten intakt trots att det är korrupt.
Jag har funderat på att försöka ge mig an ren hex-redigering, men jag är vilse på var jag skall redigera 48 Hz-värdet till 60 Hz.
Andra lösningar kanske? Någon som har idéer?
Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)