Anmäl dig till Roborock Challenge!

Jag har alldeles för hög temperatur på min 9800X3D!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

https://www.inet.se/produkt/5324977/noctua-nh-d15-g2

Kör alltså bara 1 av fläktarna, och med low-noice-adapter (lna)

Ligger runt 87 grader har jag för mig (med pbo och co -20)

Ok.. som du ser när jag drog upp fläkarna så fick jag inte så dåliga värden.. eller ?

Visa signatur

ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Gigabyte RTX 5080 Gaming OC , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Lian Li PC-O11 Air Mini , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Känns otroligt att en AIO inte skulle klara av att kyla 145W. Jag skulle montera om kylaren/höra med inet innan. Sen kan man börjar kolla på fläktkurvor och övriga fläktar.

Hade en Arctic freezer III 420 AIO innan. Den kunde jag köra passiv med halvfart på pumpen och ändå hålla ca 55c.

Har du samma processor som jag ?

Visa signatur

ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Gigabyte RTX 5080 Gaming OC , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Lian Li PC-O11 Air Mini , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blutt:

Jag har samma "problem" med min Ryzen 9800X3D. Satte kaffet i halsen när jag såg tempen sticka upp till 95 grader. Jag använder en Noctua Chromax-kylare, med två st 140mm-fläktar.

Tempen ligger stabilt konstant, utan när datorn installerar shaders, eller vad man säger. När jag spelar spel i 4K i 100 fps+, så ligger datorn betydligt lägre.

Jag tror inte vi har några problem eller ? Jag får skicka ett medelande till inet o säga som det är.....får vi se vad dom tycker..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok.. som du ser när jag drog upp fläkarna så fick jag inte så dåliga värden.. eller ?

Ja, grejen är alltså att jag kör min med färre fläktar och lägre varvtal än stock och får lägre temperaturer än du

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Har du samma processor som jag ?

Ja precis en 9800X3D.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag har en Lian Li PC-O11 Air Mini. Jag har 2st front fläkat som blåser innåt, dom är på 2x140mm. Sen har jag AIO, den är på 240mm den sitter i sidan, alltså inte uppe inte nere inte fram och inte bak utan på sidan. Och dom blåser utåt. Sen har jag en fläkt som sitter bak den är på 120mm och blåser utåt. Sen har jag en fläkt som sitter uppåt, den sitter alltså där uppe den är på 120mm och den blåser utåt. Här är en bild på dator:
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Och jag har kollat så alla är rätt vända.

Du kan testa vända fläktarna på din AIO. Just nu ser det ut som att den varma luften från din GPU sugs rätt in i din AIO. Det kan också påverka din CPU temperatur.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, grejen är alltså att jag kör min med färre fläktar och lägre varvtal än stock och får lägre temperaturer än du

Men du har ett öppet chassi.... Och vad får du för poäng i cinabech ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Du kan testa vända fläktarna på din AIO. Just nu ser det ut som att den varma luften från din GPU sugs rätt in i din AIO. Det kan också påverka din CPU temperatur.

Så dom blåser inåt eller, så det blir en pull, men det menar jag att den varma luften blåser inåt chassit i ställer för utåt ? Men när man kör cinabech då jobbar inte gpun, och den är aldeles för låg temp för att det ska vara några problem, fläktarna snurrar inte ens, det gör dom vid 55c

Det har jag faktiskt tänkt på att göra, att dom suger inåt i stället för utåt.... för JayTwoCents(en youtubare) han säger att det är bättre att ha ett poitivt tryck i stället för negativt. Vad jag menar då är att flera fläktar blåser in, och färre fläkar blåser utåt... han brukar göra så med AIO, att han har den innåt i ställer för utåt.

Men jag får se vad inet tycker, om det är bra som det är eller om jag måste fixa på nånting...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

<Uppladdad bildlänk>

Överklockad och undervoltad.
Detta är med en luftkylare, Deepcool Assassin IV.

Har ett Fractal North XL chassi som har gott om ventilation.

Men tycker ändå att du har höga temps. Skulle ändå rekommendera en ominstallation av kylaren och sedan kolla fläktkurvorna.

Så hur mycket kommer din processor upp i då ? är det som det står på bilden du skicka eller är det mera ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Så hur mycket kommer din processor upp i då ? är det som det står på bilden du skicka eller är det mera ?

Det är enligt bilden. Detta är i cinebench r23.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Så dom blåser inåt eller, så det blir en pull, men det menar jag att den varma luften blåser inåt chassit i ställer för utåt ? Men när man kör cinabech då jobbar inte gpun, och den är aldeles för låg temp för att det ska vara några problem, fläktarna snurrar inte ens, det gör dom vid 55c

Det har jag faktiskt tänkt på att göra, att dom suger inåt i stället för utåt.... för JayTwoCents(en youtubare) han säger att det är bättre att ha ett poitivt tryck i stället för negativt. Vad jag menar då är att flera fläktar blåser in, och färre fläkar blåser utåt... han brukar göra så med AIO, att han har den innåt i ställer för utåt.

Men jag får se vad inet tycker, om det är bra som det är eller om jag måste fixa på nånting...

Ja så de drar in luft. Det kommer alltid vara varmare luft inne i chassit än utanför så att dra in kall luft utifrån är att rekommendera. Sen blir inte luftgenomströmningen jättebra om sidofläktarna motverkar luftflödet framifrån genom att försöka dra ut luften direkt. Då har du mindre luft som cirkulerar igenom hela chassit för att kyla ner resten av luften inuti.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag har kollat på en video om det här chassit, då sätter han i fläkar på bottten som blåser inåt, då fick han sämre värden en utan fläkar. Jag har 2st 140mm liggandes, tycker du jag ska sätta i dom som blåser utåt, där uppe ?

Du kan ju testa Det är alltid lite trial and error, skulle jag gjort något hade jag testat att pasta om kylaren så jag vet att den är ok och tagit det därifrån men det är kanske bara jag 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Du kan ju testa Det är alltid lite trial and error, skulle jag gjort något hade jag testat att pasta om kylaren så jag vet att den är ok och tagit det därifrån men det är kanske bara jag 😂

Ok, men jag har bara dragit på kylpasta 2 gånger o det var i spel laptops och jag vet inte hur bra det vart... hur mycket videor man tittar på så är det svårt o göra det, de kanske är bara jag som tycker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får se hur jag gör med AIO, om jag byter så den blåser innåt i stället för utåt, och jag vet inte om jag "vågar" byta kylpasta... men en sak jag är sugen på det är att testa Thermal Grizzly kryosheet thermal pads... nån som har testa sånna ?

Efter att jag gjort så som ni tycker, och jag tycker, tycker ni jag ska byta ut min fläkt som sitter uppe, jag har nu en fläkt på 120mm... mot 2st 140mm ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Men du har ett öppet chassi.... Och vad får du för poäng i cinabech ?

Körde precis CB R23; 24121 och 24119 på två vändor, 5425MHz på alla kärnor, 82 som varmast på CCD1 (Tdie)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Körde precis CB R23; 24121 och 24119 på två vändor, 5425MHz på alla kärnor, 82 som varmast på CCD1 (Tdie)

Jag fick 22500nånting och nu när jag körde fick jag 22391 , på original Clock, alltså inte klockat den nått.. så jag fick bättre än dig hehehe

men det står ju inte CCD1 nåntstans, det står ju CCD#0.. eller fattar jag fel ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag fick 22500nånting och nu när jag körde fick jag 22391 , på original Clock, alltså inte klockat den nått.. så jag fick bättre än dig hehehe

men det står ju inte CCD1 nåntstans, det står ju CCD#0.. eller fattar jag fel ?

22000 är vad jag vet lägre än 24000...
Du fick 92% av mitt score, på 96% av min clock
Har bara satt PBO+200, och CO -20

CCD1 eller CCD0 spelar ingen roll, vi har bara en CCD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

22000 är vad jag vet lägre än 24000...
Du fick 92% av mitt score, på 96% av min clock
Har bara satt PBO+200, och CO -20

CCD1 eller CCD0 spelar ingen roll, vi har bara en CCD

hahahaha!! du har så rätt så!!

Hur gjorde du det ? var det en knapp eller flera knappar ?

Jag tittade på en video, då skulle man ha sånt lågt CO som möjligt, han försökte med -40 men -30 funka för han, varför ska man ha så lågt för? varför nöjjer "han" inte sig med -30 ? om ni vet vad jag menar... Vad är det?`curve optimizer står det väll för? men vad är det ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

hahahaha!! du har så rätt så!!

Hur gjorde du det ? var det en knapp eller flera knappar ?

Jag tittade på en video, då skulle man ha sånt lågt CO som möjligt, han försökte med -40 men -30 funka för han, varför ska man ha så lågt för? varför nöjjer "han" inte sig med -30 ? om ni vet vad jag menar... Vad är det?`curve optimizer står det väll för? men vad är det ?

Lägre värde ger mindre värmeutveckling.
Men går man för lågt i värdet kan datorn bli instabil istället.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok, men jag har bara dragit på kylpasta 2 gånger o det var i spel laptops och jag vet inte hur bra det vart... hur mycket videor man tittar på så är det svårt o göra det, de kanske är bara jag som tycker

Tror inte du behöver vara så orolig för att byta, jag satte en "klump" i mitten nu när jag bytte CPU (min "slev" har hamnat på avvägar). Var lite fundersam tills jag kör lite benching och den ligger som "alla andra" i temps typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Lägre värde ger mindre värmeutveckling.
Men går man för lågt i värdet kan datorn bli instabil istället.

Ok, så hur lågt kan man gå då typ ? -40 men inte mer än så ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Om du går i bios och låter den stå där ett par minuter, vad är temperaturen då?
Jag tänker att om idle i bios är hög är det definitivt fel på kylaren. 145w är ingenting för en AIO att kyla ned. Och extrahering av filer är inte den värsta belastningen heller. Kör du cinebench och liknande lär du se 100c hela tiden.
Jag hade inte godkänt detta.

CPU låg på 45C hela tiden, jag var där i 15 minuter... och MB låg på 33C

Sen tänkte jag på en annan sak, CPU fan settings var på silent mode ich AIO_pump settings var på full speed

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hänger på processorn...det är ett lotteri om du fått en bra processor som klarar ett lågt värde eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Det är en mardröm att stabilitetstesta curve optimizer. Hade inte rekommenderat att använda det. Du kan köra ett stresstest på 12h som är stabilt och sen krashar datorn när du kollar film på YouTube. Det är det stora lotteriet.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hänger på processorn...det är ett lotteri om du fått en bra processor som klarar ett lågt värde eller inte.

Vad händer om man tar för lågt, måste man köra en clear CMOS ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Vad händer om man tar för lågt, måste man köra en clear CMOS ?

Datorn lär krascha under påfrestning, men bör inte kräva nått mer än att man bootar upp och ändrar värdet.

Skulle man ställa ett galet värde som gör att datorn kraschar redan vid boot så får man göra en clear CMOS, det är korrekt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Datorn lär krascha under påfrestning, men bör inte kräva nått mer än att man bootar upp och ändrar värdet.

Skulle man ställa ett galet värde som gör att datorn kraschar redan vid boot så får man göra en clear CMOS, det är korrekt

Okej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Tror inte du behöver vara så orolig för att byta, jag satte en "klump" i mitten nu när jag bytte CPU (min "slev" har hamnat på avvägar). Var lite fundersam tills jag kör lite benching och den ligger som "alla andra" i temps typ.

Ok jag funderar lite på att köpa dom här KryoSheetsen... Då behöver man inte mecka med någon kylpasta som bara kladdar!

Om jag nu ska byta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok jag funderar lite på att köpa dom här KryoSheetsen... Då behöver man inte mecka med någon kylpasta som bara kladdar!

Om jag nu ska byta...

Hört att cryo sheets är smidigt OM man får det på plats. Men skulle rekommendera pasta.

Visa signatur

||Fractal North XL||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Det är en mardröm att stabilitetstesta curve optimizer. Hade inte rekommenderat att använda det. Du kan köra ett stresstest på 12h som är stabilt och sen krashar datorn när du kollar film på YouTube. Det är det stora lotteriet.

Skulle inte alls säga det, har kört det på både min förra 5800X3D, och min nuvarande, och tyckte att instabiliteten visade sig väldigt snabbt om den var där, men kan också vara jag som haft tur

Visa signatur